Gå til innhold
Hundesonen.no

Alleri mot hund


civga

Recommended Posts

Hei! Hvordan er det egentlig hvis man er allergisk mot hund, må man da kvitte seg med de?

Er det noen som er eller kjenner noen som er allergisk mot hund? Kan man likevel ha hund, eller kan allergien bli værre?

Jeg har nemlig vært idag å tatt prøver for å se om jeg har allergi mot hund eller andre husdyr..

Har nemlig fått allergi reakson, og legen sa til meg at det så ut som om at jeg er allergisk mot hund eller kanin..

Å jeg håper så indelig at jeg ikker er allergisk mot hund!

Edit: Får svar om ca. 1-1,5 uke om jeg er allergisk og mot hva.. *gruer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hvordan er det egentlig hvis man er allergisk mot hund, må man da kvitte seg med de?

Er det noen som er eller kjenner noen som er allergisk mot hund? Kan man likevel ha hund, eller kan allergien bli værre?

Jeg har nemlig vært idag å tatt prøver for å se om jeg har allergi mot hund eller andre husdyr..

Har nemlig fått allergi reakson, og legen sa til meg at det så ut som om at jeg er allergisk mot hund eller kanin..

Å jeg håper så indelig at jeg ikker er allergisk mot hund!

Edit: Får svar om ca. 1-1,5 uke om jeg er allergisk og mot hva.. *gruer*

Her har vi 14 hunder, Helene har allergi. Med rett medisinering så går dette helt fint. Eneste minuset er at bikkja ikke kan ligge i sengen med deg lenger :ahappy: Men det er jo overlevbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hund. Fikk det påvist for ca 10 år siden. I perioder har jeg måttet tatt allergi tabeletter. Jeg har ikke astma, men får elveblest, kløe og tett nese i perioder. For meg fungerer det greit og ser at jeg har vent meg til mine egen hunder bedre enn andre. De periodene jeg får kløe og utslett er som oftest når jeg har besøk av andre hunder, har valper hjemme eller i perioder hvor imunforsvaret mitt svinger av en eller annen grunn. I de periodene det er verst har jeg hundene mye ute om det er mulig og jeg har ikke hundene på soverommet. Men de er fortsatt en del av flokken og får være sammen med oss på stua og kjøkkenet. Et liv uten hund er ikke et alternativ! :ahappy:

Når det gjelder allergi medisin blir jeg utrolig trøtt og slapp av den. Derfor har jeg prøvd meg frem i forhold til hvor lite tabeletter jeg kan ta og alikevel holde allergien i sjakk. Det jeg har funnet ut som fungerer for meg er en halv tabelett annenhver dag. Da er jeg mindre trøtt og holder elveblesten i sjakk. Men som sagt det er kun de periodene på året hvor jeg enten har valper eller mye besøk av fremmede hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos faren min får jeg rødt og kløende utslett, det gjør jeg ikke hos mamma. Begge har hund, men pappa har katt også, men kattene har vært på besøk hos mamma uten at jeg har reagert. Jeg dro til legen, og han ville ikke begynne å teste, fordi det er så mye jobb, så han ga meg bare noen tabletter. Tar en tablett om dagen, og prikkene er borte :ahappy:

Venninna mi har en far og en bror som er allergisk mot hund, og de har puddel. Jeg kan dra på besøk til dem med min korthår, og de reagerer ikke da. Det er bare hvis det er en hund som røyter mye og de er tett innpå den over lengere tid jeg tror de reagerer.

Den andre venninna mi har en bror som er allergisk mot hund, kanin osv., men de har en border collie. Når hunden børstes og bades ofte, og de støvsuger og holder det rent, reagerer han ikke :blink: Han reagerer på sagflisen til smådyr med astma, så hun måtte gi bort kaninene sine :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Allergi. Om du må gi bort hunden din kommer ann på om hvor mye du reagerer og hvor godt medisiner fungerer.

Noe du i hvertfall kan gjøre så du ikke blir så utsatt er å få hunden vekk fra sofa og soverom. Ikke lett men det er gjerne grodbunn for allergener der. Så er det å ha mest mulig med bare gulv. Og en palss til hunden som er lett å rengjøre. Så er det børst og vask hunden gjerne ute. Så blir det støvsuging og vask av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot alle pelsdyr, men har de likevell..

Om det er en smart ide derimot kan jo diskuteres..

Allergien kan bli verre, men trenger ikke å bli det..

Jeg har voldsom allergi og atopisk eksem(Som forverres av allergien), og i tillegg utviklet jeg astma pga dyreholdet mitt.

Jeg går fast på allergimedisiner og kan fint ha hundene i huset, men de får ikke være på soverommet, og jeg vasker hendene konstant, passer på å holde bikkjene rene etc..

Jeg nekter å slutte å ha hund uansett, men jeg skal innrømme at jeg har hatt endel plager pga det, mye eksem til tider, og astmaen har ført til at jeg ikke lengre tåler mye aktivitet(jogging, sykling etc kan jeg ikke holde på med lenge av gangen og løping kan jeg ikke holde på med overhodet), samtidig har jeg sakte men sikkert begynt å reagere mindre på hundene opp gjennom årene, men jeg har vært heldig, jeg kunne liksågodt blitt verre.. Så man tar en sjanse der..

men har man mild allergi bør allergimedisiner og noen forhåndregler være nok til at man kan leve helt fri for plager med hund i hus..

Noen lure forhåndsregler: ingen hunder på soverommet, helst ikke i møblene heller, bade hundene regelmessig, om mulig burde ikke den med allergi gjøre pelsstellet, og det bør gjerne gjøres ute, ingen slikking på huden(Spesielt ikke i ansiktet), og god, regelmessig rengjøring av huset, samt vasking av hendene etter kontakt med hundene...

Jeg skal ærlig innrømme at jeg følger ikke absolutt alle disse selv, men flere av dem har hjulpet meg mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...