Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetiden er en veldig lang og vanskelig prosess for henne...


Midas

Recommended Posts

Dina har hatt løpetid en gang. Den fikk hun i starten av april. Hun lukter MYE ganske lang tid før hun får løpetiden. Merker det på hannhunder som er klistret til henne to-tre uker før hun får løpetid. Så øker matlysten. Løpetiden kommer, og matlysten øker og øker (må virkelig passe på så hun ikke blir tykk). Hun får melk, og blir direkte deprimert etter løpetiden. Hun blir sur på andre hunder. Ca 1,5 - 2 mnd etter løpetiden blir hun helt fullstendig utenfor. Hun sover og sover (jeg trodde hun var skikkelig syk i sommer), og det tar lang tid før hun kommer til seg selv. Nå har hun vært stabil i ca 1,5 mnd, og nå merker jeg at tiden snart er inne for løpetid igjen.

Det jeg lurer på er om det er normalt at denne syklusen styrer og forandrer hunden så til de grader i så lang tid?

Jeg har så vondt av henne, for hun sliter skikkelig og virker veldig deprimert... Hva kan jeg gjøre for å forebygge evt dempe disse "symptomene" hun får ifb løpetid? Vil ikke sterilisere og ikke gi medisiner, men kanskje det finnes noe naturlig preparat som jeg kan gi henne hver dag som stabiliserer litt?

Jeg ser bare med skrekk på at hver løpetid runde med trasige dager for henne skal var i 5mnd liksom... Tiden imellom blir da veldig kort...

Hun har jo bare hatt den en gang, men jeg merker akkurat det samme på henne no som i forkant av forrige løpetid, så jeg vil tro at det blir samme kjøret denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina har hatt løpetid en gang. Den fikk hun i starten av april. Hun lukter MYE ganske lang tid før hun får løpetiden. Merker det på hannhunder som er klistret til henne to-tre uker før hun får løpetid. Så øker matlysten. Løpetiden kommer, og matlysten øker og øker (må virkelig passe på så hun ikke blir tykk). Hun får melk, og blir direkte deprimert etter løpetiden. Hun blir sur på andre hunder. Ca 1,5 - 2 mnd etter løpetiden blir hun helt fullstendig utenfor. Hun sover og sover (jeg trodde hun var skikkelig syk i sommer), og det tar lang tid før hun kommer til seg selv. Nå har hun vært stabil i ca 1,5 mnd, og nå merker jeg at tiden snart er inne for løpetid igjen.

Det jeg lurer på er om det er normalt at denne syklusen styrer og forandrer hunden så til de grader i så lang tid?

Jeg har så vondt av henne, for hun sliter skikkelig og virker veldig deprimert... Hva kan jeg gjøre for å forebygge evt dempe disse "symptomene" hun får ifb løpetid? Vil ikke sterilisere og ikke gi medisiner, men kanskje det finnes noe naturlig preparat som jeg kan gi henne hver dag som stabiliserer litt?

Jeg ser bare med skrekk på at hver løpetid runde med trasige dager for henne skal var i 5mnd liksom... Tiden imellom blir da veldig kort...

Hun har jo bare hatt den en gang, men jeg merker akkurat det samme på henne no som i forkant av forrige løpetid, så jeg vil tro at det blir samme kjøret denne gangen...

Jeg lurer litt på det jeg har uthevet her jeg. Hvorfor vil du ikke sterilisere eller gi medisiner om hunden din får så nedsatt livskvalitet av løpetiden? Jeg ville snakket med en homeøpat og fått bringebærblader til henne, dette skal gies forebyggende mot innbildt svangerskap. Hvis hunden fortsetter å ha det slik etter flere løpetider, ville ihvertfall jeg seriøst vurdert en kastrering i det minste prøvd galastop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som sleit mye i forbinnelse med løpetider. Hun hadde 1-2 ukers pause mellom hver "runde".

Etter sterilisering har hun blitt en ny hund. Mye mer harmonisk, slapper mer av og er rett og slett fornøyd med livet! Før var hun bare sint og sur hele tiden og stresset på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... ja dere har rett.. Det er vel kanskje det at jeg helst vil prøve andre ting først. Hvis det ikke hjelper henne må jeg seriøst vurdere å gjøre noe annet. Hadde det bare vært de tre ukene løpetiden varer, men det er så lang tid både i forveien og etterpå. Jeg kan høre med Marie, om jeg kan få tak i bringebærblader av henne. Da må hun isåfall gå på det permanent eller gir man det i forkant og under løpetiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... ja dere har rett.. Det er vel kanskje det at jeg helst vil prøve andre ting først. Hvis det ikke hjelper henne må jeg seriøst vurdere å gjøre noe annet. Hadde det bare vært de tre ukene løpetiden varer, men det er så lang tid både i forveien og etterpå. Jeg kan høre med Marie, om jeg kan få tak i bringebærblader av henne. Da må hun isåfall gå på det permanent eller gir man det i forkant og under løpetiden?

Du kan kjøpe bringeblærblader på helsekost og gi ce en halv til en voksendose om dagen. Du bør antageligvis begynne nå, om du tror hun skal ha løpetid snart. Det beste er å gi to uker før.

Ellers er du hjertelig velkommen, så kan jeg finne et homeopatimiddel til henne - det gir som regel enda bedre virkning :)

Edit: Kan sende deg pm nærmere ang dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe bringeblærblader på helsekost og gi ce en halv til en voksendose om dagen. Du bør antageligvis begynne nå, om du tror hun skal ha løpetid snart. Det beste er å gi to uker før.

Ellers er du hjertelig velkommen, så kan jeg finne et homeopatimiddel til henne - det gir som regel enda bedre virkning :)

Edit: Kan sende deg pm nærmere ang dette..

Jeg bruker selv dette på mine tisper og det fungerer fantastisk godt altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt bringebærblader(te!) til henne som hun nå har fått i to dager. I tillegg skal vi til Marie i morgen for å sjekke littn av hvertn på henne. Jeg innbilder meg at hun klør mer etter hun begynte å få bringebærbladene, men det kan jo være tilfeldig. Noe må gjøres hvertfall, hvis ikke vil jo livskvaliteten hennes mesteparten av året være ganske redusert, og det er ikke aktuelt. Håper vi finner en løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har også ei tispe som sliter veldig med løpetiden og har også hørt dette med bringebærblader, men fikk ikke med meg helt hvordan jeg skulle få tak i det og hvor mye???,, men nå fikk jeg virkelig svar på dette jeg har lurt på hele tiden,, om hvor jeg skal kjøpe diss bladene og et spørsmål til skal jeg gi dette hver dag uansett liksom ?

Hun går også inn i en slik depresjon som du skriver om hær og da fikk jeg råd fra vetrinæren om at jeg måtte ikke la henne bli deprimert heller. men å gå lengre turer og aktivisere og leke mere med henne denne tiden.

Men det merkelige med min hund er at hun har løpetid også stopper løpetiden opp i 6 uker også kommer den tilbake igjenn,, virkelig rot i hormonene hennes er det.. Jeg har også fått tips om å gi henne p-sprøyte for å la henne slippe å ha denne løpetiden som hun plages veldig med.

Men klart jeg skal virkelig prøve disse bladene først. Grunne til at jeg ikke velger å sterilisere er pga. hennes mor ble sterilisert og hun ser ikke noe fin ut i dag.. ser ut som en skikkelig blanding mellom afghansk mynde og en saluki.. og er blitt kjempe pløsen og er virkelig tung i kroppen sin. Så jeg kommer ikke til å sterilisere henne pga av dette. For det bedret ikke livskvaliteten hennes mor i hvertfall i og med at alt er mye tyngre for henne i dag.

Men bringebærblader det skal jeg virkelig prøve,, nå ble jeg virkelig glad hær.

Strålende:) tusen takk

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...