Gå til innhold
Hundesonen.no

Inspirert av tråden til Huldra vil jeg også ha litt hjelp med tips om bil


Guest lijenta

Recommended Posts

Fikk nemlig noen penger så nå står jeg med 70 000 som jeg skal bruke på bil. Litt andre kriterier enn Huldra har jeg.

Bilen må så klart ha plass til ca to hunder, den må ikke være høyere enn at jeg får kanoen på taket(altså ikke så veldig høy siden jeg er 158 cm høy), det må være plass til å ha med seg bagasje som frilufts utstyr til en uke på fjellet eller lignende med fiske/jakt utstyr. Den må ikke være dyr i drift som rep og dekk. Trenger ikke å trekke noe serlig. Satser på fra to seter denne omgangen. Er det noen som har noen tips om hva jeg burde kjøpe? Siden jeg ikke reparerer selv så bør jeg vel satse på noe som er nyest mulig. Men ikke minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Toyota Yaris Verso? De er litt små, men med lur pakking bør det være plass til 2 hunder og endel bagasje.

Det er ihvertfall veldig få som slår Toyota på driftssikkerhet. Når det gjelder dekk blir det forholdsvis likt på alle biler,

selv om tyngre biler sliter litt mer er det nok ikke der de store forskjellene i bilutgifter ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes endel Peugeot Partner/Citroen Berlingo å velge mellom. De er litt større igjen,

men på ingen måte store biler. Skal du ha større varebil enn det blir de ofte litt høye samtidig.

Da er det nesten bedre å lete etter en vanlig stasjonsvogn for å finne en romslig bil som ikke er så høy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hav med en Honda Civic 5D? Ser små ut men det er skikkelig god plass i de bilene! Hadde nok fått plass til et større dobbeltbur i bagasjen. (har nå et bur som er for stort til en Beagle(plass til to DSG ca), men valgte det pga vi kjører av og til på langtur så greit å ha litt plass. ligner veldig på et Atlas Car bur, men annen "lås" på) Om du setter opp baksetene eller legger dem ned(alt etter hva du måtte ønske) Så hadde du nok fått inn masse rart. :) Ikke så høy er den helder(jeg er lavere en deg).

En peugot 307 eller 207 hadde kanskje vært noe å titte på også :) (fikk plass til samme buret som beskrevet over i bagasjen på en 207)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har begynt å se på vanlige stasjonsvogner. Pegout 207 syntes jeg blir litt liten igjen selv om jeg er blitt flink til å pakke i løpet av årene. En gang var vi 5personer to hunder en 16manns lavo, 60 liter med ved og opppakking for en helg i lavo for 5 i bilen, det gikk det også og jeg har da en Opel Astra stasjonsvogn. Men nå ønsker jeg meg litt mere greie løsninger er nemlig ikke i den situasjonen at ejg driver og kjører på andre ledere og unger lengere. Så jeg vil ha plass til hunder og friluftsutstyr og kjørekonfor for ei som er liten.(det er da ikke sakt at konforen er best i en liten bil) Jeg liker best diselmotorer av en eller annen grunn. Og i grunnen så syntes jeg Yaris, Pegout 207 og biler i den katogorien blir for små. Skulle jeg bare drømme så hadde det blitt en mye dyrere bil. Hvordan er Kia sportige i driftsutgifter som rep, disel/bensin utgifter og sant? Jeg har også sett på stasjonsvogner men får ikke bestemt meg. Hvordan er Golf stasjonsvogner i 1,6 liter utgaven i utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å se på vanlige stasjonsvogner. Pegout 207 syntes jeg blir litt liten igjen selv om jeg er blitt flink til å pakke i løpet av årene. En gang var vi 5personer to hunder en 16manns lavo, 60 liter med ved og opppakking for en helg i lavo for 5 i bilen, det gikk det også og jeg har da en Opel Astra stasjonsvogn. Men nå ønsker jeg meg litt mere greie løsninger er nemlig ikke i den situasjonen at ejg driver og kjører på andre ledere og unger lengere. Så jeg vil ha plass til hunder og friluftsutstyr og kjørekonfor for ei som er liten.(det er da ikke sakt at konforen er best i en liten bil) Jeg liker best diselmotorer av en eller annen grunn. Og i grunnen så syntes jeg Yaris, Pegout 207 og biler i den katogorien blir for små. Skulle jeg bare drømme så hadde det blitt en mye dyrere bil. Hvordan er Kia sportige i driftsutgifter som rep, disel/bensin utgifter og sant? Jeg har også sett på stasjonsvogner men får ikke bestemt meg. Hvordan er Golf stasjonsvogner i 1,6 liter utgaven i utgifter?

Alt går :) vi fikk en kingsize dobbeltseng (ramme og madrasser og alt) + 3 personer i en gammel peugot xD (og ingenting stakk ut av bagasjen helder! ) Hehe.

Men som sakt Honda civic 5D er det faktisk veldig stor plass i, men den ser liten ut. (og du har en meget praktisk løsning hvor du kan ta opp baksetene) minuset er vel at den er litt uoversiktlig både fremme og bak.

Har ikke så mye peiling på Kia, men min far sier ivertfall at det ikke er en spesielt bra bil.(men så sverger han til BMW da :rolleyes: ) Men en Reanult Scenic kanskje kan være noe å kikke på? Er jo en personbil det også da men. Kommer ikke på noen stasjonsvogner da jeg ikke har så mye "erfaring" med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg mye om det tekniske og driftsmessige av biler, men Nissan Primera har i alle fall stort bagasjerom. Vi fikk plass til to store bur (type varicage large) i bagasjerommet. Baksetet kan legges ned hvis du trenger det. Vi har også overnattet i bilen, og den er ikke så høy at en kano skal være vanskelig å få på taket (vanlig stasjonsvognhøyde). Vi hadde en eldre modell (91 tror jeg), men jeg syntes den var god å kjøre (men nå er jeg 172cm om det har noe å si?). Tror du skal få en grei primera til 70 000; vi kjøpte vår 91modell for fire år siden til 30 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja Nissan Primera kan nok være noe å se nærmere på vil jeg tro. Når jeg er liten så har jeg funnet ut at det faktisk er de små bilene jeg sitter værst i. Alla san som å rekke godt fram til gassen men da jeg testet Patrolen til en kompis sat jeg godt men en san er det bare å drømme om hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...