Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om mva på hund (enda ett)

Wildah

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal, forhåpentligvis, snart flytte tilbake til Norge fra USA. Hunden skal selvsagt være med.

Er det noen som vet om jeg må betale mva på hunden når vi kommer inn i landet? Hun er jo "brukt vare", og

en del av flyttelasset, som jeg har hatt nesten hele tiden mens jeg har vært her.

Gjelder i grunn hele flyttelasset mitt. Har jo kjøpt mange ting som er verdt mye over 6000 kr, men alt er jo brukt...

Og, om svaret er: Ja, jeg må betale MVA selv om hun har vært i mitt eie lenge.

Hva skjer når jeg har papirer på at jeg har fått henne gratis?

Hun var en gave fra oppdretter (Ergo, navnet B'Golden Gift). Må jeg evt likevel betale MVA

av vanlig pris på rasen? :ahappy:

Noen som har peiling, eller må jeg krype til korset og spørre de rette myndighetene? :)

På forhånd takk for svar & kommentarer.

Skrevet

Om dyr som flyttegods står kun dette å lese på tollvesenets sider:

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet 2000 norske kroner. Er verdien over 2000 norske kroner må du betale 25 prosent merverdiavgift av hele verdien.

Jeg kan ikke svare deg på om de "godtar" en verdi på kroner null når det gjelder flyttegods, men på "vanlig" import hender det at tollerene beregner mva'en ut i fra en antatt mer korrekt verdi hvis de mener at oppgitt verdi har vært satt for lavt.

For øvrig informasjon om flytting til norge:

Toll- og avgiftsfritt

Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

* du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.

* du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.

* gjenstandene bærer preg av å være brukt.

Lykke til :ahappy:

Skrevet

Fra toll.no:

Tollbestemmelser

Følgende dyr kan du innføre tollfritt:

hund

katt

ilder

kanin

burfugl

hamster

marsvin

rotter

mus

chinchilla

skilpadde

akvariefisk

Men du må betale 25 prosent merverdiavgift av hele verdien som er innkjøpspris og frakt.

Dyr som flyttegods

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet 2000 norske kroner. Er verdien over 2000 norske kroner må du betale 25 prosent merverdiavgift av hele verdien.

Tror nok de beregner verdi på hunden selv om den har vært en gave.

Skrevet

Det er mulig dette vil avhenge noe av skjønnet til den tolleren som sitter i bua når du står der med flyttelasset ditt. Jeg har importert flere hunder og tollen har alltid akseptert summen på kvitteringen jeg legger frem. Forstår vel ikke helt at de ikke skulle akseptere at hunden er en gave. Og strengt tatt - hvor stor verdi har hunden da ? De fleste hunder over en viss alder har ingen stor kroneverdi.

En må betale moms på fraktutgiften.

Jeg har også eksportert hunder, også som gaver, og det er ikke mitt inntrykk at andre lands tollvesen setter spørsmålstegn ved de erklæringer som følger vedlagt.

Skrevet

Jeg ville ha kontaktet tollfolkene og hørt med dem jeg. Jeg vet om folk som har stått på grensen og måttet betale moms på fôrhunder de altså ikke har betalt for. Men det har alltid vært i mangel av dokumentasjon. Dette kan jo tyde på at dersom du har bevis for at hun ikke har kostet deg noe, så går det greit. MEN, jeg vet også at folk har stått på grensen og måttet betale høyere moms fordi kontrakten har angitt at kjøpesum var lavere enn verdien på rasen generelt- og at de dermed har trukket dokumentasjonen i tvil... Såh, hør med dem, så vet du hva du har i vente...

Skrevet

Takk for alle svarene :P

Tror jeg skal ta kontakt med de og høre. Synes forøvrig det er snodig politikk at grensen for mva

når man flytter inn igjen til landet er 2000 kroner, mens den er 6000 om man har vært utenlands

en kort tur... Flyttekostnadene er jo store nok som de er :)

Var heldig da jeg fraktet hunden inn til USA, de godtok dokumentasjonen på at hun var en gave,

og ba meg sette opp en symbolsk verdisum på rasen i tolldeklarasjonen (Eller hva det nå enn heter)

Dermed slapp jeg betale MVA her (som er en hårreisende 9% pdd) :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...