Gå til innhold
Hundesonen.no

Terrier som biter seg fast

hans560

Recommended Posts

Hei. Har en terrierhann på ca 2 år.

Han tåler stort sett ikke trynet på andre hanner, og selv om de er viser underlegne tegn, legger seg på rygg, logrer osv er min hund helt gal og knurrer og vil ta de.. HVORFOR ER HAN SLIK?

Småvalper går greit, de vil han leke med. Men andre hanner på 7-8 mnd vil han ta. Har han stort sett alltid i bånd, da jeg er klar over faren. Men engang jeg hadde han løs, fordi jeg trodde jeg var alene, traff vi en voksen boxer hann.

Boxeren ville leke, min ville sloss. Gang etter gang, prøvde den seg, men ble "skubbet vekk" av boxeren, som var 4 5 ganger større. Heldigvis bet aldri bokseren. Er hunden min virkelig så dum at han tror han har en sjangs på boxer, shäfer osv.. Og hvorfor er han like sint selv om andre hunder overgir seg?

Til og med tisper er han sint på dersom det er mat e.l involvert. Ellers elsker han tisper.

Folk er han veldig greie med, men han knurrer og "småglefser" når han spiser, og han knurrer dersom han ligger under bordet og vi kommer i nærheten av han med beina når han såver. Dette er løst ved at han ikke får lov å ligge der.

Hehe, det høres ut som et monster, men han er ellers en veldig kjekk hund, som er rolig inne. Leken når vi vil, og elsker å være med på alt mulig. Og en skikkelig kosegris!

Håper noen har npen gode tips å komme med, spesielt når det gjelder hans væremåte mot andre hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ikke ut som noe monster, men som en terrier som har fått lov til å utvikle noen uvaner. Rett og slett litt uoppdragen.

o Jeg ville tatt ham på passeringskurs for å lære å møte andre hanner på en grei måte.

o Når det gjelder matforsvar, ville jeg i en periode ha puttet litt godsaker i maten hans mens han spiser, slik at han forbinder forstyrrelser med at det kommer noe godt, ikke at maten forsvinner. Aldri gi ham noen grunn til å frykte at du skal ta maten hans, men heller ikke lag slike håpløse rutiner at ingen kan nærme seg hunden mens den spiser. Her klatrer vi over bikkjer, står ved siden av, etc mens hundene spiser, men de får alltid spise i fred, likevel. Skulle det være nødvendig, kan jeg godt fjerne skålen midt i måltidet, men det gjør jeg jo ikke. Dette har de jo lært over tid, fordi jeg ikke orker å måtte liste meg rundt i mitt eget hjem pga at bikkja spiser, sover eller har et tyggebein og da kan man ikke nærme seg den. :icon_confused:

o Mine hunder har også knurret èn gang, hvis jeg har kommet for å sette meg på "deres" plass. Da har jeg resolutt lempet dem bort (uten å si noe) og nå hopper de konsekvent ned, hvis jeg ønsker å sitte der de ligger.

Det er ikke snakk om å kjefte eller "ta" hunden, men å oppdra den på en konsekvent og tydelig måte. En terrier er gjerne modig, tøff og litt "egenrådig" og kan fort bli bossen både i den ene og andre situasjonen hvis anledningen byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftige svar. Han er utrolig dominant og det er vel derfor han oppfører seg sånn. Skal prøve det med maten, kommer ingen vei med å "ta" han når han knurrer hverfall.

Det er vel dessverre slik at noen hanner får en aldri til å slutte å være sint og dominant mot andre hunder, men jeg skal se om plasseringskurs finnes der vi bor. Noen som har et godt triks om hvordan jeg får han til å slippe taket når han har bitt seg fast i nakken på den andre hunden? Han er en liten tass på bare 10 kg, men det er et veldig moment i det bittet. Jeg må brekke opp kjeften på han, og når jeg blander meg biter han bare hardere. Det merkelige er at han aldri skader den andre hunden, han bare holder den fast! Hvordan får jeg han til å slippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftige svar. Han er utrolig dominant og det er vel derfor han oppfører seg sånn. Skal prøve det med maten, kommer ingen vei med å "ta" han når han knurrer hverfall.

Det er vel dessverre slik at noen hanner får en aldri til å slutte å være sint og dominant mot andre hunder, men jeg skal se om plasseringskurs finnes der vi bor. Noen som har et godt triks om hvordan jeg får han til å slippe taket når han har bitt seg fast i nakken på den andre hunden? Han er en liten tass på bare 10 kg, men det er et veldig moment i det bittet. Jeg må brekke opp kjeften på han, og når jeg blander meg biter han bare hardere. Det merkelige er at han aldri skader den andre hunden, han bare holder den fast! Hvordan får jeg han til å slippe?

Du mener vel passeringskurs? :lol:

Ta balletak og vri, kanskje? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres fælt ut, men vår terrier slipper taket hvis vi "kveler" han. (Dette gjør vi kun når det er helt nødvendig.)

Hmm, ja balletak virket før, ikke nå lengre :blink:

Hehe, men får ta kveletak på rakkaren.. Kanskje det nytter.

Skal ha tispe neste gang, i hverfall hvis jeg skal ha terrier :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja balletak virket før, ikke nå lengre :)

Hehe, men får ta kveletak på rakkaren.. Kanskje det nytter.

Skal ha tispe neste gang, i hverfall hvis jeg skal ha terrier :lol:

Eller starte oppdragelsen før det blir alvor, kanskje :blink: Vi hadde også en hannterrrier en gang. Han var den herligste hund i verden, men var også rasende på andre hannhunder. Iallfall på det han til enhver tid anså som sitt revir. Hadde jeg visst det jeg vet nå, ville jeg aldri latt han leke for lenge med andre, mens han var ung. Jeg ville hatt en 100% innkalling og avledning som første prioritet i opplæring. Ja, det er en haug med ting jeg ville gjort litt anderledes for å forebygge denne dritthundoppførselen mot andre hanner. Heldigvis gikk han aldri på de som var mindre enn seg, han snappet og sprang rundt sine "ofre" som en tulling, så noen skikkelig slåsskamp ble det aldri, men det innskrenket jo hans frihet betraktelig i noen år. Men han hadde aldri noen som helst ufin oppførsel mot mennesker. Vi kunne ta maten ut av munnen hans uten at han brydde seg. Kjekk egenskap da jeg fikk barn nummer to mens han enda var rimelig ung.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har et godt triks om hvordan jeg får han til å slippe taket når han har bitt seg fast i nakken på den andre hunden? Han er en liten tass på bare 10 kg, men det er et veldig moment i det bittet. Jeg må brekke opp kjeften på han, og når jeg blander meg biter han bare hardere. Det merkelige er at han aldri skader den andre hunden, han bare holder den fast! Hvordan får jeg han til å slippe?

Dette finnes det et skånsomt triks for å løse, som gjør at du hverken skader deg selv eller hunden (å stikke hånda inn mellom to hunder som biter er ikke alltid like smart)

Hvis to hunder biter seg fast i hverandre (eller en i den andre), løfter du rett og slett opp bakbeina til en eller begge hunder (ta utgangspunkt i den mest aggressive hvis du er alene) - har de bitt seg fast i hverandre kan du få hjelp av en forbipasserende så dere får løftet opp bakbeinene på begge hundene.

Er du heldig slipper de umiddelbart når de mister "bakkekontakten" bak, alternativt må man bare stå tålmodig å vente til de slipper - eller skifter grep slik at du kan dra den vekk.

NB: IKKE forsøk å dra hunden vekk etter bakbeina mens den fortsatt holder fast, da risikerer du at den biter seg hardere fast for å ikke miste taket, da blir det lett stygge skader. Viktig å informere en eventuell medhjelper om dette også naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...