Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hunderase passer for oss?


CamillaH

Recommended Posts

Dansk Svensk Gårdshund :banana:

Gode venner av meg eier disse, og der har lista vært lagt høyt fra starten av. Dvs, myye mosjon. Dyra løper LETT flere timer i skogen.. Disse hundene er meget aktive, blide og tåler en trøkk.

Hvor mye en trim en hund tåler, har mye med eier å gjøre... Siden du bor på gård, kan pelsen løpe mye rundt selv. De er kjent for å holde seg nær hjemmet.

Når det gjelder å følge hest på tur.... En hund som ikke klarer følge en hest, er i dårlig form! Jeg har ridd i mange år, og regner hesten som en treg turkamerat. Har hatt med DSG valp på tur uten problemer :o

Mange som har små raser kjøpte de ikke for å ha joggepartner, eller tusle timesvis rundt i skogen. Ingen blir i god form av å bli luftet, og iblant henge etter eiern og hesten... Så ikke undervurder de små rasene, det er mer eiern det går på :o

Ja, små hunder har gjerne mye større kapasitet enn det mange tror :lol: Jeg har gått i timesvis i skogen med mine, og de forrige hundene mine har også vært med på joggeturer (dog ikke meg meg :banana: ). Han jeg har nå er bare ca 16 mnd, så han har frem til nå vært litt ung til å drive med jogging, sykling, skiturer osv., men det kommer. Nå til sensommeren/høsten blir det en liten fjelltur. Rideturer med hund har jeg ikke forsøkt meg på. Men når det gjelder å løpe i forholdsvis raskt tempo over lengre avstander, som f.eks på sykkeltur, så ville jeg være noe mer forsiktig med tempo/avstand med en liten hund enn en større. Men selvfølgelig kan de løpe en god del de også, og så lenge hunden er fornøyd og i god form, så er det jo greit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...