Gå til innhold
Hundesonen.no

E.Coli i vannet

Happyface

Recommended Posts

Vi har fått beskjed med komunen at vannet rund om der vi bor skal kokes før vi kan drikke det, pga det er E.coli bakterie i det. Det jeg lurte på da er at skal jeg koke vannet å avkjøle det før jeg gir det til hunden, eller kan ikke de få E.coli slik som oss mennesker kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan få E-coli, men de er mindre utsatt for å få det. De fleste voksne, friske hunder tåler E-coli på en helt annen måte enn vi mennesker gjør, og de fleste hunder har allerede fått det i seg (E-coli finnes i bla jord og bæsj (bla hestebæsj), og mange hunder har jo smakt på dette en eller annen gang). Men det finnes flere varianter av E-coli, og noen hunder - spesielt valper og "svake" hunder - kan bli skikkelig syke og faktisk dø av det. Jeg ville nok for sikkerhetsskyld kokt vannet, så OM hunden skulle få E-coli, så er det i alle fall ikke pga vannet! :wub:

Hvis hunden blir syk pga E-coli, vil den bli slapp, miste matlysten, kaste opp, kanskje få diarè, og den kan få sekundærsykdommer (lungebetennelse, osv). Den bør da bli behandlet med antibiotika. E-coli kan være smittsomt mellom hunder/ting, så hvis man får et utbrudd, vil jeg anbefale deg å holde hunden borte fra andre hunder til den er blitt frisk igjen. Har man mange hunder hjemme som får utbrudd, bør man desinfisere det man kan; tepper, mat/drikkeskåler, gulv, vegger, osv. samtidig som man behandler med antibiotika. Selv om mange hunder bor sammen, og flere får E-coliutbrudd, er det ikke sikkert at alle får det; noen vil også få det i varierende grad - altså at noen blir sykere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Stoffbur var jo en idé! Det tror jeg ikke hun har noe forhold til fra før, så da er det kanskje mulig å begynne helt fra start med positive assosiasjoner. Det skal jeg prøve!
    • Det høres jo ut som du må jobbe med å gjøre bil til noe mer positivt som et separat prosjekt. Det fikser du! Kan du ha med bur på trening og sette ut et annet sted for pause/hvile? Eller teppe et sted du kan binde henne? Vil et stoffbur funke og være annerledes nok til å senke terskelen litt? Kompostgrinder?
    • Det viser seg nå at hun rett og slett har traumer relatert til bilkjøring og spesielt det å bli forlatt alene i bil. Det er såpass alvorlig at jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på det ettersom tidligere eier ikke er her og kan forsvare seg, men dette gjør det ekstremt vanskelig både å gå på kurs og delta på treninger, ettersom jeg ikke kan "pause" henne i bil (da blir hun så stressa at det ikke er mulig å få kontakt med henne i det hele tatt). Hun har rett og slett ingen steder å slappe av på kurs/trening. Dette er utrolig fortvilende og jeg kjenner meg litt motløs akkurat nå... Hun er veldig trenbar og en kjempesøt hund innafor de rammene der hun føler seg trygg, men skal jeg ha sjans til å få gjort noe med øvrig problematferd (som det viser seg å være mye av) må vi gå på kurs og trene...
    • Takk, er veldig trist men vi fikk over 12 år sammen så litt trøst i de gode dagene.
    • Kondolerer❤️💔 Er vondt å miste sin beste venn🌸
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...