Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring og Biting

Koda Naruto

Recommended Posts

Hei

Jeg fikk meg valp nå for 3 uker siden, han er nå 3 måneder). Og i det siste har han begynnt å knurre og bite veldig ofte og mye, og noen ganger veldig hardt. Når jeg går tur så går han fint først, men så begynner han å bite i båndet og da bruker jeg Cesar metoden med lyden og et touch. Da slutter han, men så fort vi begynner å gå igjen fortsetter det, og han eskalerer og begynner å knurre og bite i bein osv. Han gjør også dette hvis han ikke får vilja si på noe.

Har også prøvd det å ta han i nakkeskinnet med da blir han helt gal.

Har noen en annen måte å håntere dette på? Han gjør dette inne også når det er noe han ikke får lov til.

Jeg tror ikke han helt forstår straff heller, han logrer med halen og svarer tilbake år vi straffer han.

Det eneste som virkelig hjelper er å holde han nede med et dominant grep (grounding), men kan ikke holde på sånn ute i gata høres jo ut som jeg dreper han fordi han piper og protesterer så utrolig mye (holder så vidt på han).

Håper noen kan hjelpe. Vet man ikke skal bli irritert og sint på valpen men i det siste så gjør han meg gal og da er det vanskelig å ikke bli sint.

Hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg fikk meg valp nå for 3 uker siden, han er nå 3 måneder). Og i det siste har han begynnt å knurre og bite veldig ofte og mye, og noen ganger veldig hardt. Når jeg går tur så går han fint først, men så begynner han å bite i båndet og da bruker jeg Cesar metoden med lyden og et touch. Da slutter han, men så fort vi begynner å gå igjen fortsetter det, og han eskalerer og begynner å knurre og bite i bein osv. Han gjør også dette hvis han ikke får vilja si på noe.

OK, da har du vel fått første indikasjon på at dette ikke funker på valpen. Det aller første du bør gjøre er å melde dere på et valpekurs snarest. Det andre er å smøre deg med et langt tykkere lag med tålmodighet. Når han begynner med tøyset sitt på tur så stopp og vent, ikke gjør noe, bare stå helt rolig til valpen er rolig så gå videre.

Har noen en annen måte å håntere dette på? Han gjør dette inne også når det er noe han ikke får lov til.

Jeg tror ikke han helt forstår straff heller, han logrer med halen og svarer tilbake år vi straffer han.

Inne kan du binde ham fast eller sette ham i en valpebinge når han begynner. Dropp nakkegrep osv.

Det eneste som virkelig hjelper er å holde han nede med et dominant grep (grounding), men kan ikke holde på sånn ute i gata høres jo ut som jeg dreper han fordi han piper og protesterer så utrolig mye (holder så vidt på han).

Håper noen kan hjelpe. Vet man ikke skal bli irritert og sint på valpen men i det siste så gjør han meg gal og da er det vanskelig å ikke bli sint.

Hjelp

Igjen: VALPEKURS! Høres ut som det haster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Høres ut som hunden min når hun ble sliten og lei eller følte at noe ble "for intenst". Observer valpen, se om det er situasjoner hvor den typisk begynner å bite i båndet. Begynner den å bite i båndet kan du f.eks prøve å "holde bandet unna" mens du står rett opp og ned og er gørrkjedelig. Når valpen setter seg ned/roer seg ned kan du godt ta en pause sammens med den, sett deg på huk og ros at den er rolig og ikke vill og teit ( :blink: ).

Cesar og nakkeskinn fungerer ikke på små valper, bare å legge i fra seg med en gang.

Timeout. Knytt han fast, som LinKr har skrevet.

Hjelp

Å "grounde" han er å få ut sin egen irritasjon og agressivitet, hunden lærer ikke noe av det. Vanskelig å gjøre på sin første valp, men prøv å bare pust ut og ignorer den lille irriterende dotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier TIME OUT. Bind valpen fast og gå vekk fra den, sett den i valpegård eller annet slik at den ikke får kontakt med deg og ting blir dødskjedelig. Når hunden biter, så må du få avstand fra deg og den med engang. Og er du konsekvent på dette, så vil det hjelpe :blink:

Masse lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen supergale småvalper i hus og, som du har erfart, fungerer holde nede/straffe etc veldig dårlig! Jeg hadde en virkelig piraja som førstehund og gjorde sikkert alle feil man kan finne på å gjøre både i håndtering av "galskap" og andre ting. Men man lærer! :icon_redface: Som det ble nevnt over her så er det at det ikke hjelper en god indikator på at man gjør noe feil (litt pussig at folk holder på i år etter år med napping i bånd for å få hunden til å gå pent feks! Har den ikke lært det etter 3 år så KAN det være man bør skifte metode... :) ). Jeg lærte etterhvert (etter å ha prøvd "alt" og hunden bare ble enda galere, jeg reiv meg i håret og skjønte ikke hvordan jeg skulle overleve til hunden ble voksen...) at det eneste som faktisk fungerte var time-out. Jeg brukte gangen på min galskap, men hvor eller hva er ikke det viktigste (mange argumenter mot å fjerne hunden så fullstendig som en gang vil bli også, at det kan være traumatisk for valpen, men det fungerte hos oss iallefall). Det viktigste er at når man biter og er gal så skjer det kjedelige ting (ikke smerte, bare kjedelig!). Mor/far blir gørr og slutter å være morsom pipeleke...

Når neste hund kom og var nesten like gal så hadde jeg iallefall lært og hun var bare gal ei kort stund. :aww:

Ellers er det smart med valpekurs (som nevnt) og å lese, lytte og plukke det man synes hører fornuftig ut. Er mange som påberoper seg å ha funnet veien, sannheten og livet og fort gjort å bli litt blendet av skråsikkerhet!

Lykke til med bitedyret! Det går seg til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for alle svar :cry:

Vi har nå prøvd Time Out og det ser ut til å fungere, når han blir spinnvill så er det gangen neste stopp og det hjelper, selvom han tisser i gangen bare for å irritere oss litt ekstra.

Han roer seg ned med en gang.

Valpekurset kommer nå 24.10 de ville ikke ta imot noen under 3 måneder så da er neste ledige 24.10.

Vi gleder oss masse og håper han blir fantastisk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...