Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om mva på hund (enda ett)


Wildah

Recommended Posts

Jeg skal, forhåpentligvis, snart flytte tilbake til Norge fra USA. Hunden skal selvsagt være med.

Er det noen som vet om jeg må betale mva på hunden når vi kommer inn i landet? Hun er jo "brukt vare", og

en del av flyttelasset, som jeg har hatt nesten hele tiden mens jeg har vært her.

Gjelder i grunn hele flyttelasset mitt. Har jo kjøpt mange ting som er verdt mye over 6000 kr, men alt er jo brukt...

Og, om svaret er: Ja, jeg må betale MVA selv om hun har vært i mitt eie lenge.

Hva skjer når jeg har papirer på at jeg har fått henne gratis?

Hun var en gave fra oppdretter (Ergo, navnet B'Golden Gift). Må jeg evt likevel betale MVA

av vanlig pris på rasen? :ahappy:

Noen som har peiling, eller må jeg krype til korset og spørre de rette myndighetene? :)

På forhånd takk for svar & kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dyr som flyttegods står kun dette å lese på tollvesenets sider:

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet 2000 norske kroner. Er verdien over 2000 norske kroner må du betale 25 prosent merverdiavgift av hele verdien.

Jeg kan ikke svare deg på om de "godtar" en verdi på kroner null når det gjelder flyttegods, men på "vanlig" import hender det at tollerene beregner mva'en ut i fra en antatt mer korrekt verdi hvis de mener at oppgitt verdi har vært satt for lavt.

For øvrig informasjon om flytting til norge:

Toll- og avgiftsfritt

Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

* du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.

* du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.

* gjenstandene bærer preg av å være brukt.

Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra toll.no:

Tollbestemmelser

Følgende dyr kan du innføre tollfritt:

hund

katt

ilder

kanin

burfugl

hamster

marsvin

rotter

mus

chinchilla

skilpadde

akvariefisk

Men du må betale 25 prosent merverdiavgift av hele verdien som er innkjøpspris og frakt.

Dyr som flyttegods

Blir dyret innført som flyttegods, er fribeløpet 2000 norske kroner. Er verdien over 2000 norske kroner må du betale 25 prosent merverdiavgift av hele verdien.

Tror nok de beregner verdi på hunden selv om den har vært en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig dette vil avhenge noe av skjønnet til den tolleren som sitter i bua når du står der med flyttelasset ditt. Jeg har importert flere hunder og tollen har alltid akseptert summen på kvitteringen jeg legger frem. Forstår vel ikke helt at de ikke skulle akseptere at hunden er en gave. Og strengt tatt - hvor stor verdi har hunden da ? De fleste hunder over en viss alder har ingen stor kroneverdi.

En må betale moms på fraktutgiften.

Jeg har også eksportert hunder, også som gaver, og det er ikke mitt inntrykk at andre lands tollvesen setter spørsmålstegn ved de erklæringer som følger vedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kontaktet tollfolkene og hørt med dem jeg. Jeg vet om folk som har stått på grensen og måttet betale moms på fôrhunder de altså ikke har betalt for. Men det har alltid vært i mangel av dokumentasjon. Dette kan jo tyde på at dersom du har bevis for at hun ikke har kostet deg noe, så går det greit. MEN, jeg vet også at folk har stått på grensen og måttet betale høyere moms fordi kontrakten har angitt at kjøpesum var lavere enn verdien på rasen generelt- og at de dermed har trukket dokumentasjonen i tvil... Såh, hør med dem, så vet du hva du har i vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene :P

Tror jeg skal ta kontakt med de og høre. Synes forøvrig det er snodig politikk at grensen for mva

når man flytter inn igjen til landet er 2000 kroner, mens den er 6000 om man har vært utenlands

en kort tur... Flyttekostnadene er jo store nok som de er :)

Var heldig da jeg fraktet hunden inn til USA, de godtok dokumentasjonen på at hun var en gave,

og ba meg sette opp en symbolsk verdisum på rasen i tolldeklarasjonen (Eller hva det nå enn heter)

Dermed slapp jeg betale MVA her (som er en hårreisende 9% pdd) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...