Gå til innhold
Hundesonen.no

Furunklose!


Recommended Posts

Har vært hos en ny dyrlege nå og fått vite at plagene til jenta mi skyldes furunklose. Fikk en krem og lampeskjerm til tispa, men lurer på om det er noen andre som har noen erfaringer med denne sykdommen, som kan gi meg noen gode råd eller tips? Dyrlegen sa det var vanskelig å behandle/få bukt med denne sykdommen..

(Dessuten er det ganske vanskelig å plassere skjermen rundt hodet på min hormonelle tenåringshund som er redd for alt for tiden. Hehe)

Håper virkelig at noen kan hjelpe altså, for det blir bare verre dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd å høre at hunden din har furunkolose.

Når det gjelder å forhindre slikking, kløe og biting på sår så kan Comfy Collar være et godt alternativ til lampeskjerm. Du kan lese mer om det her: http://www.oshundeservice.no/butikk/index...roducts_id=1380 og her http://www.mamut.net/nettdyret/shop/ under diverse.

Det kan også være vel verdt å prøve alternativ behandling, som akupunktur og homeopati. Jeg vet om hunder som har blitt drastisk bedre med alternativ behandling i tillegg til omlegging av kostholdet og store mengder omega 3 i maten.

Jeg håper hunden din blir bedre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos en ny dyrlege nå og fått vite at plagene til jenta mi skyldes furunklose. Fikk en krem og lampeskjerm til tispa, men lurer på om det er noen andre som har noen erfaringer med denne sykdommen, som kan gi meg noen gode råd eller tips? Dyrlegen sa det var vanskelig å behandle/få bukt med denne sykdommen..

(Dessuten er det ganske vanskelig å plassere skjermen rundt hodet på min hormonelle tenåringshund som er redd for alt for tiden. Hehe)

Håper virkelig at noen kan hjelpe altså, for det blir bare verre dette her!

Grunnen til at dyrlegen sa dette er antageligvis at det det ofte kommer tilbake, etter behandling med antibiotika.

Hva slags krem fikk du?

Du kan vurdere Calendula (ringblomst) salve og tea tree olje (blandet ut ivann) til å rense sårene med.

Homeopati og akupunktur anbefaler jeg også veldig, for å ta problemet innenfra.

C - vitamin, og probiotika kan du også vurdere for å styrke immunforsvaret.

Hvis du gir tørrfor ville jeg vurdert og gått over til V&H, fordi det er et renere fôr, noe som kan være godt når hun sliter med betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unghunder kan ha perioder hvor forskjellige hudplager kan forekomme, furunkulosen kan være av forbigående art. Jeg ville forsøkt naturmetodene.

Nå skriver du ikke hvilket omfang furunkulosen har. Noen hunder kan ha en furunkel eller to som forsvinner av seg selv for aldri mer å dukke opp. Andre kan ha hovne føtter som er fulle av furunkler.

Om en skal bruke antibiotika ville jeg ha satt hunden på normaldose bredspektret antibiotikum i 4 uker og deretter redusert doseringen til et "vedlikeholdsnivå" i 2-3 måneder. Har sett at dette fungerer.

Husk - aldri vaksinering av hunder som har en aktiv furunkulose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du. jeg har selv en hund som har slitt med lengre i lang tid. Han har vært i narkose 3 ganger for å fjerne dette. Allikevel har det kommet tilbake. Det beste å gjøre er å holde potene så tørre som mulig, og tørke de etter regnvær og sånn. Jeg fikk også en desinfiserende mild shampo til å vaske potene i. Lykke til, og håper hun blir frisk igjen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremen jeg fikk heter Fuciderm og områdene som er plaget er potene. Dette har pågått i en 8-9 mnd periode. Den forrige dyrlegen vi brukte, kunne ikke fortelle oss hva som var galt, og satte bikkja på Eukanuba (?).

Takker for tips og råd! Skal prøve å bytte fôr til å begynne med, siden det er anbefalt av dyrlegen vår, også skal jeg se om det ikke finnes noe alternativt i Tønsberg/Vestfold (noen som vet?). Det blir i hverfall første steget. Kan ikke være særlig deilig for Ronjamor å gå rundt med kløe og svie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremen jeg fikk heter Fuciderm og områdene som er plaget er potene. Dette har pågått i en 8-9 mnd periode. Den forrige dyrlegen vi brukte, kunne ikke fortelle oss hva som var galt, og satte bikkja på Eukanuba (?).

Takker for tips og råd! Skal prøve å bytte fôr til å begynne med, siden det er anbefalt av dyrlegen vår, også skal jeg se om det ikke finnes noe alternativt i Tønsberg/Vestfold (noen som vet?). Det blir i hverfall første steget. Kan ikke være særlig deilig for Ronjamor å gå rundt med kløe og svie.

I Vestfold (Sandefjord?) finnes Are Thoresen, han er kjent for å "fikse" syke dyr med alternativ medisin - han er dessverre veldig vanskelig å komme inn til, men det skader jo ikke å prøve. :ahappy: I Skien ligger Klinikk Soleo http://www.soleo.no/ , der går jeg med min hund og der er det dyktige homeopater og akupunktører - lett å få time og veldig hyggelige folk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...