Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring og Biting

Koda Naruto

Recommended Posts

Hei

Jeg fikk meg valp nå for 3 uker siden, han er nå 3 måneder). Og i det siste har han begynnt å knurre og bite veldig ofte og mye, og noen ganger veldig hardt. Når jeg går tur så går han fint først, men så begynner han å bite i båndet og da bruker jeg Cesar metoden med lyden og et touch. Da slutter han, men så fort vi begynner å gå igjen fortsetter det, og han eskalerer og begynner å knurre og bite i bein osv. Han gjør også dette hvis han ikke får vilja si på noe.

Har også prøvd det å ta han i nakkeskinnet med da blir han helt gal.

Har noen en annen måte å håntere dette på? Han gjør dette inne også når det er noe han ikke får lov til.

Jeg tror ikke han helt forstår straff heller, han logrer med halen og svarer tilbake år vi straffer han.

Det eneste som virkelig hjelper er å holde han nede med et dominant grep (grounding), men kan ikke holde på sånn ute i gata høres jo ut som jeg dreper han fordi han piper og protesterer så utrolig mye (holder så vidt på han).

Håper noen kan hjelpe. Vet man ikke skal bli irritert og sint på valpen men i det siste så gjør han meg gal og da er det vanskelig å ikke bli sint.

Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fikk meg valp nå for 3 uker siden, han er nå 3 måneder). Og i det siste har han begynnt å knurre og bite veldig ofte og mye, og noen ganger veldig hardt. Når jeg går tur så går han fint først, men så begynner han å bite i båndet og da bruker jeg Cesar metoden med lyden og et touch. Da slutter han, men så fort vi begynner å gå igjen fortsetter det, og han eskalerer og begynner å knurre og bite i bein osv. Han gjør også dette hvis han ikke får vilja si på noe.

OK, da har du vel fått første indikasjon på at dette ikke funker på valpen. Det aller første du bør gjøre er å melde dere på et valpekurs snarest. Det andre er å smøre deg med et langt tykkere lag med tålmodighet. Når han begynner med tøyset sitt på tur så stopp og vent, ikke gjør noe, bare stå helt rolig til valpen er rolig så gå videre.

Har noen en annen måte å håntere dette på? Han gjør dette inne også når det er noe han ikke får lov til.

Jeg tror ikke han helt forstår straff heller, han logrer med halen og svarer tilbake år vi straffer han.

Inne kan du binde ham fast eller sette ham i en valpebinge når han begynner. Dropp nakkegrep osv.

Det eneste som virkelig hjelper er å holde han nede med et dominant grep (grounding), men kan ikke holde på sånn ute i gata høres jo ut som jeg dreper han fordi han piper og protesterer så utrolig mye (holder så vidt på han).

Håper noen kan hjelpe. Vet man ikke skal bli irritert og sint på valpen men i det siste så gjør han meg gal og da er det vanskelig å ikke bli sint.

Hjelp

Igjen: VALPEKURS! Høres ut som det haster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Høres ut som hunden min når hun ble sliten og lei eller følte at noe ble "for intenst". Observer valpen, se om det er situasjoner hvor den typisk begynner å bite i båndet. Begynner den å bite i båndet kan du f.eks prøve å "holde bandet unna" mens du står rett opp og ned og er gørrkjedelig. Når valpen setter seg ned/roer seg ned kan du godt ta en pause sammens med den, sett deg på huk og ros at den er rolig og ikke vill og teit ( :blink: ).

Cesar og nakkeskinn fungerer ikke på små valper, bare å legge i fra seg med en gang.

Timeout. Knytt han fast, som LinKr har skrevet.

Hjelp

Å "grounde" han er å få ut sin egen irritasjon og agressivitet, hunden lærer ikke noe av det. Vanskelig å gjøre på sin første valp, men prøv å bare pust ut og ignorer den lille irriterende dotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier TIME OUT. Bind valpen fast og gå vekk fra den, sett den i valpegård eller annet slik at den ikke får kontakt med deg og ting blir dødskjedelig. Når hunden biter, så må du få avstand fra deg og den med engang. Og er du konsekvent på dette, så vil det hjelpe :blink:

Masse lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen supergale småvalper i hus og, som du har erfart, fungerer holde nede/straffe etc veldig dårlig! Jeg hadde en virkelig piraja som førstehund og gjorde sikkert alle feil man kan finne på å gjøre både i håndtering av "galskap" og andre ting. Men man lærer! :icon_redface: Som det ble nevnt over her så er det at det ikke hjelper en god indikator på at man gjør noe feil (litt pussig at folk holder på i år etter år med napping i bånd for å få hunden til å gå pent feks! Har den ikke lært det etter 3 år så KAN det være man bør skifte metode... :) ). Jeg lærte etterhvert (etter å ha prøvd "alt" og hunden bare ble enda galere, jeg reiv meg i håret og skjønte ikke hvordan jeg skulle overleve til hunden ble voksen...) at det eneste som faktisk fungerte var time-out. Jeg brukte gangen på min galskap, men hvor eller hva er ikke det viktigste (mange argumenter mot å fjerne hunden så fullstendig som en gang vil bli også, at det kan være traumatisk for valpen, men det fungerte hos oss iallefall). Det viktigste er at når man biter og er gal så skjer det kjedelige ting (ikke smerte, bare kjedelig!). Mor/far blir gørr og slutter å være morsom pipeleke...

Når neste hund kom og var nesten like gal så hadde jeg iallefall lært og hun var bare gal ei kort stund. :aww:

Ellers er det smart med valpekurs (som nevnt) og å lese, lytte og plukke det man synes hører fornuftig ut. Er mange som påberoper seg å ha funnet veien, sannheten og livet og fort gjort å bli litt blendet av skråsikkerhet!

Lykke til med bitedyret! Det går seg til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for alle svar :cry:

Vi har nå prøvd Time Out og det ser ut til å fungere, når han blir spinnvill så er det gangen neste stopp og det hjelper, selvom han tisser i gangen bare for å irritere oss litt ekstra.

Han roer seg ned med en gang.

Valpekurset kommer nå 24.10 de ville ikke ta imot noen under 3 måneder så da er neste ledige 24.10.

Vi gleder oss masse og håper han blir fantastisk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...