Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun tisser så fælt


Carina

Recommended Posts

Altså, jeg vet hva det vil si å ha valp, men hun her tisser altså så sinnsykt mye at jeg har ikke hørt om maken. Mannebeinet har hatt flere valper, og hun er min tredje valp, og ingen av oss har vært borti noe sånt. Nå har hun nettopp tisset 4 store dammer inne på 15 minutter, og den første kom maks 10 minutter etter at hun hadde vært ute og blitt luftet (hun tisset også ute). Det først hun gjør når hun har tisset er å drikke. Det virker jo som noe er galt? Jeg tenker urinveisinfeksjon, men hun holder seg på natten, men det er kanskje fordi hun stort sett ligger og sover? Er det andre ting som kan feile henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er urinveisinfeksjon, men det er fordi jeg har hatt to valper med det og ikke har erfaring med at det kan være andre grunner. Både Tia og Memphis hadde urinveisinfeksjon, og begge to tisset HELE tiden, men ikke om natten. Vi kunne komme hjem fra tur og allikevel satte hundene seg ned meg en gang vi kom inn for å tisse. Ut og lufte, og etter å ha vært inne i 5 minutter så kom det nytt tiss. Jeg var så utrolig lei av å tørke tiss, og hun hadde det flere ganger under oppveksten, så til slutt ble tiss-tørking en vane og hun ble ikke skikkelig stueren før hun var over året *skremme litt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket for UVI, og om hun har det, gitt c-vit og tranebær ved siden av ev antibiotika, og gitt henne det til hun var året gammel. Om det ikke er UVI, kan hun rett og slett ha en "vannfasinasjon" og da ville jeg hatt minimalt med vann i skåla hennes, nok til en smak, men ikke slik at hun kan drikke "i det uendelige" Dette selvsagt bare for en periode, for å se om vannet taper noe av interessen når det blir "borte"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å fjerne alt av tyggebein de har, for når jeg nå tenker meg om så tygger hun en del på dette og da blir de jo gjerne veldig tørste, teit at jeg ikke kom på det med det samme. Så håper jeg at det kan hjelpe. Det virker ikke som hun har noe ubehag når hun tisser, absolutt ingenting, det virker bare som det er mye væske som skal igjennom liksom.

Hvis jeg ikke ser bedring i løpet av morgendagen så får jeg prøve å få tatt en sånn uvi-test på mandag, håper jo ikke at det er det.

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine så ikke ut til å ha vondt når de tisset når de hadde uvi, men i motsetning til Tia så var Memphis sin behandling veldig enkel! En rask tur til veterinæren med tisseprøve og han fikk antibiotikakur og tranebærtabletter og så var han helt god igjen :) Men får håpe det ikke er uiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne må jeg og følge med på...

Valpen her tisser HELE tiden, og drikker enorme mengder. Nå var han nettopp ute tisset en svær dam, og så 4 min etter at han kom inn, nok en dam på kjøkkengulvet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine så ikke ut til å ha vondt når de tisset når de hadde uvi, men i motsetning til Tia så var Memphis sin behandling veldig enkel! En rask tur til veterinæren med tisseprøve og han fikk antibiotikakur og tranebærtabletter og så var han helt god igjen :) Men får håpe det ikke er uiv!

Ja, jeg håper iallefall ikke at det er sånn som Tia fikk det, det hørtes slitsomt ut for både hund og eier. Men får som sagt se på mandag om jeg ser en endring, så får bare krysse fingrene for at det er så enkelt som at hun drikker mye pga tyggebeinene. :)

Edit: Ja, Silje, er det ikke kjekt med valp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tispe jeg passet over lenger periode fikk urinveisinfeksjon, hun tisset hele tiden, men det kom nesten ingenting ut. Hun drakk heller ikke mer enn ellers. Tror mer de får følelsen av at de må tisse. På det værste ville hun ut å sette seg hvert 5 min. Også om natten.

Dette var min erfaring med urinveisinfeksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixen har hatt et perioder hvor hun har tisset ørtogfjørti ganger pr dag, og spesielt ille har det vært på kvelden. Men her har det sett ut til å ha sammenheng med at hun de dagene har drukket veldig mye, eller at vi har vært på langturer i myrområder (= mye smaking på diverse vannpytter). Nå er det lenge siden hun har vært veldig lekk da, heldigvis. Lille sprinkelanlegget vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, har glemt å skrive hvordan dette gikk. Vel, jeg fjernet den frie tilgangen til tyggebein, også var det gjort. Nå har hun ikke tisset inne på et par-tre dager, og hun går mer normalt ofte på do.

:) :) ;)

Her er man på sin fjerde hund, tredje valp da, og allikevel er man hysterisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det går bedre nå da :) Hvorfor var det tyggebeinene som gjorde at hun tisset så mye forresten? Huff, jeg tenkte diabetes med en gang jeg leste historien din, bra det ikke var det! ;)

Fordi hun var veldig ivrig på tyggebeinene, og det er jo egentlig ganske logisk at de blir tørste av å ligge å tygge på tørkede muskler ol hele dagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt og sjekke for urinveis infeksjon altså. Du tar med en tisseprøve ned til dyrlegen, så sjekker de. Ikke er det dyrt heller ;) Lurt å gjøre, i tilfelle...

Hvorfor skal man det, når hunden er fin? :)

Godt det går fint med henne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt og sjekke for urinveis infeksjon altså. Du tar med en tisseprøve ned til dyrlegen, så sjekker de. Ikke er det dyrt heller ;) Lurt å gjøre, i tilfelle...

Hehe, jeg er fullstendig klar over det altså, men jeg ser ikke hensikten i å løpe til dyrelegen med en hund som tilsynelatende er helt frisk, men bare har drukket mye vann i en periode hvor tilgangen på tyggebein var uendelig. ;)

Hvorfor skal man det, når hunden er fin? :)

Godt det går fint med henne! :)

Takk, ofte er det enklere enn man kommer på først. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det bare var vannet. :)

Begynner å lure på om Vixen har fått UVI nå, hun har ikke drukket særlig mye men tisser kjempeofte! Etter bare halvannen time siden hun ble luftet godt for natten hadde hun laget ikke mindre enn 3-4 dammer. Og allikevel tisset hun i alle fall 3 ganger (som jeg så) ute da jeg luftet henne midt på natten. Og da jeg stod opp idag så lå det et par nye dammer i gangen og TJ hadde luftet henne da han stod opp. Og jeg vet hun har drukket lite. Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det bare var vannet. ;)

Begynner å lure på om Vixen har fått UVI nå, hun har ikke drukket særlig mye men tisser kjempeofte! Etter bare halvannen time siden hun ble luftet godt for natten hadde hun laget ikke mindre enn 3-4 dammer. Og allikevel tisset hun i alle fall 3 ganger (som jeg så) ute da jeg luftet henne midt på natten. Og da jeg stod opp idag så lå det et par nye dammer i gangen og TJ hadde luftet henne da han stod opp. Og jeg vet hun har drukket lite. Hmmm.

Gir dere henne V&H? Og evt. vann i det?

Det jeg merket i sommer var at hundene mine drakk nesten ikke på de varmeste dagene når de fikk V&H. Det inneholder jo mye vann, noe jeg så på som en stor fordel i sommer da hundene holdt godt i varmen.

Det er bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...