Gå til innhold
Hundesonen.no

Tjenestedekken


Recommended Posts

Jeg vet at redningshunder, førerhunder osv bruker det slik at folk skal se at de er på jobb. Ser her at det er mange "vanlige" hunder som bruker tjeneste dekken. Hva tid brukes det og hvorfor?

Når jeg får hund, og skal dra til byen for å miljøtrene. Kan jeg da ta på et tjenestedekken der det står ELEV feks? Jeg tenker at da er det lettere å avvise folk ved å si: " nei vi er ute og trener" :)

Beklager min uvitenhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at redningshunder, førerhunder osv bruker det slik at folk skal se at de er på jobb. Ser her at det er mange "vanlige" hunder som bruker tjeneste dekken. Hva tid brukes det og hvorfor?

Når jeg får hund, og skal dra til byen for å miljøtrene. Kan jeg da ta på et tjenestedekken der det står ELEV feks? Jeg tenker at da er det lettere å avvise folk ved å si: " nei vi er ute og trener" :)

Beklager min uvitenhet :)

Tjenestedekken blir også brukt av brukshunder under rundering og feltsøk, det er vel mest for å signalisere til resten av verden at hunden er i jobb og derfor er løs i tilfelle den tar seg en avstikker fra treningsområdet. :) Det blir jo fort et slags "jobbetegn" for hunden også - når tjenestedekkenet er på så vet den at den skal jobbe.

Det er vel derfor de fleste vanlige døde bruker tjenestehunddekken. Det er fordi de trener en eller annen form for hundesport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenestedekken er vel for hunder som er under opplæring til noe spesielt (politiarbeid, redningshund, diverse søk) og ikke for vanlige hunder som bare skal trene lydighet og miljøtrenes. Men det er jo ingenting i veien for å skaffe seg et sånt dekken for det! Alternativt kan du jo, når du blir forstyrret av folk som vil hilse på hunden, tenke på det som en treningsøkt og prøve å holde hunden under kontroll (at den sitter pent å venter før den får hilse) til du har sagt det er okei at den hilser, evt forteller pent at hunden ikke kan få hilse akkurat nå. (Noen ganger kan man jo late som om man er "døv" selv om det nok oppfattes som frekt.) Personlig synes jeg er det kjempeflott at folk vil hilse på valpen min, og jeg har aldri hatt problemer med at alt for mange folk har "kastet seg over" den; tvert imot! Valpen får da anledning til å hilse på folk som ikke er så hundevant (hvis man ellers kun sosialiserer de på mennesker på hundeklubben hvor alle vet hvordan man skal behandle en hund), og det er en viktig erfaring å ta med seg. Jeg verdsetter sosialiseringsbiten MYE mer enn lydighetsbiten når valpen er liten. Jeg har forresten heller ikke hatt problemer med å ikke få kontakt med valpen under/etter hilsing, så jeg skjønner ikke at det skal være noe stort problem hvis man ellers trener masse kontakt. Da cairnen min var valp tok jeg henne med rundt i nabolaget for å hilse på folk og barn, og hun fant fort ut at når hun hadde hilst pent, var det smart å rette oppmerksomheten mot meg for da vanket det masse godis. Sånn fikk vi trent på BÅDE hilsing (sosialisering) OG kontakt (med forstyrrelser). Man kan også trene motsatt; at valpen skal ha kontakt først før den får hilse. Jeg kommer aldri til å bruke tjenestedekken for å signalisere til folk at vi ikke vil de skal ta kontakt; når har du tenkt å slutte å gå med det da? :) Skal hunden aldri lære seg å oppføre seg pent når folk kommer bort? Evt når/hvordan har du tenkt å få trent på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenestedekken er vel for hunder som er under opplæring til noe spesielt (politiarbeid, redningshund, diverse søk) og ikke for vanlige hunder som bare skal trene lydighet og miljøtrenes. Men det er jo ingenting i veien for å skaffe seg et sånt dekken for det! Alternativt kan du jo, når du blir forstyrret av folk som vil hilse på hunden, tenke på det som en treningsøkt og prøve å holde hunden under kontroll (at den sitter pent å venter før den får hilse) til du har sagt det er okei at den hilser, evt forteller pent at hunden ikke kan få hilse akkurat nå. (Noen ganger kan man jo late som om man er "døv" selv om det nok oppfattes som frekt.) Personlig synes jeg er det kjempeflott at folk vil hilse på valpen min, og jeg har aldri hatt problemer med at alt for mange folk har "kastet seg over" den; tvert imot! Valpen får da anledning til å hilse på folk som ikke er så hundevant (hvis man ellers kun sosialiserer de på mennesker på hundeklubben hvor alle vet hvordan man skal behandle en hund), og det er en viktig erfaring å ta med seg. Jeg verdsetter sosialiseringsbiten MYE mer enn lydighetsbiten når valpen er liten. Jeg har forresten heller ikke hatt problemer med å ikke få kontakt med valpen under/etter hilsing, så jeg skjønner ikke at det skal være noe stort problem hvis man ellers trener masse kontakt. Da cairnen min var valp tok jeg henne med rundt i nabolaget for å hilse på folk og barn, og hun fant fort ut at når hun hadde hilst pent, var det smart å rette oppmerksomheten mot meg for da vanket det masse godis. Sånn fikk vi trent på BÅDE hilsing (sosialisering) OG kontakt (med forstyrrelser). Man kan også trene motsatt; at valpen skal ha kontakt først før den får hilse. Jeg kommer aldri til å bruke tjenestedekken for å signalisere til folk at vi ikke vil de skal ta kontakt; når har du tenkt å slutte å gå med det da? :) Skal hunden aldri lære seg å oppføre seg pent når folk kommer bort? Evt når/hvordan har du tenkt å få trent på det?

Men kjære deg :) Jeg har da aldri skrevet at jeg vil bruke det hele tiden mens vi trener! Det var bare en ide jeg fikk. Har sett andre her inne som har det. Tenkte kanskje det kunne være greit i enkelte tilfeller hvor vi vil være i fred. Vi bor midt i et byggefelt hvor vi har barn innom i både hus og hage. Skogen, stranden, byen.... overalt er det folk her. Så sosialisering på folk er det minste problemet her tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenestedekken er vel for hunder som er under opplæring til noe spesielt (politiarbeid, redningshund, diverse søk) og ikke for vanlige hunder som bare skal trene lydighet og miljøtrenes. Men det er jo ingenting i veien for å skaffe seg et sånt dekken for det! Alternativt kan du jo, når du blir forstyrret av folk som vil hilse på hunden, tenke på det som en treningsøkt og prøve å holde hunden under kontroll (at den sitter pent å venter før den får hilse) til du har sagt det er okei at den hilser, evt forteller pent at hunden ikke kan få hilse akkurat nå. (Noen ganger kan man jo late som om man er "døv" selv om det nok oppfattes som frekt.) Personlig synes jeg er det kjempeflott at folk vil hilse på valpen min, og jeg har aldri hatt problemer med at alt for mange folk har "kastet seg over" den; tvert imot! Valpen får da anledning til å hilse på folk som ikke er så hundevant (hvis man ellers kun sosialiserer de på mennesker på hundeklubben hvor alle vet hvordan man skal behandle en hund), og det er en viktig erfaring å ta med seg. Jeg verdsetter sosialiseringsbiten MYE mer enn lydighetsbiten når valpen er liten. Jeg har forresten heller ikke hatt problemer med å ikke få kontakt med valpen under/etter hilsing, så jeg skjønner ikke at det skal være noe stort problem hvis man ellers trener masse kontakt. Da cairnen min var valp tok jeg henne med rundt i nabolaget for å hilse på folk og barn, og hun fant fort ut at når hun hadde hilst pent, var det smart å rette oppmerksomheten mot meg for da vanket det masse godis. Sånn fikk vi trent på BÅDE hilsing (sosialisering) OG kontakt (med forstyrrelser). Man kan også trene motsatt; at valpen skal ha kontakt først før den får hilse. Jeg kommer aldri til å bruke tjenestedekken for å signalisere til folk at vi ikke vil de skal ta kontakt; når har du tenkt å slutte å gå med det da? :) Skal hunden aldri lære seg å oppføre seg pent når folk kommer bort? Evt når/hvordan har du tenkt å få trent på det?

Tja, jeg har motsatt erfaring, her i Oslo er det for mange mennesker som vil hilse, da vi reiste kollektivt kunne jeg bruke en time fra jobb til holdeplassen fordi folk skulle hilse og kosemose søteste bernervalpen, og det er vanligvis en kvarters vei. Så jeg endte med å bli den sure kjerringa som ikke lot folk hilse på den bedårende valpen, en hund blir ikke usosial om den må gå forbi tre av fire, tvert imot lærer den at en kan gå forbi mennesker uten å måtte hilse, en fin ting kalt ignorering (som jeg måtte jobbe mye med med X'en, fordi folk ikke lytter etter et svar når de spør om de kan hilse, de bare stuper over happy puppy).

Jeg skulle gjerne hatt et dekken hvor det sto "drit og dra, gi faan", så vi kunne få være litt i fred...

Det samme gjelder jo når en faktisk trener noe, og er på områder med andre hunder som ikke trener, da er det greit å kunne gi et signal til eier om at vi trener, hold hunden din for deg selv, ikke forstyrr - for det er mange som ikke klarer å SE selv at noen trener lydighet, og lar hundene sine invitere til lek. Greit med forstyrrelser under treningen, men jeg vil avgjøre i hvilken grad forstyrrelsene skal være, og det er mange nivå fra "passerende hunder" til "hund som hopper som en kenguru rett foran og inviterer til lek".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har motsatt erfaring, her i Oslo er det for mange mennesker som vil hilse, da vi reiste kollektivt kunne jeg bruke en time fra jobb til holdeplassen fordi folk skulle hilse og kosemose søteste bernervalpen, og det er vanligvis en kvarters vei. Så jeg endte med å bli den sure kjerringa som ikke lot folk hilse på den bedårende valpen, en hund blir ikke usosial om den må gå forbi tre av fire, tvert imot lærer den at en kan gå forbi mennesker uten å måtte hilse, en fin ting kalt ignorering (som jeg måtte jobbe mye med med X'en, fordi folk ikke lytter etter et svar når de spør om de kan hilse, de bare stuper over happy puppy).

Jeg skulle gjerne hatt et dekken hvor det sto "drit og dra, gi faan", så vi kunne få være litt i fred...

Det samme gjelder jo når en faktisk trener noe, og er på områder med andre hunder som ikke trener, da er det greit å kunne gi et signal til eier om at vi trener, hold hunden din for deg selv, ikke forstyrr - for det er mange som ikke klarer å SE selv at noen trener lydighet, og lar hundene sine invitere til lek. Greit med forstyrrelser under treningen, men jeg vil avgjøre i hvilken grad forstyrrelsene skal være, og det er mange nivå fra "passerende hunder" til "hund som hopper som en kenguru rett foran og inviterer til lek".

Her er det også slik. Folk som kaster seg over valper. De hiver seg over før man får svart. Og mange tar ikke et nei for et nei. Måtte mange ganger stille meg mellom hund og klåfingra menneske med den gammle hunden min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg bare er sær og sur nå, men jeg syns liksom at tjenestedekkenet mister litt av sin verdi om det skal brukes som "tegn" for enhver liten "jobb" hunden skal gjøre - om så det er å gå til postkassa.

Kanskje folk heller burde trene på å si "nei, du får ikke hilse på valpen min nå". Folk flest har faktisk forståelse for at man må trene litt på passeringer også, særlig om du tar deg de 5 sekundene det tar å fortelle de at "ja, den er søt nå, men når du møter den om et år, kommer du til å være glad for at jeg har trent på at h*n kan passere mennesker uten å hoppe på de".

Jeg tror at folk vil miste respekten for det tjenestedekkenet signaliserer - at hunden er i jobb - om annenhver hund skal fly rundt med det, ganske enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, for det hadde vært kjipt om det mistet statusen sin. Man kunne jo oppfattes som "lekhundeier" og ikke "elitehundeeier"....

Det heter "tjenestedekken", ikke sant? Da skal det antageligvis signalisere at hunden er i tjeneste - og hunder er faktisk ikke i tjeneste når de er ute og går tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "tjenestedekken", ikke sant? Da skal det antageligvis signalisere at hunden er i tjeneste - og hunder er faktisk ikke i tjeneste når de er ute og går tur..

Helt enig med deg. Når jeg tenker på et tjenestehunddekken så tenker jeg på brukshunder og redningshunder. Kan til og med tenke på førerhunder, siden de har en så spesiell sele - det er på en måte en arbeidssele, eller en TJENESTEsele om man vil.

Og jeg tror alle kan tjene på å bli flinkere til å si nei når folk vil hilse, det måtte jeg trene meg til, og det ble faktisk enklere etter en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter "tjenestedekken", ikke sant? Da skal det antageligvis signalisere at hunden er i tjeneste - og hunder er faktisk ikke i tjeneste når de er ute og går tur..

Mente selvsagt ikke at man skulle bruke det for hver en liten ting, men jeg fikk et slags inntrykk av at det kom til å miste sin verdi med mindre man KUN brukte det til de mest ekstreme arbeider/treninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med 2ne!

Jeg går mye turer med førerhunder og trener feltsøk og rundering, og folk flest har veldig respekt for dette. Jeg kan ta på tegnet på førerhundene og bevege meg på buss og trikk, inn på kjøpesentre og butikker osv for trening, uten å få spørsmål engang fra de ansatte/vektere/bussjåfører. Om folk skulle brukt tjenestetegn i hytt og pine for å prøve å få like rettigheter som hunder i tjeneste, så kan jeg se for meg at det blir vanskeligere for oss som faktisk benytter oss av disse rettighetene.

Redningshunder får unntak fra båndtvang under rundering - og det forstår folk flest. Om andre skulle utnyttet det ved å ta på hunden sin tjenestetegn og så ha den løs, så mister folk fort den respekten for de hunden som faktisk trenes til redning.

Førerhunder får lov til å gå inn i butikker og på kjøpesentre, reiser gratis med kollektiven osv. Om andre hunder, som ikke er i tjeneste, benytter seg av tjenestetegn kan jeg se for meg at det blir vanskeligere å komme inn på butikk/reise gratis med førerhunder under trening.

Jeg har hatt med meg en del førerhunder på opplæring for å lære seg å gå i rulletrapp på kjøpesentre, gå pent inn på trikk og bane osv. Jeg får rettighetene disse hundene skal ha ved å gå med tjenestetegnet "jeg er under opplæring". Skal jeg begynne å drasse med meg førerhundbeviset så blir det fort mye mer slitsomt.

Derfor vil jeg at bruken av tjenestetegn skal tilhøre tjenestehunder eller hunder i aktiv trening av rundering og feltsøk.

Kan til og med tenke på førerhunder, siden de har en så spesiell sele - det er på en måte en arbeidssele, eller en TJENESTEsele om man vil.

Mange førerhunder har også tjenestedekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor vil jeg at bruken av tjenestetegn skal tilhøre tjenestehunder eller hunder i aktiv trening av rundering og feltsøk.

Hva defineres som aktiv trening av rundering og feltsøk? Hvem skal definere hva som er "lov"/ikke "lov"? (Ta "lov" med en klype salt). Hvorfor ikke i aktiv trening av budføring og spor da (siden det også er NBF)? Klassifiseres innlæring også som "aktiv trening"?

Poenget mitt i tråden er at jeg føler dere legger veldig mye i verdien av det - men personlig har jeg sett flere hunder med slike tegn som trener på likt nivå som meg (og jeg definerer meg ikke som noen med ambisjoner innen bruks, kun for the fun of it). Mener dere at det er galt å bruke tjenestedekken hvis man trener bruks på "generell basis"/ "for the fun of it"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva defineres som aktiv trening av rundering og feltsøk? Hvem skal definere hva som er "lov"/ikke "lov"? (Ta "lov" med en klype salt). Hvorfor ikke i aktiv trening av budføring og spor da (siden det også er NBF)? Klassifiseres innlæring også som "aktiv trening"?

Poenget mitt i tråden er at jeg føler dere legger veldig mye i verdien av det - men personlig har jeg sett flere hunder med slike tegn som trener på likt nivå som meg (og jeg definerer meg ikke som noen med ambisjoner innen bruks, kun for the fun of it). Mener dere at det er galt å bruke tjenestedekken hvis man trener bruks på "generell basis"/ "for the fun of it"?

Ved rundering, feltsøk og budføring, men da spesielt rundering, så er det mest fordi turgåere skal forstå at dette er en hund som arbeider og ikke bare en hund som løper fritt rundt i skauen og har stukket fra eieren.

Ingen kan si hva som er lov og ikke lov, og jeg har selv ikke noen mening om hvor grensen bør gå - på hvem som burde bruke tjenestetegn og når. Men jeg syns folk i denne tråden bør være klar over motargumentene til bruk av tjenestetegn slik de vil benytte det. Jeg forstår ikke hvorfor en hund som skal trenes i byen trenger tjenestetegn for at folk skal la den være i fred - når eieren kan lære seg å be folk holde seg unna. Jeg bor i Oslo og har søt labrador og søt farge-hund og nå en liten valp, men folk holder seg unna når jeg trener, fordi jeg ber dem om det. Så enkelt er det. Og om det er noen mennesker som ikke respekterer det, så respekterer de hvertfall ikke bare et dekken.

Poenget mitt er at tjenestetegn bør forbeholdes de som virkelig har nytte for det, og jeg kan ikke se at andre har nytte av det. Et tjenestetegn betyr ikke bare "la meg være i fred". Jeg ble faktisk litt overrasket før når jeg så at hvem som helst kunne kjøpe seg et tjenestetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor en hund som skal trenes i byen trenger tjenestetegn for at folk skal la den være i fred - når eieren kan lære seg å be folk holde seg unna.

Det er klart, får være måte på latskap :)

Jeg ble faktisk litt overrasket før når jeg så at hvem som helst kunne kjøpe seg et tjenestetegn.

Det er noe jeg også ble overrasket over første gang, men så har jeg bare "omvendt" meg til å tro at hvem som helst kan kjøpe det for hvilket som helst slags bruk. Av den generelle bruk har jeg heller aldri fått inntrykk av at det hadde noe reell bruksverdi, utover det å ha det på hunden under brukstrening av hvilket som helst slag/nivå eller seriøsitet i så måte. Da enten for å venne bikkja til at dekken = arbeid, eller bare for å vise andre at bikkja di trener bruks - "tjohei".

Du kan jo bestille alt fra spesialsydde til masseproduserte hos nettbutikker av alle slag. Siden jeg har sett så mange som bruker dette innen skogsarbeid av alle slag og alle nivåer - har jeg "normalisert" bruken av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med 2ne og Labbis. Jeg synes ikke "vanlige" hundeiere som "bare" trener lydighet skal bruke tjenestetegn for å få være i fred. Jeg er førerhundbruker og når hunden min får løpe løs og leke har den stort sett på seg tjenestetegn som det står "Førerhund" + bjelle. Bruker det også av og til under førerhundselen når jeg er ute, for da kan jeg ha av selen når vi f.eks sitter å hviler et sted og folk ser fortsatat det er en førerhund selv uten førerhundselensom vi bruker når vi går. Jeg har båndtvagsfritak og vesten hjelper meg veldig med aksept fra andre folk som ser oss. Så jeg vil ikke at andre folk skal vanne ut respekten andre har for tjenestetegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...bare for å spørre videre; det er jo forskjell på tjenestedekken/tegn til førerhund og et "tjenestedekken" ala NBF? (Tenker da på farge og tekst, først og framst).

(Har all respekt for førerhunder, og selv om Labrador-radaren hyler og skriker inni meg går jeg pent og pyntelig forbi. Selv kjenner jeg dem igjen pga gulfarge med refleks og seleutstyr, ikke tjenestedekkenet i seg selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva defineres som aktiv trening av rundering og feltsøk? Hvem skal definere hva som er "lov"/ikke "lov"? (Ta "lov" med en klype salt). Hvorfor ikke i aktiv trening av budføring og spor da (siden det også er NBF)? Klassifiseres innlæring også som "aktiv trening"?

Budføring blir stort sett trent på apellbane, og i øvelsen så trenger man 2 stk figuranter som hunden kan løpe mellom - da er det vel strengt tatt ikke et behov for tjenestedekken (og jeg kan ikke huske å ha sett noen bruke tjenestedekken når de trener eller utfører øvelsen budføring). Når hunden går spor, så har den som regel føreren hengende i ei line noen meter bak, og da er det vel strengt tatt ikke nødvendig med et tjenestedekken for å signalisere at hunden jobber, vil jeg tro? Det er vel rimelig åpenlyst, og om man fortsatt ikke forstår at hunden er på "jobb" så kan jo alltids hundeføreren forklare det..

Rundering og feltsøk forutsetter at hunden er løs, i skogen, gjerne når det er båndtvang. Da er det nødvendig å ha et signal på at hunden faktisk ikke er ute og løper formålsløst rundt, ergo bruker man tjenestedekken. Aktiv trening betyr at hunden trenes i øvelsen, og ja - innlæring klassifiseres også som aktiv trening.

Poenget mitt i tråden er at jeg føler dere legger veldig mye i verdien av det - men personlig har jeg sett flere hunder med slike tegn som trener på likt nivå som meg (og jeg definerer meg ikke som noen med ambisjoner innen bruks, kun for the fun of it). Mener dere at det er galt å bruke tjenestedekken hvis man trener bruks på "generell basis"/ "for the fun of it"?

Det har ikke så veldig mye med hvilket nivå man trener på, men HVA man trener på, og om man i det hele tatt trener. Nå virket det som i begynnelsen av tråden at det var jo en god ide å bruke tjenestedekken for "den minste lille filleting" - bare for å få gå i fred, eller for å få "goder" som hunder i aktiv trening får - som f.eks å få være med inn på kjøpesentra e.l., eller få løpe løs i skogen.

Det er ikke noen restriksjoner på hvem som får kjøpe tjenestedekken eller ikke, ergo så er det opp til hver enkelt hva man bruker det til, for å si det sånn. Men vi som trener litt seriøst og har litt ambisjoner er avhengig av goodwill og godt rykte, og da er det kjedelig rett og slett, om folk bruker tjenestedekken utenfor det bruksområdet det opprinnelig var ment for - å signalisere at hunden er på jobb.

Når man ser hvor vanskelig det er å finne brukbare treningsplasser til lydighetsøvelsene fordi at "vanlige folk" lufter hundene sine løse og ikke gidder å plukke opp etter de på de samme plassene, så blir man muligens litt sær på hva man syns er greit og ikke. Vi har blitt "forstyrret" i LP-trening flere ganger av folk som bare må fortelle oss hvor ****** hensynsløse vi hundeeierene er, og det føles veldig urettferdig når det ikke er "oss" som er problemet - vi rydder jo opp etter oss, vi er ikke interessert i å trampe rundt i hundemøkk, og vi har kontroll på hundene våre (stort sett). Det hjelper ikke stort det, når hunder (og trening av disse) blir erklært uønsket på det ene stedet etter det andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo så klart det er vel forskjell på farger osv på de forskjellige "vestene". Men de kan vel se litt like ut, vesten som jeg har på når hunden min er løs er jo gul med svart skrift, en slik hun fra Kifani`s har lagd, så jeg vet ikke... De fleste ser jo det står førerhund da men *s*. Selve førerhundselen, den som jeg bruker hvertfall (den med stiv bøyle på) er bare hvit, med litt grått her og der. Hunden min får leke og kose med andre med vesten på, men når selve førerhundselen er på, da er det jobb. Vesten er jo for å signalisere at det er en førerhund som har "frikvarter" hehe

Jeg setter pris på at du er flink å ignorer labbismagneten :icon_cry: er ikke alle som er like flinke til det... Ei på matbutikken her om dagen bare mååååtte kose litt *sukk* Det går jo stort sett bra, men når det er mange som bare mååå kose litt da blir det problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke så veldig mye med hvilket nivå man trener på, men HVA man trener på, og om man i det hele tatt trener. Nå virket det som i begynnelsen av tråden at det var jo en god ide å bruke tjenestedekken for "den minste lille filleting" - bare for å få gå i fred, eller for å få "goder" som hunder i aktiv trening får - som f.eks å få være med inn på kjøpesentra e.l., eller få løpe løs i skogen.

Det var jeg som startet denne tråden, og om noen leste mitt spørsmål som om jeg ville bruke tjenestedekken for den "minste lille filleting". Så har jeg ikke forklart godt nok.

Jeg er enig i at man skal ha respekt for bruken av tjenestedekken. Og det kommer jeg også til å ha. Jeg takker for gode svar.

Ha en fin sommer :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som startet denne tråden, og om noen leste mitt spørsmål som om jeg ville bruke tjenestedekken for den "minste lille filleting". Så har jeg ikke forklart godt nok.

Antageligvis ikke:

Jeg vet at redningshunder, førerhunder osv bruker det slik at folk skal se at de er på jobb. Ser her at det er mange "vanlige" hunder som bruker tjeneste dekken. Hva tid brukes det og hvorfor?

Når jeg får hund, og skal dra til byen for å miljøtrene. Kan jeg da ta på et tjenestedekken der det står ELEV feks? Jeg tenker at da er det lettere å avvise folk ved å si: " nei vi er ute og trener" :)

Beklager min uvitenhet :aww:

Takker for svar :)Da skal definitvt min valp få seg tjenestedekken med "under opplæring" på når vi ikke ønsker at folk skal forstyrre.

God sommer til deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...