Gå til innhold
Hundesonen.no

Røket korsbånd

Recommended Posts

Stakkars lille søte Alvapia vår røk korsbåndet i går etter å ha løpt seg på en steinur. Oppskrapet av småsår og avrevet korsbånd ble resultatet :icon_cry:

Det jeg lurer på nå er om noen av dere som bor i Trondheim har erfaring med korsbåndoperasjon og evt. hvilken veterinær dere vil anbefale. Jeg har snakket med to damer med erfaring på området med røket korsbånd hos Whippet, og det ligger litt av en tid med trening framover det neste året for å få henne så bra som overhodet mulig. Men i tillegg til god rehabilliteringstrening, så tenker jeg at det også er greit å la henne bli operert av noen som er kyndig på området. Vi har fått anbefalt Tore Berg ved

Smådyrsykehuset på Gjøvik og Birgitte Grann Greve i Oslo. Begge disse opererer med teknikken å legge inn nylonbånd (også kallt fisketråd - selv om det mer er en betegnelse enn konket fisketråd) og hos de to som hadde erfaring var denne teknikken å foretrekke på Whippet.

Jeg rakk ikke å få tak på Tore Berg på telefonen i dag, og vet per nu ingenting om det er veterinærer av samme kaliber her i Trondheim, som har god kompetanse på denne type operasjoner. Akkurat nå er hun ventet hos en veterinær i morgen tidlig, men det var før jeg fikk summet meg og gjort litt research på området utover dagen i dag.

Har noen av dere fått gjennomført korsbåndsoperasjon hos en veterinær her i Trondheim og kan legge inn en anbefaling?

Hvordan gikk operasjonen og rehabiliteringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monab88 :icon_cry:

Ja, Heimdal Dyreklinikk har jeg allerede snakket med angående rehabillitering. Så vi skal i gang med trening 14 dager etter operasjonen. Vi må bare nå finne ut hvor vi skal operere henne. Jeg har tro på at alle dyrleger er god i jobben sin, det er ikke det, men det er som med spesialister til oss mennesker.... jeg ønsker å bruke en som har gjort det mer enn et titalls ganger og som har full kontroll fordi det er dyrlegens spesialiseringsfelt.

Håper jeg finner ut mer i løpet av morgendagen så vi får fortgang i operasjonen og kan konsentrere oss om rehabillliteringen etterpå. :blink: Takk for godt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min ble korsbåndoperert av Berg for en uke siden nå. Det var en annen type operasjon (TPLO) i og med at jeg har en stor og tung hund - men jeg er veldig fornøyd med valget, Berg er veldig dyktig og trivelig, både mot to- og firbente.

Han tar tilogmed hønemortelefoner med godt humør, selv om det er utenfor arbeidstid. :icon_cry:

Berg har holdt på lenge og er opptatt av å holde så høy faglig standard som mulig, og oppdaterer seg stadig med kurs og forskning fra utlandet. Så han er i det minste et trygt valg, om du ikke finner noen andre du heller vil bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så klart vil jeg det, og jeg takket jo for innspillet om å ha eget teppe i sofaen til hunden, det var en god idé
    • Nå nærmer det seg 1,5 år siden det ble stille i huset, og det er på tide at noen andre får glede av hundeutstyret og bøkene jeg har. Her er Finn-annonsene jeg har lagt ut: Hurtta Lifeguard sele rosa, størrelse 90, ubrukt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390107305 Diverse apportbukker, rosa rute med hvitt bånd og neseprøver: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/390101594 Diverse hundebøker: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/388869585 Jeg har et pent brukt tøybur til salgs. Det har vært brukt 5-6 ganger på utstillinger og konkurranser til groenendael-tispe. Kan hentes i bergensområdet. Ta kontakt om du er interessert, så sender jeg bilder og detaljer. Jeg har også Vari Kennel Ultra Fashion størrelse large til salgs. Må hentes i bergensområdet (sentrum/Åsane). Det er mye brukt, og har blant annet reist fra USA til Norge med hund i. Så det bærer preg av å være brukt. Ta kontakt om du vil vite mer om buret og få bilder av det. Det er denne fargen:
    • I prinsippet tenker jeg at så lenge det er en god raseklubb så har de en oversikt over oppdrettere som følger deres retningslinjer. Men det er mye rart i hundeverdenen, og det kan være ulike årsaker til at en oppdretter ikke er med der. Det er uansett et ok sted å starte, tenker jeg. Fikk ihvertfall et godt inntrykk av nettsidene deres og informasjonen der. Ellers finner du mange gode råd om både kjøp, kontakter og valpetiden om du søker litt rundt på forumet her. Det ligger mange år med samlet erfaring rundt om. Lykke til!
    • Tusen takk for tipset! Magefølelse er kjempevanskelig 😅 når er den reell, og når er det bare sider ved den andre parten man ikke setter pris på, og som man reagerer på?  Jeg kan nok bruke litt mer tid på puddelklubben sine sider. I dag blir det fort facebook og Instagram siden det er så visuelt og lett tilgjengelig, men går sikkert glipp av en del gode oppdrettere ved å ikke tenke at man kan ringe rundt litt.  Til mitt forsvar er det første gang jeg skal kjøpe rasehund, så jeg vet ikke helt hva jeg driver med 🙈
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...