Gå til innhold
Hundesonen.no

ekstrem kløe og røyting


MarieR

Recommended Posts

Ask klør seg nesten hele tiden, overalt der han kommer til. Han klør seg lenge og mye, og røyter i tillegg konstant, ikke bare nå, men hele tiden. Det er ikke snakk om litt røyting, men MYE. Han har hatt våteksem et par-tre ganger det siste året, men jeg ser ingen anntydning til det nå. Han klør ikke slik at det blir sår - han bare klør. Ettersom han har veldig tett underull er det vanskelig å se om huden er irritert osv, men den sergrei ut på de områdene det er lettest å sjekke, som under magen, armhulene og bak ørene.

Noen som har hund med allergi av en eller annen form som kan dele litt erfaringerom symtomer osv, eller noen som har formeninger om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langt fra mye erfaring med allergi, men her kan du lese hvordan det artet seg da Sita fikk en allergisk reaksjon. Dyrlegen mente det måtte være kontaktallergi, men hun fikk utslag på ris på allergi-testen, som foret vi brukte akkurat da var basert på. Med antibiotika og forbytte ble det jo borte, men vet jo ikke egentlig hva det faktisk skyldtes. Men dette var jo en tydelig betennelse i huden på ryggen, hun mista masse pels men klødde ikke noe særlig, så det er vel ikke så relevant for deg dette.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ask klør seg nesten hele tiden, overalt der han kommer til. Han klør seg lenge og mye, og røyter i tillegg konstant, ikke bare nå, men hele tiden. Det er ikke snakk om litt røyting, men MYE. Han har hatt våteksem et par-tre ganger det siste året, men jeg ser ingen anntydning til det nå. Han klør ikke slik at det blir sår - han bare klør. Ettersom han har veldig tett underull er det vanskelig å se om huden er irritert osv, men den sergrei ut på de områdene det er lettest å sjekke, som under magen, armhulene og bak ørene.

Noen som har hund med allergi av en eller annen form som kan dele litt erfaringerom symtomer osv, eller noen som har formeninger om hva dette kan være?

Labradoren vi har her har allergi av en eller annen form. Hun klør seg ofte, hvor enn hun kommer til. I tillegg røyter hun helt EKSTREMT. Vi gir henne doser med kortison når vi ser hun klør seg, og dette hjelper veldig.

Har han noen form for klumper på føtter, eller andre steder på kroppen? Pølse får allergi klumper på føttene innimellom, noe som kan være litt ubehagelig fordi det ikke går ann å klø seg på labbene, det resulterer i at hun biter seg på labbene.

Om du misstenker allergi så går det ann å teste dette hos dyrlegen, eventuelt få satt ham på en kortison kur for å se om det hjelper.

Vi skiftet også för fra Royal Canine til Eukanuba, det hjalp. Kanskje er det, som nevnt over her förallergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren vi har her har allergi av en eller annen form. Hun klør seg ofte, hvor enn hun kommer til. I tillegg røyter hun helt EKSTREMT. Vi gir henne doser med kortison når vi ser hun klør seg, og dette hjelper veldig.

Har han noen form for klumper på føtter, eller andre steder på kroppen? Pølse får allergi klumper på føttene innimellom, noe som kan være litt ubehagelig fordi det ikke går ann å klø seg på labbene, det resulterer i at hun biter seg på labbene.

Om du misstenker allergi så går det ann å teste dette hos dyrlegen, eventuelt få satt ham på en kortison kur for å se om det hjelper.

Vi skiftet også för fra Royal Canine til Eukanuba, det hjalp. Kanskje er det, som nevnt over her förallergi?

Du tenker ikke på furunkulose?

Synes forresten det høres helt forferdelig ut å gi kortison så ofte.. det kan umulig være sunt? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forresten det høres helt forferdelig ut å gi kortison så ofte.. det kan umulig være sunt? :icon_redface:

Det spørs jo helt på dosering det da, hvor usunt det er altså. Og det er neppe sunt å ha konstant overaktivt immunforsvar/få gjentatte hudbetennelser heller. Så hva skal man gjøre da? Nei det er ikke spesielt kult å medisinere hunden sin, men noen ganger er det helt nødvendig.

Buhundjenta: Kan det være skabb eller andre parasitter av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt på dosering det da, hvor usunt det er altså. Og det er neppe sunt å ha konstant overaktivt immunforsvar/få gjentatte hudbetennelser heller. Så hva skal man gjøre da? Nei det er ikke spesielt kult å medisinere hunden sin, men noen ganger er det helt nødvendig.

Buhundjenta: Kan det være skabb eller andre parasitter av noe slag?

Vet ikke, han er blitt sjekket for lus hver gang vi har vært til dyrlegen med han med våteksemet, og de har aldri funnet det. Regner med de ville sett det om han hadde hatt skabb også? Skal til dyrlegen med han til uka, så de får tatt en skikkelig rundsjekk. Skabb sitter, gjør det ikke det? For ingen av de to hundene her, eller de tre hjemme viser synlige tegn på at de er smittet...

Har ikke sett noe til det som Tatijana nevner på han. Når det gjelder kortison er det selvsagt ingen drømmeløsning, men det må være vanvittig plagsomt å klø så ekstremt som han gjør, og om kortison kan hjelpe i en "grei" dose, så tar jeg heller det enn å la han gå å klø hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...