Gå til innhold
Hundesonen.no

Spm om adferd fra Samboer


Olsenbanden

Recommended Posts

Hei.

Når jeg og samboer kommer til temaet hundeoppdragelse så blir det en sånn diskusjon at vi ender neste med å ryke i tåttene på hverandre :ahappy:

Og det er ikke alt jeg får til å forklare og da må jeg ty til dere her inne. ;) (samboer er oppvokst med den "gamle-metoden" i dressering av hund)

1- hvorfor fortsetter bikkja å stjele mat når den er "klar over" at det resulterer straff?

2- han tror også at man kan dressere alle raser på samme måte.

Men jeg mener at man kan ikke ta i en dvergschnauzer på samme måte som en Shæfer, alle hunder har forskjellig mentalitet.

Litt OT;

Samboer fortalte meg at de hadde en Shæfer da han var liten og da Shæferen deres stjal mat så ble han tatt i nakkskinnet av far og holdt ned mot gulvet, og Shæferen stjal aldri mer mat.

Men da ble jeg helt satt ut! :) Sånn blir ikke gjort med noen av mine hunder skrek jeg! Og da va diskusjonen i gang :)

Så har jeg nå lest boken På talefot med hunden av Turid Rugaas. Etter jeg las den fikk jeg opp øynene mine for de dempende signalene Ally gir oss noen ganger. Og dette prøver jeg å snakke med samboer om og vise han at det ER dempende signaler Ally gir oss nå f,eks. Men han virker skeptisk.

Det største problemet er å få han overbevist at fysisk straff funker dårligt! :)

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1- hvorfor fortsetter bikkja å stjele mat når den er "klar over" at det resulterer straff?

2- han tror også at man kan dressere alle raser på samme måte.

Men jeg mener at man kan ikke ta i en dvergschnauzer på samme måte som en Shæfer, alle hunder har forskjellig mentalitet.

1. Fordi det er selvforsterkende. Hun får tak i mat og det er belønningen hun trenger. Du må huske at du har en veldig matglad hund. Hvis det er kattematen som er problemet fremdeles, så må dere innse at dere kan ikke ha denne stående framme og forvente at hun lærer seg å la denne være i fred.

2. Jo, man kan oppdra alle hunder likt forsåvidt med individuelle justeringer, det handler vel stort sett om å være konskekvent. Å knøvle bikkja er imidlertid ikke en metode jeg ville brukt på noen raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen meg ikke lett å være uenig når det kommer til oppdragelse, og når noen tror på noe helt fullt og fast, hjelper det lite å skal overbevise. Det er vanskelig.. Du kan kanskje be han lese diverse bøker om oppdragelse som du selv syns er bra. Prøve å sette dere ned og snakke rolig om hvorfor du ikke liker det han gjør og spør om ikke han kan i det minste prøve å gjøre ting på din måte. Bare for å se om det blir bedre. Ellers så kan dere dra sammen på kurs.

Min samboer kan være uenig, og vil ikke lese bøker eller gå pøå kurs, men det gjør jeg, og det beste jeg kan gjøre er å forklare han hvorfor hunden gjør som den gjør, og hva skjer og hvorfor. Da får han en bedre forståelighet. Men igjen, noen er mer sta enn andre. Det man bare må gjøre da (hvis man er begge eiere) er å gjøre det på DIN måte, best mulig, så får han gjøre det på sin måte. Hunder tilpasser seg ulike personer.

At hunden fortsetter å stjele er fordi hunden syns det lønner seg å stjele, og den får noe godt ut av situasjonen, og det er mye sterker enn straffen dere gir. Det beste her er å rydde orntlig, og unngå at hunden får sjangs til å stjele i det hele tatt.

jeg personlig tar ganske hardt i hunden hvis jeg skulle ta den på fersken, og jeg har ikke hatt noe problemer med hunder som stjeler noe som helst. Jeg er litt gamleskolen selv og straffer ved uønsket oppførsel. Jeg mener man kan kjøre samme type oppdragelse på alle raser, men ja raser er veldig forskjellig, så dette må tilpasses hvert enkelt individ. Er hunden myk og forsikig, trenger man ikke å "ta" den så mye. andre er mer sta og man trenger en mer bestemt hånd.

Alle er veldig forskjellige. Det er viktig å huske på. Rasen jeg hadde før (dobermann) måtte jeg være veldig streng med, og den tøyde grensene mye. rasen jeg har nå er helt annerledes, og det er veldig sjeldent jeg trenger å kjefte på den på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattmaten har fått sitt eget rom der kattungene og kattemore får mat, og Ally har ikke tilgang til det rommet ;)

Men hjemme hos svigermor så får vi ikke ta opp kattmaten til katta, selv om katta så vidt er inne. Hun skal bare være vrang.

han har gått med på å være med på kurs :) Så det blir det når vi får tid.

Ally kommer heller ikke med en gang som hun gjorde før da vi ropte på henne. Hun snur seg å ser dumt på oss bare å snuser videre i gresset. Hva gjør vi da? Skal vi gå å hente henne? Skal vi Rope mer på henne eller?? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis i har hunden løs, og hun ignorer jeg når i kalder på hende, da ville jeg gå et skridt tilbake, og bruke en lang line til det sidder i hende at komme.

Hun må ikke lære at det medfører ubehag hvis hun først ignorer jer og derefter kommer, eller at det kan lønne sig for hende ikke at komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp i motsatt retning, og lag mange rare lyder og hopp og sprett, så vil somregel hunden komme etter. Du kan også løpe og gjemme deg et sted. Det fungerer også. Så bruk langtau fremover, slik at du har mer kontroll. Bruk godbiter eller leke og vær glad når hunden kommer. Ikke kjeft, det skal være gøy å komme til deg. og mas heller ikke, men rop noen få ganger, så kan du ellers bare gå å ta i langtauet og dra hunden inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har jeg nå lest boken På talefot med hunden av Turid Rugaas. Etter jeg las den fikk jeg opp øynene mine for de dempende signalene Ally gir oss noen ganger. Og dette prøver jeg å snakke med samboer om og vise han at det ER dempende signaler Ally gir oss nå f,eks. Men han virker skeptisk.

Det største problemet er å få han overbevist at fysisk straff funker dårligt! :)

Noen råd?

Det rådet jeg kan gi deg som kjenner Ally godt er at du bare må fortsett å lese ”På talefot med hunden” (flere ganger), og få samboeren din til å lese den også! En veldig bra bok! Ally er en hund som viser dempende signaler veldig godt, så ta godt vare på det. Du må ikke finne på å bruke fysisk straff på Ally, hun er en hund som ikke vil tåle det!

Når det gjelder maten til katta så er det bare tull å la den stå fremme hele dagen, hvis den absolutt MÅ stå fremme så sette den oppå noe som Ally ikke kommer seg oppå. Hvis du skal få henne til ikke å stjele mat så må hun være under kommando hele tiden, og det blir vel litt slitsomt for både deg og Ally :)

Når det gjelder innkalling så er Ally vant til den gamle metoden, løp i motsatt retning og rop kom. Og så masse belønning når hun kommer!

Så må du gi Ally en kos fra meg, og hils samboeren også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd, men når du har fått din samboer til å skjønne hundeoppdragelse så leier jeg deg gjerne inn for å få min sambo til å skjønne det :D

Disse uenighetene er jo nesten skillsmissegrunn, hehe :)

ja, ikke sant :D Skillsmissegrunn delux ^^, haha!

Skal si fra jeg så skal jeg sette dato for kurs til alle samboere som "ikke forstår hundeoppdragelse" :)

Det rådet jeg kan gi deg som kjenner Ally godt er at du bare må fortsett å lese ”På talefot med hunden” (flere ganger), og få samboeren din til å lese den også! En veldig bra bok! Ally er en hund som viser dempende signaler veldig godt, så ta godt vare på det. Du må ikke finne på å bruke fysisk straff på Ally, hun er en hund som ikke vil tåle det!

Når det gjelder maten til katta så er det bare tull å la den stå fremme hele dagen, hvis den absolutt MÅ stå fremme så sette den oppå noe som Ally ikke kommer seg oppå. Hvis du skal få henne til ikke å stjele mat så må hun være under kommando hele tiden, og det blir vel litt slitsomt for både deg og Ally :)

Når det gjelder innkalling så er Ally vant til den gamle metoden, løp i motsatt retning og rop kom. Og så masse belønning når hun kommer!

Så må du gi Ally en kos fra meg, og hils samboeren også :)

Jeg sitter med nesa planta i den boka nesten daglig :) Ja, hun viser dempende signaler veldig godt når hun først gjør det, og det er jeg kjempeglad for. :) Vi bruker selvfølgelig ikke fysisk straff :D Det er strengt forbudt på min hund.

I de mnd vi har hatt Ally nå så har jeg sett at hun er en hund som man ikke kan være sint i stemmen til, for hun viser det så godt med dempende signaler :D

Jeg skal løpe tulling på jorde i dag å se om vesla kommer etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker selvfølgelig ikke fysisk straff :) Det er strengt forbudt på min hund.

Ja jeg føler meg temmelig sikker på at fysisk straff er strengt forbudt hos deg ja – og kan ikke se for meg at samboeren din tusker Ally heller :)

Slik jeg kjenner deg Olsenfrøken så tror jeg du klarer å få skikk på både Ally og samboeren :)

Så du kan bare sette opp dato for kursing av samboere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler meg temmelig sikker på at fysisk straff er strengt forbudt hos deg ja – og kan ikke se for meg at samboeren din tusker Ally heller :wub:

Slik jeg kjenner deg Olsenfrøken så tror jeg du klarer å få skikk på både Ally og samboeren :(

Så du kan bare sette opp dato for kursing av samboere :(

Riktig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...