Gå til innhold
Hundesonen.no

Genetikk, blå øyne.


Rosin

Recommended Posts

Blå øyne er recessivt ja, akkurat som hos mennesker. Jeg tror det er sånn at en av foreldrene må ha blå øyne selv for å få blått, men hvis foreldrene er brunøyde så blir det bare brunt uansett hva som er videre bakover. Ikke særlig vitenskapelig fra min side, kun egen observasjon av siberiankull jeg vet om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om et recessivt gen så kan jo dette ligge skjult (altså et brunøyd dyr kan bære blå øyne)

Og når man krysser to dyr som begge bærer blått (selvom de selv har brune øyne), da kan man få blåøyd avkom. :P

Bare lurte fordi jeg har hørt at blandingshunder som har husky i seg ofte får blå øyne. Noe som jeg syntes er litt rart. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om et recessivt gen så kan jo dette ligge skjult (altså et brunøyd dyr kan bære blå øyne)

Og når man krysser to dyr som begge bærer blått (selvom de selv har brune øyne), da kan man få blåøyd avkom. :P

Bare lurte fordi jeg har hørt at blandingshunder som har husky i seg ofte får blå øyne. Noe som jeg syntes er litt rart. :P

Jepp, det jeg tenkte jeg og.

Så jeg svarte vel mer til LBL, som sa:

Jeg tror det er sånn at en av foreldrene må ha blå øyne selv for å få blått' date=' men hvis foreldrene er brunøyde så blir det bare brunt uansett hva som er videre bakover.[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis vi sier at genet for blå øune er b å genet for brune øyne(som er dominant) er B. Dominante gen trenger det bare være ett av for å få den egenskapen.

Hvis mor har blåe øyne så må hun ha to recessive gen, altså rr, hvis far har brune øyne, så har han enten BB eller Bb. for at han å mor skal få barn med blåe øyne må han ha d siste alternativet Bb

Bb x bb

Bb, Bb, bb, bb

50% av barna får i dette krysningskjemaet brune øyne, og er bærere av genet for blåe øyne.

å 50% av barna får blåe øyne.

Hadde far derimot at kun dominante gener BB ville det blitt slik:

BB x bb

Bb, Bb, Bb, Bb

Ingen av barna ville fått blåe øyne, men alle vil være bærere av genet.

Hvis både mor å far har brune øyne, men er bærere ville det blitt slik:

Bb x Bb

BB, Bb, Bb, bb

da er det 25% sjanse for at et av barna vil få blåe øyne, 25% sjanse for at et av barna kun vil få dominante gener, å 50% sjanse for at et av barna vil være bærere av genet.

Nå er det lenge siden jeg hadde dette sist så ikke skyt meg om det skulle være noe feil.

Det er nå slik jeg husker dette

:oops:

Å så må jeg spørre, ble det i det hele tatt forståelig? Er ikke så flink å forklare at det gjør noe :oops:

Edit: endret fra krysningskjema til linjer.. litt vanskelig å se krysningskjemaene jeg laget først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja begge foreldrene må ha det recessive genet for å få fram den recessive egenskapen. ( unntaket er vel på kjønnsbestemt arv siden de fleste egenskapene sitter på x-kromosomet å mannfolk har bare ett av dem så de arver fra moren der).

Hey jeg lærte jo litt i naturfagen ifjor, STOLT :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt blåøyde huskyvalper etter brunøyde foreldre..

Så om det kanskje er sånn at begge må bære på genet, eller hva?

Vet du hva? Du har helt rett! :oops: Når jeg får tenkt meg om så har jeg også sett kull med blå øyne der foreldrene har brune. Det er klart det kan skje når foredrene er bærere. Faktisk vet jeg om et kull der tre av fire valper ble blåøyde, selv om foreldrene var brunøyde. Så der bomma jeg skikkelig på en fredagskveld! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...Chicka har blåe øyne og er flat/sib husky og bc blanding...vet ikke noe om foreldrene hennes' date=' men vil det si at begge foreldrene hennes må bære "blåøydgener"? :?[/quote']

Det var faktisk Chicka jeg tenkte på ! :P

Og ja, begge foreldrene hennes må være bærere av genet for blåøyd.

Men siden hun er halvt BC så er det kanskje ikke så rart allikevel.. for BC finnes vel i blåøyd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun er 25% bc...er ikke sikker. på vaksinasjons kortet hennes står det "flat blanding" og på FOD mente de at det var flat 50% bc 25% og sib husky 25%, MEN de lurte litt på om det kunne være husky, dalmis og bc i hun...og ikke flat, men da er det litt rart at det står flat blanding på kortet hennes... men øynene er klare blå, så begge foreldrene må jo bære noe blåe gener.

Noen andre som har noe forslag på hvilke blandinger hun kan være?+ se bilder av hun her: http://www.trulte.com/bilder.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo være mulig da tror jeg.. Hvis den ene forelderen har husky i seg og den andre har BC i seg.. da kan blåøydgenet ha kommet med derfra. :P

Ja det kan det, egentlig samme for meg, Chicka er Chicka og jeg ville ikke byttet mot hele verden. Love

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke dette med blåøyd genet jeg :? Hvis begge foreldre må være bærere av dette genet, hvordan kan da Balder være blåøyd? Moren er vorsteh/pointer/og litt husky(har bare øynene etter huskyen) og faren er renrasa rottweiler og de kan jo ikke få blå øyne eller?

Kommer sikkert aldri til å forstå meg på gener og sånn, naturfag har aldri vert min sterke side hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare denne genetikken, men alle hunder kan få blåe øyne om begge foreldre er bærere av genet. Alle hunder kan ha recessive egenskaper bare at det er så utavlet i rasen at de meget sjelden kommer til uttrykk i den rasen, at det bare er noen indiver igjen som har et recessivt gen, i dette tilfelle blå øyne. Huff vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Litt vanskelig uten å sette opp mange mange krysningskjemaer.

(trenger vel ikke å si at jeg elsker genetikk å se på nedarving av egenskaper :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...