Gå til innhold
Hundesonen.no

Dobermannerfaring!?


armagnac

Recommended Posts

Ja da sitter jeg og titter på dobermann-valper, eller planlagte kull er det egentlig :P veit det er noen her inne som eier/har eid dobbis, dere må gjerne komme med deres erfaring av rasen :(

blir ikke valp før til neste sensommer/høst, men liker å være godt forbredt og satt inn i rsaen:)

er klar over at det blir to VELDIG forskjellig raser jeg får da, og at dobbisen krever mer aktivisering.

men fortell gjernne om positive og negative sider innen rasen og miljøet rundt den :P håper jeg kan bli litt klokere hvis det kommer noen svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen tidligere tråder om samme tema, kanskje du finner noe nyttig der:

Link 1

Link2

link 3

link 4

Du kan sikkert søke mange fler tråder om du vil.

Bare spør om det er noe spesifikt du lurer på. har hatt en god del omgang med ulike dobermenn, så har et lite bilde av rasen. har nå min 2 dobber. Men uansett må du huske på at dette er en brukshund med mye drifter (de skal ihvertfall ha det). de krever endel jobb og trening. Og som du sier: det er STOR forskjell på GD og dobber. Så du vil nok få en overgang. Greit å prøve å være best mulig forberedt. Det beste er å møte flere dobermenn og se dem i virkeligheten. Se den ute og i treningsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss har du fått ny dobber?? noe jeg ikke har fått med meg :lol: svart eller brun?

jeg kunne godt tenke meg en brun hannhund jeg, konkurrere i lydighet, spor og kanskje rundering:)

men hvordan er det med trening av unghunder?? hvor mye tåler de av mosjon i forhold en GD liksom?? de vokser jo ikke like fort og mye, så tåler vel noen turer liksom :P

ellers håper jeg det vil hjelpe at jeg har en hund som er meget avbalansert og trygg, og at dobbisvalpen får være med meg rundt på jobb og møte mye folk og hunder daglig :(

muligheter for å strekke på beina på inngjerdet område har vi også:P så håper det gå bra nåe den lille krabaten kommer etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har fått ny :P En sort en, den eneste riktige fargen på dobber hihi :lol:

Trening av unghund er bare bra det. men de må ikke belastes mye før de er 1,5 år helst. Jeg ihvertfall har vært forsiktig med både sykling og lange fjellturer inntil hunden er fullvokst. Når de er fullvokst tåler de veldig mye, og veldig mye energi. De er ikke daffe, bedagelige typer, men gira og ivrige, og stressnivået er endel høyere enn GD.

Ja det er et pluss om valpen får vokse opp med en rolig, trygg hund. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har fått ny :P En sort en, den eneste riktige fargen på dobber hihi :lol:

Trening av unghund er bare bra det. men de må ikke belastes mye før de er 1,5 år helst. Jeg ihvertfall har vært forsiktig med både sykling og lange fjellturer inntil hunden er fullvokst. Når de er fullvokst tåler de veldig mye, og veldig mye energi. De er ikke daffe, bedagelige typer, men gira og ivrige, og stressnivået er endel høyere enn GD.

Ja det er et pluss om valpen får vokse opp med en rolig, trygg hund. :(

spennende:) hvor gammel er den, og har den egen tråd??

synes nå de brune er fine også jeg da :P

Da er det sånn som med GD ang. belsatning da :P trene sånne småturer, bortsett fra at grandisen skal smått begynne å gå turer når den er 8mnd:)

blir nok ikke noe langtur med det første nei:) men er koselig med småturer med nurka også:) eller at det er miljøtrening osv til å begynne med :(

håper jeg kan få en hund jeg kan konurere innen LP, spor kanskje rundering, hvis jeg får god hjelp til å komme igang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med letingen. Bare bruk god tid :( Dobber er en herlig hund!

Har laget tråd på Min hund, Chanti. min nye dobermann.

Har sett på kennel Dobvoyage, i Sverige:) må gjerne ta en titt og si hva du synes:) link til siden dems her: Team Dobvoyage

så på valper, så er det bilde av moren og faren:)

da skal jeg ta en titt på det nye vidunderet ditt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på kennel Dobvoyage, i Sverige:) må gjerne ta en titt og si hva du synes:) link til siden dems her: Team Dobvoyage

så på valper, så er det bilde av moren og faren:)

da skal jeg ta en titt på det nye vidunderet ditt :rolleyes2:

Ojojoj der var det mange flotte hunder :rolleyes2:

Lykke til med valpeplaner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flott hjemmeside med mange flotte hunder. For meg så virker det som om at første kullet kommer til å bli et kull med motor og en pen ytre. En spennende kombinasjon ser det ut til å bli.

Andre kullet blir litt mere midt på treet for min del, klarer ikke finne noen opplysninger på tispen. Hannen ser flott ut og JD har mange gode hunder som gjør det bra i utstillingsringen. Begge gode og spennende kull.

Dobermann er en flott rase og man får en hund som kryper langt under huden på eier, de studerer deg hver dag og de vet godt hvilken sinnstemning eier er i hele tiden. De merker seg godt forandringer i hjemmet, og du kan ikke slå inn en spiker i veggen uten at dobberen har sett forandringen. De har sterkt behov for kroppskontakt og ligger gjerne i fanget. De går igjennom ild og vann for familien sin, og de som har en dobber skal være lykkelige for at de kan få lov til å si, jeg blir eid av en dobber hihi. Ønsker deg lykke til på jakten etter et nytt familiemedlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...