Gå til innhold
Hundesonen.no

er dette lov? ang jobb


Cathrine og Killja

Recommended Posts

en jeg kjenner jobber i et firma, og der er det etpar ting jeg virkelig stusser på om er lov. i arbeidskontrakten står det at de må møte opp kl 0600 hver dag. i en time alså fram til 0700, plikter de å jobbe, møte etc. men når timelistene skal skrives, nektes de å skrive fra 0600. de må skrive fra 0700 . det jobber 15 mann der,og det blir jo nesten underslag av penger,om man begynner å regne på summen av de timene sjefen der ikke betaler for...:icon_redface: i tilegg ble det i hele fjor vinter kjørt 48 timers skift på de som brøytet snø. ofte lengere og... arbeidsdagen skal iflg kontrakten være over 1530. dette overholdes nesten aldri. de jobber ofte fra 0600-2200 . fredagene skal avsluttes 1330, men da hender det sjefen pålegger dem xtra jobb som vaske biler og dette kan ta 6-7 timer... er dette lov? hitil er ingen av de tidene som står i kontrakten overholdt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålagt overtid er ikke lov å bruke på fast basis og det skal betales 100% overtidslønn. Møter og slikt kan de pålegge til en viss grad og man skal da i alle fall ha muligheten til å ta dette som avspasering senere.

100% sikker er jeg ikke på dette, men 99%. På tide at de alle organiserer seg tror jeg - dessverre venter folk ofte til det blir problemer før de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes absolutt ikke ut som om det er lov. Man har jo til og med krav på 5 min pause hver time! Og med mindre det står noe spesielt i kontrakten dems, så skal de få betalt for all tiden de arbeider der!

Går jo an å sjekke på noen av disse arbeids-sidene. Husker ikke helt linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pålagt overtid er ikke lov å bruke på fast basis og det skal betales 100% overtidslønn. Møter og slikt kan de pålegge til en viss grad og man skal da i alle fall ha muligheten til å ta dette som avspasering senere.

100% sikker er jeg ikke på dette, men 99%. På tide at de alle organiserer seg tror jeg - dessverre venter folk ofte til det blir problemer før de gjør det.

de er ofte ute av døra på jobben der før kl 0600, men de får alikevel ikke skrive opp den timen på timelisten...

Det hørtes absolutt ikke ut som om det er lov. Man har jo til og med krav på 5 min pause hver time! Og med mindre det står noe spesielt i kontrakten dems, så skal de få betalt for all tiden de arbeider der!

Går jo an å sjekke på noen av disse arbeids-sidene. Husker ikke helt linkene!

må sjekke det ut ja... sykdom aksepteres ikke. er de borte,straffes de med xtrajobb laaangt utover det som er forsvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plass som driver rovdrift på folkene og som er ute i eneste ærend å tjene penger selv - på bekostning av folket. (å da langt utover loven) Prøv å få folk til å dokumenter tilstandene over tid, men første de bør gjøre er å organisere seg hvis de ikke har gjort det. Kontakt organisasjon/arbeidstilsyn og prat med de om tingenes tilstand. Dokumentasjon og litt rolig i svingene først i samråd med rette instans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plass som driver rovdrift på folkene og som er ute i eneste ærend å tjene penger selv - på bekostning av folket. (å da langt utover loven) Prøv å få folk til å dokumenter tilstandene over tid, men første de bør gjøre er å organisere seg hvis de ikke har gjort det. Kontakt organisasjon/arbeidstilsyn og prat med de om tingenes tilstand. Dokumentasjon og litt rolig i svingene først i samråd med rette instans.

en som jobbet der kontaktet arb.tilsynet. han fikk sparken.... han jeg kjenner ringte meg nå,og har fått influensa.og høy feber,men kan ikke være borte fra jobben i mrg. sjefen er ikke helt god :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg sier det må gå rolig for seg i svingene. Dokumenter og ikke la arbeidsgiver vite at folk organiserer seg og at tilsynet blir kontaktet - forklar og søk råd, men si klar ifra at man frykter jobbene og at man vil samle litt dokumentasjon før noe skal skje. Når alt er klart, SÅ kan organisasjon og tilsyn komme på uventet besøk.

Man har ikke lov å sparke folk pga de har kontaktet tilsyn - hadde det vært meg, så hadde jeg skaffet dokumentasjon først, for så å kontakte org/tilsyn - har jeg da blitt sparket, så skulle de nok få kjørt seg i retten.

Klare man ikke å samles og prøve å ordne forholdene sammen for å bedre ledelsen /firma, så hadde jeg funnet meg en annen jobb. Ikke f... at jeg har latt meg bli utnyttet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg sier det må gå rolig for seg i svingene. Dokumenter og ikke la arbeidsgiver vite at folk organiserer seg og at tilsynet blir kontaktet - forklar og søk råd, men si klar ifra at man frykter jobbene og at man vil samle litt dokumentasjon før noe skal skje. Når alt er klart, SÅ kan organisasjon og tilsyn komme på uventet besøk.

Man har ikke lov å sparke folk pga de har kontaktet tilsyn - hadde det vært meg, så hadde jeg skaffet dokumentasjon først, for så å kontakte org/tilsyn - har jeg da blitt sparket, så skulle de nok få kjørt seg i retten.

Klare man ikke å samles og prøve å ordne forholdene sammen for å bedre ledelsen /firma, så hadde jeg funnet meg en annen jobb. Ikke f... at jeg har latt meg bli utnyttet slik.

tviler på at de annsatte der, klarer å melde fra.... :icon_redface: men arbeidstilsynet burde i aller høyeste grat tatt seg en tur dit ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...