Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikkert med blodprøver drektighet, eller...?


Ewig

Recommended Posts

Hei igjen (til dere som tidligere har lest mitt spørsmål om ultralyd og drektighet – her kommer en ”liten” oppdatering :P

Som noen av dere kanskje vet, så tok vi blodprøve av hunden vår for å påvise/avkrefte drektighet, og testen var negativ :ahappy: Ikke bare det, men veterinæren var skråsikker på at hun ikke var drektig før hun tok prøven, selv om jeg forsøkte å si at pupper og mage hadde endret seg ifht til hvordan hun vanligvis er. Men akk nei. Hun mente til og med at dersom blodprøven var positiv, så måtte vi ta ultralyd, for hun var heeeelt sikker på at hun ikke var på vei. Men det trengte vi ikke, for blodprøven var negativ.

Skuffet, men likevel lettet over å ha fått en konklusjon, så glemte jeg alt. Men i går kveld da jeg satt med hunden min og koste, fikk jeg nesten sjokk – puppene var eeeenorme, og magen bulte bittelitt (en stor hund - collie, så en kan ikke forvente å kjenne så mye uten at det er + 7 valper). Innbilt svangerskap tenkt jeg. Men… siden hun ikke har funnet seg en tøybamse, eller har blitt spesielt kjælen, så ringte jeg min egen vet. Hun mente at det var verd å ta henne med inn en tur. Og godt var det – for ja hun ER drektig - vi kunne se en sprell levende skapning inni der :D !! Tjo hei :D Om det bare er den ene er veldig usikkert iflg vet'en, men at det er liv der er helt sikkert! Så til alle dere som tror at blodprøve er sikkert, så er det altså feil... Hvem i all verden kunne vite det. Har ikke hørt at det kunne være feil, så litt matt er jeg.

Jeg gleder meg enormt til den store dagen, og klarer knapt å konsentrere meg om annet :lol: Og det beste av alt, - det er bare 2 uker og 3 dager til termin! :)

Smil fra

Elisabeth!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hei igjen (til dere som tidligere har lest mitt spørsmål om ultralyd og drektighet – her kommer en ”liten” Så til alle dere som tror at blodprøve er sikkert, så er det altså feil... Hvem i all verden kunne vite det. Har ikke hørt at det kunne være feil, så litt matt er jeg.

Jeg gleder meg enormt til den store dagen, og klarer knapt å konsentrere meg om annet :lol: Og det beste av alt, - det er bare 2 uker og 3 dager til termin! :ahappy:

Smil fra

Elisabeth!

Om blodprøve er sikkert eller ikke kommer helt an på NÅR blodprøven er tatt. Blodprøve kan tas fra dag 38 etter parring, men de anbefaler å vente til minst dag 42 for å kunne si med sikkerhet om tispa er drektig.

Vi har to ganger blodprøvet etter mistenkt tjuvparing, begge gangene på dag 42 etter veterinærens anbefaling, og ingen av de har vært drektig (heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Var jo skrevet med hermetegn da :ahappy: Mente bare at det var veldig lenge å vente. Og jeg skulle jo tro at dyrlegen ikke krever deg 650,- for noe som han/hun vet ikke virker før dag 38... Eller tar jeg feil?

Vel, vi ble sendt hjem igjen vi når vi kom på dag 38 den første gangen med beskjed om at det lureste var å vente ett par tre dager til - så jeg ville vel hørt med dem.

Kanskje de i utgangspunktet trodde du skulle ta ultralyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jeg helt sikker på at de ikke var. Da jeg ringte første gangen så var det for tidlig for blodprøve, sa de. Det kan høres ut som om de har lurt meg her.... De var helt klare på dag 28... Det som kunne være problemet med å ta det for tidlig, iflg dem, var at den viste positivt selv om hun ikke var drektig Det har noe med at hormonene etter løpetid er de samme som når de er drektige, og at en må vente et visst antall dager før man er sikre på at det ikke er "falsk alarm" (alt etter som).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for en flott tilbakemelding! Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver virkelig å oppdra hunden min med klare grenser, og jeg har sett hvordan det gir resultater. Det kan absolutt være utfordrende med nye miljøer, spesielt med flere mennesker og distraksjoner. Jeg har prøvd å forklare familien min viktigheten av å være konsekvent, og de begynner å forstå at det ikke bare handler om å være streng, men om å gi hunden min trygghet gjennom rutiner. Ro-trening og pauser har også hjulpet mye når situasjonene blir for overveldende. Gradvis tilvenning er definitivt veien å gå!
    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...