Gå til innhold
Hundesonen.no

Nøklebyåsens Zinnia


Gjest

Recommended Posts

Nei de røntger for AD, Casper ble røntget foran og bak, og på dogweb står det HD og AD resultater, ikke noe AA.

På dogweb ja, men på det brevet jeg fikk i posten fra NKK står det "fri for albueleddsartrose (AA)". Ikke noe om AD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke albuer faktisk AA (albueartrose)? Altså artrose som har KOMMET? Eller har jeg misforstått hva man røntger etter på albuer? Jeg forstår det som at HD = dårlig hofteplassering som over tid vil føre til dårlige hofter med artrosedannelse (=forkalkninger?) etc... Og at man ikke direkte røntger etter AD, men AA for tiden - altså artrose som kommer av dårlig albueplassering. Og DA er det jo ikke så mye å rerøntge etter når hunden blir eldre, da artrose neppe blir bedre jo eldre en hund blir... Eller?

Please do teach me om jeg har misforstått! :flowers:

Du har nok forstått rett, men jeg vet om flere unghunder (giganter) med "artrose" på tidlig røntgen som ikke har det når de er fullt utvokst. Jeg rett og slett lurer på om det er lett bruskvekst eller "forvillet" benvekst som kommer pga hurtig vekst med hard belastning (pga vekta på hunden)som blir borte etterhvert?

Når det gjelder HD er det bare en jeg vet om som fikk forbedret sitt resultat ved omrøntging, men det var en veldig sent utviklet tispe som faktisk så ut som en valp i to års alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg ville ha røntget henne på nytt om 6-8 mndr jeg, for å være sikker på diagnosen. Personlig synes jeg det er rart at ikke berner røntges senere iom at de er sent voksne/ferdige som gigantene..

Synd med albuene :/ ble hun røntgen så tidlig fordi det var mistanke? Ville også røntget henne igjen som tulip sier, når hun nærmer seg to år.

Beklager om jeg kupper tråden din, Marie, men siden det blir snakket om det:

I 1993-1994 ble det gjort et forsøk av en student ved veterinærhøyskolen, hvor en røntget en del berner sennenhunder ved 12 og 18 måneders alder (jeg husker ikke nøyaktig tallet, men det var for få til å være et kvantitativt studie, det var mer et pilotprosjekt), for å se utvikling - dette var mens rasen hadde 18 måneder som røntgenalder, og en trengte forsøket da det var argument for å flytte røntgenalder til 12 måneder. Om jeg ikke husker helt feil var også et par andre raser med i prosjektet, noe i meg sier boxer.

Tendensene en så da (det var for få hunder til å snakke om funn eller si noe med sikkerhet) var at albueleddene ikke endret seg eller forverret seg fra 12 til 18 måneder, mens hofteleddene ikke endret seg eller ble bedre fra 12 til 18 måneder.

Den dag i dag er det fremdeles en del som røntger sin berner to ganger - albuene ved 12 måneder og hoftene ved 18 måneder.

Jeg vet om en rekke bernere (og andre raser) som er rerøntget på hoftene, og har fått et bedre resultat. Jeg kan bare komme på to bernere jeg vet er røntget om igjen på albuene, den ene beholdt sin svake grad, den andre gikk fra C til D.

Så må det også legges til at i våre avlsregler har vi lov til å bruke svak grad framme mot fritt framme (vi får ikke bruke svak grad bak), slik at de som har potensielle avlsdyr med C på albuene trenger ikke rerøntge for å avlsklarere dyret, så det er jo mulig en hadde hatt annen forbedringsstatistikk om de faktisk ble lagt på bordet på et senere tidspunkt. Men en C regnes ikke som et problem og er avlsgodkjent, så da skjønner jeg i og for seg de som ikke røntger dyret om igjen.

Men så er det altså ingen fasit, dette prosjektet. Vi eide en tispe som var med i prosjektet, og hun hadde A fram og bak begge ganger, altså hipp som happ når hun ble røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Zinnia er så søt med de hvite strømpene sine :flowers: Jeg vet at berneren helst ikke skal ha verken strømper eller sokker (Emma har fått en del "spørre og grave" fra meg når vi har vært på utstillinger sammen *flir*), men jeg kan ikke nekte for at jeg synes at det er sjarmerende.

Veldig synd med albuene, men man får bare håpe at hun ikke plages av det på en god stund, eventuelt at det er en liten sjanse for at det kan bedre seg.... :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er så flott! Nå vet jeg ingenting om berner, men hun er en av de fineste jeg har sett i alle fall! :ahappy:

Tusen takk :banana:

Og takk dere andre og, for fine kommentarer :ahappy::frantics:

Interessant diskusjon det ble, setter pris på det. Skal vise dette til mamma så får hun avgjøre, det er jo hennes hund.

Hun ble røntget i helt normal alder for berner :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...