Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtrening?


Nowisclee

Recommended Posts

Har en valp på ca 10 uker, som jeg har begynt å trene med på å gå i bånd. Hun har vent seg til å ha halsbånd på, selv om hun av og til synes dette klør litt, men svært sjelden nå.

Det jeg har gjort hittil, er å ha satt båndet på, gått fram, og lokket på henne(vi har trent på å komme når jeg lokker fra før, uten bånd), og om hun kommer, så får hun godbit. Men ofte så kommer hun ikke i det hele tatt, bare rygger og kaster seg bakover, og så står hun på 4 stive bein, ganske lenge, og da har jeg bare ventet henne ut(så sant halsbåndet har sittet slik at hun ikke "kveler" seg selv, om det har sittet feil vei har jeg holdt båndet med likt press, ikke gitt etter, men fått snudd halsbåndet), og når hun da endelig tar noen skritt framover, får hun ros og godbit. Men jeg synes ikke det går noe framover?

I tillegg har vi trent mest inne da, pga hun synes det er kaldt og ekkelt ute, og da vil hun iallefall ikke gå i noe bånd, da skal hun helst bare inn igjen. Har da tatt henne med et stykke fra døra, og så har vi gått mot døra med bånd på, det har funket litt, men ganske ofte er det 4 stive bein da også, når hun merker at hun har båndet på seg, bare rygger bakover.

Noen tips og råd? Jeg vet at vi får det til uansett, ved å fortsette å belønne når hun går fram, mot/med meg, men bare tenkte om noen hadde noen innmari lure knep som gjorde at hun skjønte hva jeg mente med en gang, eller egne erfaringer, og hvordan dere løste det? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å finne en godbit som hun er villig til å "dø" for hehe. Som eks. pølsebiter, fiskekaker, kyllingbiter osv. Så kan du jo gjøre som LeneG skriver, dra henne med deg og når hun følger villig så roser du henne masse og gir henne godbit.

Hannhunden min ville aldri være med i bånd til han var rundt 12 uker gammel (kom vis han var løs) men så fant jeg ut at jeg måtte trene han i bånd, og da måtte han være med. Det var stive bein, rygging og litt klynking, men etterhvert så fant han ut at det var ikke så gale når han så alt der rare ute som han kunne utforske..

Ikke vær redd for å ta hunden ut, hun har bare godt av det :whistle: Bare pass på at du ikke går lange turer med henne siden hun enda er veldig liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare dra henne med deg da? Det enkle er ofte det beste :wub:

Har gjort det en gang, når vi hadde dårlig tid og jeg hadde armene fulle av ting, men det funket ikke, for hun vrir rundt hodet og får leiebåndet på oversiden av nakken, så hun "kveles". Måtte bare slippe det jeg hadde i hendene og bære henne med meg, hun hostet og harket og skjønte ingenting. (pluss at det da var kaldt og mørkt ute, så hun likte seg ikke i det hele tatt, hun er en frysepinn uten like!) :whistle: Angrer på akkurat den der, for jeg føler at å ha gjort det kan ha ødelagt litt for oss, pga det lønte seg å stritte i mot(hun ble løftet opp), men jeg hadde ikke mulighet til noe annet der og da.

Du kan jo prøve å finne en godbit som hun er villig til å "dø" for hehe. Som eks. pølsebiter, fiskekaker, kyllingbiter osv. Så kan du jo gjøre som LeneG skriver, dra henne med deg og når hun følger villig så roser du henne masse og gir henne godbit.

Hannhunden min ville aldri være med i bånd til han var rundt 12 uker gammel (kom vis han var løs) men så fant jeg ut at jeg måtte trene han i bånd, og da måtte han være med. Det var stive bein, rygging og litt klynking, men etterhvert så fant han ut at det var ikke så gale når han så alt der rare ute som han kunne utforske..

Ikke vær redd for å ta hunden ut, hun har bare godt av det :whistle: Bare pass på at du ikke går lange turer med henne siden hun enda er veldig liten...

Jeg har prøvd det, inne under trening(delvis klikkertrener, først og fremst på "stå"), så gjør hun hva som helst for kjøttbolle, leverpostei eller rått kjøtt. Uten problem. I bånd derimot, så kobler hun ut av og til ser det ut som, det er ikke alltid godbiten er interessant, hun skal bare stritte i mot, det dumme båndet er bare teit, tydeligvis. Men det virker også, altså! Det er ikke noe sånn stort problem egentlig, og hun er bare 10 uker.

For å si det sånn, så har vi ikke jobbet så veeeldig mye med det, vi har bare begynt, men kjempeflott at dere kommer med tips! :whistle: Da får jeg litt flere innfallsvinker dersom det jeg gjør per nu viser seg å ikke fungere. Takk! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det en gang, når vi hadde dårlig tid og jeg hadde armene fulle av ting, men det funket ikke, for hun vrir rundt hodet og får leiebåndet på oversiden av nakken, så hun "kveles". Måtte bare slippe det jeg hadde i hendene og bære henne med meg, hun hostet og harket og skjønte ingenting. (pluss at det da var kaldt og mørkt ute, så hun likte seg ikke i det hele tatt, hun er en frysepinn uten like!) :) Angrer på akkurat den der, for jeg føler at å ha gjort det kan ha ødelagt litt for oss, pga det lønte seg å stritte i mot(hun ble løftet opp), men jeg hadde ikke mulighet til noe annet der og da.

Jeg har prøvd det, inne under trening(delvis klikkertrener, først og fremst på "stå"), så gjør hun hva som helst for kjøttbolle, leverpostei eller rått kjøtt. Uten problem. I bånd derimot, så kobler hun ut av og til ser det ut som, det er ikke alltid godbiten er interessant, hun skal bare stritte i mot, det dumme båndet er bare teit, tydeligvis. Men det virker også, altså! Det er ikke noe sånn stort problem egentlig, og hun er bare 10 uker.

For å si det sånn, så har vi ikke jobbet så veeeldig mye med det, vi har bare begynt, men kjempeflott at dere kommer med tips! :innocent: Da får jeg litt flere innfallsvinker dersom det jeg gjør per nu viser seg å ikke fungere. Takk! :)

Hvis hun trives best inne, så tror jeg at jeg ville ha trent litt på å bare være ute og ha det gøy først? Også etterhvert ha båndet på. Om du har gode utemuligheter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun med halsbånd inne? Hvis ikke, ville jeg latt det være på hele tiden, slik at det ble en helt dagligdags og vanlig ting for henne. Jeg tror forresten ikke at hun syns det klør, men heller at det er litt ekkelt med halsbånd, og at hun prøver å "klø" det av, men det er en annen sak.

Når hun har halsbåndet på, ville jeg festet en liten line/tau til halsbåndet, sånn at den hang ned til gulvet i alle fall. Kanskje på ca en halv meter? Litt vanskelig å si uten å se hunden, men den må jo ikke kunne sette seg fast i ting og tang, men likevel være så lang at hun "merker" den. Dette "slipset" kan hun også gå med når hun er inne (ville tatt det av når dere trener på å være alene, tilfelle rottefelle hun skulle rive ned noe med det eller sette seg fast). Jeg tror at for mange valper er det det å ha noe festet til seg som kan være en slags barriere, så kommer dette med at de "sitter fast" som en konsekvens av at noe er festet til de.

Jeg lurer på hvordan hun er hvis du tar KeeKee med ut samtidig? KeeKee kan vel å gå sånn noenlunde rett frem antar jeg? :innocent: Kanskje hun ser at KeeKee går dit, og da vil hun også det? Lurer også på om problemet ditt er at hun ikke kan bevege seg i bånd, eller om saken er at hun bare ikke "vil" gå dit du er? Har du prøvd å stille deg bak henne og ikke lokke med godis, ikke gjøre noe eller evt trille en ball fremover eller ha noen som hun liker stå et stykke unna så hun må gå frem mot de? Hva gjør hun da? Noen valper kan synes det er ekkelt med et bånd de "ser" og kanskje nesten tråkker på, og disse liker kanskje at båndet er bak de og ikke synlig (Aynï er sånn, raringen). Jeg tror at bare de får nok erfaring på, og kommer over en slags "kneik", så går båndtreningen helt greit. Virker som om noen valper synes det er eklere dette båndet enn andre valper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun trives best inne, så tror jeg at jeg ville ha trent litt på å bare være ute og ha det gøy først? Også etterhvert ha båndet på. Om du har gode utemuligheter :P

Ja, vi er mye ute uten bånd, men det er så ekkelt vær for tiden at hun vil stort sett bare inn igjen. :D Når det er fint vær, så er vi jo ute og leker og har det morro, og da koser hun seg ute! Men samme reaksjonen på bånd da. Men vi skal fortsette å leke og ha det gøy ute, ja, når det er vær til det. I dag sluddet og snødde det fram til halv ni-ni i dag morres. :P

(Og ja, har gode utemuligheter, inngjerdet tun og iallefall 8 innhegninger, men noen valpis kan komme seg ut av da, hun er så liten så hun går gjennom nettinggjerdet. :P Tunet er ikke helt hundesikkert det heller, men hun går ikke ned til veien, og det kjører ikke biler forbi her siden vi er helt i enden av veien, snuplassen er bak låven vår. :P )

Siden du delvis klikkertrener, har du prøvd å ha båndet slakt og vente til hun går fremover? Så kan du klikke når hun tar ett skritt, to, tre osv. :)

Har ikke kommet så langt enda, hittil har jeg egentlig bare prøvd å ha båndet på og sett reaksjonene, + lokket litt med godbit. Men skal prøve med klikkeren! :P Takk for tipset.

Går hun med halsbånd inne? Hvis ikke, ville jeg latt det være på hele tiden, slik at det ble en helt dagligdags og vanlig ting for henne. Jeg tror forresten ikke at hun syns det klør, men heller at det er litt ekkelt med halsbånd, og at hun prøver å "klø" det av, men det er en annen sak.

Hun går med det ganske mye inne, jeg pleier å ta det av om natten, bare sånn i tilfelle rottefelle ettellerannet skulle skje så hun klarte å henge seg fast i noe. Også glemmer jeg iblant å ta det på om morgenen da. (jeg er litt vims om morgenen) Men går stort sett med det iallefall halve dagen, minst. :P Det er bare av og til hun klør på det da, så det er sikkert som du sier!

Når hun har halsbåndet på, ville jeg festet en liten line/tau til halsbåndet, sånn at den hang ned til gulvet i alle fall. Kanskje på ca en halv meter? Litt vanskelig å si uten å se hunden, men den må jo ikke kunne sette seg fast i ting og tang, men likevel være så lang at hun "merker" den. Dette "slipset" kan hun også gå med når hun er inne (ville tatt det av når dere trener på å være alene, tilfelle rottefelle hun skulle rive ned noe med det eller sette seg fast). Jeg tror at for mange valper er det det å ha noe festet til seg som kan være en slags barriere, så kommer dette med at de "sitter fast" som en konsekvens av at noe er festet til de.

Det var smart! Det skal jeg gjøre. Tusen takk for tips! Da venner hun seg til å dra det etter seg/ha det bak seg, ja, og vekten av det. :lol:

Jeg lurer på hvordan hun er hvis du tar KeeKee med ut samtidig? KeeKee kan vel å gå sånn noenlunde rett frem antar jeg? :P Kanskje hun ser at KeeKee går dit, og da vil hun også det? Lurer også på om problemet ditt er at hun ikke kan bevege seg i bånd, eller om saken er at hun bare ikke "vil" gå dit du er? Har du prøvd å stille deg bak henne og ikke lokke med godis, ikke gjøre noe eller evt trille en ball fremover eller ha noen som hun liker stå et stykke unna så hun må gå frem mot de? Hva gjør hun da? Noen valper kan synes det er ekkelt med et bånd de "ser" og kanskje nesten tråkker på, og disse liker kanskje at båndet er bak de og ikke synlig (Aynï er sånn, raringen). Jeg tror at bare de får nok erfaring på, og kommer over en slags "kneik", så går båndtreningen helt greit. Virker som om noen valper synes det er eklere dette båndet enn andre valper..

Kee er stort sett alltid med ut samtidig, og hun drar framover, mens Lundii drar bakover. :P Så jeg er sånn strekt på midten. *flire* Ser sikkert lur ut med en hund i hver ende og armene rett ut! :P

Altså, hun KAN jo bevege seg i bånd. Hun har gått til døren fra ca 4-5 meter unna(første gangen hun faktisk GIKK med båndet), og da roste jeg masse og ga godbit og det ene med det andre, også fikk hun komme inn. Men om vi er på tunet og hun ikke ser døren, vil hun ikke gå hverken den ene eller den andre veien. :P Og ikke inne heller.

Skal prøve med ball/leke, evt godbit foran henne, og stå bak, som du sier, også stå bak og se.

Ja, Lundii synes dette båndet er ganske ekkelt virker det som, Kee-Kee var aldri sånn, hun bare gikk, hun. :lol: Det går nok bra, altså, de aller fleste hunder lærer jo å gå i bånd relativt fort, og vi er jo bare såvidt kommet igang. :lol:

Tusen takk for tips og råd, alle sammen! *løper og finner bånd og leke og godbiter for å trene på gulvet*

Edit: *og klikker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da fikk vi et stort gjennombrudd i dag! Løsningen var rett og slett kylling. :lol: Jeg har tydeligvis ikke brukt gode nok godbiter før. Nå traver hun avgårde som en annen gamp, og hopper og spretter som en kenguru innimellom! Rare lille dyret. Og tusen takk for alle tips og råd!

For å bare forklare nærmere, jeg klipset på båndet, hadde kylling i hånden, som hun fikk lukte på, klikkeren i den andre hånden, gikk tre skritt fram og sa "kom" + viste henne kyllingen etter et par sekunder, og så spratt hun fram, fikk klikk&godbit, gjentok, gjentok, så gjorde vi det uten at hun så kyllingen, og så bare gikk jeg uten å si noe og hun danset etter! (dette var da innendørs) Så gjentok vi ute, og det gikk superbra! Så nå skal vi straks ut og gå tur.

Og nei, hun skal ikke gå i bånd hele veien, det synes jeg blir å kreve for mye når hun ikke kan det så godt, hun skal gå i bånd til vi er i skogen(ca 150 meter) og så skal hun få gå løs(hun stikker ikke noe sted, hun holder seg rundt beina mine), og Kee i langline. Så skal vi trene litt med bånd på innimellom, og på innkalling(som hun er rimelig god på!), også bare tusle og leke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du fant en løsning!

Til vanlig pleier jeg bare å dra valpene med meg om de stopper, men er ikke alle det funker på. En av hundene mine ble helt stiv da hun var valp, og la seg ned på siden om jeg dro.. :lol: Kunne ikke akkurat slepe henne med meg etter halsen, så ble til at jeg bare henne et par ganger ja, dersom jeg hadde dårlig tid og ikke kunne vente på at hun reiste seg opp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du fant en løsning!

Til vanlig pleier jeg bare å dra valpene med meg om de stopper, men er ikke alle det funker på. En av hundene mine ble helt stiv da hun var valp, og la seg ned på siden om jeg dro.. :lol: Kunne ikke akkurat slepe henne med meg etter halsen, så ble til at jeg bare henne et par ganger ja, dersom jeg hadde dårlig tid og ikke kunne vente på at hun reiste seg opp :lol:

Ja, det var kjempemorro! Nå har vi gått lang tur, deler av den i bånd, og det går så fint! Og uten bånd dilter hun stort sett bare rett bak meg. :D Vel og merke hvis hun ikke løper med Kee-Kee da! :lol:

Ja, det var det jeg gjorde med Kee, og det funket helt fint, hun bare gikk, hun, som om hun ikke hadde gjort noe annet.

Haha, la seg ned, faktisk! Ja, det var derfor jeg ikke kunne dra Lundii heller, for hun senket hodet så når jeg dro, kvelte jeg henne, og det liker jeg ikke. :P Skal være morro å gå i bånd! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...