Gå til innhold
Hundesonen.no

Patellaundersøkelse og øyelysning

Recommended Posts

Jeg har noen spørsmål om patellaundersøkelse og øyelysning.

1. Hvor gammel må hunden være når disse undersøkelsene tas?

2. Kan det tas hos en vanlig vetreinær eller må det gjøres et annet sted?

3. Hva er prisen sånn ca. på disse undersøkelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål om patellaundersøkelse og øyelysning.

1. Hvor gammel må hunden være når disse undersøkelsene tas?

2. Kan det tas hos en vanlig vetreinær eller må det gjøres et annet sted?

3. Hva er prisen sånn ca. på disse undersøkelsene?

1. 1 år første gang

2. vær restrektiv til hvilken dyrlege du velger. Man skal være flink og vite hva man holder på med. Øyenlysning er det ikke alle dyrleger som har utstyr til.

3. jeg betalte 490,- for øyenlysning, 100,- for attest patella testen tok han ikke betalt for :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 1 år første gang

2. vær restrektiv til hvilken dyrlege du velger. Man skal være flink og vite hva man holder på med. Øyenlysning er det ikke alle dyrleger som har utstyr til.

3. jeg betalte 490,- for øyenlysning, 100,- for attest patella testen tok han ikke betalt for :lol:

Shit! Det var jo sykt billig! :lol: Hvor i landet bor du?

Jeg regner med å bruke ca 600 på øyelysing, PL aner jeg ikke, men hadde håpet det ikke var så dyrt.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok ringe rundt!

Ja, synes også det var billig. Jer bor i Stavanger (klepp) bruker Tu dyreklinikk. Er super fornøyd og de blir regnet som de beste i området på øyelysning og patella!

ÆÆÆÆH!! glemte å nevne at prisene er + mva.. hehe, trøtt i dag jah! gjor så mye hos dyrlegen i dag at jeg bare leste rett av fra kviteringen. Kom på 2115,- for vaksine av 2 huner, chip på den ene, patella og øye sjekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patella lux sjekk; Om du gjør dette samtidig som du er hos veterinær for å gjøre andre ting - så koster det vanligvis ikke noe, om du trenger attest vil den kunne koste noe.

Om du har en tispe, er det viktig å ikke sjekke patella i tiden rundt løpetid - evt ved drektighet. I disse periodene blir ligamenter løsere, grunnet hormoner. I disse periodene forbereder kroppen seg på mulig drektighet - eller fødsel. Ligamenter blir løsere for å gjøre det lettere å føde. Ta testen utenom disse periodene, ellers kan resultatet bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i østfold så er det kun Jeløya dyreklinikk som øyelyser hunder. De sammarbeider også med Rygge/råde dyreklinikk så om du syntes det blir langt å kjøre til Jeløy så øyelyser de der en gang i blandt også.

Skriver Rygge/Råde da jeg aldri klarer å huske hvilket sted det er på:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i østfold så er det kun Jeløya dyreklinikk som øyelyser hunder. De sammarbeider også med Rygge/råde dyreklinikk så om du syntes det blir langt å kjøre til Jeløy så øyelyser de der en gang i blandt også.

Skriver Rygge/Råde da jeg aldri klarer å huske hvilket sted det er på:)

Takk for svar :) Det er nok Rygge. Jeg mener jeg har hørt at de samarbeider med Jeløy.

Kjempe bra link. Tusen takk :D

Er det lang ventetid på slike undersøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
    • Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...