Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport


Gjest

Recommended Posts

Prøver å lære Ellie dette.

Hun holder 'apporten' (som forløpig er en stor tykk blyant) i noen sekunder, men hun tygger.

Nå har jeg lest noen gamle tråder her inne, og skal prøve å lokke med leke foran henne mens hun holder og se om hun ikke tygger da.

Men så var det og noen som skrev at de shapet det inn ved å ikke holde apporten rett foran, men å la hunden jobbe på avstand.

Menes det da å legge apporten på bakken og belønne hvis hunden plukker den opp ?

Noen andre tips?

Og hva slags gjenstander bør jeg trene med, bør jeg kjøpe ordentlige apporter eller kan jeg trene med hva som helst jeg finner i huset ?

Hun er forresten snart 5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å lære Ellie dette.

Hun holder 'apporten' (som forløpig er en stor tykk blyant) i noen sekunder, men hun tygger.

Nå har jeg lest noen gamle tråder her inne, og skal prøve å lokke med leke foran henne mens hun holder og se om hun ikke tygger da.

Men så var det og noen som skrev at de shapet det inn ved å ikke holde apporten rett foran, men å la hunden jobbe på avstand.

Menes det da å legge apporten på bakken og belønne hvis hunden plukker den opp ?

Noen andre tips?

Og hva slags gjenstander bør jeg trene med, bør jeg kjøpe ordentlige apporter eller kan jeg trene med hva som helst jeg finner i huset ?

Hun er forresten snart 5 mnd.

Les denne om apportering. Jeg har brukt denne metoden og syns det funker utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det fra en annen innfallsvinkel; Ikke hvordan lære hunden å ikke tygge, men snarere hvordan lære hunden å holde fast? Hvis hunden kan øvelsen apport, men bare har et sloppy bitt, er mitt tips å lære den en kommando for å holde fast... Dette kan du enkelt gjøre med f. eks en skinnfille...Trigg hunden på filla, og la den jakte og bite seg fast..Når den har godt tak gir du den jevn motstand, slik at den ikke får tygge (for da mister den byttet), og implementer samtidig kommando for å holde fast, når hunden da holder et jevnt og fast grep i filla. Repeter øvelsen mange ganger, og reduser motstanden/trykket gradevis etterhvert som hunden begynner å forstå hva som kreves..Når hunden har skjønt hva det vil si å holde fast kan du begynne å generalisere på gjennstander...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne om apportering. Jeg har brukt denne metoden og syns det funker utmerket!

Takk for kjempefin link :ahappy:

Se det fra en annen innfallsvinkel; Ikke hvordan lære hunden å ikke tygge, men snarere hvordan lære hunden å holde fast? Hvis hunden kan øvelsen apport, men bare har et sloppy bitt, er mitt tips å lære den en kommando for å holde fast... Dette kan du enkelt gjøre med f. eks en skinnfille...Trigg hunden på filla, og la den jakte og bite seg fast..Når den har godt tak gir du den jevn motstand, slik at den ikke får tygge (for da mister den byttet), og implementer samtidig kommando for å holde fast, når hunden da holder et jevnt og fast grep i filla. Repeter øvelsen mange ganger, og reduser motstanden/trykket gradevis etterhvert som hunden begynner å forstå hva som kreves..Når hunden har skjønt hva det vil si å holde fast kan du begynne å generalisere på gjennstander...

Og takk for godt tips :lol:

Det skal jeg prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det fra en annen innfallsvinkel; Ikke hvordan lære hunden å ikke tygge, men snarere hvordan lære hunden å holde fast? Hvis hunden kan øvelsen apport, men bare har et sloppy bitt, er mitt tips å lære den en kommando for å holde fast... Dette kan du enkelt gjøre med f. eks en skinnfille...Trigg hunden på filla, og la den jakte og bite seg fast..Når den har godt tak gir du den jevn motstand, slik at den ikke får tygge (for da mister den byttet), og implementer samtidig kommando for å holde fast, når hunden da holder et jevnt og fast grep i filla. Repeter øvelsen mange ganger, og reduser motstanden/trykket gradevis etterhvert som hunden begynner å forstå hva som kreves..Når hunden har skjønt hva det vil si å holde fast kan du begynne å generalisere på gjennstander...

Jag tycker i och för sig inte att tipset är speciellt illa, men jag undrar varför man ska lära in ett "håll fast"-kommando? Blir det istället för apport-kommandot då? Eller som ett dubbelkommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker i och för sig inte att tipset är speciellt illa, men jag undrar varför man ska lära in ett "håll fast"-kommando? Blir det istället för apport-kommandot då? Eller som ett dubbelkommando?

Jeg ser ikke dette som en del av innlæring av øvelsen apport, men heller som et eget moment ifbm innlæring av en alternativ atferd i situasjoner der hunden tygger på gjenstanden i apportering, f. eks ved innkomst/ innsitt (les: avlæring av tygging/ spytting).. Forutsetningen er jo som jeg skrev at hunden i utgangspunktet kan øvelsen og har forståelse for hva ”apport!” betyr…(Ser jeg leste startinnlegget dårlig, og at dette ikke er tilfellet her)... Men ja, som en dobbeltkommando du kan ha i bakhånd i en overgangsfase, i de tilfellene hunden trenger det… Er mann konsekvent og timer riktig med belønning tar det ikke lang tid før dobbeltkommandoen er overflødig, og hunden har forståelse for ”hvilke knapper den må trykke på” for å utløse belønning, påvisning av figurant eller lignende… Det er klart det er mange veier til rom og alle hunder er individer, så absolutt ikke en fasit på det å avlære tygging, men et tips jeg vet kan funke for noen… Når det derimot er snakk om innlæring av selve apport øvelsen som sådan, er dobbeltkommando likevel overflødig, da du like godt kan gi den motstand i gjenstanden (egentlig basert på tilsvarende prinsipp som overnevnte) fra starten ifbm innlæring av grepet og befesting av apport kommando..!? - det er jo det beste, for da slipper mann forhåpentligvis problemer med tygging senere..Det lønner seg jo som kjent alltid å gjøre det skikkelig like godt først som sist;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...