Gå til innhold
Hundesonen.no

Sorry...atter en rasetråd


Quinsdale

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Jeg vil ha en hund som kan løpe løs ved siden av sykkelen ca.30 minutter om gangen 3 ganger i uka:

En belger holder fint følge på sykkel og setter stor pris på fysisk trening. Om den kan løpe løs er jo en treningssak, både det å følge med på eier og innkalling, men de ofte førerfokuserte og greie å ha løs.

ellers kommer jeg til å aktivisere den med lydighetsøvelser og triks+ 1 time rusletur hver dag. Belgern egner seg godt til lydighet og triks. Som du fremlegger aktivitetsnivået ditt og hva du vil med hunden tror jeg en langhårsbelger vil få det fint hos deg. De er artige, aktive og fantasifulle hunder som lærer fort (på godt og vondt). Jeg syns ofte de fremstilles ganske ekstreme, og det stemmer ikke med mitt inntrykk. Men om man vil ha en pen familiehund som bare får en rusletur om dagen ville jeg styrt langt unna alle gjeterrasene, men det virker jo som du har et aktivt liv og vil trives med en aktiv hund :getlost:

Bør ha lite jaktinnstinkt da den må kunne gå mye løs, bør derfor også komme godt overens med andre hunder

Mitt inntrykk er at det er en del jakt i belgern. Min har jakt i seg i form av at han løper etter alt som beveger seg. Om det som beveger seg er noen som kaster et bananskall, en fugl som letter eller en hare som løper spiller ikke så stor rolle. Men han har veldig lite viltinteresse, så han oppsøker aldri vilt. Det er bare det han ser han ikke kan dy seg for å løpe etter hvis det beveger seg. Allikevel er han aldri noe problem å stoppe. Han avbryter kjapt og kommer på innkalling. Jeg har selvfølgelig trent på innkalling, men han er også veldig "naturlig" førerfokusert og holder alltid kontroll på hvor jeg er og går aldri langt unna når han er løs på tur. Og jeg har inntrykk av at han er ganske typisk belger på dette området. Hvor mye viltinteresse de har og lysten til å løpe etter ting som beveger seg varierer selvfølgelig mellom individene, men allikevel. Belgere er stort sett greie hunder å ha løs så lenge du lærer dem innkalling.

Kan ha noe vaktinnstinkt da jeg bor alene,

Jeg har inntrykk av at dette varierer veldig på belgern. Min sier i fra når det kommer noen, men det er ikke noen helhjerta vokting.

moderat pelsstell, dvs. ikke puddel eller "floke-pels".

Belgern har veldig grei pels. Må selvfølgelig børstes gjennom en gang i blandt, men det er ikke mye pelsstell.

Hunden bør også kunne tåle et par dager fri fra de helt store aktivitetene da jeg har lett for å få søvnproblemer

Det bør alle hunder tåle. Også en belger, men den bør jo lære seg fra den er valp at det ikke skjer noe moro alle dager. Min har ingen problemer med noen dager uten aktivitet.

OT:En skummel myte det der gitt, men det finner man vel fort ut når man først får en eurasier mellom hendene... :getlost: Hundene til oppdrettern min har kverka flere katter som har vært så uheldige å forville seg inn på tomta der, og hunden her i huset går rett inn i jaktmodus hvis han ser katt, rådyr eller annet vilt. Det sier seg selv når samojeden er en del av avlsgrunnlaget, og uansett: en hund er og blir en hund!

Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Jeg kjenner en eurasier med sterkt jaktinstingt som nylig drepte familiens kanin mens guttungen i familien hadde den i armene. Stort sett har jeg ikke inntrykk av at det er så fryktelig mye jaktinstingt i denne rasen, men det er variasjoner her og. Alle raser er hunder med instingter i større eller mindre grad og det kan være store variasjoner innen en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
OT:

JeanetteH: TS virker å ville aktivisere hunden sin omtrent like mye som jeg ønsker, men jeg føler at AK ble fremstilt litt annerledes i min rasetråd enn i denne? Tar jeg feil, eller ble det sånn fordi jeg har en utdannelse foran meg med eksamener og slikt, så du/dere tenkte at jeg kanskje ikke alltid har like god tid til hunden? :getlost:

Først og fremst pga du sier selv hvilken raser du mener har for høyt aktivtetsnivå, som er på lik linje med AK.

Spørsmålene her er også mye mer generelle og mindre personlig, da blir svaret det også. Jeg forventer at TS gjør litt mer arbeid før h*n kjøper seg hund enn på grunnlag av dem spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det iallefall ut som det er brukshund du bør velge. Jeg har voks opp med jakthunder, og det var et "mareritt", og jeg har ikke tall på alle de timene jeg brukte i barndommen min på å lete etter hundene (og de var virkelig godt "inngjerdet", men fant til stadighet måte å komme seg ut på:getlost:. I dag har jeg collie, og jeg kan ikke få skrytt nok. De er utrolig tillitsfulle og trofaste, og født høflige:-) Mi tispe har ikke stukket avgårde en eneste gang (3 år) - noe som "pussig nok betyr myyye for meg. Jeg sykler med henne minimum 30 min 4-5 dager i uka, og hun springer alltid 4 skritt bak meg. Ingen av de jeg møter har noen gang kommentert at hun er løs, og jeg mistenker at de tror hun føger etter i line:) Collien er også en rase som ikke MÅ ha masse fysisk aktivitet (som med oss mennesker, så er det selvfølgelig det sunneste og beste....%).

Når det kommer til lydighetstrening så blir det fort for kjedelig for collien - de kan det jo uansett. Da jeg begynte på lydighet med mi jente, rykka vi rett opp i vk etter 1 kursdag.... (jeg har aldri gått på slike kurs før altså).l Men agility derimot - suuuupert! Hun elsker det, og er dritflink:) Blodspor, hopp, trekking etc er også aktiviteter som collien er glad i.

Og så noen ord om pelsen - det er slett ikke så mye styr som en kunne tro, og den lange pelsen har noen store fordeler ifht korthår - du finner knapt et hårstrå i huset siden det som ramler av er "dotter"... (om du forstår hva jeg mener:) Og igjen, ifht den korthåra hunden jeg vokste opp med (det var hår oooover alt, -stukket ned i tepper, håndklær, duker etcetera, etcetera), så er det adskillig mer behagelig å sveipe over med støvsugeren, så er alt borte på et blunk... :whistle: Når det gjelder søle og skitt, så har jeg anskaffet meg en "blåse" som jeg sveiper over henne med etter sølete turer, og det fjerne alt på et blunk, og hun blir tørr og ren. Men pelsen er også "vantett" pga at de har så mye underull, dvs at de ikke blir gjennomvåte. Et håndkle tørker dem også fint og raskt.

Korthåret colllie kjenner jeg ikke så mye til. Det er ikke så mange av dem i Norge, men de er jo sabla fine da :-) Men jeg har hørt at de er ganske annerledes enn langhåra uten at jeg vet hva det er som skiller dem (tror det er engerinivået - kh har mer...). Men uasett hvilken rase du velger, så velg oppdretter med omhu (det har du sikkert både hørt og lest mange steder før). Jeg ønsker deg lykke til i din søken etter den perfekte hund (for deg) :getlost: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men jeg lurer så fælt: For det første burde man ikke feste en langline i et halsbånd. Det kan gi helt feile signaler hvis langlina er ment til å brukes som korreksjon. Enn om den henger seg opp i noe mens hunden er i full galopp? Da får den et saftig nøkk i nakken. Det kan til og med gjøre skade kan jeg tenke meg.

For det andre, hva om man har en hund som er så vant med å ha på seg langline at den er 100% klar over når den er på og når den ikke er på? (og dvs. er lydig som en engel MED langline, men gjerne følger sine egne veier når den ikke er på)

Svart deg i den andre tråden du vet :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst pga du sier selv hvilken raser du mener har for høyt aktivtetsnivå, som er på lik linje med AK.

Spørsmålene her er også mye mer generelle og mindre personlig, da blir svaret det også. Jeg forventer at TS gjør litt mer arbeid før h*n kjøper seg hund enn på grunnlag av dem spørsmålene.

Ok, bare lurte :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...