Gå til innhold
Hundesonen.no

Harking og litt oppkast


Recommended Posts

Casper har harket litt det siste døgnet, ikke så ofte, kanskje 10 ganger på en dag. Har også kastet opp litt, gresstuster og sånn. Men det er helt normalt for ham, så har ikke tenkt videre over det, han spiser mye gress om sommeren. Etter vi hadde lagt oss nå, gikk han ut i gangen og harket litt og kastet opp. Bare slim, men når jeg så nærmere på det var det litt blod der. Ikke så mye, men likevel blod.

Det virker som om han prøver å renske halsen sin, men ikke får det til. Er det noe man kan gi for å hjelpe til? Jeg vet ikke hva vetrinær gjør med slikt jeg, men ringer uansett i morgen tidlig.

Han er i storform, glad og fornøyd. Har hatt en skikkelig lat dag i dag, ikke gjort noe egentlig, så han (og jeg) er lysvåkne. Så altså ingen symtomer på at han har det dårlig, bortsett fra harkingen og oppkasten... han har ikke spist noe spesielt (som jeg har sett) den siste tiden, ikke kjøttbein eller noe...

Noen som har opplevd lignende? Er det grunn til panikk?

(og som sagt, dyrlege ringes i morgen tidlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med dyrlegen nå, og hun sa jeg skulle se det ann. Fortalte at han spiser mye gress og akser fra åkeren, og hun sa det kanskje var det, at det ikke kom lenger ned liksom...

Formen hans er som alltid, bra, han spiste frokosten sin og i det hele tatt. Skal kjøpe asparges nå, kanskje det hjelper litt, hvis det er noe i magen iallefall.

Så fortsetter det skulle jeg ringe i morgen eller overimorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe oppkast lenger, men han harker innimellom, så det er tydelig noe som irriterer litt. Men formen er fin, og han plages ikke (eller, godt synes han vel ikke det er når han harker da), så jeg vet ikke helt hva det er å gjøre. Dyrlegen sa jo bare at jeg skulle se det ann, og siden det ikke er noe blod så tviler jeg på at de kan gjøre noe, er jo ikke så alvorlig at halsen må stakes opp virker det som.

Men fortsetter det veldig mye lenger, så tar jeg en til telefon til vetrinæren og hører. Holder han borte fra kornåkeren nå iallefall, så han ikke skal sette mer i halsen, om det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelg? Er det noen måte å sjekke dette på selv, kan man se det oppi nesa liksom? Han driver ikke å snyter seg og sånn da, skulle tro de gjorde det og? Nå skal det sies at han alltid har spist fra åkeren, det han gjør er å løpe villmann og snappe med seg korn i farten, ganske komisk :getlost: Det samme gjør han i langt gress.

Her løper han villmann i åkeren forrige sommer 4 mn , så det er sånn han driver på altså, og han har aldri hostet før nå

Takk for tipset, det er noe å ha i bakhodet ja, hvis dette er noe som fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelhoste? Den typen som går i Trondheim minner i alle fall om det. Endel harking, hvitt slim som kommer opp, brekninger. Noen "innoversnorker" (alle skjønner hva jeg mener sant? :getlost: ), noen gjør det ikke i det hele tatt. Virker som om det er to typer som går her, men at hvis de har fått den ene, får de ikke den andre (dvs at noen kun harker, andre både harker OG "innoversnorker", men ingen har KUN "innoversnorking").. Blod kan komme av noe hunden har spist, eller et sår i munnen. Vedvarer det, tyder det jo på at det er litt mer alvorlig enn som så og bør sjekkes ut hos en dyrlege. Har hunden harket opp blod kun en gang, ville jeg ikke brydd meg mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en gang ja, heldigvis. Skulle ringe dyrlegen om det fortsatte, men det har det ikke gjort. Er litt harking innimellom, sånn 10 ganger spredt utover dagen kanskje? Litt innoversnorking også (haha) i samme slengen. Jeg holder fortsatt en knapp på et sår i halsen, men blir jo litt usikker nå da, og kennelhoste eller nesemidd hadde jeg ikke tenkt på (har ikke opplevd noen av delene før). Fortsetter det en stund dette her, så får jeg ta ham med til dyrlege. Akkurat nå så tror jeg ikke det er noe særlig å gjøre altså, dyrlegen virket merkelig nok ikke så veldig bekymret heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en gang ja, heldigvis. Skulle ringe dyrlegen om det fortsatte, men det har det ikke gjort. Er litt harking innimellom, sånn 10 ganger spredt utover dagen kanskje? Litt innoversnorking også (haha) i samme slengen. Jeg holder fortsatt en knapp på et sår i halsen, men blir jo litt usikker nå da, og kennelhoste eller nesemidd hadde jeg ikke tenkt på (har ikke opplevd noen av delene før). Fortsetter det en stund dette her, så får jeg ta ham med til dyrlege. Akkurat nå så tror jeg ikke det er noe særlig å gjøre altså, dyrlegen virket merkelig nok ikke så veldig bekymret heller.

Jeg kan nesten garantere deg at det er kennelhoste. I alle fall hvis du bor i Trondheimsområdet. Dog er det jo mange som reiser land og strand med hundene sine nå for tiden, så det kan jo hende det er samme type som går over alt, men jeg vil liksom ikke være så bombastisk og uttale meg om kennelhoste andre steder i landet. :getlost: Du bør holde han unna andre hunder fremover, og si fra til de han har vært i kontakt med at du mistenker kennelhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke i trondheimsområdet nei. Ikke har han vært noe særlig i kontakt med andre hunder i det siste heller (bare på hundetreffet som var for noen uker siden, men regner med at de som var der kanskje hadde sagt fra, eller sier fra nå, om hunden hadde/har hoste)

Hva gjør man med kennelhoste da, om det er det? Det er noe som går over av seg selv, eller må det behandles? Synes det er sært at dyrlegen ikke foreslo det da jeg snakket med den, men kan jo hende jeg la litt mye vekt på blod og oppkast. Sa at han harket og da.

Gikk tur i stad, og på begynnelsen drar han veldig i båndet, må roe ham ned og gå litt frem og tilbake og sånn, uansett, når båndet ble stramt harket han ganske mye, eller sånn "jeg blir kvelt" pusting med grumselyder, så virker som om at når han blir litt opphisset, blir det litt verre.

(det ble voldsomt rotete, sorry)

Var sikker på at det var noe som hadde satt seg i halsen jeg, iom det kom så plutselig, men nå er jeg ikke så sikker lenger gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke i trondheimsområdet nei. Ikke har han vært noe særlig i kontakt med andre hunder i det siste heller (bare på hundetreffet som var for noen uker siden, men regner med at de som var der kanskje hadde sagt fra, eller sier fra nå, om hunden hadde/har hoste)

Hva gjør man med kennelhoste da, om det er det? Det er noe som går over av seg selv, eller må det behandles? Synes det er sært at dyrlegen ikke foreslo det da jeg snakket med den, men kan jo hende jeg la litt mye vekt på blod og oppkast. Sa at han harket og da.

Gikk tur i stad, og på begynnelsen drar han veldig i båndet, må roe ham ned og gå litt frem og tilbake og sånn, uansett, når båndet ble stramt harket han ganske mye, eller sånn "jeg blir kvelt" pusting med grumselyder, så virker som om at når han blir litt opphisset, blir det litt verre.

(det ble voldsomt rotete, sorry)

Var sikker på at det var noe som hadde satt seg i halsen jeg, iom det kom så plutselig, men nå er jeg ikke så sikker lenger gitt.

Det høres veldig ut som kennelhoste.

De på hundetreffet vet kanskje like mye som deg, kanskje hadde ikke hunden deres begynt å harke allerede da. Han er antageligvis smittet på treffet, hvis han ikke har møtt andre hunder etter det. Det tar ca en uke fra de blir smittet til de begynner å hoste, og på den tiden rekker de å smitte mange. De hoster (harker) i en uke eller to, så går det gradvis over. Er som vanlig influensa; de kan få feber, dårlig matlyst i en periode, være slappe, osv. Ikke så mye å gjøre eller behandle det med (antibiotika fungerer ikke på virus, og dyrlegene har ikke så mye annet å gi virker det som :getlost: ). Du kan gi hostestillende medisiner; Noskapin eller Bisolvon (reseptfritt på apoteket). Sjekk hvilken av typene som passer din hund; den ene er for tørrhoste, den andre for slimhoste. Det er ikke en alvorlig sykdom, men hvis den ikke går over og hunden får komplikasjoner, kan den bli syk, så følg med. Lungebetennelse er ikke gøy, men vanligvis går kennelhoste over av seg selv. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Huldra, da lærte jeg noe nytt i dag og :getlost:

Det går veldig bra med ham, litt hosting, eller innoverhosting om noen skjønner hva jeg mener, men ikke mye. Fortsatt i fin form, og jeg er ikke så veldig bekymret lenger. Han er jo som han alltid er. Virker ikke lenger som om han prøver å få opp noe fra halsen, mer overfladisk grynting. Men ikke mye.

Han lekte med en hund dagen etter han hadde kastet opp, og det var skikkelig leking, inn i munnen på hverandre osv. Så skal ta og spørre eieren om hun har merket noe, i tilfelle C har smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan smitte andre hunder/bli smittet ved å drikke fra samme vannskål, leke sammen, snuse på hverandre, tygge på en pinne en smittet hund har tygget på, osv. Det overføres via dråpesmitte, så det må være en eller annen form for kontakt eller overføring. Man bør holde hunden unna andre hunder når den er syk, og unngå at den drikker av "offentlige vannskåler", eller spiser på pinner som man legger igjen. Ellers er det bare å se hunden an; er den i form til å gå tur, så går man tur! Virker den litt slapp en dag, tar man det selvsagt med ro.

Press på strupen utløser gjerne hosting, har man mulighet til det bør man bruke sele. Hosting er "selvforsterkende", dvs at hvis man hoster må man hoste mer, derfor er det fint å unngå å kave opp hunden så den begynner å hoste, og å unngå å bruke halsbånd. :)

Det finnes også homeopatimedisin man kan gi hunden med godt resultat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden C lekte med drakk av vannskålen hans ja, de drakk på skift, pluss at de biter jo hverandre i ansiktet. Så får vi se om den er blitt smittet, om det er kennelhoste.

Skal bruke sele på tur litt fremover ja, har egentlig gjort det siden han begynte med dette, men i går ble det bare ikke slik :) Han er i kjempeform, så må nok på tur gitt he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...