Gå til innhold
Hundesonen.no

Spennende med en reell konkurrent til MS


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Alle vet vel at MS med sitt windows har vært så og si enerådende og dermed har kjørt linja med integrering av både nettleser med mer og sin proprietære løp på å nekte andre tilgang og for de mest uerfarne med data, så har det egentlig kun vært ett reelt alternativ slik jeg ser det.

Nå er Google på full fart inn i kampen med sitt Chrome OS basert på Linux. Jeg har tro på at dette setter fart i spill og andre ting som de fleste vil ha muligheten til og det sammen med at det blir ennå enklere enn med Linux for den enkelte å bruke OS'et, så tror jeg man her virkelig får en reell konkurrent. Nå har de jo allerede bundet til seg store leverandører og når OS'et mest sannsynlig da også blir gratis, så blir det morsomt å se.... Både hvordan dette OS'et blir - forhåpentligvis bra, samt hvordan MS kan svare på dette. Med sitt nye OS Windows 7, så har de jo høstet god kritikk, men det spørs nå hvordan det blir etter at Chrome OS'et kommer i hyllene.

Spennende både med nytt OS og hvordan dette vil påvirke MS på godt og vondt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hvordan googles øvrige tjenester har utviklet seg, vil jeg si at det har store muligheter til å lykkes. Jeg tror likevel suksessen vil være betinget av hvorvidt de finner en god, velfungerende og tilnærmet sømløs løsning som gjør at folk kan kjøre den softwaren de ønsker (=den de nå kjører i windows). Jeg tror det er usannsynlig at utviklerne lager egne chrome-versjoner umiddelbart, og da vil mange falle av lasset i hvert fall foreløpig. Det ER mye software som ikke finnes for Linux, og for mange av erstatningene er det etter min mening en merkbar kvalitetsforskjell (f.eks. office 2007 vs. openoffice).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Crome OS er bare nok en Linux...

Men også et meget godt alternativ, og noe som setter Linux i søkelyset igjen, og kanksje det som gjør at Linux får seg et godt løft igjen...

Crome OS ser jeg for meg på bærebare pcer, kanskje mini PCer...

Men ikke på Stasjonære kraftplugger...

Jeg har prøvd flere ganger å vil virkelig bruke Linux...

Men mine Linuxerfaringer er mildt sakt tragiske...

Mine 2 Bærbare PCer har ikke Linux drivere til, så verken grafikk eller lyd eller det meste andre fungerer ikke på disse. (har fått xperthjelp uten løsning)

Den stasjonære pcn kan kjøre Linux, men, siden Linux ikke støtter verken noen av spillene mine, Photoshop, eller Premier (kjøpt og betalt), osv andre programmer, så forblir Linux uaktuelt på stasjonær kraft-pc...

Jeg kjøper ny stasjonær PC til høsten, å den blir Windows 7, jeg har tro på 7, jeg har også tro på at Microsoft nå kommer til å prise 7 mer fornuftig, når man ser alle gratisalternativene, og Mac sitt stunt med Snow Leopard

(fra 129$ til 29$ ved lansering)

så må MS være fornuftige med Windows 7 å prise det så privatpersoner kan kjøpte det å ikke Pirat'ere det...

Så lykke til Crome OS (Google Linux), får håpe de finner sitt marked...

(Openoffice.org er fullverdig officepakke for de aller aller fleste, vertfall for meg, å de fleste andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Ubuntu, Tore? :blink: Linux har dessuten god støtte for Windows spill (men det krever at man setter seg inn i det, ja) og programvare, for det man ikke har gode åpne alternativer for. En del av de nyeste og tyngste spillene får man dog ikke kjørt.

Linux er faktisk på full fart på vei inn allerede. Også i det offentlige går man gradvis over til Linux, og det begynner å bli programvare for "hvermansen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har prøvd Ubuntu (flere utgivelser i flere år), mint, og mandriva(mandrake)...

Men det finnes ikke støtte for min laptop-hardware i linux-land...

God støtte for gammlespill begynner det å bli, ingen støtte for Valve Spillene jeg spiller, å elendig FPS på det som fungerer...

Photoshop fungerer ikke gjennom noen metoder, det fungerer såvidt i 256farger, og klarer ikke henge med på redigering så det er ubrukelig...

Så linux klarer ikke å få ut kraften i "power"pcer , fotoredigering, videoredigering og gaming er uaktuelt i Linux...

Linux er for bærbare som har hardware støtte, og kontorjobber, men den overgangen er utrolig seig...

Ingenting i veien for at det offentlige, og skoler kunne ha vært 100% linux basert allerede...

Men den veien er lang og tung, å jeg tviler litt på at Chrome OS er løsningen for den offentlige sektor,

derimot andre Linux distroer som har vært fullverdige erstatninger lenge...

Men jeg kommer selvfølgelig til å teste ut Chrome OS når det kommer, men jeg ser for meg et google-syret opperativsystem skreddersydd for de som allerede har alt de har og eier i google sine løsninger, eventuelt så må man flytte alt man har til google sine systemer, mail, kontakter, kalender, "cloud's", blog, talk, hjemmeside, dokumenter, wave(blir spennende), Picasa osvosvosvosvosv... Mer eller mindre frivillig...

Men under denne syren så ligger sikkert Ubuntu....

Så jeg venter med å bli imponert av Chrome OS, til jeg ser hva man får...

Så får man heller være imponert av de etablerte Linuxdistroene som har vært med lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...