Gå til innhold
Hundesonen.no

Har han PL?


Recommended Posts

Som jeg skrev i en tidligere tråd har Diego gått litt rart med det ene bakbenet, så vi har vært hos veterinæren i dag.

Når vi kom kjente de på begge bakbenene, og de kunne kjenne at den ene kneskålen var litt løsere enn den andre. Så de trodde det var en svak grad av PL. Men det var svært lite å vi fikk beskjed om at det kunne trenes opp. De ville ha han inne for å ta røngen for å få se ordentlig.

Når vi hentet han på ettermidagen fikk vi beskjed om at røntgen ikke viste annet enn at muskelen i det ene bakbenet er litt mindre enn det andre. Vi fikk smertestillende han skal gå på i 14 dager før vi skal tilbake til veterinæren. De sa ingenting om PL når vi hentet han, så nå er jeg litt usikker. Har han PL eller ikke? Er det vanlig å gi smertestillende til hunder med svak grad av PL?

Er det noen som har noen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulla fikk konstantert grad to, men den var sånn at den kan trenes opp, så det jobber vi med nå, hun får ikke noe smertestillende. Kan være jeg missforsto sprm nå, men jeg regner mad at hna da har PL til dere evnt, får trent det vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulla fikk konstantert grad to, men den var sånn at den kan trenes opp, så det jobber vi med nå, hun får ikke noe smertestillende. Kan være jeg missforsto sprm nå, men jeg regner mad at hna da har PL til dere evnt, får trent det vekk

Jeg og trodde han hadde det, men i og med at de sa at de ikke så noe på røntgen og at han fikk smertestillende ble jeg litt usikker. For hunder med PL går vel ikke på smertestillende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle veterinærer som kan noe særlig om PL, jeg ville byttet veterinær. Om du sier du vil ha attest, så får du skikkelig svar.

Jeg har tenkt tanken. Nå skal vi tilbake om 2 uker, jeg får se om jeg får noe bedre svar da. Hvis ikke prøver jeg og finne en veterinær som vet mer om PL. Han er ikke fylt året enda, og så vidt jeg har forstått får man ikke noen attest før da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit gå til en annen vetrinær. For det første så blir Patella Luksasjon sjekket ved å "poppe" kneet ut av ledd og tilbake igjen om det kommer lett/middels lett. For det andre så kan ikke PL sjekkes ved røngten. Ja du kan trene svakere grader av PL fordi du bygger opp musklaturen rundt kneet slik at det blir sterkere og mere stødig og derfor vil ha verre for å falle ut av ledd. Svømming, ulendt terreng og massasje er veldig bra :)

Næverdahl på Skedsmo dyreklinikk er veldig flink synes jeg :|

edit: og forresten om hunden har PL så skal du få attest ifra vetrinæren på det. Noen tilfeller må du riktignok spørre etter det(noen er jo vimsete å ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit gå til en annen vetrinær. For det første så blir Patella Luksasjon sjekket ved å "poppe" kneet ut av ledd og tilbake igjen om det kommer lett/middels lett. For det andre så kan ikke PL sjekkes ved røngten. Ja du kan trene svakere grader av PL fordi du bygger opp musklaturen rundt kneet slik at det blir sterkere og mere stødig og derfor vil ha verre for å falle ut av ledd. Svømming, ulendt terreng og massasje er veldig bra :)

Næverdahl på Skedsmo dyreklinikk er veldig flink synes jeg :|

edit: og forresten om hunden har PL så skal du få attest ifra vetrinæren på det. Noen tilfeller må du riktignok spørre etter det(noen er jo vimsete å ...)

Takk for svar :) Har du noen gang vært borti at hunder med PL har fått smertestillende? Jeg syns rett og slett jeg fikk veldig rotete informasjon, mye frem og tilbake og fikk ingen grunn til at han skulle gå på smertestillende. Jeg føler med veldig forvirret, og vet ikke helt hva jeg skal tro han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at røntgen viser en forskjell i muskelstørrelsen på bakbeina, og at smertestillende er for å lindre det som fører til at han halter.

Hvis du sitter med spørsmål er det ingen grunn til å vente på oppfølgingstimen om fjorten dager - ring i morgen, si ting gikk litt fort for deg, og at du gjerne skulle ha dobbeltsjekket/hatt noen svar.

Edit: Jeg vet om en hund som har PL og går på smertestillende, denne har derimot alvorligste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulla fikk å smertestillende i begynneslen fordi hun hadde pådratt seg en betenelse i skulderen foran, fordi hun ikke hadde brukt beina bak riktig, men etter den kuren og etter vi begynnte å trene litt med hun har hun ikke vist tegn til smerter og helle rikke fått noe mer smertestillende. Dette er sikkert veldig opp til vær hund og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit gå til en annen vetrinær. For det første så blir Patella Luksasjon sjekket ved å "poppe" kneet ut av ledd og tilbake igjen om det kommer lett/middels lett. For det andre så kan ikke PL sjekkes ved røngten. Ja du kan trene svakere grader av PL fordi du bygger opp musklaturen rundt kneet slik at det blir sterkere og mere stødig og derfor vil ha verre for å falle ut av ledd. Svømming, ulendt terreng og massasje er veldig bra :|

Næverdahl på Skedsmo dyreklinikk er veldig flink synes jeg :)

edit: og forresten om hunden har PL så skal du få attest ifra vetrinæren på det. Noen tilfeller må du riktignok spørre etter det(noen er jo vimsete å ...)

Detter foten ut av ledd når de har PL? Skjer ikke det samme når de har leddgikt da? Eller er det det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detter foten ut av ledd når de har PL? Skjer ikke det samme når de har leddgikt da? Eller er det det samme?

Ja, kneet kan dette ut av ledd. På slutten før Tequila ble operert i beina sine så måtte jeg sette kneet tilbake i leddet flere ganger om dagen.

Hun har forøvrig heller aldri gått på smertestillende for det bortsett fra rett etter operasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har fortstått det sånn at grad 1-2 så er det kun løst, grad 3 så detter det ut men hopper tilbake på plass, og grad fire så detter det ut og må ha hjelp tilbake på plass. Kan være jeg som er på bærtur, men tror det er noe sånt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at røntgen viser en forskjell i muskelstørrelsen på bakbeina, og at smertestillende er for å lindre det som fører til at han halter.

Hvis du sitter med spørsmål er det ingen grunn til å vente på oppfølgingstimen om fjorten dager - ring i morgen, si ting gikk litt fort for deg, og at du gjerne skulle ha dobbeltsjekket/hatt noen svar.

Edit: Jeg vet om en hund som har PL og går på smertestillende, denne har derimot alvorligste grad.

Jeg skal ringe i morgen tidlig å snakke med de, så jeg får vite hva de egentlig tror det er og hvorfor han skal gå på smertestillende.

Ellers takk for mange svar så langt :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :| Har du noen gang vært borti at hunder med PL har fått smertestillende? Jeg syns rett og slett jeg fikk veldig rotete informasjon, mye frem og tilbake og fikk ingen grunn til at han skulle gå på smertestillende. Jeg føler med veldig forvirret, og vet ikke helt hva jeg skal tro han har.

Der holder jeg meg nok med Emma.. men nei har ikke det. Men om han halter og har fått smertestillende høres det logisk ut.

^Hos Gulla fikk vi beksjed om å prøve det siden hun enda er så ung, og det kan være mangel på muskler som gjør at kneskålen er løs :)

Hvor ung var Gulla da? ett kneledd vil være løst fram til de er vokst ordentlig. kneleddet er ikke løst pga manglende musklatur, men pga kneskålen er for stor for leddet og faller dermed lettere ut.

Detter foten ut av ledd når de har PL? Skjer ikke det samme når de har leddgikt da? Eller er det det samme?

Har jeg ikke hørt om, men det er de bakre føttene som faller ut av ledd eller? for det er kun bak det er kneskåler.

Det er ikke kneet som går ut av ledd, men kneskålen som glipper ut av posisjon :)

Ja, men det er ikke alltid an svarer nøyaktig korrekt på som skjer.. det er jo leddet som faller ut av kneskålen... det er jo leddet som blir slengendes etter ..

Mamma sier at Gipsy har leddgikt hvor noe detter ut av ledd og popper på plass av seg selv. Dette er da ikke det samme som PL?

ledd og kneskål kan poppe på plass igjen selv... men det er tilfeldigheter som oftest.

Altså hvor høy grad hunden har går på hvor stor kneskålen er iforhold til leddet og hvor lett det kan skje. Og hvor ille det berører hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått snakket med dyrlegen, og fått ordentlig svar. Medisinene han har fått er både betennelse dempene og smertestillende, men det er den betennesle dempene effekten de var ute etter. Siden det var forskjell på musklene (den ene er 1 cm større, er det mye?) bruker han det ene bene mindre, så de trodde det kanskje kunne være en betennelse. Så da håper jeg at han er bedre etter 14 uker, og at det viser seg når han er over året at det ikke er PL :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått snakket med dyrlegen, og fått ordentlig svar. Medisinene han har fått er både betennelse dempene og smertestillende, men det er den betennesle dempene effekten de var ute etter. Siden det var forskjell på musklene (den ene er 1 cm større, er det mye?) bruker han det ene bene mindre, så de trodde det kanskje kunne være en betennelse. Så da håper jeg at han er bedre etter 14 uker, og at det viser seg når han er over året at det ikke er PL :P

Man kan veldig sjeldent konstatere PL før etter fylte ett år. Bare sånn at du vet det. :) Men om hunden har betennelse er det jo ikke merkelig han halter. Det gjør jo selvfølgelig vondt og om han får smertestillende samtidig så klarer han jo å slappe av samtidig og det er bare flott :) God Bedring da! (men ikke avskriv PL ennå før du har fått ekstra synspunkt fra annen vetrinær :whistle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...