Gå til innhold
Hundesonen.no

"Kamping" med hund


Toril

Recommended Posts

Noe jeg har lurt på lenge.... egentlig i flere år,men nå husker jeg å spørre om det.

Hva er den greia med "kamping" som mange driver med?? Hva er vitsen?? Hvorfor er det så viktig egentlig?

Mange er nesten besatt av "kamping" allerede fra valpene er knøttsmå... fortsatt i valpekassa altså,hvorfor???

Kan ikke valper som ikke blir kampet med være til noe eller?Jeg lurer veldig og er ikke ute etter å provosere bare få et svar jeg kanskje forstår...

Holder det ikke med vanlig lek liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder som "kamper" (leker) godt allerede i valpekassa tror jeg sitter på en del naturlig lekelyst, eller kamplyst om du vil. Det kan være en god egenskap hvis man er opptatt av trening osv i forskjellige former siden det å kampe er veldig forsterkende for hunder som liker det. Det er med andre ord en veldig bra belønning for dem som de jobber veldig godt for. Ikke minst så har man god kontroll over hele belønningen hvis man belønner med kamplek, og man holder seg engasjert - man står ikke bare rett opp og ned og kaster en ball til hunden f.eks. En annen ting er at belønningen skjer hos FØREREN - og ikke langt utpå gresset der borte f.eks. Det kan gi forventninger til belønning når hunden er rundt fører og det kan igjen belønnes hvis man trener på noe hvor hunden skal være i nærheten.

Hmm, ble litt koblete forklart her, men vi prøver alikevel tenker jeg :lol:

Så det at noen (jeg f.eks) kamper mye med hundene sine helt fra de er små valper har ofte med at man vil utvikle og ta vare på det som er der og kanskje utvikle det videre. Hvorfor? For da har man enda en god belønning for hånden, og man har aldri nok av belønninger. Det er tross alt så mange måter en hund kan belønne seg selv på nå til dags at jeg syns vi mennesker har rett til å hjernevaske pelsene våre til vår fordel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg har lurt på lenge.... egentlig i flere år,men nå husker jeg å spørre om det.

Hva er den greia med "kamping" som mange driver med?? Hva er vitsen?? Hvorfor er det så viktig egentlig?

Mange er nesten besatt av "kamping" allerede fra valpene er knøttsmå... fortsatt i valpekassa altså,hvorfor???

Kan ikke valper som ikke blir kampet med være til noe eller?Jeg lurer veldig og er ikke ute etter å provosere bare få et svar jeg kanskje forstår...

Holder det ikke med vanlig lek liksom...

Det ligger en tråd i debattkjelleren, still spørsmålene dine der :lol: Så skal du se du får svar og kanskje vi klarer å få igang en diskusjon.

Edit trodde jeg svarte i akkurat nå tråden og det gjorde jeg jo ikke :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det drakamp-tråden dere snakker om? For dette er et litt annet tema isåfall. Hvorvidt "kamping" med hund er nødvendig, også fra valpene er små - i motsetning til den andre tråden om hvordan man bør ende en drakamp. Correct me if I'm wrong.

Margrete: Tråden er splittet fra akkurat-nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...