Gå til innhold
Hundesonen.no

Ser meg om etter en hund til!

Marianne&Java

Recommended Posts

Tusen hjertelig takk for et kjempefint svar BDD-girl! Denne typen svar jeg håpet på; erfaringer :icon_cry:

Du har tydligvis likt syn som meg på en del ting også som at f.eks. Doberman er en mer krevende rase enn de fleste (om ikke alle) jeg har på lista. Og jeg har også inntrykk av at noen raser blir oppfattet som å skulle prøve å temme en løve, men som egentlig er ganske greie å ha med å gjøre så lenge man har en viss peiling :rolleyes2:

Som Huldra nevnte i stad med å gå 3 timer tur hver dag med spor og lydighet på veien! Er det virkelig noen som gjør det hver eneste dag? Ja jeg har sånne turer innimellom med ikke HVER dag! Jeg syns nå det er bedre å variere litt jeg :ahappy:

Tusen takk igjen for et godt svar (ikke bare fordi jeg er enig med deg på mange punkter altså :) )

Det kan hende det er noen som gjør det, men da tipper jeg de gjør det fordi de liker det veldig godt selv også.

Og gå tre timer hver dag med spor og lydighet på veien er uaktuelt for meg men har enda til gode å ha en stressa hund for det. :lol:

Enig med deg i variering. Man skal leve med hunden og, og hva gjør man om man blir sengeliggende? Leier noen til å fly tre timer med bikkja med spor og lydighet? Tror ikke det, så da er det bedre å ha en hund som faktisk klarer å takle at noen dager så skjer det veldig lite og kanskje en tissetur i hagen er det som den får. Gir man hunden forventninger om at det er flere timer hver dag så vil den jo ha det og, også når du er syk. Det kan hende Huldra går tre timer hver dag med sin/sine hunder og legger inn spor og lydighet, kasnkje hun klarer å gjøre det når hun er syk også, jeg vet ikke, kjempe fint om hun gjør det. Men de fleste som har hund gjør ikke sånn, selv ikke de som har hunder som er meritterte herfra til evigheten.

Av de raser du har nevnt så er det vel ikke så vanskelig å skjønne at jeg foretrekker Caanan, men Hvit gjeter er absolutt atraktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er meg du sikter til, så anbefaler jeg slettes ikke alltid min egen rase. Om man nå først bidrar, så er det vel gjerne i de tilfellene man kjenner en rase man tenker kunne passet vedkommende (bedre enn andre som er nevnt), og da er det vel naturlig at man kjenner "sine" raser best?

Nei, det er slett ikke deg. :rolleyes2: Jeg så ikke innlegget ditt før jeg hadde postet mitt. Og jeg er enig i at i noen tilfeller passer det å anbefale sin egen rase, men slett ikke i alle. Generelt ser jeg i slike tråder som dette at folk KUN anbefaler sin egen rase, og tenker ikke så hardt over om det er ting som ikke passer med det TS spør om eller ikke. Men igjen; nei - jeg tenkte ikke på deg, og hadde som sagt ikke sett innlegget ditt da jeg postet. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår klubb er det et utrolig stort spenn når det gjelder raser, vi har omtrent alt, til tross for at dette er ei lita bygd.

Ei har en canaan på 5 mnd. Jeg har ei cane corso tispe på samme alder. Vi har trent mye sammen, og etter det jeg har skjønt, har det vært mer jobb med canaanhunden enn med min. Som mindre taklet den ikke så godt å trene nært andre hunder. Da var den vanskelig å få kontakt med, og bjeffet og styrte. Det er bedre nå.

Jeg opplever min som enkel, ihvertfall enda.

Det som særpreger canaanhunden er at den er så selvstendig. Den kan godt finne på å gå sine egne veier som bare knøttliten valp, og det krever nok mer enn vanlig å få en veldressert hund utav den. Den valpen jeg kjenner stakk av gårde bare 9 uker gammel. Trygg på seg selv som den var, ga den blaffen i eieren. Nå er den bedre, og hun kan ha den løs hvis hun passer på. Og den har visst mye egenvilje. Men er også lettlært når man trener positivt.

Den har også mye av urinstinktene i seg.

Hun sier selv at hun har skaffet seg mye jobb, og at han ikke er helt enkel å leve med alltid, men det går faktisk veldig fint! Valpen har utviklet seg bra på alle måter!

Vi har også ei hvit gjeterhund tispe på 10 mnd i klubben. Den er kjempeflott! Minner mye om schæfer ja, men er visst stødigere i gemyttet, og har bedre helse enn schæferen. Denne vet jeg ikke så mye om, men den går spor sammen med oss. Har veldig fin framgang der. Eieren sier hun er en drøm av en hund. Hun har gått fra fuglehund til denne, og det merkes nok. Hun synes hunden er lettlært, og har ikke hatt noen problemer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de har jaktinstinkt, men det trigges som regel først når de får øye på noe spennende. De legger med andre ord sjelden ut på lange søk på egen hånd, slik settere og drivende hunder kan finne på. For meg betyr i hvert fall det at de har et jaktinstikt som er håndterbart - man passer litt på hvor man slipper de løs, og er litt på vakt for katter og rådyr, så går det som regel bra!

Men hvordan er det å trene en Whippet? Jeg trodde de var litt sære og egne på det området der? :lol:

Edit : Tusen takk igjen for mange fine svar :whistle: Bare å komme med alt dere veit :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...