Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min er redd for ball!


HeraHiromi

Recommended Posts

Mannen min trikste med fotballen ute på plenen mens han luftet Hera (sikkert ikke lurt?) Nå er hun livredd den! Har prøvd med godbiter, men dem vil hun ikke ha når hun ser ballen. Huff. Blir helt dårlig :cry:

Har lagt ballen i et hjørne i stuen for at hun skal venne seg til at den bare er der. Er det noen som har gode råd? Nå er jeg livredd for at hun skal være ballredd for alltid. Kjenner at det er litt sånn berg og dalbane følelser ute og går når man har valp :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* ikke få panikk!

Hva om du setter deg på gulvet og bare triller litt forsiktig med ballen, så kanskje hun blir nysgjerrig og kommer bort for å snuse litt. Hun er jo så lita enda, og ballen så stor, så dette er nok noe som går seg til, det er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* ikke få panikk!

Hva om du setter deg på gulvet og bare triller litt forsiktig med ballen, så kanskje hun blir nysgjerrig og kommer bort for å snuse litt. Hun er jo så lita enda, og ballen så stor, så dette er nok noe som går seg til, det er jeg ganske sikker på.

Huff, ja håper det. Har prøvd litt forskjellig, men er bare redd for å skremme henne enda mer :cry:

Ballen ligger i et hjørne her nå. Tror hun har glemt at den er der. Vi må få henne trygg på ball. Det er jo så mange unger med ball overalt. Hun virker ¨så trygg på så mye annet rart. Men en ball er jo litt snodig da :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ballen bare ligge der og ikke tenk på det. Det beste er ofte å ikke gjøre noen big deal ut av det og så går det over.

Oppfør deg normalt og la henne finne ut av det på egenhånd :cry: Det viktigste er at du ikke duller og diller, det kan fort gjøre ting verre.

Takk. Trengte å høre det..... roer meg litt nå. Når den ligger her inn og ingen rører den i begynnelsen så må hun jo venne seg til å se den ivertfall. Herremin...alt man blir bekymret for! :wub: Hun er jo bare bebissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg til, skal du se:) Et tips kan være å venne henne til små sprettballer og tennisballer sånn at hun skjønner litt av hvordan baller oppfører seg! Men det er vel sånn med dette som med alt annet, fokuserer du for mye på det risikerer du at hun enten blir redd, eller blir helt gal etter baller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg til, skal du se:) Et tips kan være å venne henne til små sprettballer og tennisballer sånn at hun skjønner litt av hvordan baller oppfører seg! Men det er vel sånn med dette som med alt annet, fokuserer du for mye på det risikerer du at hun enten blir redd, eller blir helt gal etter baller...

Ja, det var ikke så dumt :wub:

Hun er en type hund som jeg ikke kommer til å leke for mye ball med siden jeg vil unngå stress :cry: Men det kan jo være greit at de ikke er farlige heller. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var den ballskrekken over :hmm: Plutselig så ble hun helt gal på ballen. Hadde ikke gjort noe for at hun skulle venne seg til den, men den lå plutselig på plenen. Hun sprang rundt den og bjeffet. Ganske komisk. Lille hvite ulldotten i reserfart rundt og rundt :| Nå hopper hun på den og "angriper" den. Så da er det bare å venne henne til å være i ro rundt baller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hva med å få den ball-energien over på trening? Må da være topp å ha en hund som er motivert på en leke når man skal trene?

Hannen vår "klikka" fullstendig på en vanlig fotball: "den er min - min - MIN!!" Så da vi skulle på sporkurs var det bare en ting å gjøre. Vi festet ett tau i ballen (den var da punktert av tennene hans), og sporlegger lekte med "ballen" og hunden for så å gå avgårde med leken. Upraktisk med en stor ball i forhold til en kong i begynnelsen, men det funket for denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få den ball-energien over på trening? Må da være topp å ha en hund som er motivert på en leke når man skal trene?

Hannen vår "klikka" fullstendig på en vanlig fotball: "den er min - min - MIN!" Så da vi skulle på sporkurs var det bare en ting å gjøre. Vi festet ett tau i ballen (den var da punktert av tennene hans), og sporlegger lekte med "ballen" og hunden for så å gå avgårde med leken. Upraktisk med en stor ball i forhold til en kong i begynnelsen, men det funket for denne hunden.

Nei, det blir nok ikke aktuelt :) Vi har små barn, og sønnen min er en ivrig fotballspiller. Så her blir det på å trene på å være i ro rundt baller :) Dessuten er hun en rase som kan komme for høyt opp i stress med for mye ball :D

Hun er ikke vanskelig å motivere på noen måte. Hun elsker godbiter og draleker er også toppen :hmm:

Men jeg ser hva du mener. Hun hadde nok elsket ball som bellønning :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Nei, det blir nok ikke aktuelt :) Vi har små barn, og sønnen min er en ivrig fotballspiller. Så her blir det på å trene på å være i ro rundt baller :) Dessuten er hun en rase som kan komme for høyt opp i stress med for mye ball :hmm:

Hun er ikke vanskelig å motivere på noen måte. Hun elsker godbiter og draleker er også toppen :|

Men jeg ser hva du mener. Hun hadde nok elsket ball som bellønning :)

Jeg har også en sønn som sparker fotball, og her har vi 3 "ballfanatiske" hunder. Har aldri vært noe problem her iallefall. Det er vi som styrer om hundene får ballen, og når junior sparker ball så er den hans ball. Hundene har sin egen og det er som sakt vi på 2 ben som bestemmer om hundene får holde på med den.

Og jeg skjønner ikke helt det med at HG kommer høyt i stress pga for mye ball (i forhold til en hoffe) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en sønn som sparker fotball, og her har vi 3 "ballfanatiske" hunder. Har aldri vært noe problem her iallefall. Det er vi som styrer om hundene får ballen, og når junior sparker ball så er den hans ball. Hundene har sin egen og det er som sakt vi på 2 ben som bestemmer om hundene får holde på med den.

Og jeg skjønner ikke helt det med at HG kommer høyt i stress pga for mye ball (i forhold til en hoffe) :)

Jeg vet ingenting om Hoffe :) Men en Hvit gjeter er en gjeterhund med de egenskaper de har :hmm: Oppdretter har snakket en del med meg om dette og jeg har lest en del om det også. Så jeg velger å høre på henne. Jeg har jo heller ikke bruk for å bruke ball som belønning når vi har alternativer :|

Jeg er bare så glad for at hun ikke er redd dem :D Det hadde ivertfall vært krise om vi ikke fikk skikk på det. Men jeg tar meg stadig vekk i å undervurdere min egen valp. Hun er jo en tøff liten jente :) Var hos dyrlegen i dag, og det gikk helt strålende. Dyrlegen var jo kjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...