Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv bet ihjel jakthund

Sissi

Recommended Posts

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar
Men ulven drepte ikke for sulten, den drepte for og drepe. Syns det er stor forskjell på ulv som tar en sau eller to pga av matmangel og en ulv som går vill rundt seg i en saueflokk og bare dreper.

Den drepte fordi det var et annet hundedyr på sitt territorium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel...

Jegere løper rundt å skyter på uskyldige dyr.

Ulven tok en uskyldig hund.

Ser ikke forskjell eg. Blir liksom likegyldig..

Og den dagen ulven tar en ikke- jakthund mener du det samme?

Forskjellen er at vi mennesker har ett litt mer personlig forhold til hundene våre kontra vårt forhold til ulven.

Jakt er en forvaltningsstrategi, jobby, matauk, kulturtradisjon og enten man liker det eller ei en viktig del av norsk kulturarv. For ulven var nok ikke hunden hverken hobby, tradisjon eller mat.

Men ved å ha ulv i norsk fauna må vi dessverre kalkulere inn tap av både hunder og andre husdyr. Det betyr ikke at det er greit at hunder dør. Jeg synes utrolig synd på hundeeieren, som ikke bare mistet en hund og god kamerat under lite trivelige forhold. Han ble også vitne til drapet på sin egen hund. Det er en forferdelig situasjon jeg er utrolig glad for at jeg slipper å være i selv.

jakthund eller ikke jakthund, det er aldri noe trivelig tap av hunder. Ulv er en komplikasjon svært få utenfor ulveterritorium virkelig fortstår seg på. Jeg har levd i ulveland. Ikke mye koselig når man ser spor etter at ulven har fotfulgt hunden din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i ulvelandet og går tur i dette terrenget. Har møtt ulven noen ganger, men den snur så fort den ser oss og jeg skulle så gjærne ha knipset bilde av den:(

Men selvfølgelig har jeg hundene mine i bånd, frister ikke skjebnen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at vi mennesker har ett litt mer personlig forhold til hundene våre kontra vårt forhold til ulven.

Jakt er en forvaltningsstrategi, jobby, matauk, kulturtradisjon og enten man liker det eller ei en viktig del av norsk kulturarv. For ulven var nok ikke hunden hverken hobby, tradisjon eller mat.

Men ved å ha ulv i norsk fauna må vi dessverre kalkulere inn tap av både hunder og andre husdyr. Det betyr ikke at det er greit at hunder dør. Jeg synes utrolig synd på hundeeieren, som ikke bare mistet en hund og god kamerat under lite trivelige forhold. Han ble også vitne til drapet på sin egen hund. Det er en forferdelig situasjon jeg er utrolig glad for at jeg slipper å være i selv.

jakthund eller ikke jakthund, det er aldri noe trivelig tap av hunder. Ulv er en komplikasjon svært få utenfor ulveterritorium virkelig fortstår seg på. Jeg har levd i ulveland. Ikke mye koselig når man ser spor etter at ulven har fotfulgt hunden din...

Nei mener ikke det blir helt det samme. Og selvfølgelig er det leit for eigeren at hunden døde.

Men synest det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit happens, egentlig. Klart det er fælt, men går man der det er rovdyr kan det skje. Er jo ikke sikkert den tar mennesker forde.

Vi har en gaupe rundt hytta så vi tar jo våre forhåndsregler for å unngå at hundene blir tatt. Men det _kan_ jo skje! Man kan jo også bli tatt av elg når man går i skogen for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, men ikke noe å gjøre noe med. Annet enn å passe bedre på hunden da.

Om min hund skulle ende opp i en ulvekjeft, så kan jeg love deg at jeg blir lei meg, men at jeg også tenker "shit happens, jeg skylder i vært fall ikke på ulven, det var jeg som var i dens område".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man bor i områder der det er ulv kan man ikke gå tur med hunden sin løs? Kan man gå tur i det hele tatt?

For har man den løs i ulveområdet øker jo det faren for at hunden blir tatt. Blir som å ikke slippe bikkja på en vei for å unngå at den blir påkjørt...

Hmm, kanskje på tide vi lager ett ulvereservat som er fritt for både hunder og sauer? og mennesker?

Hva er forskjellen på en jakthund og en vanlig hund som blir tatt av ulv?

Og det er vel litt forskjell på ulv og gaupe i forhold til å ta hund?

Og hvilke forhåndsregler tar dere i forhold til gaupa? Spennende å høre for læringens del.

Jeg mistenker at jeg den dagen min fantastiske lille hund hadde blitt tatt av ulv hadde blitt den dagen jeg joinet anti- ulv siden. Uansett om jeg gikk i ulveterreng og var "skydlig" i at det skjedde selv. Men man kan jo ikke vite, kanskje hade jeg klart å tenke "kjipt, men sånt skjer", men jeg tror jeg hadde blitt mindre begeistret for ulv i ettertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man bor i områder der det er ulv kan man ikke gå tur med hunden sin løs? Kan man gå tur i det hele tatt?

For har man den løs i ulveområdet øker jo det faren for at hunden blir tatt. Blir som å ikke slippe bikkja på en vei for å unngå at den blir påkjørt...

Hmm, kanskje på tide vi lager ett ulvereservat som er fritt for både hunder og sauer? og mennesker?

Hva er forskjellen på en jakthund og en vanlig hund som blir tatt av ulv?

Og det er vel litt forskjell på ulv og gaupe i forhold til å ta hund?

Og hvilke forhåndsregler tar dere i forhold til gaupa? Spennende å høre for læringens del.

Jeg mistenker at jeg den dagen min fantastiske lille hund hadde blitt tatt av ulv hadde blitt den dagen jeg joinet anti- ulv siden. Uansett om jeg gikk i ulveterreng og var "skydlig" i at det skjedde selv. Men man kan jo ikke vite, kanskje hade jeg klart å tenke "kjipt, men sånt skjer", men jeg tror jeg hadde blitt mindre begeistret for ulv i ettertid

Ærlig talt. Hvor ofte tror du at dette skjer? Jeg mener, ser du det som sannsynlig at det snart er et par tusen ulver her i landet slik at ulvedrept hund faktisk blir et problem? Med den håndfullen ulver som holder til her så ser jeg ikke det som noen trussel mot hundebestanden med det første. Jepp, jeg risikerer gjerne hunden min for å ha ulv i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Shilamon. Hvis jeg går tur med hunden min løs i skogen, så vil jeg nødig møte på en ulv, som "ikke synes det er greit at den møter på et fremmed hundedyr på sitt territorium". Og dersom hunden min skulle blitt angrepet av en ulv, så hadde jeg hatt NULL problemer med å skyte den (hvis jeg hadde hatt en rifle for hånd, vel og merke).

Skulle en ulv gjort et forsøk på å makulere min hund, så har jeg vondt for å tenke "shit happens", jeg altså. Det samme gjelder naturligvis også, hvis et annet av mine husdyr skulle blitt lemlestet/drept av ulv.

Men - nå lever jeg ikke i en landsdel hvor ulv er en del av faunaen, og jammen er jeg sjeleglad for det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåndsregelen vi tar i forhold til gaupa er at vi er ute sammen med hundene. Vi lar de ikke forsvinne slik at vi ikke ser dem, hundene går ikke langt unna oss hvis de ikke skulle få teft av rådyr. Derfor er de også i bånd fra skumringen av når rådyrene kommer ut av skogen. Gaupa skyr mennesker, det pleier ulven å gjøre også.

Selvfølgelig ville jeg blitt fra meg om en av hundene mine skulle blitt tatt, jeg digger hundene mine. Men ville ikke ønsket gaupa utryddet uansett.

Når hunden er mange hundre meter fra deg har du ikke noe mulighet til å gjøre et forsøk på å skremme vekk heller.

Langt unna dere pleier hundene deres å gå når dere går tur da? Tror ikke mine går så langt unna meg som 30 meter engang... Også leser jeg dem hele tiden. Men det kan selvfølgelig slå feil og da er det min skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder går ikke løs i skogen, jeg gidder ikke servere ulvene frokost. Så for at hundene mine skal få oppleve litt fart på turen så jogger vi. Snuse kan de faktisk gjøre i bånd. Og vi har stor hage som hundene kan løpe i, så da får de dekket behovet sitt for å springe løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Hvor ofte tror du at dette skjer? Jeg mener, ser du det som sannsynlig at det snart er et par tusen ulver her i landet slik at ulvedrept hund faktisk blir et problem? Med den håndfullen ulver som holder til her så ser jeg ikke det som noen trussel mot hundebestanden med det første. Jepp, jeg risikerer gjerne hunden min for å ha ulv i landet.

Det blir nå tatt ett par hunder i året av ulv, så jeg vil si at det skjer ofte nok til at det ikke er særlig kult. Men at ulven er noen trussel mot hundebestanden har jeg aldri påstått, eller trodd.

At det noen gang blir ett par tusen ulv i Norge ser jeg på som svært lite sannsynlig, da må nordmenn bli litt mindre glad i norsk mat først...

Jeg er ikke motstander av ulv, men jeg blir mektig provosert når folk viser så liten medtanke for problemet som Akita gjorde over her. Norge har lite ulv, det er helt sant. Men så lenge ulven er der den er og vi har sau på utmarksbeite har man en komplikasjon som ikke er spesielt lett å komme over. Men det er vel egentlig en helt annen debatt, dette med ulv i Norge.

Hovedpoenget mitt var, og er, rett og slett at det er vannvittig dårlig å si "shit happens" bare fordi det var en jeger som mistet hunden sin. Argumentasjonen viser også manglende selvopplevelse med ulv. Jeg ble rett og slett provosert. Med tanke på hvor "stakkars" det er med alle andre hundene på dette forumet som halter pga en flis i poten, ett skrubbsår på kneet eller en bitteliten øyebetennelse, synes jeg det er latterlig at drap på en hund er greit fordi den tilhørte en jeger og var med på jakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg skrev "shit happens" og jeg har ikke jakthunder. Eeeeh, de brukes nå ikke til jakt ihvertfall, bare til kos :aww:

Man velger selv hvordan man vil opptre i forhold til de farene man oppholder seg ved. Selv om jeg er livredd for å møte elg går jeg i skogen går jeg der likevel fordi jeg tror hundene vil klare å komme seg unna. Men jeg lar de ikke gå løse ved fryste vann når isen er usikker fordi jeg vil ikke at de skal ramle gjennom å lide en vond død om de skulle finne spor, og for at de ikke skal jage rådyr utpå av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nå tatt ett par hunder i året av ulv, så jeg vil si at det skjer ofte nok til at det ikke er særlig kult. Men at ulven er noen trussel mot hundebestanden har jeg aldri påstått, eller trodd.

At det noen gang blir ett par tusen ulv i Norge ser jeg på som svært lite sannsynlig, da må nordmenn bli litt mindre glad i norsk mat først...

Jeg er ikke motstander av ulv, men jeg blir mektig provosert når folk viser så liten medtanke for problemet som Akita gjorde over her. Norge har lite ulv, det er helt sant. Men så lenge ulven er der den er og vi har sau på utmarksbeite har man en komplikasjon som ikke er spesielt lett å komme over. Men det er vel egentlig en helt annen debatt, dette med ulv i Norge.

Hovedpoenget mitt var, og er, rett og slett at det er vannvittig dårlig å si "shit happens" bare fordi det var en jeger som mistet hunden sin. Argumentasjonen viser også manglende selvopplevelse med ulv. Jeg ble rett og slett provosert. Med tanke på hvor "stakkars" det er med alle andre hundene på dette forumet som halter pga en flis i poten, ett skrubbsår på kneet eller en bitteliten øyebetennelse, synes jeg det er latterlig at drap på en hund er greit fordi den tilhørte en jeger og var med på jakt...

Om det er en jakthund eller en dvergpuddel kan jeg ikke se at skal utgjøre noen forskjell. En hund er en hund, og shit happens. Altså. Det hadde vært utrolig trist om min hund hadde blitt knertet av en ulv, men jeg hadde ikke hylt opp og lagt skylden på ulven av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av hunder som blir drept av ulver hvert år. Faktisk såpass mange at jeg ville ansett det som et problem, i 2005 ble eksempelvis hele 29 hunder knertet av ulv. Jeg kan bare tenke meg hva jeg hadde følt hadde min hund blitt revet i fillebiter, enten vi gikk på tur, jakt eller om hunden min sto utendørs i bånd.

Her er for øvrig et par interessante eksempler som poppet opp etter bare en kjapp googling:

Ulven drepte hunden Flekken.

Nok en hund drept av ulv.

Hunder drept/angrepet av ulv - en oversikt fra 1994-2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok av hunder som blir drept av ulver hvert år. Faktisk såpass mange at jeg ville ansett det som et problem, i 2005 ble eksempelvis hele 29 hunder knertet av ulv. Jeg kan bare tenke meg hva jeg hadde følt hadde min hund blitt revet i fillebiter, enten vi gikk på tur, jakt eller om hunden min sto utendørs i bånd.

Her er for øvrig et par interessante eksempler som poppet opp etter bare en kjapp googling:

Ulven drepte hunden Flekken.

Nok en hund drept av ulv.

Hunder drept/angrepet av ulv - en oversikt fra 1994-2004

29? Thats it? Og så syter man? Hvor mange hunder blir ikke påkjørt av biler f.eks? Hunden hører ikke hjemme i norsk natur, det er et husdyr, og er det en viss risiko når man slipper de løs i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du ikke det er kult :aww: ? Jeg vet i alle fall hvor JEG står i denne saken, særlig når jeg ser bilder som disse (ikke for sarte sjeler!):

Elghund

Støver

Spetz

29? Thats it? Og så syter man? Hvor mange hunder blir ikke påkjørt av biler f.eks? Hunden hører ikke hjemme i norsk natur, det er et husdyr, og er det en viss risiko når man slipper de løs i naturen.

Høh... Synes du nesten 30 hunder i løpet av ett år, er lite? Jeg vet jeg ikke hadde villet være en av de tredve i hvert fall. Jeg vil ikke se min hund bli brutalt drept, jeg vil ikke at den skal forsvinne i skogen (og rett i et ulvegap), jeg vil ikke finne hunden min revet i stykker i en veigrøft - og jeg vil definitivt ikke at ungene mine skal finne liket av kompisen deres partert og blodig utenfor hjemmet vårt! Jeg vil at hunden min skal være trygg for rovdyr og jeg vil ikke gå rundt med nervene på høykant fordi jeg vet at det kan komme en ulv snikende å tygge på ett av mine familiemedlemmer. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal finne meg i det. Og at hunder blir drept i trafikken, rettferdiggjør ikke for meg, at hunder skal bli drept av ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hundene som vanligvis tas av ulv er ikke hunder du har løs i din umiddelbare nærhet, det er jakthunder (eller andre hunder) som streifer alene, eller langt fra fører. Så det å ha hunden løs i ulveterreng er ikke farlig i seg selv, det er når hunden streifer fra deg og treffer ulven alene faren oppstår. Ulven, spesielt streifulv som er det vi stort sett treffer på her i Norge, vil ikke angripe en hund med fører, der hunden er i umiddelbar nærhet av fører. Ulven er sky, og har ingen grunn til å angripe mennesker, om ikke det er direkte forsvar.

Det er ulvens naturlige adferd å fjerne inntrengere på sitt territorium, som en annen hann (hund eller ulv er samme art, de gjør ikke forskjell) vil oppfattes som. Det er også naturlig adferd for en ulv å være "slagulv" og drepe alle sauer i en innhegning eller i en flokk, om den får mulighet. Dette er ikke fordi den gjør feil, eller har blitt gal, dette er naturlig adferd. Alle arter har denne adferden, også mennesket! Se bare på hva vi gjorde med mamuten, moaen osv. Det er den kunstige overfloden og muligheten til å nedlegge byttet så lett som ødelegger for rovdyrene, og gjør at de "går berserk". Naturlig ville de ikke fått denne tilgangen, og de ville aldri fått muligheten til å drepe nytt bytte så lett. Noen tilfeller skjer naturlig, og da skjer akkurat det samme, se f.eks på bjørn og laksevandring. Når bjørnen har stor tilgang til laksen spises kun rognen, og restene kastes.

Jeg synes det er fryktelig trist at rovdyrene blir bebreidet for å gjøre det de naturlig skal gjøre, og at de straffes for at vi mennesker gir dem unaturlige levevilkår. Det er vi som setter sauen som levende åte for rovdyra, til og med med bjelle på :aww: , og vi får derfor ta følgene selv.

Jeg har kaniner. Deres største fiende er skjærer (!). Skal jeg, som sauebønder, kreve å kunne inngjerde et jorde med netting (1m høyt kanskje?), slippe ut kaniner der, og så kreve erstatning for alle de kaninene som blir tatt av rovdyr, og kreve at skjærene utryddes fordi de er så fæle og dreper kaninene? Eller er det mitt ansvar som dyreeier å påse at kaninene er sikret mot rovdyr, og at de derfor ikke kan slippes ut på den måten? Det høres jo helt latterlig ut om jeg skulle kreve å kunne ha kaninene på et jorde på den måten, det sier jo seg selv at de ville blitt offer for rovdyr/rovfugl. Hvorfor er det da så "greit" at sauene skal kunne gå slik?

Dere som er så redde for at ulv skal ta hundene deres, kjører dere bil med hunden? Har dere hunden med langs trafikkert vei? Har dere den aldri løs et sted der den kan, om noe skjer, løpe ut i veien og bli påkjørt? Dere kan jo sammenlikne antallet hunder drept av trafikk og antallet hunder drept av ulv per år?

Eller kanskje jeg som har liten hund skal se på tallene over små hunder drept av hund kontra drept av ulv per år?

Hvor mange hunder drepes av hoggorm eller flått, eller veps?

Jada, jeg bor i Oslo. Men jeg hadde nok ikke følt det så anderledes om jeg bodde i f.eks finnskogen. Tatt litt andre forholdsregler, men ikke vært mer redd enn jeg er nå pga trafikken.

Jeg har ikke svaret på mye av det jeg spør om over her altså, spurte bare for å sette litt perspektiv.

Edit:

i 2005 ble eksempelvis hele 29 hunder knertet av ulv

Noen oversikt over hva slags hunder/hvilken sammenheng de ble drept? Var de jakthunder som drev/sporet langt fra fører eller var det hunder i umiddelbar nærhet av fører (dvs innen synsvidde)? For dette utgjør en stor forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen oversikt over hva slags hunder/hvilken sammenheng de ble drept? Var de jakthunder som drev/sporet langt fra fører eller var det hunder i umiddelbar nærhet av fører (dvs innen synsvidde)? For dette utgjør en stor forskjell!

Les linkene mine du, eller google it :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk holder hundene sine i bånd i skogen er sjangsen minimal for a ulven kommer og snapper opp hunden.Jeg ser ganske enkelt ikke problemet.De aller fleste hunder som blir drept av ulv er hunder som er på jakt,eller som kommer for langt unna eieren/har stukket av på eventyr...

Har aldri hørt om noen som har sagt "Der stod ulven,og den tok hunden rett for nesa mi" mulig det finnes,men jeg tviler på at det er normalen.

De aller fleste har funnet hunden drept/hørt lyd av drapet og finner den etterpå.Det tyder på at hundene ikke er under oppsyn,og da får eieren skylde seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste har funnet hunden drept/hørt lyd av drapet og finner den etterpå.Det tyder på at hundene ikke er under oppsyn,og da får eieren skylde seg selv...

Også de gangene hunden blir drept på egen eiendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...