Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring og Biting


Koda Naruto

Recommended Posts

Hei

Jeg fikk meg valp nå for 3 uker siden, han er nå 3 måneder). Og i det siste har han begynnt å knurre og bite veldig ofte og mye, og noen ganger veldig hardt. Når jeg går tur så går han fint først, men så begynner han å bite i båndet og da bruker jeg Cesar metoden med lyden og et touch. Da slutter han, men så fort vi begynner å gå igjen fortsetter det, og han eskalerer og begynner å knurre og bite i bein osv. Han gjør også dette hvis han ikke får vilja si på noe.

Har også prøvd det å ta han i nakkeskinnet med da blir han helt gal.

Har noen en annen måte å håntere dette på? Han gjør dette inne også når det er noe han ikke får lov til.

Jeg tror ikke han helt forstår straff heller, han logrer med halen og svarer tilbake år vi straffer han.

Det eneste som virkelig hjelper er å holde han nede med et dominant grep (grounding), men kan ikke holde på sånn ute i gata høres jo ut som jeg dreper han fordi han piper og protesterer så utrolig mye (holder så vidt på han).

Håper noen kan hjelpe. Vet man ikke skal bli irritert og sint på valpen men i det siste så gjør han meg gal og da er det vanskelig å ikke bli sint.

Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fikk meg valp nå for 3 uker siden, han er nå 3 måneder). Og i det siste har han begynnt å knurre og bite veldig ofte og mye, og noen ganger veldig hardt. Når jeg går tur så går han fint først, men så begynner han å bite i båndet og da bruker jeg Cesar metoden med lyden og et touch. Da slutter han, men så fort vi begynner å gå igjen fortsetter det, og han eskalerer og begynner å knurre og bite i bein osv. Han gjør også dette hvis han ikke får vilja si på noe.

Har også prøvd det å ta han i nakkeskinnet med da blir han helt gal.

OK, da har du vel fått første indikasjon på at dette ikke funker på valpen. Det aller første du bør gjøre er å melde dere på et valpekurs snarest. Det andre er å smøre deg med et langt tykkere lag med tålmodighet. Når han begynner med tøyset sitt på tur så stopp og vent, ikke gjør noe, bare stå helt rolig til valpen er rolig så gå videre.

Har noen en annen måte å håntere dette på? Han gjør dette inne også når det er noe han ikke får lov til.

Jeg tror ikke han helt forstår straff heller, han logrer med halen og svarer tilbake år vi straffer han.

Inne kan du binde ham fast eller sette ham i en valpebinge når han begynner. Dropp nakkegrep osv.

Det eneste som virkelig hjelper er å holde han nede med et dominant grep (grounding), men kan ikke holde på sånn ute i gata høres jo ut som jeg dreper han fordi han piper og protesterer så utrolig mye (holder så vidt på han).

Håper noen kan hjelpe. Vet man ikke skal bli irritert og sint på valpen men i det siste så gjør han meg gal og da er det vanskelig å ikke bli sint.

Hjelp

Igjen: VALPEKURS! Høres ut som det haster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fikk meg valp nå for 3 uker siden, han er nå 3 måneder). Og i det siste har han begynnt å knurre og bite veldig ofte og mye, og noen ganger veldig hardt. Når jeg går tur så går han fint først, men så begynner han å bite i båndet og da bruker jeg Cesar metoden med lyden og et touch. Da slutter han, men så fort vi begynner å gå igjen fortsetter det, og han eskalerer og begynner å knurre og bite i bein osv. Han gjør også dette hvis han ikke får vilja si på noe.

Har også prøvd det å ta han i nakkeskinnet med da blir han helt gal.

Høres ut som hunden min når hun ble sliten og lei eller følte at noe ble "for intenst". Observer valpen, se om det er situasjoner hvor den typisk begynner å bite i båndet. Begynner den å bite i båndet kan du f.eks prøve å "holde bandet unna" mens du står rett opp og ned og er gørrkjedelig. Når valpen setter seg ned/roer seg ned kan du godt ta en pause sammens med den, sett deg på huk og ros at den er rolig og ikke vill og teit ( :blink: ).

Cesar og nakkeskinn fungerer ikke på små valper, bare å legge i fra seg med en gang.

Har noen en annen måte å håntere dette på? Han gjør dette inne også når det er noe han ikke får lov til.

Jeg tror ikke han helt forstår straff heller, han logrer med halen og svarer tilbake år vi straffer han.

Timeout. Knytt han fast, som LinKr har skrevet.

Håper noen kan hjelpe. Vet man ikke skal bli irritert og sint på valpen men i det siste så gjør han meg gal og da er det vanskelig å ikke bli sint.

Hjelp

Å "grounde" han er å få ut sin egen irritasjon og agressivitet, hunden lærer ikke noe av det. Vanskelig å gjøre på sin første valp, men prøv å bare pust ut og ignorer den lille irriterende dotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier TIME OUT. Bind valpen fast og gå vekk fra den, sett den i valpegård eller annet slik at den ikke får kontakt med deg og ting blir dødskjedelig. Når hunden biter, så må du få avstand fra deg og den med engang. Og er du konsekvent på dette, så vil det hjelpe :blink:

Masse lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen supergale småvalper i hus og, som du har erfart, fungerer holde nede/straffe etc veldig dårlig! Jeg hadde en virkelig piraja som førstehund og gjorde sikkert alle feil man kan finne på å gjøre både i håndtering av "galskap" og andre ting. Men man lærer! :icon_redface: Som det ble nevnt over her så er det at det ikke hjelper en god indikator på at man gjør noe feil (litt pussig at folk holder på i år etter år med napping i bånd for å få hunden til å gå pent feks! Har den ikke lært det etter 3 år så KAN det være man bør skifte metode... :) ). Jeg lærte etterhvert (etter å ha prøvd "alt" og hunden bare ble enda galere, jeg reiv meg i håret og skjønte ikke hvordan jeg skulle overleve til hunden ble voksen...) at det eneste som faktisk fungerte var time-out. Jeg brukte gangen på min galskap, men hvor eller hva er ikke det viktigste (mange argumenter mot å fjerne hunden så fullstendig som en gang vil bli også, at det kan være traumatisk for valpen, men det fungerte hos oss iallefall). Det viktigste er at når man biter og er gal så skjer det kjedelige ting (ikke smerte, bare kjedelig!). Mor/far blir gørr og slutter å være morsom pipeleke...

Når neste hund kom og var nesten like gal så hadde jeg iallefall lært og hun var bare gal ei kort stund. :aww:

Ellers er det smart med valpekurs (som nevnt) og å lese, lytte og plukke det man synes hører fornuftig ut. Er mange som påberoper seg å ha funnet veien, sannheten og livet og fort gjort å bli litt blendet av skråsikkerhet!

Lykke til med bitedyret! Det går seg til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for alle svar :cry:

Vi har nå prøvd Time Out og det ser ut til å fungere, når han blir spinnvill så er det gangen neste stopp og det hjelper, selvom han tisser i gangen bare for å irritere oss litt ekstra.

Han roer seg ned med en gang.

Valpekurset kommer nå 24.10 de ville ikke ta imot noen under 3 måneder så da er neste ledige 24.10.

Vi gleder oss masse og håper han blir fantastisk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...