Gå til innhold
Hundesonen.no

Løshund åt levende lam

Tonjeogjeppe

Recommended Posts

For de som lurer er jeg veldig bevisst selv på alltid å bruke bånd når jeg går på tur selv om hunden min er flink på innkalling og alltid kommer. Har aldri hunden løst når det er båndtvang. Klart de aller fleste saue dødsfall skyldes uansvarlige hundeeiere som ødelegger for resten av oss. Men syns så syns på hunden, og på menneskene i de tilfellene hvor det faktisk skjer uhell som vanskelig kunne vært unngått. Skal små barn straffes når hunden blir avlivet fordi pappa var uansvarlig, eller fordi hunden har greid å komme seg løs? Men helt klart, folk må bli flinkere til å holde hundene sine i bånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som lurer er jeg veldig bevisst selv på alltid å bruke bånd når jeg går på tur selv om hunden min er flink på innkalling og alltid kommer. Har aldri hunden løst når det er båndtvang. Klart de aller fleste saue dødsfall skyldes uansvarlige hundeeiere som ødelegger for resten av oss. Men syns så syns på hunden, og på menneskene i de tilfellene hvor det faktisk skjer uhell som vanskelig kunne vært unngått. Skal små barn straffes når hunden blir avlivet fordi pappa var uansvarlig, eller fordi hunden har greid å komme seg løs? Men helt klart, folk må bli flinkere til å holde hundene sine i bånd!

Det er jo dessverre sånn vi må håndholde lover og regler, noen blir alltid skadelidende. Man kan jo ikke slutte å arrestere folk fordi barna deres vil lide heller, mener jeg? Bryter man loven, så bryter man loven- og da må man ta straffen- selv om det i utgangspunktet var et uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(andreas_rafdal @ 23:30 - 05.06.2009) *

Ja,sant nok, ser synspunktet ditt. Som jeg skrev i første innlaegg: hadde det vært min hund, så hadde jeg kjempet det jeg maktet for at den ikke skulle blitt avlivet! Det blir urettferdig at hundeeier skal stå i fare for å miste noe SÅ kjært ved en liten glipp. Man vet aldri hvilke instinkter hunden har, før uhellet har skjedd. Noen raser har mer av sitt opprinnelige innstikt (f.eks huskyer) og da er man selvfølgelig ekstra forsiktig)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men straffene kan forandres:) Får bare håpe at folk flest lærer og begynner å ha hundene sine i bånd. Dersom det kun var saue dødsfall ved uhell, og ikke de 99% andre hvor eieren har hatt hunden sin løs så kunne kanskje ting sett annerledes ut mtp straffer. Men desverre er ikke mange flinke nok til å passe på. Møtte forøvrig norges tidligere skikonge med 2 løse jakthunder midt i et område med mye sau sist helg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ihvertfall oppfordre alle til at dersom det skjer dere så ring sauebonden med engang og forklar situasjonen, isteden for å stikke av! Kanskje kan sauen reddes hvis en veterinær kommer. Sjansen er større for å bli anmeldt tror jeg dersom man stikker av og lar et døende/dødt dyr ligge igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Vil ihvertfall oppfordre alle til at dersom det skjer dere så ring sauebonden med engang og forklar situasjonen, isteden for å stikke av! Kanskje kan sauen reddes hvis en veterinær kommer. Sjansen er større for å bli anmeldt tror jeg dersom man stikker av og lar et døende/dødt dyr ligge igjen

Uhell kan skje, enig i det. men om hunden ikke blir avlivet, og du går tur med hunden og hunden tar en sau til da ??

en hund biter som oftest igjen om den har begynnt med biting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Valpene har blitt store! Vil gjerne se oppdaterte bilder av resten av valpegjengen også 😍 Julehilsen fra Pod (8 mnd), Ild (1 år) og Floss (7 år).
    • Hei. Ble så glad da jeg fant denne siden. Jeg er over gjennomsnittet interessert i hunder, og liker å lese om alle raser.  Har hatt flere hunder selv, men er nå delvis pensjonist, og ønsker ikke heltidsansvar for en hund. Samtidig kan jeg ikke tenke meg et liv uten hund, så store perioder av året har vi hund boende hos oss. Det finnes dessverre mange useriøse hundepassere der ute, så jeg oppfordrer hundeiere til å sjekke nøyde, be om referanser og avtale prøvepass, dersom ukjente skal passe hunden.    Ønsker alle på to- og fire ben en hyggelig og fredelig jul, og alt godt for det nye året. ❤️
    • Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...