Gå til innhold
Hundesonen.no

Nødvendig å gi ormekur


Huldra

Recommended Posts

Er det virkelig noen vits i å gi ormekur sånn for "moro" skyld? Virker medisinen forebyggende? Fjerner den orm som kommer i fremtiden? Eller fjerner den kun orm som allerede er inni hunden? Hvis sistnevnte er tilfelle, hvorfor holder noen folk på å gi hundene sine ormekur flere ganger i året, uten at de har mistanke om orm? Har ormekur noen andre fordeler? Jeg fikk nemlig høre at "det er ikke rart Tulla ikke har mye beheng (pels altså), hvis du ikke har gitt henne ormekur". Hvorfor ikke det? Hun har jo ikke orm.. Og hva har ormekur med pelsen å gjøre? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke altså, - men kan det være at noen typer orm ikke er lett å oppdage? Kanskje de ikke kommer ut gjennom avføringen heller? Har lurt på akkurat det samme selv. Det er jo anbefalt å gi 2-3 ganger i året for en hund som går mye i skog og mark, men jeg har ikke gitt noe så langt i år. For som du sier, hun har jo ikke orm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke mine hunder ormekur annet enn om jeg mistenker orm - dvs enten når jeg har sett at det er orm (men da er det strengt tatt ingen mistanke lenger), eller om de blir tynne uten at aktivitet og formengde forandres.

Eneste gangen jeg gir ormekur "i tilfelle rottefelle", er om en utenlandstur tilsier at jeg må, eller i forbindelse med drektighet og valpekull. Utover det så får de ikke ormekur før jeg mistenker orm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det fort gå årevis mellom gangen hundene får ormekur. Hvis jeg ikke mistenker orm, hvorfor skal de da få en kur? Nå har jo ormekurene blitt reseptbelagt også, og jeg vet at det er flere veterinærer som krever avføringsprøve før de gir ut ormekur, med unntak av valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ormekur hvis mistanke om orm eller hvis jeg vet at bikkjedyret har spist avføring av annen art enn hestemøkk *kremt*. Hun har, meg bekjent, ikke hatt orm før. Og det til tross for at vi ikke gir to kurer i året, slik flere anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at en av grunnene til at valper skal ha ormekur når de er 2-3 uker gamle, er for at noen typer orm kan gå i dvale i kroppen - men at de våkner til live igjen under svangerskapet. Derfor kan valper bli født med ormer selv om tispa ikke så ut til å ha det...

Det samme gjelder for øvrig mennesker - spolorm osv. kan gå i dvale samt skjule seg i kroppen. Man tror kanskje at man ikke har orm, fordi det regnes som noe småbarn får av å spise ting fra bakken osv. Men parasitter kan gi mange typer symptomer og plager som ikke nødvendigvis bringer tankene til at man kan ha orm... *grøsse*

Men - man skal heller ikke drive å gi ormekurer i hytt og pine, for ormene kan bli resistente mot de vanlige midlene... Nytt fra juni i år er også at man må ha resept fra veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gitt Sølve ormekur etter de "obligatoriske" kurene da han var valp. Jeg tar heller med en avføringsprøve til veterinære og får h'n til å se etter egg/orm. Til nå har Sølve ikke hatt orm og siden veterinæren tar å sjekker avføringen hans gratis er det en vinn-vinn situasjon for meg. :angry:

Jeg er i grunn skeptisk til å medisinere for noe som kanskje ikke er et problem, spesielt med tanke på at ormen kan bli resistent. Mulig jeg husker feil, men jeg menere å ha hørt at det var en eller flere typer orm som ble resistent i København for noen år siden..?

Når det gjelder pelskvalitet og orm, har jeg hørt at pelsen kan bli blassere og tørrere fordi innvollsormen tar næringen som bla hud og pels skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ormekur bare når vi har valper eller ved mistanke om orm (Har ikke skjedd)

Det er vel disse som gir kur i hytt og pine som har sørget for at ormekur nå er på resept...

Og du kan tro folk blir sjokka når de kommer til meg i dyrebutikken og spør om vi har ormekur, og jeg svarer at det må de ha på resept (og forøvrig kun mulig å få tak i på apotek) fra om med denne sommeren... Folk blir jo nesten forbannet - ormekur SKAL jo bikkja ha flere ganger i året liksom. Og tenke seg til å måtte betale for å ha noe med veterinæren å gjøre flere ganger i året :angry:

Men altså.. Fra spøk til alvor. Jeg synes absolutt det er greit at ormekur er reseptbelagt, nettopp på grunn av at mange "misbruker" det og gir det alt for ofte. Jegser ikke grunnen til å behandle noe som ikke er et problem. Ser ikke helt problemet. Jeg kan ringe min veterinær og be ham sende resept på ormekur hvis jeg trenger. Det samme gjelder også lusekur. Det koster da ikke noe, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kan tro folk blir sjokka når de kommer til meg i dyrebutikken og spør om vi har ormekur, og jeg svarer at det må de ha på resept (og forøvrig kun mulig å få tak i på apotek) fra om med denne sommeren... Folk blir jo nesten forbannet - ormekur SKAL jo bikkja ha flere ganger i året liksom. Og tenke seg til å måtte betale for å ha noe med veterinæren å gjøre flere ganger i året :angry:

Det er jo nettopp fordi noen anbefaler at man skal ta det årlig at folk gjør det. Og det er da ikke dumt at de blir hysterisk når de bare prøver å beskytte hunden sin helse ved å bruke ormekur. Du kunne jo heller fortalt dem at det ikke er nødvendig å bruke det med mindre de misstenker orm, enn å sitte å skrive om hvor dum dem er på hundeforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ormekur dreper bare orm og egg som befinner seg i magen når hunden tar den. Det er ikke forebyggende og hunden kan få orm dagen etter liksom... Det kommer veldig an på hva hunden foretar seg om du behøver å følge det opp eller ikke. Hvis hunden fanger mus, spiser bein den finner i skogen av f.eks død fugl og spise mye den kommer over ville jeg gitt regelmessig. Hvis ikke så holder det å gi hvis du har mistanke om orm. Den kommer stort sett ikke ut i avføringen før etter du har gitt ormekur, så du trenger absolutt ikke å se det på avføringen om den har orm. En god indikasjon er økt matlyst og lavere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp fordi noen anbefaler at man skal ta det årlig at folk gjør det. Og det er da ikke dumt at de blir hysterisk når de bare prøver å beskytte hunden sin helse ved å bruke ormekur. Du kunne jo heller fortalt dem at det ikke er nødvendig å bruke det med mindre de misstenker orm, enn å sitte å skrive om hvor dum dem er på hundeforum.

Hvor står det at jeg synes folk er dumme? Hvem sier at jeg ikke forteller dem hva jeg tenker om nødvendigeten av bruk av ormekur? Please - ikke gi meg noen skyllebøtte uten å vite hvordan en slik situasjon utarter seg der jeg jobber. Det er ikke normal praksis å gjøre narr av kunder, snarere tvert imot. Men å se det komiske i særdeles kraftige utbrudd (blant annet nektelser for det jeg forteller) har jeg ingen problemer med. Det er morsomt for meg der og da, men jeg ser ikke ned på kunden av den grunn.

Men poenget er jo at det er fordi det jevnt over er mange som ikke vet noe særlig om ormekur (annet enn det de får vite fra andre hysteriske folk), og at dette igjen skaper en allmenn oppfatning av at hunder skal ha flere ormekurer i året - uten at det nødvendigvis er det som er mest gunstig for hunden, som er grunnen til at en slik regel med reseptbelagt ormekur er blitt innført. Intet mer.

Med andre ord - folk tror, folk misbruker, nye lover innføres og det er det ikke alle som liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ormekur hvis jeg mistenker at hunden har det, feks hvis den blir tynnere uten at jeg har endret foringsrutiner/trent den hardere enn normalt. Gir jo selvsagt også dersom jeg skulle se orm i avføringen. Ser ikke hensikten med å drive med sånne rutinemessige ormekurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ved mistanke, og om jeg vet Bridie har spist på ekle ting. Noe hun egentlig gjør temmelig ofte... :P Eller, hmm, det blir jo egentlig feil. Når jeg tenker meg om. Jeg gir vel normalt kanskje 3-4 ganger i året OM jeg vet Bridie har spist ekle ting på den tiden. Eller om jeg har mistanke. Men bridie spiser ekle ting hele tida hu da så.... ugh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...