Gå til innhold
Hundesonen.no

Feilmargin i trening etc.


tm100001

Recommended Posts

Det er jo ett kjent fenomen at man skal ha så lave kriterier at hunden lykkes 4/5 gang (80% regelen). Når vi har naturfag på skolen, får vi ikke eksprimentere uten å være 100% sikker på at vi vet hva vi gjør. Det kan bli farlig med kun èn feil når vi lærer om gasser og stoffer.

Hvordan ville en klikkertrener gjort dette hvis man ikke kunne forklare individet hva som er rett/galt?

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, hvis det var farlig om den man trente (som man ikke kunne forklare det til) gjorde en feil?

Ville isåfall antageligvis begynt med noe som lignet veldig uten å være farlig, og når jeg var helt sikker på at det gikk bra, ta det et steg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg ville tatt sjansen, hvis det var farlig om den man trente (som man ikke kunne forklare det til) gjorde en feil?

Ville isåfall antageligvis begynt med noe som lignet veldig uten å være farlig, og når jeg var helt sikker på at det gikk bra, ta det et steg videre.

Hmm... Har fundert på dette en stund, men glemt å lage tråd. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Vil individet lære noe når man har så lave kriterier at den gjør 5/5 forsøk rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på om den har tenkt seg fram til det også gjør rett, eller bare gjør rett helt tilfeldig? Du har ikke noe eksempel da, som det blir lettere å tenke rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel ann på om den har tenkt seg fram til det også gjør rett, eller bare gjør rett helt tilfeldig? Du har ikke noe eksempel da, som det blir lettere å tenke rundt?

Eksempel. Hmm... En situasjon hvor individet ikke kan snakkes til, og hvor det er farlig å gjøre feil? :whistle: Å lære en hest galoppfatning med rytter kanskje, det kan jo være farlig hvis den tar en frivillig galopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel. Hmm... En situasjon hvor individet ikke kan snakkes til, og hvor det er farlig å gjøre feil? :whistle: Å lære en hest galoppfatning med rytter kanskje, det kan jo være farlig hvis den tar en frivillig galopp?

I forhold til hester er det som du er inne på viktig å legge opp treningen slik at det ikke blir farlig - risikoen er jo større fordi dyrene er større. I forhold til det konkrete du spør om, ville jeg lagt på verbal kommando fra bakken, overført den til ridning og deretter eventuelt byttet kommando til trykk dersom man ikke vil fortsette med verbal kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hester er det som du er inne på viktig å legge opp treningen slik at det ikke blir farlig - risikoen er jo større fordi dyrene er større. I forhold til det konkrete du spør om, ville jeg lagt på verbal kommando fra bakken, overført den til ridning og deretter eventuelt byttet kommando til trykk dersom man ikke vil fortsette med verbal kommando.

Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :whistle: Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :whistle: Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

Du mener om jeg skulle klikkertrene deg til å utføre farlige kjemiske eksperimenter uten feilmargin? Da ville jeg satse på særdeles god flyt på de nødvendige grunnferdighetene samt en veldig gradvis innlæring av kjeden med så lave kriterier at jeg lå på 100% rett i stedet for 80%, for å overforenkle det litt. Man MÅ ikke ha 80%, men det gir best progresjon. Der risikoen er for stor, bør man gå for 100% og saktere progresjon. Håper jeg forsto deg rett og klarte å forklare meg greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener om jeg skulle klikkertrene deg til å utføre farlige kjemiske eksperimenter uten feilmargin? Da ville jeg satse på særdeles god flyt på de nødvendige grunnferdighetene samt en veldig gradvis innlæring av kjeden med så lave kriterier at jeg lå på 100% rett i stedet for 80%, for å overforenkle det litt. Man MÅ ikke ha 80%, men det gir best progresjon. Der risikoen er for stor, bør man gå for 100% og saktere progresjon. Håper jeg forsto deg rett og klarte å forklare meg greit.

Var dette jeg mente, ja. Læreren sa at vi ikke skulle gjøre noe før vi var 100% sikker på at det vi gjorde var rett. Tenkte at det kunne bli vanskelig å være 100% sikker når man er klikkertrent :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette jeg mente, ja. Læreren sa at vi ikke skulle gjøre noe før vi var 100% sikker på at det vi gjorde var rett. Tenkte at det kunne bli vanskelig å være 100% sikker når man er klikkertrent :whistle:

Det krever nok en solid dose kreativitet i forhold til treningsmetoder, solide grunnferdigheter, og kan være kjekt med en god positivt innlært stoppkommando, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Har fundert på dette en stund, men glemt å lage tråd. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Vil individet lære noe når man har så lave kriterier at den gjør 5/5 forsøk rett?

Nå er ikke mitt eksempel farlig, men jeg måtte i innlæringen av stå under innkalling kjøre 100% suksess på Cita. Dette fordi hun nesten ble deprimert når jeg feilet henne, og dette er en øvelse som krever høy fart og raske reaksjoner. Feilet jeg henne èn gang måtte jeg gå tur med henne for å få henne optimistisk igjen, og trene på øvelsen uten at hun kjente den igjen (slitsomt). Derfor slet jeg mye med å aldri feile henne på denne innlæringen, og det er klart man kan ha fremgang selv om man ikke feiler. Jeg bare økte kriteriene veeldig forsiktig, heller for lite enn for mye, og brukte alt jeg kan om hunden min i treningen (etter så mange år begynner jeg å kjenne henne ganske godt og hvordan jeg kan legge kravene og hvordan hun vil reagere på dem).

Det skal sies at jeg slet utrolig mye med det. Spesielt under baklengskjeding av øvelsen, hvor hunden vil komme til en naturlig testfase, og jeg måtte klare å unngå denne (f.eks prøvde hun å ikke reagere på "stå"-kommandoen, men bare springe på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f. eks. stoffer og gasser i naturfag, som kan ekslodere hvis man gjør feil? :) Finner ikke ett godt eksempel på hva jeg mener :)

I klikkertreningen legger man ikke opp til at å feile kan få fatale konsekvenser. Eneste konsekvensen ved å "feile" blir at belønningen uteblir. Kriteriene er derfor en av de fire nøkkelpunkter for all læring. Når man er innenfor 80 prosent regelen så ligger det i sakens natur at hunden kan "feile" og derfor unngår man etter beste evne situsjoner som er farlige. For eksempel å gå med løs hund langs en sterkt traffikert vei om det innebærer fare for at hunden kan bli påkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klikkertreningen legger man ikke opp til at å feile kan få fatale konsekvenser. Eneste konsekvensen ved å "feile" blir at belønningen uteblir. Kriteriene er derfor en av de fire nøkkelpunkter for all læring. Når man er innenfor 80 prosent regelen så ligger det i sakens natur at hunden kan "feile" og derfor unngår man etter beste evne situsjoner som er farlige. For eksempel å gå med løs hund langs en sterkt traffikert vei om det innebærer fare for at hunden kan bli påkjørt.

Men hvordan lærer man en hund å løpe løs ved siden av en sterkt trafikkert vei? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan lærer man en hund å løpe løs ved siden av en sterkt trafikkert vei? :ahappy:

Hvorfor er det nødvendig? :blink:

Men for å svare på spørsmålet ditt litt: man begynner i alle fall ikke med å ha hunden løs ved en trafikkert vei, man begynner på et sted hvor det er trygt, man har oversikt, osv. Et spesifikt treningsopplegg vil jeg ikke gi, men du skjønner det sikkert litt selv? Når det kommer til kjemi og sånt, så kan man jo begynne med å blande rød og gul saft i riktig forhold og på riktig vis, få flyt på dette, før man begynner med de "skikkelige" stoffene. :aww: Man må først definere hvilken atferd man vil ha (helle noe fra ett reagensrør over i et annet, eller løpe løs ved siden av en sykkel for eksempel), deretter må man finne ut i hvike omgivelser og med hvilke "kriterier" / forstyrrelser man vil ha denne atferden i, som for eksempel at hunden skal kunne løpe løs ved siden av sykkelen i gradvis vanskeligere situasjoner (jeg tror at biler vil for mange hunder være en mindre forstyrrelse enn en katt), og til slutt tar man hunden med ut og tester under kontrollerte forhold.

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det nødvendig? :lol:

Men for å svare på spørsmålet ditt litt: man begynner i alle fall ikke med å ha hunden løs ved en trafikkert vei, man begynner på et sted hvor det er trygt, man har oversikt, osv. Et spesifikt treningsopplegg vil jeg ikke gi, men du skjønner det sikkert litt selv? Når det kommer til kjemi og sånt, så kan man jo begynne med å blande rød og gul saft i riktig forhold og på riktig vis, få flyt på dette, før man begynner med de "skikkelige" stoffene. :ahappy: Man må først definere hvilken atferd man vil ha (helle noe fra ett reagensrør over i et annet, eller løpe løs ved siden av en sykkel for eksempel), deretter må man finne ut i hvike omgivelser og med hvilke "kriterier" / forstyrrelser man vil ha denne atferden i, som for eksempel at hunden skal kunne løpe løs ved siden av sykkelen i gradvis vanskeligere situasjoner (jeg tror at biler vil for mange hunder være en mindre forstyrrelse enn en katt), og til slutt tar man hunden med ut og tester under kontrollerte forhold.

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :lol:

Jeg spurte hvordan det skulle gjøres for å bruke det som ett eksempel, men det ble lettere å tenke på minehunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg et eksempel som kanskje er bedre å diskutere rundt: hvordan trener man opp en minehund? For en minehund kan aldri gjøre feil, feilen vil være fatal, hunden og den verdien/resurssen den representerer vil dø, folk vil dø, områder bli ødelagt, osv osv. En narkohund som gjør feil, er ikke så katastrofalt som en minehund som ikke gjør jobben sin. Men jeg har hørt om en vorsteh som var minehund, som løp foran et bilfølge samtidig som den søkte etter miner på veien (mener det var nedi "afghanistan eller nedi der". Nå husker ikke jeg hvor fort denne hunden løp i km/t, men det var full pinne i alle fall! Det er helt SYKT at det går an, spør du meg, men hunden var feilfri, treningen var jo da også tydeligvis feilfri. Denne var trent av HundCampus, og de vil nok ha noen kloke svar å gi deg. De færreste her holder på med sånt. :ahappy:

Veldig spennende eksempel!

Hadde vært moro å finne ut av hvordan de legger opp denne treningen ja :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...