Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn høyre og venstre til agility


MegaMarie

Recommended Posts

Nå er ikke dette særlig nødvendig på mitt nivå, men det blir jo greit når vi når lengre at hun kan det. Jeg tenkte kanskje target stick trening kunne funke ved å f.eks ha en kjegle på venstre siden av meg (kanskje litt forann til venstre) og klikke når hun går bort til den. Senere legge på komandoen venstre. Samme gjør jeg da med høyre. Etter dette er på plass så kunne jeg erstatte kjeglene med hinder og få henne til å gå bort til hinderne når jeg sa høyre og venstre. Når hun har klart dette kunne jeg lagt på hopp komando. Er det en god måte å gå frem på eller har dere andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å komme med noen treningstips, av den enkle grunn at jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å holde styr på høyre og venstre (og hva som er høyre og venstre for bikkja) under en heit konkurranse. Ting går sabla fort, hunden gjør kanskje ikke helt 100% slik du har tenkt, osv. All ære til de som klarer å holde tunga rett i munnen da altså - men klarer du det? Selv baserer jeg meg på kroppspråk og eventuelle andre verbale tilrop når det trengs - jeg har ikke sjangs til å holde orden på hva som er hvor for meg, og i alle fall ikke hva som er hvor for hunden (ikke alltid at høyre for meg er det samme som høyre for hunden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være veldig stødig på høyre/venstre selv før en begynner å lære hunden det :icon_redface: I stedet for høyre/venstre kan du prøve med ut/inn. Ut blir vekk fra deg, og inn mot deg. Retningen ellers klarer du å styre med skuldrene dine. Det kommer mer og mer frem etter hvert som hunden blir hindersikker (vet ikkje hvor lenge du har trent?).

Som Huldra sier, er nok å holde styr på på agilitybanen om en ikkje skal begynne å rote med høyre/venstre i tillegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre og venstre er det samme for deg og hunden da du står BAK den. Står du foran, og hunden kommer i mot deg så er venstre og høyre for hunden du skal bruke. Venstre for hunden, høyre for deg. Høyre for hunden er venstre for deg.

Sånn foregår det med gjeting. Som Hulda sier, så bruk også kroppspråk. Send ut en hånd f.eks til den siden du vil at hunden skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...