Gå til innhold
Hundesonen.no

Instinkter og klikkertrening

tm100001

Recommended Posts

Skrevet
Man kan selvfølgelig trene masse og passere sau med hunden løs, men hva skjer den dagen den velger sauen fremfor din forsterker? Det skjer jo selv for de beste trenerne at hunden kan velge en annen forsterker, men i dette tilfelle må sauen bøte med livet. Jeg skjønner ikke hvordan man kan stole mer på en hund som er trent med aversiv. Eneste måten du kan være i nærheten av trygghet i en sånn situasjon med hunden løs er å feste et strømhalsbånd på hunden, slik at du kan avbryte jakten.

Om det är ett svar på mitt inlägg så menar jag det oavsett metod, inte specifikt för klickerträning. Hur många polarhundar går lösa och dräller på fjället bland får och ren liksom? Det finns ju en anledning till att man inte skriver ut sauerenhetsbevis för polarhundar. Det är för att eldressyr inte fungerar speciellt bra på dem. Så jag menar inte att aversiva metoder har fördelar i form av att hundarna kan gå lösa i fjället, snarare att det blir en orättvis jämförelse eftersom man inte kan lita på eldressyr heller när det gäller extrema hundar.

Ok, polarhundene kan jeg skjønne :ahappy: Jeg tenkte vel mer på fuglehundene når jeg postet mitt innlegg, så det ble vel litt feil. Fuglehunder som er trent med aversiver kan jo springe løse og jakte i ett område med sau. Går det kanskje an å lære det inn positivt, eller var det det dere mente når dere sa at de måtte være i bånd? :whistle:

Skrevet
Ok, polarhundene kan jeg skjønne :ahappy: Jeg tenkte vel mer på fuglehundene når jeg postet mitt innlegg, så det ble vel litt feil. Fuglehunder som er trent med aversiver kan jo springe løse og jakte i ett område med sau. Går det kanskje an å lære det inn positivt, eller var det det dere mente når dere sa at de måtte være i bånd? :whistle:

Fågelhundar blir en helt annan sak :blink: Där hade jag vågat lita på både vorstehern och settern här hemma helt utan el eller andra positiva straff :wub:

Skrevet
Fågelhundar blir en helt annan sak :whistle: Där hade jag vågat lita på både vorstehern och settern här hemma helt utan el eller andra positiva straff :ahappy:

Jeg tror mamma kan være interessert i dette. Hun liker ikke å "måtte" strømme hundene for at de skal kunne løpe løse, fordi de elsker jo å løpe. Hun tror vel bare ikke på at man kan stå der med pølsene og klikkeren når hundene løper etter sau :blink:

Har du, altså @Fanny, eller andre erfaring med å lære fuglehunder å jobbe i nærheten av sau? :wub:

Skrevet

Dette er quotet fra ekspert-panelet (Arne) sitt svar på et spørsmål om klikkertrent innkalling:

For å få denne effekten i forbindelse med innkalling, er du avhengig av en god automatisert innkalling, ellers har du ikke mulighet til å stoppe hunden når den springer etter for eksempel rådyr. Er innkallingen automatisert slutter hunden å velge og du kan utkonkurrere ting som er mye mer interessante enn din belønning. Hunden tenker ikke, den bare reagerer og det er derfor jeg har kunnet kalle inn mine hunder når de har stått og luktet på en høyløpsk tispe som sto med halen tilsides.

Syntes det var relevant her, for poenget er jo nettopp at man ikke alltid trenger å ha en forsterkning som er bedre enn andre ting, fordi innkallingen er automatisert og ikke lenger et aktivt valg.

Ellers et godt poeng for alle de som taler mot klikkertrening med det evindelig eksemplet om at man ikke kan kalle inn hunden som springer etter en katt for å tilby en godbit.

Skrevet

Men man kan ikke innkalle en hund som springer på fjellet bestandig, for noen ganger går hundene så langt unna fører at man ikke ser hunden, og man får iallefall ikke kalt den inn. Noen ganger kan man se hunden, men det er stiv kuling og motvind, og fløytas lyd rekker ikke frem til hunden. Fløyta er det skarpeste innkallingssignalet hun vet om, og jeg vet heller ikke om noe bedre. :whistle:

Skrevet
Syntes det var relevant her, for poenget er jo nettopp at man ikke alltid trenger å ha en forsterkning som er bedre enn andre ting, fordi innkallingen er automatisert og ikke lenger et aktivt valg.

Ellers et godt poeng for alle de som taler mot klikkertrening med det evindelig eksemplet om at man ikke kan kalle inn hunden som springer etter en katt for å tilby en godbit.

Godt poeng! Man trenger aldri ha en forsterker som er bedre enn alt annet av påvirkninger. Kvaliteten på treningen er viktigere enn kvaliteten på forsterkeren. Jeg liker ikke helt disse begrepene automasjon og flyt. Er det sånn at man kommer til et punkt i treningen og så flyter det plutselig? Det handler om læring, gjør det ikke? En forsterket adferd gir læring, læring er mer eller mindre varig endring av adferd, vanskeligere er det ikke.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...