Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakt/working- golden, cocker, labrador, aussie m.fl.

Wheaten terrier

Recommended Posts

Har lurt på dette... Utseendemessig virker jo spesielt jaktgoldenen og jaktlabradoren slankere, mer atletiske enn den mer "show/utstillings"-typen. Men sånn i adferd, aktiviseringsbehov, helse, er det mye som skiller disse "utstillingstypene" fra jakt/working-typene. Er det (store) forskjeller i gemytt f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring så langt fra jaktlabbe vs show labbe er at det er ganske store forskjeller, ikke bare eksteriørmessig.

Jaktlabben har mer fokus på fører og jobben den blir satt til å gjøre. Utholdenheten i arbeid er også større.

Sowlabben blir lettere avledet, og virker i mine øyne vimsete og opptatt av "alt". Vanskeligere å holde fokus og arbeidsinteressen oppe over tid.

Mentalt er spranget stort innen jaktlabbene, alt fra myk og forsiktig - til heit og steinhard.

Min jaktlabbe er begge deler, mild og rolig hjemme, heit og tøff på trening.

Showlabben er ofte jevnere mentalt, midt på treet. Stort sett bare glad og overivrig, men med litt vansker for å porsjonere energien sin fornuftig i arbeidsoppgaver. Det blir lett kaotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen ligger i egenskapene og hodet på utstilling/jakt golden og labrador. Jeg synes de retrieverne som er utstillingsavlet er for horomonelle, fjortis og vimsete - de er liksom all over the place og jeg synes det er vanskelig å bygge dem systematisk i forhold til trening. Jaktavlet retriever er mer samlede hunder som har veldig sterk viltfinnerevne, som er effektive og førerorienterte. Helsemessig virker det på meg som at det er ganske likt, og aktiviseringsbehovet er nok også noe av det samme, dog er det kanskje vanskeligere å slite ut en jaktretriever. Gemyttmessig kan nok jaktvarianten virke noe reservert for mennesker og hunder men fortsatt en glad-retriever, uten å "voldta" noen når de hilser. Just my 50 cents, husk at jeg trener kun jakt og det er kun i den settingen jeg ser retrievere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...