Gå til innhold
Hundesonen.no

tjenestedekken?

Recommended Posts

Skrevet

Ser på kifhani tråden at flere har slike tjenestedekken på hundene sine i ulike farger, og noen med påskriften NBF. Jeg har ikke vært borti slike, så må bare spørre. Så hva brukes slike dekken til? En spesiell hundesport hvor man må bruke slike? :lol:

Skrevet

De med NBF/SBK på blir brukt til rundering, felt, budfring og/eller rapport (siste er det vel veeeeldig få, om ingen, som trener i Norge). Alt innenfor det nordiske brukshundprogrammet. NBF står for Norsk Brukshundsports Forbund, SBK for Svensk ... Og Finlenderene har en litt vanskeligere forkortelse som jeg ikke husker i farta.

Skrevet

Nå orker jeg ikke lete fram reglene, men jeg mener du må bruke det i rundering og felt (noen må rette meg om jeg tar feil) I Rapport må man bruke et rapporthalsbånd i alle fall. Det jeg vet er at det ikke er så nøye hva det står på dekkenet når de konkurrerer i Norge. I Sverige skal dekkenet være merket med SBK med mørk skrift mot lys bakgrunn, hvis jeg ikke husker helt feil i farta (ang fargene).

Edit: Joda, jeg måtte lete.. I følge NKKs regler:

Tjenestetegn

Hunden skal bære tjenestetegn under spesialøvelsen feltsøk i kl. B og A i alle grupper, samt under

spesialøvelsene rundering og rapport i alle klasser.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...