Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Recommended Posts

Hei! jeg har noen spørsmål ang anskaffelse av sele.

Det er en sele vi skal bruke når vi går på ski.vi prøvde endel sist vinter, men da var jeg forsiktig med trekking pga alderen.

men vet at han er veldig villig til å dra,jeg brukte da en webmaster sele og strikk tau.kunne gjerne tenkt meg noen gode råd om type sele, og ikke minst kyndig og god hjelp til å tilpasse.da jeg syntes det er veldig viktig at dette blir riktig.vi bor i oppland. :whistle:

post-5845-1255550443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått sele fra sledeverkstedet. Skikkelig håndtverk er iallefall helt sikkert at det er. Har en kløv derfra også som til nå har tålt litt av hvert. Seleverkstedet har flere seletyper, men for skitrekk er vel nomeselen den som jeg har likt best.

Free motion selen fra Nonstop er vel ogs en populær sele blant mange. Har ikke personlig erfaring med den selv.

Det som ialelfall er viktig er at selen har en halsåpning lignende nomeselen, det hindrer en sele som sklir opp og stenger for pusten til bikkja.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt deg ut på skikkelig langtur / er superseriøs med det / føler at bikkja trenger noe skikkelig spesialtilpasset så anbefales det nok å kjøpe fra seleverkstedet.

Men skal du på små skiturer nå og da (på et par timer), gjør "trekk for morro skyld" og har god dyrebutikk i nærområdet så anbefaler jeg non-stop sela. Jeg dro kun for å prøve den i dyrebutikk, men fikk såpass god hjelp (dama i butikken hadde slik sele til sine bikkjer også) at jeg rett og slett ikke kunne la være å kjøpe den. God kvalitet og veldig god passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stop selen er jo omtrent samme ulla som nomesele, og den ser veldig god ut. Jeg ble også vist en sele veldig veldig lik non-stop selen, men med dobbel brystreim som ble trekt ut til sidene når hunden dro. Den så også veldig god ut, men nå husker jeg selvsagt ikke merket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tenkt deg ut på skikkelig langtur / er superseriøs med det / føler at bikkja trenger noe skikkelig spesialtilpasset så anbefales det nok å kjøpe fra seleverkstedet.

Men skal du på små skiturer nå og da (på et par timer), gjør "trekk for morro skyld" og har god dyrebutikk i nærområdet så anbefaler jeg non-stop sela. Jeg dro kun for å prøve den i dyrebutikk, men fikk såpass god hjelp (dama i butikken hadde slik sele til sine bikkjer også) at jeg rett og slett ikke kunne la være å kjøpe den. God kvalitet og veldig god passform.

Nå fikk du meg til å sikle etter den sela! :whistle: Kanskje jeg må kjøpe den en vakker dag :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Non-Stop selen, og er slettes ikke fornøyd med den. Den satt dårlig (bc) uannsett hvordan jeg tilpasset den. Den passer også svært dårlig til schæfertispa mi. Jeg har gått tilbake til vanlig nomesele.

Så om noen vil kjøpe non-stop selen min så send meg en pm *flir* Str M (fin str til aussi f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Non-Stop selen, og er slettes ikke fornøyd med den. Den satt dårlig (bc) uannsett hvordan jeg tilpasset den. Den passer også svært dårlig til schæfertispa mi. Jeg har gått tilbake til vanlig nomesele.

Så om noen vil kjøpe non-stop selen min så send meg en pm *flir* Str M (fin str til aussi f.eks)

haha, beste salgsannonsen jeg har sett iallefall :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd, da har jeg ringt seleverkstedet. skal måle sheriffen etter jobb å bestille derfra.

Der var det virkelig god service og hyggelige folk. :)Nei dette var slettes ikke farlig psycholynx.hehe :whistle: Gleder meg kjempe mye til å ha med Bridie på skitur i vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok "enten eller" fit. Med faste størrrelser vil det alltid være noen som er misfornøyd og andre som er fornøyde - derfor man burde prøve den i en dyrebutikk med folk som har peiling :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den anbefales. Kan jo også brukes til skikkelig langtur den da, er jo utviklet for og av hundekjørere. Men såklart er det jo viktig at den sitter som støpt da.

Veldig fornøyd med min nonstop, selv om den ikke har blitt testet ut på annet enn korte turer.

Margrete, kjenner meg igjen. Jeg hadde vært igjennom alle mulige modeller av nomeseler etc, prøvd meg svett, men ingenting passet ordentlig, noe som skurret uansett. Men med nonstop-selen fant jeg endelig en som var perfekt. Så er nok enten eller ja :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale (i tillegg til nomen som er min altmuligsele nr 1) en heljusterbar sele. Endten en heljusterbar nome, eller en heljusterbar kombitrekksele. Da får du en sele som du kan justere slik at trykket kommer helt korrekt for snørekjøring, for deretter å kjapt kunne justere sela for pulk-/spann-/dekk-/kjettingtrekking :innocent: Veldig bra :)

Non stop sela, passet ikke til noen av våre hunder heller.. Lyng er som en sibbetispe i størrelse, Lira er aalt for liten, og Zima er vist for smal og har for liten hals + for stor brystkasse. De som har hunder som passer sela er veldig fornøyde. (Synes polstringa virker litt hard da, men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi det er en grunn til at jeg fikk sparken som selger :)

Hehe, du er som meg du gitt :) Jobbet ikke lenge som selger jeg heller, iallefall ikke etter at jeg faktisk fikk vite HVA vi solgte og hvor dårlig produkt det var :D

Takk for mange gode råd, da har jeg ringt seleverkstedet. skal måle sheriffen etter jobb å bestille derfra.

Der var det virkelig god service og hyggelige folk. :)Nei dette var slettes ikke farlig psycholynx.hehe :innocent: Gleder meg kjempe mye til å ha med Bridie på skitur i vinter!

Supert, da blir det sele på Sheriffen vettu :P

Og neida, det er ikke farlig.... enda :(

Skal utstyre Stine med kamera jeg, om du skal ha Bridie og sheriffen foran deg i dobbel-line. Ser det for meg liksom! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...