Gå til innhold
Hundesonen.no

Tilskudd av fettsyrer


Stripa

Recommended Posts

Heisann, tenkte jeg skulle kjøpe tilskudd av omega til hunden min, men vet ikke riktig hviken type jeg skal kjøpe. Oppdretter har gitt han solsikkeolje, men de på dyrebutikken sa at han burde ha i seg omega 3 også fordi soslikkeolje inneholder kun plante olje (en slags omega 6 bare).

Han er litt tørr i pelsen, men dette er vel først og fremst tiltenkt som et livslangt tilskudd som skal være bra for ledd og fremme sunn pels.

Tenkte å stikke bort til helsekosten og prøve Udo's Chioce, den er det både omega 3, 6 og 9 i riktig blanding (for menensker vel og merke, man kan ikke tenkte meg at den er farlig for hunder, har hørt om flere som bruker den).

Hva bruker dere og hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin har et for som heter Beauty, dette er tilsatt ekstra oljer for pelsen.

I tillegg er omega 3 oljer kjempebra, det finnes spesiallagede oljer til hund, de til mennesker inneholder stoffer som er skadelige for hunden.

Det finnes mange forskjellige, men en som er veldig populær er Baddakys. Også Superpels, Salmopet osv er bra oljer, og det finnes også gode seloljer. Jeg bruker også rapsolje i tillegg til omega 3 olje :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
de til mennesker inneholder stoffer som er skadelige for hunden.

Hvilke stoffer da? Alle oljer inneholder jo ikke det samme, så det blir umulig å si at de til mennesker inneholder noe som er skadelig for hunder. Er det bare snakk om ren fiskeolje f.eks. så spiller det vel ikke noen rolle hvem den selges for. Man nå heller se på innhold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Udos Choice er en av de bedre jeg har hørt om, så anbefaler den.

Men hva forer du på da ?

Foreløpig forer jeg på eukanuba valpefor for mediumstore raser, men synes Lucas har litt tørr pels, og han klør litt mye til tider. Og generelt så er det bra å gi han litt olje i maten. Jeg var innom helsekosten, og valget falt for Eskimo 3 foreløpig, prøver den først så ser jeg hva jeg kjøper etterpå. Gir en liten dæsj med olivenolje i tillegg for å få litt omega 6 også i tillegg til omega 3.

Eskimo 3 inneholder helt ren fiskeolje uten noen som helst tilsetningstoffer, så den er ikke farlig for hunder. En av de reneste fiskeoljene på markedet.

Forresten, er det noen som har erfaring m å gi rått egg? Tenkte han kunne få ett rått egg i uka for pelsen sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert rå foring, feks vom & hundemat ?

Rått egg er jo sunt og bra, men vet ikke hvor mye effekt du får av et egg i uka.

Nå skal det sies at Lucas er en valp på litt over 3 mnd, så vom og hundemat er kanskje ikke noe jeg løper og kjøper i mårra. Men har tenkt litt på det faktisk, og når han bglir litt eldre så blir nok det vurdert, i tillegg til tørrfor.

Hvor mange egg vil du si skal til før man merker effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke stoffer da? Alle oljer inneholder jo ikke det samme, så det blir umulig å si at de til mennesker inneholder noe som er skadelig for hunder. Er det bare snakk om ren fiskeolje f.eks. så spiller det vel ikke noen rolle hvem den selges for. Man nå heller se på innhold...

Tran til mennesker inneholder for mya A og D vitaminer. Hunder kan derfor få A- og D-vitaminforgiftning. A-vitaminforgiftning kan føre til blant annet smertefulle lidelser i skjelett og leverskader, og D-vitaminforgiftning kan føre til hyperkalsemi - forhøyede kalsiumverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Tran til mennesker inneholder for mya A og D vitaminer. Hunder kan derfor få A- og D-vitaminforgiftning. A-vitaminforgiftning kan føre til blant annet smertefulle lidelser i skjelett og leverskader, og D-vitaminforgiftning kan føre til hyperkalsemi - forhøyede kalsiumverdier.

Joa, men det er ingen som har skrevet om tran her. Det finnes mange typer omega-3 tilskudd til mennesker, og mange av dem er rene fiskeoljer uten vitaminer og all mulig annen dritt. Altså akkurat det samme som du får kjøpt til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det sies at Lucas er en valp på litt over 3 mnd, så vom og hundemat er kanskje ikke noe jeg løper og kjøper i mårra. Men har tenkt litt på det faktisk, og når han bglir litt eldre så blir nok det vurdert, i tillegg til tørrfor.

Hvor mange egg vil du si skal til før man merker effekt?

De har valpefor også altså :lol:

Hunden min har fått det siden hun var liten, hun er 5 mnd nå.

Tørrfor vrs V&H er jo litt omdiskutert, så du får kanskje lese litt om det å gjøre deg opp en egen mening, står mye bra i en del diskusjoner hvis du søker litt her inne.

Ang eggene så vet jeg faktisk ikke, har ikke noe erfaring i å gi det sammen med tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har valpefor også altså :lol:

Hunden min har fått det siden hun var liten, hun er 5 mnd nå.

Tørrfor vrs V&H er jo litt omdiskutert, så du får kanskje lese litt om det å gjøre deg opp en egen mening, står mye bra i en del diskusjoner hvis du søker litt her inne.

Ang eggene så vet jeg faktisk ikke, har ikke noe erfaring i å gi det sammen med tørrfor.

Har de det altså..? Det visste jeg ikke. Kan du fortelle meg litt om hvordan du gjør det m det foret, fra innkjøp til servering? Altså ser for meg at det er mye billigere å kjøpe 20 kilo's blokker, men så var det oppbefaringsplass siden det må stå i fryseren, og så må man sikkert huske å ta opp fra fryseren hver dag sånn at man har til dagen etterpå, tror jeg? :) og hvordan er konsistensen, og hvor mye gir du til valpen din, jeg får nesten si valp siden den er 5 mnd :) Hvor mye koster dette foret?

Når du sier at du har dårlig erfaring m å gi egg i tørrfor, har du erfaring med å gi egg generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de det altså..? Det visste jeg ikke. Kan du fortelle meg litt om hvordan du gjør det m det foret, fra innkjøp til servering? Altså ser for meg at det er mye billigere å kjøpe 20 kilo's blokker, men så var det oppbefaringsplass siden det må stå i fryseren, og så må man sikkert huske å ta opp fra fryseren hver dag sånn at man har til dagen etterpå, tror jeg? :) og hvordan er konsistensen, og hvor mye gir du til valpen din, jeg får nesten si valp siden den er 5 mnd :P Hvor mye koster dette foret?

Når du sier at du har dårlig erfaring m å gi egg i tørrfor, har du erfaring med å gi egg generelt?

Ja men kan altså bare svare for meg selv, er nok mange som gjør det annerledes (og har større fryser) enn meg :lol:

Jeg har bare en liten fryseavdeling i selve kjøeskapet så kjøper inn de minste pølsene ganske ofte. Her jeg bor selger de V&H overalt så tar det bare med når vi er ute å handler mat til oss selv.

Har du fryseplass til å kjøpe i større mengder blir det billigere ja, men har regnet ut at det ikke koster oss noe mer enn å fore på tørrfor iallefall.

Når vi kommer hjem fra butikken har pølsene av og til tint litt slik at det går ann å dele dem i ganske frossen tilstand. Det blir det minst gris av. Er jeg flink da deler jeg opp alle med en gang, og putter de ferdig oppskåret i fryseren, og legger den hun skal spise i skålen hennes til tining på kjøkkenbenken. Så tar jeg bare opp i porsjoner til neste foring, evt har noen i kjøleskapet. Av og til får hun det også ganske frossent, om ikke helt - for da er det ikke særlig spennende syntes hun.

Jeg pleier å dele en pølse i 3, og hun får fra 2 - 4 porsjoner om dagen, avhengig av hva jeg får henne til å spise - hun er ikke noe matvrak. Hun er ganske aktiv, men i veldig fint hold på det :)

www.vomoghundemat.no står det at foringsmengde vil variere enormt fra med rase, alder og aktivitetsnivå til hunden. Ved fullforing er veiledende foringsmengde ca 2% av hundens vekt. Valper trenger betydelig mer. Prøv deg frem til hva som passer for din hund.

Der kan du sikkert lese mer om priser også. Konsistensen er vel litt hardere enn kjøttdeig i tint tilstand ? Det kan renne litt av det som tint også, så greies å håndtere når det fortsatt er litt frossent.

Ang egg så må jeg presisere at jeg ikke har dårlig erfaring i å gi det sammen med tørrfor, har bare ikke noe erfaring med det.

Ettersom du har tenkt på å gi det har du sikkert fått med deg at det inneholder sunne fettsyrer og mye proteiner.

Jeg gir det av og til, men ikke etter noe fast regime.

Jeg er iallefall fornøyd med både pelsen og holdet på min hund, i tillegg vet jeg at mange hunder med allergier og hudproblemer fungerer fint på V&H i forhold til de problemene de hadde på tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men kan altså bare svare for meg selv, er nok mange som gjør det annerledes (og har større fryser) enn meg :whistle:

Jeg har bare en liten fryseavdeling i selve kjøeskapet så kjøper inn de minste pølsene ganske ofte. Her jeg bor selger de V&H overalt så tar det bare med når vi er ute å handler mat til oss selv.

Har du fryseplass til å kjøpe i større mengder blir det billigere ja, men har regnet ut at det ikke koster oss noe mer enn å fore på tørrfor iallefall.

Når vi kommer hjem fra butikken har pølsene av og til tint litt slik at det går ann å dele dem i ganske frossen tilstand. Det blir det minst gris av. Er jeg flink da deler jeg opp alle med en gang, og putter de ferdig oppskåret i fryseren, og legger den hun skal spise i skålen hennes til tining på kjøkkenbenken. Så tar jeg bare opp i porsjoner til neste foring, evt har noen i kjøleskapet. Av og til får hun det også ganske frossent, om ikke helt - for da er det ikke særlig spennende syntes hun.

Jeg pleier å dele en pølse i 3, og hun får fra 2 - 4 porsjoner om dagen, avhengig av hva jeg får henne til å spise - hun er ikke noe matvrak. Hun er ganske aktiv, men i veldig fint hold på det :aww:

www.vomoghundemat.no står det at foringsmengde vil variere enormt fra med rase, alder og aktivitetsnivå til hunden. Ved fullforing er veiledende foringsmengde ca 2% av hundens vekt. Valper trenger betydelig mer. Prøv deg frem til hva som passer for din hund.

Der kan du sikkert lese mer om priser også. Konsistensen er vel litt hardere enn kjøttdeig i tint tilstand ? Det kan renne litt av det som tint også, så greies å håndtere når det fortsatt er litt frossent.

Ang egg så må jeg presisere at jeg ikke har dårlig erfaring i å gi det sammen med tørrfor, har bare ikke noe erfaring med det.

Ettersom du har tenkt på å gi det har du sikkert fått med deg at det inneholder sunne fettsyrer og mye proteiner.

Jeg gir det av og til, men ikke etter noe fast regime.

Jeg er iallefall fornøyd med både pelsen og holdet på min hund, i tillegg vet jeg at mange hunder med allergier og hudproblemer fungerer fint på V&H i forhold til de problemene de hadde på tørrfor.

Jeg har også bare sånn fryser integrert i kjøleskapet, og den er stappmett allerede :P så hadde egentlig slått litt fra meg VoH pga det, men kan jo kjøpe de små pølsene, har sett de selges ikke langt unna her. Og så går det ann å holde av ei fryseskuffe til hundebarnet :P

Men har du tenkt over om det lukter veldig av de pølsene når du forer? Har en mann heme som må ha vært blodhund i sitt tidligere liv, så han er ganske så kresen på lukter (som jeg ikke kjenner engang, men som viser seg å være der) :P 2 % av hundens vekt hørtes veldig lite ut, på Lucas ville det ha vært noe sånt som 68 gram om dagen. Han veier 3.4 kg. Men er det kanksje sånn at dette er så næringsrikt at man ikke trenger mye av det?

Hvis dette blir aktuelt (skal kjøpe det neste gang jeg er i byen) så tror jeg nok at jeg etter hvert når Lucas har blitt eldre, kommer til å få to måltider om dagen (når får han 3), tørrfor om mårran v 7 tida, og VoH som middag v 16 tida. Tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du tenkt over om det lukter veldig av de pølsene når du forer? Har en mann heme som må ha vært blodhund i sitt tidligere liv, så han er ganske så kresen på lukter (som jeg ikke kjenner engang, men som viser seg å være der) :aww: 2 % av hundens vekt hørtes veldig lite ut, på Lucas ville det ha vært noe sånt som 68 gram om dagen. Han veier 3.4 kg. Men er det kanksje sånn at dette er så næringsrikt at man ikke trenger mye av det?

Hvis man lukter på v&h pølsene, så lukter man jo at de ikke lukter blomster akkurat. Men det skal ikke mer til enn å ta plast over det du putter det oppi så lukter det ikke noe.

Lucas er valp er han ikke? Da skal han nok ha mer, 2% er på voksne hunder. Men det er veldig individuelt hvor mye de forskjellige hundene trenger, så man må bare prøve seg fram. Jeg gir mye mer enn 2% til mine. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner klaget over "den hundematen som en får kjøpt fryst lukter så forferdelig", så får henne ble det m den ene gangen. Men jeg vet ikke hva slags mat det var, kan ha vært noe anet enn VoH også. Men skal prøve det :whistle:

Jo, Lucas er en valp på litt over 3 mnd. Men synes 2 % hørtes så lite ut for alle hunder jeg ama :aww: Tørrfor mengden han skal ha (i føge eukanuba sin anbefaling) er 165 gram om dagen, synes nesten det er for lite og jeg da, han spiser opp alt hver gang og vil gjerne ha mer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må ikke følge den anvisningen for nøye, man kjenner sin egen hund best og man ser fort om den trenger mer eller mindre. Mine hunder får nærmere 4% begge to, og de er overhode ikke tykke. :whistle:

Hvordan ser du det egentlig? Et dumt spm kanskje, men har aldri hatt valp før (heller ikke en voksen hund som jeg hadde foringansvar på). Jeg synes Lucas virker grei, han veide 2,4 kg når han kom til oss, og på snart 3 uker har han blitt 3,4 kg. Jeg kjenner fint ryggraden hans og ribbeina, så sånn sett synes jeg han er fin. Men som sagt, så spiser han opp all maten han får og skulle nok selv ønske han fikk mer :aww:

Vi går nok ikke de lange turene enda, han er ikke så gamle karen. Er redd for at han skal bli tykk, har en katt som er veldig overvektig og det er klin umulig å slanke bort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du det egentlig? Et dumt spm kanskje, men har aldri hatt valp før (heller ikke en voksen hund som jeg hadde foringansvar på). Jeg synes Lucas virker grei, han veide 2,4 kg når han kom til oss, og på snart 3 uker har han blitt 3,4 kg. Jeg kjenner fint ryggraden hans og ribbeina, så sånn sett synes jeg han er fin. Men som sagt, så spiser han opp all maten han får og skulle nok selv ønske han fikk mer :aww:

Vi går nok ikke de lange turene enda, han er ikke så gamle karen. Er redd for at han skal bli tykk, har en katt som er veldig overvektig og det er klin umulig å slanke bort :whistle:

Da er han nok i fin form. Man skal kunne kjenne ribbeina på hunden. Jeg er og redd for at mine hunder skal bli tykke, så jeg passer veldig på. Det er ikke bra for noe å være overvektig. Og som du sier har jeg og inntrykk av at det er vanskelig å få bort når det først har satt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2% regelen gjelder for voksne hunder. Valper skal ha betydelig mer. Det blir ca rett dersom du tar den voksne vekten hans (si han skal bli ca 20 kg), og bruker 2% av det (200g). Alternativt kan du tenke at valper skal ha ca 6-8% av sin egen vekt, men dette må du jo hele tiden minke etterhvert som hunden vokser. Men det viktigste er å være obs på valpen; blir den tynnere eller tykkere; i så fall endrer du mengden. Valper er forskjellige, og noen valper kan få spise til de selv sier stopp og det blir akkurat passe mye. Andre valper spiser til de sprekker og vel så det, og da er det viktig at eieren følger med på hva som er passe mengde og regulerer matinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...