Gå til innhold
Hundesonen.no

vokting,matforsvar eller noe helt annet?


Tonje

Recommended Posts

Ike er for tiden en grinete kar synes jeg. Han har begynt å vokte matskåla til Felix veldig de siste dagene,og som regel har det holdt med et nei og så gir han seg,men nå er han pån igjen så fort jeg ikke følger med. Det rare er at Felix kan spise av Ike sin skål uten at han reagerer(jeg har aldri sett han reagere på det faktisk),men sin egen skål får ikke Felix røre visstnok. Nå ikveld flytta jeg skåla til Felix i gangen så han fikk spise,for etter Ike`s om-bare-blikk-kunne-drepe-blikk så har han ikke turt å gå nær den hvis Ike er nære nok. Og jeg blir dritlei av å gå å kjefte og mase om at han skal holde seg unna.

Han har også blitt litt verre ang senga mi synes jeg.Stort sett så ligger Felix i hundesenga ved siden av,men iløpet av natten er han oppi senga mi et par ganger. Men nå tørr han nesten ikke det heller lenger,for det skal veldig lite til før Ike forteller at han misliker det hele... Nå skal det sies at Ike aldri vokter senga sålenge jeg ikke ligger der. Og på turer og ellers er han som før,ikke noe tull der. Så hva er dette? Begynner han å bli en gretten gubbe? Har jeg (uten å mene det) gitt uttrykk for at han får lov til å bosse sånn?

Og jada,han skal til vetten for en sjekk,bare for å ha sagt det :yawn:

Noen som har opplevd det samme med sine?Hva gjorde dere isåfall?

Også må jeg få med at de er gode venner ellers,de leker avogtil(Ike er ikke så veldig leken),og løper sammen med tisper uten noe problem.Godbitsøk har de også titt og ofte uten noe bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt uvanlig at de eldste hundene strammer inn litt når yngstehunden begynner å bli voksen, og ressursforsvar er en veldig tydelig greie som de aller fleste hunder forstår og respekterer, så de tar det ofte ut den veien. Det er "tryggere" enn fysisk knuffing og egling, men allikevel en makt-greie - det er min matskål, det er min seng, det er min mamma osv.. Gubbelille kjørte samme greie med Herverket, men han lå aldri i senga sjøl, og han var ikke så keen på kroppskontakt med matmor, så han konsentrerte seg om matskåla (det var den eneste ressursen han syns det var verdt å forsvare, antageligvis :yawn: ). Det trengte ikke å være mat i den, og det var det samme om han ville ha mat eller ikke, det var hans matskål og Herverket kunne holde seg langt borte. Nå fikk han ikke lov til å holde på sånn, så når jeg så at han begynte med den voktigna, så fjerna jeg rett og slett matskåla.

Når det gjelder det der med matskålene, så ville jeg bare flytta Felix sin skål såpass langt unna at han får spise i fred. Jeg syns ikke at det skal være noe pes rundt dette med spisinga, så der er jeg opptatt av at "alle" (det hender det er flere hunder her enn mine også) skal få matro nok til å spise, uten å føle seg truet eller trykket på noen måte. Om han flytter forsvaret til sin egen matskål, så ville jeg bare fjerna den - kan han ikke spise det som ligger oppi der, så trenger han ikke å passe på skåla si heller..

Sofa og seng er MIN ressurs, det er jeg som bestemmer hvem som får ligge der (ikke Dinamor, f.eks, hun syns at Norris burde ligge et annet sted enn sammen med oss nemlig). Det er i det store og hele jeg som bestemmer hva som er greit og ikke her, og jeg trenger ikke hjelp av min "nestkommanderende" (les: Dina).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt akkurat samme erfaringa med mine to jenter, 6 og 2 år gamle. "Gamlemor" kunne i perioder virke sur på den yngste, og hun ville gjerne bestemme alt. Men de er likevel kjempevenner, leker mye sammen osv. Jeg har alltid hatt matskålene deres i hvert sitt rom, men med åpen dør imellom, så jeg har sluppet unna de problemene. Den yngste spiser dessuten mye raskere enn den eldste, så for at den eldste skal få matro må det gjøres slik. Yngstejenta står i døråpningen og kikker, men går ikke inn.

Mine hunder ligger ikke i min seng, så det problemet har jeg ikke. Men jeg tror nok, som 2ne skriver, at de er VI som må bestemme hvordan tingene skal være, og da må også den eldste "surpompen" rette seg etter det! :yawn:

Hos meg fungerer det iallefall veldig bra nå, selv om den eldste naturlig nok er "sjefen" av de to, uten at det dermed kommer til de store konfrontasjonene lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere :rolleyes2: Godt å høre at det antageligvis er en normal greie i hus med to hunder. Jeg prøver jo å bestemme så godt jeg kan,og sier tydelig ifra når Ike prater,men da har han allerede "skremt"Felix såpass at han nekter å komme opp i senga(han sniker seg oppi når vi begge har sovnet visstnok,men allikavel). Jeg er også opptatt av at foringa ikke skal være noe styr,så jeg skal prøve å la de stå lengre fra hverandre framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...