Gå til innhold
Hundesonen.no

AD/HD røntgen av blanding

sham

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg har en blandings hund (Dvergpincher/Lhasa apso) som er 13 mnd. Jeg lurer på ta røntgen av han (AD/HD) for å vite om han har noe av dette. Jeg snakket med en assistent på et vetrinær kontor og hun sa at jeg ikke trengte det siden han var en blanding. At dette var for rasehunder pga videre avl osv. Jeg kunne ta det hvis jeg ville, men var ikke nødvendig?

Jeg lurer derfor på om dette ikke er nødvendig for blandingshunder? Jeg ville jo tro at det er greit å undersøke for evt å sjekke om han har dette...

Håper på svar :ahappy:

Skrevet

Hvis du ønsker å røntgenfotografere din hund, så er det din rett å gjøre det.

Mange blandingshunder røntges, fordi eier ønsker å vite status på hunden sin, for dermed å vite hvordan en skal legge opp trening, mosjon og annen aktivisering.

Når det er sagt, har du en hund som er blanding av to små raser som så vidt jeg vet ikke har noe problem med HD og AA. Hadde du hatt en lhasa eller en dvergpinscher, hadde jeg sagt at det ikke var grunn til å røntgenfotografere hunden med mindre den haltet og viste andre tegn på at noe var galt.

Derimot vil jeg anbefale deg å undersøke hunden for patella luksasjon, da det er sykdom en kan finne på raser som din hund er blanding av.

Skrevet

Tusen takk for et veldig fint svar:)

ja tenker mest på iforhold til aktivitet/mosjon osv, men han halter ikke eller noe og er i topp form:)

Hvordan undersøker man om hunden har patellaluksasjon? :ahappy:

Skrevet
Tusen takk for et veldig fint svar:)

ja tenker mest på iforhold til aktivitet/mosjon osv, men han halter ikke eller noe og er i topp form:)

Hvordan undersøker man om hunden har patellaluksasjon? :ahappy:

PL (som det forkortes) undersøkes av egne veterinærer, som har kompetanse på det området. Du kan jo undersøke med ditt faste veterinærkontor om de utfører slike tester, eller om de har noen å anbefale.

Hvordan selve testen utføres kan jeg ingen detaljer om, da vi ikke gjør det på min rase. Patella luksasjon er problem med knærne - om du søker her inne har det vært flere diskusjoner/tråder om hva det er og hvordan det sjekkes. Eller kanskje noen som har PL-undersøkelser på sin rase kan svare.

Skrevet

Ok høres bra ut;)

Ja Jeløya jeg bruker:D Og veldig fornøyd med de, så jeg får ringe dem etterpå å høre... Takk igjen for svar:D

Skrevet

Enig med Emma jeg også... :ahappy:

AA/HD røntgen er et av avlsverktøyene, oppdrettere krever eller gir depositum på at valpekjøpere HD-røntger sine hunder...

Blandingshunder har ingen slike hensikter for røntgen, men derimot for eier og hund sin del, at man kan legge opp trening og aktivitetsnivå for hunden etter tilstand på albuer/hofter...

Er man i tvil om hunden kan ha HD plager, kan det være veldig kjekt å røntge for å få bekreftet/avkreftet, for å få igang tiltak for å forbedre hunden levetid...

Vår Blandingshund Doberman/Flatt har vi vurdert å AA/HD røntge, men ettersom han ikke viser noen form for symptomer og så klart ikke skal avles på så har vi valgt å ikke røntge han, 7år å frisk å rask som bare det... :ahappy:

Det er rett og slett en vurderingssak på blandingshund, skal man være serdeles aktiv innen freks. Agility, så kan det være smart å ta en test først...

På rasehund er det nesten obligatorisk, for å støtte opp om sunn avl for sin rase...

Så jeg synes det er kjempefint at du vurderer AA/HD, men vurder nødvendigheten før du bruker pengene på det... :lol:

Skrevet

Takk for svar Tore:)

Jeg trodde det var AD/HD jeg haha ikke AA/HD :ahappy: haha;) men men dere skjønte iallefall hva jeg mente:D

jeg trener jo både LP og Agility så med tanke på agilityen så er det kanskje greit. Han absolutt ingen problemer slik jeg ser iallefall. Han løper/hopper som bare det;)

Jeg trodde alle hunder, både rase og blanding måtte ta røntgen jeg, men da tok jeg tydeligvis feil;)

Takk for mange fine og kloke svar:D

Skrevet
Takk for svar Tore:)

Jeg trodde det var AD/HD jeg haha ikke AA/HD :ahappy: haha;) men men dere skjønte iallefall hva jeg mente:D

jeg trener jo både LP og Agility så med tanke på agilityen så er det kanskje greit. Han absolutt ingen problemer slik jeg ser iallefall. Han løper/hopper som bare det;)

Jeg trodde alle hunder, både rase og blanding måtte ta røntgen jeg, men da tok jeg tydeligvis feil;)

Takk for mange fine og kloke svar:D

kan ikke helt dy meg... AD/HD er forkortelsen for Attention Deficit/Hyper-activity Disorder og er en kronisk konsentrasjons og hyperaktivetets forstyrrelse :ahappy: 

edit: så det var godt for noe ihvertfall hihi :lol:

Skrevet
kan ikke helt dy meg... AD/HD er forkortelsen for Attention Deficit/Hyper-activity Disorder og er en kronisk konsentrasjons og hyperaktivetets forstyrrelse :ahappy: 

Men før så het albueledds-artrose albueledds-dysplasi, og da sa man AD/HD :ahappy:

Skrevet

Haha:p Ja lurte litt når jeg så det var AD/HD se;) hehe men jeg har sett det ble skrevet slik et annet sted:D Er ikke lett når man er inne i alle disse forkortelsene :ahappy::ahappy:

Skrevet
Men før så het albueledds-artrose albueledds-dysplasi, og da sa man AD/HD :ahappy:

Men det har vel gått tilbake til AD nå? Står i hvert fall AD på kolonnene på Dogweb nå, og ikke AA.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...