Gå til innhold
Hundesonen.no

Utslett og kløe...

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Er det ikke det ene så er det det andre...

Dina har begynt å klø seg veldig. For ca en mnd siden gikk jeg fra V&H til Norwegian Polar, av den enkle grunn at jeg får enklere tak i det, og det blir billigere for meg. Etter dette synes jeg hun begynte å klø mer enn vanlig. I det siste har jeg oppdaget endel rurer på hodet, og rundt ørene. Alle sårene er veldig små. Hun har utslett i lysken, som er rødt og ser ut som små kviser. Hun har også noen små sår med rur på der. Hun slikker og klør mer enn hva som er vanlig. Det vesker bittelitt av disse små "kvisene".

Jeg skal bytte tilbake til V&H igjen, fordi det hadde veldig god effekt mot klen sist vi startet med det. Hun er nok allergisk mot noe.. Kan jeg smøre på noe som demper kløen på disse stedene, eller vil hun bare slikke mer hvis jeg smører salve på?

Skrevet

Har hatt samme problemet, bikkja fikk utslett med kviser lignende greier på magen, og det ble nesten blodrødt i huden.

Jeg reiste til dyrlegen og fikk fuciderm vet. gel til hund. for å smøre på. (vi hadde også brukt polar,men om det var foret som utgjorde det, vet jeg ikke. borte ble det)

utslettet forsvant etter to dager.

Fikk beskjed om å ha krave på for at hun ikke skulle klø, men det var nyttesløst, hun dro den rett av. Til min overraskelse slikket hun det ikke bort-så vi var heldige der :getlost:

Skrevet

Jeg tror det er noe i polaren som hun ikke tåler, siden det kom så brått når vi byttet fór. Uff stakkar lille gullet mitt, hun sliter med ett eller annet hele tiden... Tak for tips, det skal jeg nevne for vet hvis det ikke går over når vi bytter tilbake til V&H.

Skrevet

fuciderm inneholder kortison og antibiotika, slik at du evt vet det Marit.

Jeg ville byttet tilbake til V&H som du sa ja, gitt zoolac eller annen probiotika og ikke smurt forløig tror jeg. Isåfall ville jeg brukt en calendula salve.

Skrevet

Jeg kommer til først og fremst å bytte fór. Skal få dratt å kjøpt v&h i dag. Jeg tror egentlig ikke det er noen god ide å smøre henne med noe fordi hun er ekstrem på å slikke på salve og krem. Det merker jeg hvis jeg selv smører meg med fuktighetskrem :getlost: Får håpe det hjelper med fórbytte, hvis ikke blir det en runde til hos vet.

Skrevet

Plages hun av det? Hvis hun ikke plages, ville jeg ikke brydd meg om å gjøre så mye annet enn å bytte fôr i alle fall..

Aynï har også hatt noe som høres ut som det du beskriver, på hodet - slike små flasslignende skorper. Jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på det, og nå er det gått over helt av seg selv uten at jeg har gjort noe. Jeg lurte en liten vending på om hun kunne ha pådratt seg småsår under lek, men neimen om jeg vet hva det var. Når de er i denne alderen så hender det av og til at de får slike småting vi ikke skjønner så mye av, og som går over av seg selv. :getlost:

Skrevet

C har også masse små klumper i hodet og rundt nakken og sånn. Men det vet jeg kommer av lek, når han leker biter de hverandre i hodet og sånn, og på ham som har så kort pels ser det ut som masse myggstikk etterpå. I fjor lurte dyrlegen på om han kunne ha allergi, men da sa jeg det bare var lekesår.

Men... når hun i tillegg driver å klør seg, så må det kanskje være en annen grunn til at Dina har det.

Skrevet
Har hatt samme problemet, bikkja fikk utslett med kviser lignende greier på magen, og det ble nesten blodrødt i huden.

Jeg reiste til dyrlegen og fikk fuciderm vet. gel til hund. for å smøre på. (vi hadde også brukt polar,men om det var foret som utgjorde det, vet jeg ikke. borte ble det)

utslettet forsvant etter to dager.

Fikk beskjed om å ha krave på for at hun ikke skulle klø, men det var nyttesløst, hun dro den rett av. Til min overraskelse slikket hun det ikke bort-så vi var heldige der :getlost:

Det var kanskje begynnelse på våteksem? Det er dessverre rasen vår utsatt for. Jeg har også brukt fuciderm, men blitt tipset om at blå-spray er mye mer effektivt. Klipp vekk hårene ved såret og spray på én gang og det skal visstnok holde. Skal testes.

Skrevet

Det er hvertfall ikke lek, for hun leker ikke med andre hunder :getlost: Jeg ser at hun klør og slikker, men jeg håper og tror at det er noe i den NPen hun reagerer på. Takk for tips. Kanskje prøve blåspray ja.. Håper det går over når vi bytter fór.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...