Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening for utstillingshunden av Karen Pryor


Recommended Posts

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=1250

Nå har jeg meldt på Casper på NKK hamar i oktober, og jeg gruer meg, mildt sagt. Dette har vi ikke trent på, og jeg har aldri stilt hund før, han har aldri blitt vist.

Så da tenkte jeg kanskje en bok ville hjelpe meg, sliter med å få ham til å stå pent, og jeg er ikke helt sikker på hvordan man viser best, hvordan få ham til å ikke hoppe på meg når vi løper osv...

Men så er jo dette en klikkerbok da. Og det er vel slik at man ikke kan ta med klikker i ringen? Uansett vil jeg ikke det tror jeg, blir bare enda mer for meg å holde styr på, og når klikket kommer tror han treningen er ferdig. Jeg driver jo og klikker han sånn ellers, men siden jeg ikke skal bruke klikker i ringen, vil metodene i boken være noe verdt når det gjelder?

Allerede sommerfugler i magen (sånne digre med klør og huggtenner), så må virkelig begynne å trene på dette nå. (Skal forsøke å komme meg på ringtrening også altså)

Noen som vet om boken også dekker hvordan få hunden til å drite i andre hunder også, kanskje på magisk vis gjøre den midlertidig blind og uten luktesans?

Andre bøker som er like gode/bedre, og ikke minst (har ikke orket google enda) selges denne boken andre steder enn canis?

Ka døkk trur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skikkelig nervøs for å gå barn og hund med Embla. Kjøpte den boken, og leste hele. Den hjalp MYE, og jeg vil anbefale den sterkt. Det står også hvordan man får "fadet" bort klikkeren så man ikke trenger å bruke den i utsillingsringen. Jeg øvde riktig nok på feil ting til barn og hund, hun sto pent og alt, men hadde ikke topp kontakt... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke noe om boken men jeg klikker Ellie i ringen (via belønningsord)

Det oppstår liksom naturlig tidsunkter der det passer å klikke uten at det gjør noe :icon_confused: Dommeren ser bort o.l

Klikker når hun har stått pent en stund og så ber jeg henne stå pent på nytt på en måte..

Men spennende å høre om hvordan andre gjør, da jeg ikke har så mye utstillingserfaring jeg heller :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei bok for folk som er nye på klikkertrening og/eller utstilling. Mye av boken går på generell klikkertrening, og der vil du jo forhåpentligvis forstå prinsippene med treningen og hvordan da få han til å drite i andre hunder, ikke hoppe opp osv. Boken går også mye på selve utstillingsbiten, såklart, om hvordan lære hunden å stå bra, trave pent osv. Er også gitt en del nyttige småtips, f.eks om hvordan man på kommando kan lære en hund å reise ørene (på hunder som holder de for ofte nede), løfte hodet, strekke beina lengre i traven, få opp halen osv.

Du trenger jo ikke klikker for å klikkertrene. Jeg har betinget "bra!" og det fungerer like bra på hundene mine som en klikker, det ordet er like hellig for dem som det klikkerlyden er. Bruker så og si aldri klikkeren. Så ja, du har helt rett i at det ikke er lov til å bruke klikker i ringen fordi det kan forstyrre andre hunder, men stemmen din kan du bruke akkurat som du vil.

Edit: La til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skikkelig nervøs for å gå barn og hund med Embla. Kjøpte den boken, og leste hele. Den hjalp MYE, og jeg vil anbefale den sterkt. Det står også hvordan man får "fadet" bort klikkeren så man ikke trenger å bruke den i utsillingsringen. Jeg øvde riktig nok på feil ting til barn og hund, hun sto pent og alt, men hadde ikke topp kontakt... :)

Det høres bra ut, takk for at du delte erfaring! :)

Jeg vet ikke noe om boken men jeg klikker Ellie i ringen (via belønningsord)

Det oppstår liksom naturlig tidsunkter der det passer å klikke uten at det gjør noe :icon_confused: Dommeren ser bort o.l

Klikker når hun har stått pent en stund og så ber jeg henne stå pent på nytt på en måte..

Men spennende å høre om hvordan andre gjør, da jeg ikke har så mye utstillingserfaring jeg heller :)

*klaske i hodet* ja såklart, man kan jo bruke ord også... :whistle: *flir* tenkte ikke på det i det hele tatt nå jeg. Er også slik jeg har gjort det, når vi har trent stå (som jeg sjeldent får bra), klikker når han har stått bra en stund, da er øvelsen ferdig for ham, og da må jeg stille ham opp på nytt.

Grei bok for folk som er nye på klikkertrening og/eller utstilling. Mye av boken går på generell klikkertrening, og der vil du jo forhåpentligvis forstå prinsippene med treningen og hvordan da få han til å drite i andre hunder, ikke hoppe opp osv. Boken går også mye på selve utstillingsbiten, såklart, om hvordan lære hunden å stå bra, trave pent osv. Er også gitt en del nyttige småtips, f.eks om hvordan man på kommando kan lære en hund å reise ørene (på hunder som holder de for ofte nede), løfte hodet, strekke beina lengre i traven, få opp halen osv.

Du trenger jo ikke klikker for å klikkertrene. Jeg har betinget "bra!" og det fungerer like bra på hundene mine som en klikker, det ordet er like hellig for dem som det klikkerlyden er. Bruker så og si aldri klikkeren. Så ja, du har helt rett i at det ikke er lov til å bruke klikker i ringen fordi det kan forstyrre andre hunder, men stemmen din kan du bruke akkurat som du vil.

Edit: La til noe

Det høres bra ut da, jeg er jo så nybegynner som det går ann (på utstillingsbiten iallefall), så alle småtips er bra for meg, og etter jeg får dommerens kritikk kan jeg vel sikkert få god bruk for endel av dem og. Jeg trenger metoder på å få ham til å vise vinkler bak, blir enten overstrekt eller understilt, er ett eller annet jeg ikke får til :)

Er vel egentlig mest utstillingsbiten jeg er interressert i nå, men at den går på generel klikking også er jo forsåvidt fint, da jeg ikke har noen bok, kjøpte klikkertrening for din hund, men den ble rotet bort i posten. Surt.

Står det også om hvordan ting foregår, rutinen i ringen? Om premiering og sånn, når man får ditt og datt? Hva man får etter det, når man går videre osv (så forferdelig jeg er til å ordlegge meg i kveld da) hadde vært greit å ha alt i en bok (men ikke superviktig da, kan jo finne det lett på nett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut da, jeg er jo så nybegynner som det går ann (på utstillingsbiten iallefall), så alle småtips er bra for meg, og etter jeg får dommerens kritikk kan jeg vel sikkert få god bruk for endel av dem og. Jeg trenger metoder på å få ham til å vise vinkler bak, blir enten overstrekt eller understilt, er ett eller annet jeg ikke får til :icon_confused:

Er vel egentlig mest utstillingsbiten jeg er interressert i nå, men at den går på generel klikking også er jo forsåvidt fint, da jeg ikke har noen bok, kjøpte klikkertrening for din hund, men den ble rotet bort i posten. Surt.

Står det også om hvordan ting foregår, rutinen i ringen? Om premiering og sånn, når man får ditt og datt? Hva man får etter det, når man går videre osv (så forferdelig jeg er til å ordlegge meg i kveld da) hadde vært greit å ha alt i en bok (men ikke superviktig da, kan jo finne det lett på nett)

Æsj, innlegget mitt forsvant. Prøver igjen:

Husker ikke om rutinene står, men jeg tviler, siden forfatter ikke er norsk og boken er internasjonal, samt at utstillingsregler hele tiden forandrer seg og er ulike i de forskjellige landene.

Du kan fort lære hunden å beholde posisjonen selv etter klikket. Belønn hunden før den får mulighet til å endre posisjon, og vær lynrask med å belønne den igjen for at den spiser godbiten uten å endre posisjon. Så øker du gradvis tiden mellom klikket og belønningen. Personlig dropper jeg den biten, men gjør såher; jeg klikker og belønner for en frivillig atferd, men dersom hunden endrer posisjon etter klikket holder jeg tilbake belønningen. Hundene blir ofte frustrerte i starten og forstår ikke hvorfor belønningen ikke kommer, men vil gjerne prøve igjen, og ved riktig atferd/posisjon belønner jeg. Hundene lærer fort at det lønner seg å beholde posisjonen etter klikket/belønningsorden, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, det skal jeg prøve! Er litt irriterende at han tror vi er ferdige så snart som klikket kommer. (Skulle kjøpt klikkerboken, men er så surt å betale to ganger for samme tingen, selv om jeg aldri fikk den... litt teit tankegang, men har bare ikke fått gjort det)

I morgen blir det handling av pølser og frem med klikkeren! Så tror jeg jeg bestiller den boken jeg. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi är ju många som använder klickerträning till lydnad och agility och där får man ju definitivt inte klicka i ringen. :icon_confused: Självklart kan man använda klicker i träningen trots det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi är ju många som använder klickerträning till lydnad och agility och där får man ju definitivt inte klicka i ringen. :icon_confused: Självklart kan man använda klicker i träningen trots det.

Jeg tenkte meg ikke om i det hele tatt jeg :whistle: Men vet jeg det iallefall sikkert, en ting mindre å lure på. Klikking it is! :)

vET IKKE OM DU HAR BESTILT ENDA, ELLER OM DE HAR DEN BOKEN, MEN CAPRICE.NO PLEIER Å VÆRE BILLIGERE ENN cANIS (sorry ropinga...oppdaga det ikke før etterpå)

Har ikke bestilt enda nei, så takker for link, skal sjekke ut! :) GJØR IKKE NOE DET, CAPS LOCK ER EN LITEN LURING!

Edit: skal siden være sånn http://www.caprice.no ? Ser liksom ikke ut som en bokhandel.Prøvde .com også http://www.caprice.com/ men ser heller ikke helt riktig ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at klikket skal avslutte adferden.

Hvilket poeng? Poenget er at klikket er en betinget forsterker. Klikket mister ikke noe effekt selv om man lærer hunden at atferden ikke avsluttes etter at klikket utløses.

Det er faktisk slik at det gir bedre effekt med strategisk belønning. Hunden lærer noe på hva som skjer mellom klikket og belønningen også. Trener du bli for eksempel, så vil du gjerne få mer effektiv læring om du lærer hunden å bli liggende selv etter klikket, helt til belønning serveres, og gjerne fortsette å bli liggende etter at belønningen er servert også (dersom det er godbiter såklart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...