Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Recommended Posts

Skrevet

Hei! jeg har noen spørsmål ang anskaffelse av sele.

Det er en sele vi skal bruke når vi går på ski.vi prøvde endel sist vinter, men da var jeg forsiktig med trekking pga alderen.

men vet at han er veldig villig til å dra,jeg brukte da en webmaster sele og strikk tau.kunne gjerne tenkt meg noen gode råd om type sele, og ikke minst kyndig og god hjelp til å tilpasse.da jeg syntes det er veldig viktig at dette blir riktig.vi bor i oppland. :whistle:

post-5845-1255550443_thumb.jpg

Skrevet

Jeg sverger til nomesele. Jeg kjøpte min fra seleverkstedet.no, og fikk super hjelp og service derfra! De syr etter mål, så den blir riktig tilpasset. :whistle:

Skrevet

Jeg har også fått sele fra sledeverkstedet. Skikkelig håndtverk er iallefall helt sikkert at det er. Har en kløv derfra også som til nå har tålt litt av hvert. Seleverkstedet har flere seletyper, men for skitrekk er vel nomeselen den som jeg har likt best.

Free motion selen fra Nonstop er vel ogs en populær sele blant mange. Har ikke personlig erfaring med den selv.

Det som ialelfall er viktig er at selen har en halsåpning lignende nomeselen, det hindrer en sele som sklir opp og stenger for pusten til bikkja.

Lykke til:)

Skrevet

Hvis du har tenkt deg ut på skikkelig langtur / er superseriøs med det / føler at bikkja trenger noe skikkelig spesialtilpasset så anbefales det nok å kjøpe fra seleverkstedet.

Men skal du på små skiturer nå og da (på et par timer), gjør "trekk for morro skyld" og har god dyrebutikk i nærområdet så anbefaler jeg non-stop sela. Jeg dro kun for å prøve den i dyrebutikk, men fikk såpass god hjelp (dama i butikken hadde slik sele til sine bikkjer også) at jeg rett og slett ikke kunne la være å kjøpe den. God kvalitet og veldig god passform.

Skrevet

Non-stop selen er jo omtrent samme ulla som nomesele, og den ser veldig god ut. Jeg ble også vist en sele veldig veldig lik non-stop selen, men med dobbel brystreim som ble trekt ut til sidene når hunden dro. Den så også veldig god ut, men nå husker jeg selvsagt ikke merket..

Skrevet
Hvis du har tenkt deg ut på skikkelig langtur / er superseriøs med det / føler at bikkja trenger noe skikkelig spesialtilpasset så anbefales det nok å kjøpe fra seleverkstedet.

Men skal du på små skiturer nå og da (på et par timer), gjør "trekk for morro skyld" og har god dyrebutikk i nærområdet så anbefaler jeg non-stop sela. Jeg dro kun for å prøve den i dyrebutikk, men fikk såpass god hjelp (dama i butikken hadde slik sele til sine bikkjer også) at jeg rett og slett ikke kunne la være å kjøpe den. God kvalitet og veldig god passform.

Nå fikk du meg til å sikle etter den sela! :whistle: Kanskje jeg må kjøpe den en vakker dag :wub:

Skrevet

Se der ja, dette var vel ikke farlig? :wub: Håper du får noen gode svar ang sele her. Så Sheriffen blir fornøyd i vinter :whistle: Bridie får klare seg med webmaster-sela når du tar henne med på skitur :whistle:

Skrevet

Jeg kjøpte Non-Stop selen, og er slettes ikke fornøyd med den. Den satt dårlig (bc) uannsett hvordan jeg tilpasset den. Den passer også svært dårlig til schæfertispa mi. Jeg har gått tilbake til vanlig nomesele.

Så om noen vil kjøpe non-stop selen min så send meg en pm *flir* Str M (fin str til aussi f.eks)

Skrevet
Jeg kjøpte Non-Stop selen, og er slettes ikke fornøyd med den. Den satt dårlig (bc) uannsett hvordan jeg tilpasset den. Den passer også svært dårlig til schæfertispa mi. Jeg har gått tilbake til vanlig nomesele.

Så om noen vil kjøpe non-stop selen min så send meg en pm *flir* Str M (fin str til aussi f.eks)

haha, beste salgsannonsen jeg har sett iallefall :whistle:

Skrevet

Takk for mange gode råd, da har jeg ringt seleverkstedet. skal måle sheriffen etter jobb å bestille derfra.

Der var det virkelig god service og hyggelige folk. :)Nei dette var slettes ikke farlig psycholynx.hehe :whistle: Gleder meg kjempe mye til å ha med Bridie på skitur i vinter!

Skrevet

Den er nok "enten eller" fit. Med faste størrrelser vil det alltid være noen som er misfornøyd og andre som er fornøyde - derfor man burde prøve den i en dyrebutikk med folk som har peiling :innocent:

Skrevet

Ja den anbefales. Kan jo også brukes til skikkelig langtur den da, er jo utviklet for og av hundekjørere. Men såklart er det jo viktig at den sitter som støpt da.

Veldig fornøyd med min nonstop, selv om den ikke har blitt testet ut på annet enn korte turer.

Margrete, kjenner meg igjen. Jeg hadde vært igjennom alle mulige modeller av nomeseler etc, prøvd meg svett, men ingenting passet ordentlig, noe som skurret uansett. Men med nonstop-selen fant jeg endelig en som var perfekt. Så er nok enten eller ja :innocent:

Skrevet

Vil også anbefale (i tillegg til nomen som er min altmuligsele nr 1) en heljusterbar sele. Endten en heljusterbar nome, eller en heljusterbar kombitrekksele. Da får du en sele som du kan justere slik at trykket kommer helt korrekt for snørekjøring, for deretter å kjapt kunne justere sela for pulk-/spann-/dekk-/kjettingtrekking :innocent: Veldig bra :)

Non stop sela, passet ikke til noen av våre hunder heller.. Lyng er som en sibbetispe i størrelse, Lira er aalt for liten, og Zima er vist for smal og har for liten hals + for stor brystkasse. De som har hunder som passer sela er veldig fornøyde. (Synes polstringa virker litt hard da, men..)

Skrevet
hihi det er en grunn til at jeg fikk sparken som selger :)

Hehe, du er som meg du gitt :) Jobbet ikke lenge som selger jeg heller, iallefall ikke etter at jeg faktisk fikk vite HVA vi solgte og hvor dårlig produkt det var :D

Takk for mange gode råd, da har jeg ringt seleverkstedet. skal måle sheriffen etter jobb å bestille derfra.

Der var det virkelig god service og hyggelige folk. :)Nei dette var slettes ikke farlig psycholynx.hehe :innocent: Gleder meg kjempe mye til å ha med Bridie på skitur i vinter!

Supert, da blir det sele på Sheriffen vettu :P

Og neida, det er ikke farlig.... enda :(

Skal utstyre Stine med kamera jeg, om du skal ha Bridie og sheriffen foran deg i dobbel-line. Ser det for meg liksom! :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan også si at det er mellomstor hund i størrelse. Men man skal unngå helt hopp eller generelle store bevegelser uansett i starten vet jeg godt. Så da sperrer jeg av for sikkerhetsskyld heller enn så være for mye hauk så jeg også får beholdt roen samtidig som gitt ho omsorgen også roen ho trenger er planen da. Samtidig kan jeg si at ho er veldig sterk hund generelt psykisk også fysisk for så kun være mellomstor hund. Bevarer roen når trengs og når ikke trengs vet ho hva ho skal. Bare håper ho forstår legge seg bra for kroppen som nevnt og det er en av de siste tingene jeg er usikker på rundt dette etter operasjon. Ho har nok noen år til igjen asså, frisk som en fisk og aller første ting som noen gang skjedd ho som trengt oppmerksomhet fra veterinær dette mtp fysiske ting eller psykiske ting. Kun vaksiner ellers ho trengt.  
    • Snakket med veterinæren og fikk beskjed om så kun ha valpen bortreist i 7 dager i hvertfall var nok. Utenom det har jeg fått lite informasjon egentlig. De skal informere meg mere i morgen når jeg leverer ho der for operasjonen tidlig på morgenen. Jeg kommer sperre av inngang til sofaen også området foran sofaen helt ærlig bare uansett er planen også legge dyne så pledd i hunde sengene vi har rundt her så ho får komfort også kan lage sin egen om føler for det tenkte jeg. Men er usikker på om dyr generelt etter operasjon legger seg bra mtp der dem sydd bare og der er jeg litt usikker. Ho får body selvfølgelig. Og hvis ho så får en liten tisse ulykke eller gjør fra seg inne bryr ikke jeg meg noe om helt ærlig etter operasjon, da kan uhell skje tenker jeg sånn sett for det er trossalt fjerne livmor også fjerne svulst i 1 jur hvis ikke det er spredt mer enn de funnet da. De håpet det gikk over av seg selv men sist time for sjekk etter innbilt svangerskap fikk jeg time for operasjon temmelig fort så det har blitt noe bedre samtidig ikke borte så de tok avgjørelsen for operere. De tok ultralyd første gang også når sjekket så de er nok veldig nøye her tenker jeg og jeg har tillit til dem på dette også tillit til at hunden klarer seg nok bra. Men mer nervøs rundt dette med gode ligge plasser også gi ho riktig komfort så jeg driver på lager områder avsperret rundt eksempel sofaen og tenker jeg bare sover i sofaen med ho i hundesengen sin første natten eller nettene om så jeg asså for det gjør meg null så lenge jeg har oversikt også får fulgt med på at ho har komfortabelt litt når første døgnene. 
    • Hei! Høres lurt ut det du tenker synes jeg.Jeg har kastert 2 tisper (lukket livmorbetennelse til ei og veldig til innbildtnsvangerskap som gjorde at det ikke var noe særlig livskvalitet til nåhverenden hund.   Det er jo aldri noe moro når en hund må opereres men,heldigvis går det stort sett bra selv om det jo alltid er en risiko med det.   Til begge mine gikk operasjonen veldig fint. Selv med mye smertestillende er første døgnet etter operasjonen ikke noe særlig for hunden.    Etter det kom begge seg fint og vi slapp heldigvis noen komplikasjoner.Tok det med ro i 10 dager her.Selv om de var fryktelig fin form før 10 dager er det jo en stor operasjon så viktig med ro så såret gror. Mine er eller ikke vant til bur og vant til ligge hvor vil. Av seg selv så prøvde de ikke opp i sofa/seng den første dagen,dagene etterpå gikk det nå bra. Størrelse på hund spiller nok inn  om er lurt  hoppe opp i sofa/ seng jeg har gordon setter. Minder hund som hopper opp i sofa og seng er ikke nå lurt da. Dyrlegen har sikkert forklart at inkontinens er en mulig bivirkning av operasjonen?    Tenkte bare si at begge mine ble det kort  tid etter ( var 3 & 5 år da ble operert)    Jeg vet av mange kastrerte tisper ingen har blitt inkontinente så tror nok ikke det er så vanlig tenkte bare nevne det. Går på medisin mot det (Rinexin) som fungerer strålende nå er det faktisk 1.5 år siden siste uhell. Man vet selvsagt aldri når det skjer. Er under søvn/ hvile de tømmer seg helt ikke noe særlig for hunden oppleve det når de er så renslige.   Før startet på medisin for det gikk det så langt at var uhell flere ganger pr dag så det sier litt om hvor bra medisinen virker her. Masse lykke til hunden din med operasjonen & tiden etterpå så får vi håpe hun har mange gode år gjenn❤️
    • Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...