Gå til innhold
Hundesonen.no

Rotter :)

Ia

Recommended Posts

Jeg har etter mange års masing endelig fått ja til å få rotte :lol:

Jeg vil ha en jente, men stort mer enn det vet jeg ikke enda. Jeg passet en hamster i fjor sommer, og greide det fint. Men jeg vet at rotter er noe ganske annet :icon_confused:

Så, fyr løs med fakta og erfaringer, jeg blir glad for alt! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Ok.. de er flokkdyr?

Men, går det bra og starte med en og heller skaffe en til etter hvert? Jeg får den sannsynligvis i sommerferien, så jeg kommer til å være veldig mye med den?

Tusen takk :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter er koselige kjæledyr. De er sosiale, så om du kun skal ha en bør du drive mye med den. Ha den med deg og la den løpe sammen med deg når du er hjemme.

De skal, slik hunder, katter og andre kjæledyr ikke ha menneskegodteri, men de fleste elsker salat, gulrøtter, agurk osv, og det kan de gjerne få. De spiser også kjøtt ogkyllingkjøtt er skikkelig snadderfor mange.

Det er viktig å holde buret rent, urin og avføring gir fra seg"gasser" som kan skade lungene og de kan få lungebetennelse. Var i alle fall så veterinæren sa da ene rattusen hadde lungebetennelse. De skal heller ikke ha trekk.

De gnager. Og de gnager på det meste. Ledninger er veldig utsatt og det tr ikke lang tid før en ledning er klippet over med deres skarpe tenner.

Et stort bur er kjekt, da får de beveget seg en del. De liker "huler" og de har en tendens til å hamstre. Man får kjøpt doer til dem som man har i buret. Disse er ofte populære som sovesteder. Rotter er egentlig renslige dyr, så det er mange som går på do på kun en plass.

En rotte er smidig og kommer seg frem de flestesteder. Får den hodet gjennom et sted får de resten av kroppen gjennom også.

De blir fort tamme og de kan læresopp til diverse om du har tålmodighet. Klikker og godbit og masse tålmodighet så kan du få de til å gjøre ting. Targetstik er en kjekk ting i trening av rotter.

På dyrebutikken får du kjøpt bøker om rotter,eller du kan låne på biblioteket. Kan være greit å lese seg opp litt om disseskjønne dyrene.Sidene til Norsk Tamrotte Forening er også kjekke http://www.tamrotter.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og flott svar :wub:

Men jeg har et par spørsmål:

For det første, når de gnager på ledninger; Kan rotten få støt, eller da skade avdet på andre måter? Eller er det kun ledningen det er fare med?

Og for det andre, hamstrer de mat i kinnene som hamstere gjør? :icon_confused:

Og, et til, er de veldig nattdyr? Eller kan de vennes til å være våkne om dagen? :lol:

Jeg skal nok lese alt jeg kommer over. en del har jeg jo lest allerede, siden dette er noe jeg har ønsket i flere år.

EDIT: Ingvild som skrev :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og flott svar :wub:

Men jeg har et par spørsmål:

For det første, når de gnager på ledninger; Kan rotten få støt, eller da skade avdet på andre måter? Eller er det kun ledningen det er fare med?

Og for det andre, hamstrer de mat i kinnene som hamstere gjør? :icon_confused:

Og, et til, er de veldig nattdyr? Eller kan de vennes til å være våkne om dagen? :lol:

Jeg skal nok lese alt jeg kommer over. en del har jeg jo lest allerede, siden dette er noe jeg har ønsket i flere år.

EDIT: Ingvild som skrev :wub:

Man skulle tro de får støt, men har enda til gode å oppleve en rotte som får støt og blir skadet/dør eller slutter med det. Har hatt en hund som gnagde ledninger og, tror ikke den fikk støt heller, eller i alle fall tok den ikke noe lærdom av det.

De stapper munnen full, har ikke samme "lommer" som hamstere også sparer de i "hulen" sin eller andre steder. Det er ikke alle som sparer, men mange gjør det. De jeg har hatt har samlet på det meste, og stjålet som noen ravner av nyttige og unyttige ting. Det er liksom ikke like moro når svigers kommer på besøk, titter inn til rotta og lurer på hvorfor en brukt kondom ligger der inne. Sånt er litt pinlig.

Det er jo nattdyr, men de tilpasser seg de og. Har du dem ute om dagen er de noe roligere enn hva de er om kvelden/natten, men våkne er de da og. Dagtid er en veldig grei tid å gjøre de tamme på. Selv hadde jeg dem inni t-skjorta (som var stappa nedi buksa) og lot dem bli vant til kroppslukt og kroppsvarme. I starten var de aktive - og det kiler, men etter hvert roet de seg og la seg for å sove eller de krabbet opp av halslinningen og tittet på verden.

Rotter er kjempe kos dyr å ha. Masse aversjoner fra folk da, pga. smittebærere osv, pesten pleier de fleste å snakke om, også er det halen. Mange som ikke liker den.

Har du to sammen og den ene dør, så må du ikke få sjokk dersom den andre har begynt å spise på den døde. De har kanibalistiske trekk så slik kan skje. Skal du ha to sammen lønner det seg å ha to av hvert kjønn også, om ikke kan det bli en rekke små unger hos dere. Hannrotter kan kastreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi hadde mange rotter en stund, og hun hadde kull på dem også :wub: Jeg synes de var heslige å ta på, var store og kravlet med svære føtter! :lol: Jeg har hatt mange hamstere og mus, men rottene ble veldig store i forhold. Jeg har forstått at rotter liker slike ilderbur, høye og med tunnerler og huler :icon_confused: De liker vel også å klatre i tau og i hengekøyer. De bet i tær, spesielt hvis man gikk, så jeg ble jo ikke akkurat mindre skremt av dem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha drevet med rotteoptrett i noen år.

Min siste rotte døde nå i påsken, tarmen hennes sluttet å ta opp næring.

Iallefall er det viktig å tenke på en del ting før man skaffer seg rotte. Selv om det er ett lite dyr trenger dem stor plass, og mye frihet. Man brude mate dem riktig for at de skal få i seg den næringen de trenger og de trenger å bli aktivisert.

Til mine rotter hadde jeg ett kjempe stort bur. Jeg hadde alle jentene i ett bur og guttene for seg selv. Siden de som oftes skadet barna eller gikk til angrep på andre hanner.

Også må jeg anbefale at du har to ho rotter. Siden rotter er flokkdyr, de trenger en artsfrender (en av samme art) ellers blir de veldig ensomme, og de utvikler depresjon.

Rotter kan IKKE sammenlignes med andre gnagere som marsvin, hamstere, chinchilla eller mus.

De er en egen art, og har sine egne behov. De hamster heller ikke maten sin sånn som hamster, men de legger maten sin i husene sine. "vinter mat", i tilfelle det skal bli vinter (hihi :icon_confused: )

Det er viktig at rottene får gå løs på rommet ditt i allefall en gang per dag, de er også glad i kos så ha dem ute når du kan.

Rotter har en veldig ømfintelig tarm, sånn som kaniner. selv om man ser på tv at de lever i kloakken og andre steder og eter alt mulig, så gjør dem ikke det i fangenskap eller i jungelen..

Så vanlig gnagerblanding er ingenting å anbefale. De blir heller ikke ordentlig mette.

Vanlig kaninfôr, som "pelle kaninfôr" er veldig bra, du kan blande det med solsikke frø, så rottene har noe å velge mellom.

Friske grønnsaker som paprika, agurk, salat, mais osv skal de ha tilgang til hele tiden, frukt som epler, apelsiner, pere osv kan de også få.

Yoghurt er bra for dem også, men ikke hver dag. en gang i uken eller noen ganger i måneden holder. eller du kan gi dem en dert i skåla si når du spiser det.

rotter skal ikke ha produkter som melk, ost eller is som inneholder melk. Da kan de bli alvorlig syke og dør.

Kun surmelk som yoghurt, cultura og kefir kan du gi dem.

Rotter er også kjøttetere i den frie natur. Så om du gir dem kald, stekt kjøtt (uten noe tilsatt krydder), skinke eller servelat noen ganger i måneden blir dem bare glad for.

Pasta er det også kjempe glad i, samme med kokt eller rå egg. (kan bli litt søl med rå egg så gi dem det i et badekar (uten vann! og steng sluken).

Buret mine rotter hadde var hjemme snekret, som egentlig var til de to ilderne våre (jeg er imot å sette dyr i bur så buret mitt kan sammelignes med et spisebord for 6 pers. både i høyden, lengden og bredden), i hard og solid netting, bunnen var i stål.

Og siden rotter liker å gnage så plukket jeg tykke grener til de hver måned så de hadde noe å kvesse tennene sine på.

I buret hadde jeg flere hus, noen små og noen store. En etasje, matskål og drikkeflaske.

Jeg hadde også et leietau til hest, hengende fra ene enden av buret, til den andre (rotter liker å klatre).

Også har jeg hørt at mange sliter med at rotter gneger på ledninger, lister og trebord.

Når det kommer til ineriør i huset finner de seg som oftes en ynglings plass å gnage på.

Iallefall så hjelper det (for noen) å smøre sitron på ledninger og div. gnage plasser. Hvitløk kan også hjelpe.

Hvis dere skal være så uheldig at den gnager seg igjennom en ledning så kan den få så mye støt i seg at den dør.

Så må jeg si at rotter er nattdyr.

Men mine rotter hadde jeg i aktivitet på dagen, så de ble for slitne til å være våken om natten også, så de sov om natten.

Og jeg kann vell nevne at jeg også bor med andre dyr, og rottene mine kom godt over ens både med kaninen og hundene.

eneste var at hvis jeg ikke fulgte med rottene og kaninen, så ville rottene mine ha henne til middag.. hehe. Rotter går etter øyne først.

Og når det kom til hundene fikk hundene være på golvet og rottene i sengen med NØYE overvåking.

standar leve alder for rotte er 3-4 år. Men jeg har for det meste bare hatt rotter som har levd i 5-6 år.

fordi jeg har viet mye tid til dem.

Og ALDRI finn på å gi dem sjokolade!

Håper du lærte deg noe, og jeg håper du behandler rottene dine kjempe fint og ikke blir lei dem når du har hatt dem en stund!

post-5016-1247000502_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig godt svar. Dette hjalp mye!

Og, vær trygg; jeg kommer aldri til å bli lei av rottene mine. De er levene vesner, og jeg har en tendens til å knytte meg veldig til dyrene mine. De blir som søsken for meg, og alt jeg vil er å være med dem :lol:

Angående plassen jeg vil ha dem, er det litt vanskelig å beskrive. Så jeg vil prøve å tegne det :yes:

post-807-1247003276_thumb.jpg

Er ingen dør mellom hoveddelen av rommet og "rotte-rommet", så jeg vil snekre meg en høy treplate, som kan fungere som en halvdør. På den måten kan rotten(e) løpe løs på det lille rommet uten at jeg må sitte over dem med haukeblikk. Jeg vil såklart kose enormt mye på dem, men med det lille rommet får de enda større frihet.

Jeg har sett for meg noe sånt:

post-807-1247004817_thumb.jpg

Som sagt blir dette en liten lekeplass, i tillegg til all tiden jeg kommer til å tilbringe med dem. Pluss en god del morsomheter inne i buret :wub:

Hvordan ser det ut?

BDD Girl: Jeg er absolutt ikke redd for smittefare :) Skal jo ikke hente rottene mine fra kloakken heller. Og for å være

ærlig synes jeg halen deres bare er sjarmerende :wub: Tusen takk for gode svar, du er til god hjelp :lol:

Anebanana: Ja, jeg tror det blir hetterotte. Er vel de som er kjent for å bli tammest?

Eva&Embla: Rotter er ikke skremmende, de er herlige :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at rottene klatrer over en slik grind? :icon_confused:

Mm, kanskje.. Men har tenkt å ha den omtrent 150 cm høy.. men det er kanskje ikke noe hinder for noen spreke rotter? :wub:

Jeg får prøve å finne på noe lurt. Kom gjerne med tips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. De kan jo ikke fly, heller?

Men, jeg har skjønt at disse dyra stadig overrasker :icon_confused: Hva om jeg satte en kommodeskuff på langs? Den ville bli ganske tung, så de fikk ikke veltet den, den er høy og overflaten er glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du mente planker som var spikret til ca. 1 m opp. :lol: Hvis kompostgrindene er høye nok kommer de nok ikke over dem :wub:

Spikre tror jeg neppe jeg greier :wub: Jeg får se litt hva jeg finner :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anebanana: Ja, jeg tror det blir hetterotte. Er vel de som er kjent for å bli tammest?"

Alle rottene ligger på samme nivå når det gjelder tammhet, om de blir tamm eller ikke har mye med hva de har opplevd som skremmende i barndommen sin eller om du har viet mye tid til dem :poke:

Persjonlig synes jeg hetterotter er kjedelige og veldig orginale, og selv hadde jeg flest agouti rotter.

Jeg hadde også to black rotter, begge ho kjønnet, Lola og Dipsie. Også den mest nydeligste sorten av dem, husky rotter. De hadde jeg også bare to av, Tusjen og Carmen.

heh, det jeg ville fram til var at jeg har aldri opplevd at hetterotter blir mer tamm enn andre rotter.

Og apropo den døra, for min del ville jeg nokk ikke hatt noen dør. Siden rottene mine fikk fare om kring der de ville uten at jeg måtte følge med absolutt hele tiden. Men så er det jo opp til deg om hva du vil :aww:

Uansett, hvis du har en dør der som er i hoftehøyde er den høy nokk, men bare om overflaten er glatt. Da rottene ikke har noe de kan sette klørne fast i, og da kommer de seg ikke over.

med mindre gardinene henger rett vedsidnav. Og skuffen var en dårlig idé, rottene kan samarbeide om å rase den. Så det klarer de enkelt, de er sterkere enn du tror!

Sånn som eva sier at du kunne brukt hønsenetting, er ingen lur idé. Da de lett kan klarte over eller bite seg igjennom :devil:

Men det var en god tanke da Eva!

Også må jeg bare nevne, siden jeg så vinduet rett ved buret, så gjør det ingenting om du ikke henger noe over det så lenge hele buret ikke står forran det. Rotter like varme fra sola og de syntes det er deilig å "sole" seg, sånn som kattene gjør :) Men bare om de har en plass der si kan finne skygge!

Så må jeg også nevne at kommer det tøy nært buret blir det GARANTERT ødelagt, de syntes det er spennende å dra det igjenna gitteret og bruke det til å sove på inne i husene sine :hmm:

Så er det litt tid for reklamering.. xp

Neida, men dette er en god side for deg som vil vite litt mer. Du kan også melde deg inn om du vil!

Der finner du linker til nettbutikker det du blant annet kan kjøpe kvalitets fôr, ordentlig strø som ikke støver eller gi av seg giftige gasser.

Sjekk ut siden!

http://www.tamrotter.com/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anebanana: Ja, jeg tror det blir hetterotte. Er vel de som er kjent for å bli tammest?"

Alle rottene ligger på samme nivå når det gjelder tammhet, om de blir tamm eller ikke har mye med hva de har opplevd som skremmende i barndommen sin eller om du har viet mye tid til dem :hmm:

Persjonlig synes jeg hetterotter er kjedelige og veldig orginale, og selv hadde jeg flest agouti rotter.

Jeg hadde også to black rotter, begge ho kjønnet, Lola og Dipsie. Også den mest nydeligste sorten av dem, husky rotter. De hadde jeg også bare to av, Tusjen og Carmen.

heh, det jeg ville fram til var at jeg har aldri opplevd at hetterotter blir mer tamm enn andre rotter.

Og apropo den døra, for min del ville jeg nokk ikke hatt noen dør. Siden rottene mine fikk fare om kring der de ville uten at jeg måtte følge med absolutt hele tiden. Men så er det jo opp til deg om hva du vil :lol:

Uansett, hvis du har en dør der som er i hoftehøyde er den høy nokk, men bare om overflaten er glatt. Da rottene ikke har noe de kan sette klørne fast i, og da kommer de seg ikke over.

med mindre gardinene henger rett vedsidnav. Og skuffen var en dårlig idé, rottene kan samarbeide om å rase den. Så det klarer de enkelt, de er sterkere enn du tror!

Sånn som eva sier at du kunne brukt hønsenetting, er ingen lur idé. Da de lett kan klarte over eller bite seg igjennom :)

Også må jeg bare nevne, siden jeg så vinduet rett ved buret, så gjør det ingenting om du ikke henger noe over det så lenge hele buret ikke står forran det. Rotter like varme fra sola og de syntes det er deilig å "sole" seg, sånn som kattene gjør :devil: Men bare om de har en plass der si kan finne skygge!

Så må jeg også nevne at kommer det tøy nært buret blir det GARANTERT ødelagt, de syntes det er spennende å dra det igjenna gitteret og bruke det til å sove på inne i husene sine :poke:

Neida, men dette er en god side for deg som vil vite litt mer. Du kan også melde deg inn om du vil!

Der finner du linker til nettbutikker det du blant annet kan kjøpe kvalitets fôr, ordentlig strø som ikke støver eller gi av seg giftige gasser.

Sjekk ut siden!

Ang. hønsenettingen. Jeg tenkte at man kunne feste hønsenetting på kompostgrinda, så det blir litt tettere hull :yes: Men en glatt plate er nok ennå bedre :no: Jeg liker best sånne hvite hetterotter med kremaktig maske, de er så fine! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rottene ligger på samme nivå når det gjelder tammhet, om de blir tamm eller ikke har mye med hva de har opplevd som skremmende i barndommen sin eller om du har viet mye tid til dem :)Persjonlig synes jeg hetterotter er kjedelige og veldig orginale, og selv hadde jeg flest agouti rotter.

Og apropo den døra, for min del ville jeg nokk ikke hatt noen dør. Siden rottene mine fikk fare om kring der de ville uten at jeg måtte følge med absolutt hele tiden. Men så er det jo opp til deg om hva du vil :hmm:

Sånn som eva sier at du kunne brukt hønsenetting, er ingen lur idé. Da de lett kan klarte over eller bite seg igjennom :no:

Også må jeg bare nevne, siden jeg så vinduet rett ved buret, så gjør det ingenting om du ikke henger noe over det så lenge hele buret ikke står forran det. Rotter like varme fra sola og de syntes det er deilig å "sole" seg, sånn som kattene gjør :devil: Men bare om de har en plass der si kan finne skygge!

Så må jeg også nevne at kommer det tøy nært buret blir det GARANTERT ødelagt, de syntes det er spennende å dra det igjenna gitteret og bruke det til å sove på inne i husene sine :poke:

Sjekk ut siden!

Åja :lol: Husket bare at dama i dyrebutikken fortalte at ørkenrotter ikke blir tammere enn hamstere, så regnet med at det gjaldt fler :yes:

Og, angående rommet, ikke missforstå meg; De kommer for det meste til å få løpe sammen med meg. Den veggen var bare sånn hvis jeg for eksempel må pugge til eksamen (begynner i 10. nå), eller åpne døra litt for å få litt luft inn.

Og OM de greier å klatre over veggen, er det jo ikke verre enn at jeg løfter dem inn igjen... Eller tar dem med opp på skrivebordet istedenfor :)

Den hamsteren jeg passet for en stund siden hadde et eget håndkle. Hver kveld stappet vi et hjørne av det inn i burdet, så den hadde noe å tygge å dra i om natten om den kjedet seg.

Kan jeg gjøre det samme med rottene? Eller kan de spise det, og bli syke etc.?

post-807-1247060939_thumb.jpg

Er dette en huskyrotte?

Den var jo helt utrolig nydelig :)

Gleder meg sinnsykt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at en av naboenes mus surret foten sin inn i bomull, og det kan jo skje med ett håndkle også. Jeg vet at de liker tørrhøy, i det kan de lage reir og tygge på. Vær bare nøye med at det er god kvalitet på det, ellers støver det mye, og de har vel lett for å få lungebetennelse? :) Det er en huskyrotte ja. Jeg husker at Maylen (Fionamorami) hadde en hann husky rotte fra dyrebutikken på lån for å parre den ene hunnen sin, og den var SVÆR! :devil: Jeg tror det er lurt med to hunn rotter, stemmer det? Jeg tror også att fugleleker og skåler for papegøyer er noe som passer til rotter også, f. eks. taustiger og metallkopper med bøyle til å henge opp. :poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at en av naboenes mus surret foten sin inn i bomull, og det kan jo skje med ett håndkle også. Jeg vet at de liker tørrhøy, i det kan de lage reir og tygge på. Vær bare nøye med at det er god kvalitet på det, ellers støver det mye, og de har vel lett for å få lungebetennelse? :) Det er en huskyrotte ja. Jeg husker at Maylen (Fionamorami) hadde en hann husky rotte fra dyrebutikken på lån for å parre den ene hunnen sin, og den var SVÆR! :hmm: Jeg tror det er lurt med to hunn rotter, stemmer det? Jeg tror også att fugleleker og skåler for papegøyer er noe som passer til rotter også, f. eks. taustiger og metallkopper med bøyle til å henge opp. :devil:

Jeg skal ha jenter :lol:

Vet ikke helt hvorfor, men er liksom det jeg har sett for meg hele tiden :poke: Jeg har masse fugleting.

Liker rotter speil, sånn som fugler gjør? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørken rotter kan ikke sammelignes med vanlige rotter akkurat. De er i samme stamtre, men har andre behov og en annen oppførsel. Akkurat som mennesket å aper om jeg kan bruke det som et eksempel :)

Ørken rotter liker mye sand å de liker seg som oftes alene, med det gjelder da ikke alle. de bor også i akvarium sånt at de har mye sand og måll de kan greve seg ned i. De er også vansklig og få tamm og kan ofte sammenlignes med Degus.

Men verken Degus eller Ørken rotte er noe å satse på. du blir bare plaget over at de hele tiden kommer seg ut, blir aldri ordentlig tam, tygger og ødelegger alt osv osv. (Snakker av egen erfaring)

Men å bruke et hjørne av et honkle var ingen dum idé :devil:

Bare pass på å fjerne lange tråer for hver dag så de ikke blir hengende fast.

Du må ikke bli redd om de har demontert hånkleet, det gjør ingenting.

Å ha to hunn rotter er best, som jeg skreiv i et tidligere innlegg, så havner hannene i slostkamp og de trives best alene.

Ikke alle rotter liker speil, men noen liker det for da føler de at flokken dems blir litt større. Så om du setter inn et speil til dem skader vell ikke!

Ja, det er husky rotter. Nydelige^^

Også kremhvite hetterotter er også helt fantastiske :poke:

Men så er de veldig skjeldene å få tak i, å hvis du finner en så burde du kjøpe den!

post-5016-1247065121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...