Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattespørsmål

Nelly

Recommended Posts

Skrevet

Hei hei :lol:

Jeg har akkurat begynt på høgskole og har grunnleggende matte/statistikk.

Akkurat nå sitter jeg med en oppgave med likninger med to ukjente, og jeg skjønner ingenting.

Litt teit, for jeg skjønner irrasjonelle likninger osv, men ikke dette som skal være lettest.

Så jeg lurte på om noen her inne kan litt matte og kan hjelpe meg?

Den ene oppgaven er

3x - y = -3

3x + 2y = -1

neste er

18x - 5y = 1

30 x - 5y = 3

Skjønner ikke noe jeg ;p

Skrevet

Husker du innsettingsmetoden? :lol:

Veldig enkel og grunnleggende. Finnes andre måter å løse det på også.

F.eks. den første:

1) 3x - y = -3 Da kan du omforme denne til f.eks.-> y = -3 + 3x

2) 3x + 2y = -1

Bruker ligning 2) og setter inn uttrykket jeg omformet for y:

3x + 2y = -1

3x + 2(-3 + 3x) = -1

3x - 6 + 6x = -1

9x = -1 + 6

9x/9 = 5 /9

x = 5/9

Deretter tar man og setter inn svaret man får for x i en ligning, slik at man finner y:

y = -3 + 3x

y = -3 + 3(5/9)

y = -3 + 5/3

y = - 4/3

For å sjekke om man har fått riktig svar kan man sette prøve på svaret. Da setter man inn tallene man fikk for de ukjente i ligningene, og ser om svaret er likt på begge sider av likhetstegnet:

3x - y = 3

3(5/9) -(-4/3) = 3

5/3 + 4/3 = 3

3 = 3

3x + 2y = -1

3(5/9) + 2(-4/3) = -1

5/3 - 8/3 = -1

-1 = -1

Det samme kan du gjøre med neste oppgave. Der fikk jeg svarene x = 1/6 og y = 2/5 forøvrig...

Håper dette ble forståelig(og rett :lol: )

Skrevet
Husker du innsettingsmetoden? :lol:

Veldig enkel og grunnleggende. Finnes andre måter å løse det på også.

F.eks. den første:

1) 3x - y = -3 Da kan du omforme denne til f.eks.-> y = -3 + 3x

2) 3x + 2y = -1

Bruker ligning 2) og setter inn uttrykket jeg omformet for y:

3x + 2y = -1

3x + 2(-3 + 3x) = -1

3x - 6 + 6x = -1

9x = -1 + 6

9x/9 = 5 /9

x = 5/9

Deretter tar man og setter inn svaret man får for x i en ligning, slik at man finner y:

y = -3 + 3x

y = -3 + 3(5/9)

y = -3 + 5/3

y = - 4/3

For å sjekke om man har fått riktig svar kan man sette prøve på svaret. Da setter man inn tallene man fikk for de ukjente i ligningene, og ser om svaret er likt på begge sider av likhetstegnet:

3x - y = 3

3(5/9) -(-4/3) = 3

5/3 + 4/3 = 3

3 = 3

3x + 2y = -1

3(5/9) + 2(-4/3) = -1

5/3 - 8/3 = -1

-1 = -1

Det samme kan du gjøre med neste oppgave. Der fikk jeg svarene x = 1/6 og y = 2/5 forøvrig...

Håper dette ble forståelig(og rett :lol: )

Takk! Det ser rett ut, er bare at forelesern gikk så hinsides fort gjennom så jeg fikk ikke med meg noen ting. Men da prøver jeg dette, tusen takk :lol:)

Skrevet

Jeg prøver meg her jeg;

Jeg holder på å bli gal av dette, jeg skal regne ut utgift på moms. Momsen er 25%. For å regne ut 25% av noe ganger man det aktuelle tallet med 25/100.

Så la oss si jeg har en sykkel til 25 000 kr. 25% moms skal da være:

25 000 * 0,25 = 6250

men i fasiten har de skrevet 25 000 * 0,25 / 1,25

Er dette noe fancy bedriftsmoms? Huh?

Skrevet
Jeg prøver meg her jeg;

Jeg holder på å bli gal av dette, jeg skal regne ut utgift på moms. Momsen er 25%. For å regne ut 25% av noe ganger man det aktuelle tallet med 25/100.

Så la oss si jeg har en sykkel til 25 000 kr. 25% moms skal da være:

25 000 * 0,25 = 6250

men i fasiten har de skrevet 25 000 * 0,25 / 1,25

Er dette noe fancy bedriftsmoms? Huh?

Ikke det at jeg har videre peiling, men kan det tenkes at de mener at du skal finne ut momsen på sykkelen hvor 25 000 er salgspris etter at moms er lagt til? Altså at sykkelen egentlig kostet 20 000 + moms, som da blir 25 000, hvorav momsen blir på 5000, som også er svaret på hva som står i din fasit.

Okei, jeg burde kanskje slutte å bable om ting jeg ikke har greie på nå :)

Skrevet

Jooo... That makes sense. Men hva kalles 1,25'en da? Hvilken funksjon har den?

Nevermind, nå har jeg endelig skjønt det. 100% som er varens pris + 25% som er moms blir da 1,25, som vi deler på for å få "ut" momsens verdi. Trengte bare litt matematikk :sint_01:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...