Gå til innhold
Hundesonen.no

Ting å finne på ute/på tur


Pion

Recommended Posts

Har lyst til å legge inn litt diverse hjernetrim og aktiviteter når jeg er ute med hunden, men det skorter litt på kreativiteten.

Har funnet ut at gjemsel (en person gjemmer seg mens en annen holder bikkja) fungerer fantastisk, går fint å øke vanskelighetsgraden, bikkja elsker det og snuser og leter og gir seg ikke.

Dessverre er jeg som regel alene på tur, så jeg får ikke gjort dette så ofte.

Har gjemt ting med mat i hagen noen ganger, men vil gjerne ha fler tips til varierte ting jeg kan finne på, og tips til hvordan jeg kan gradvis øke vanskelighetsgraden på ting.

Merker ihvertfall en helt enorm forskjell på henne etter å ha diltet tur kontra jobbet litt med hodet :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å legge inn litt diverse hjernetrim og aktiviteter når jeg er ute med hunden, men det skorter litt på kreativiteten.

Har funnet ut at gjemsel (en person gjemmer seg mens en annen holder bikkja) fungerer fantastisk, går fint å øke vanskelighetsgraden, bikkja elsker det og snuser og leter og gir seg ikke.

Dessverre er jeg som regel alene på tur, så jeg får ikke gjort dette så ofte.

Har gjemt ting med mat i hagen noen ganger, men vil gjerne ha fler tips til varierte ting jeg kan finne på, og tips til hvordan jeg kan gradvis øke vanskelighetsgraden på ting.

Merker ihvertfall en helt enorm forskjell på henne etter å ha diltet tur kontra jobbet litt med hodet :icon_confused:

Gjem forskjellige gjenstander som hun kan søke etter og komme tilbake til deg med (feltsøk the fun way) - gjør det enkelt i begynnelsen, og gjem gjenstandene på vanskeligere og vanskeligere plasser.

Be henne hoppe opp på steiner, gjerder o.l og ting hun klarer å komme seg opp på som dere passerer,

Tren bli-øvelser (kan fint kombineres med å gå ut spor til hunden, også kan man legge en leke eller mat i slutten av sporet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogen er ofte en glemt og vidunderlig agilitybane laget av natur. Ta en titt på de vante stiene og plutselig har du nedfelte trær til å balansere på, hoppe over eller krype under, trær som står klare for slalom, steiner og bekker perfekte for trene balanse, kontroll og kommunikasjon.

Jeg klarer liksom aldri å drive med noe mer konsentrert enn tur med hunden min, men vi jobber aktivt med at han skal lære seg å takle alle naturlige utfordringer han blir gitt. Så slalom mellom trær, kryssing av elver, klatring opp og ned steinete bakker og balansering på nedfelte trær er noen av mange ting vi driver med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gå spor med henne?

Det har jeg lyst til! Burde jeg gå på kurs en gang, kanskje?

Jeg får henne ikke til å følge "sporene" jeg lager til henne, hun slurver rundt og rundt, hopper over evt. gudboter osv. Vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å gå et ordentlig spor og ikke bare ruse fram og tilbake.

Gjem forskjellige gjenstander som hun kan søke etter og komme tilbake til deg med (feltsøk the fun way) - gjør det enkelt i begynnelsen, og gjem gjenstandene på vanskeligere og vanskeligere plasser.

Det har jeg gjort noen ganger, minus "komme tilbake"-delen. Bør jeg lære henne å gjøre det?

Be henne hoppe opp på steiner, gjerder o.l og ting hun klarer å komme seg opp på som dere passerer,

Tren bli-øvelser (kan fint kombineres med å gå ut spor til hunden, også kan man legge en leke eller mat i slutten av sporet)

Sånne ting prøver jeg også, bli-øvelser er kjempefint, men der må jeg gå saakte frem tror jeg :)

Skogen er ofte en glemt og vidunderlig agilitybane laget av natur. Ta en titt på de vante stiene og plutselig har du nedfelte trær til å balansere på, hoppe over eller krype under, trær som står klare for slalom, steiner og bekker perfekte for trene balanse, kontroll og kommunikasjon.

Det er min favorittform for tur :icon_confused: Får prøve å få inn litt skogsutforskning de gangene jeg er på steder med terreng vi kan utnytte.

Takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun blir forvirret av godbiter i sporet, prøv å bare gå et helt normalt spor til henne uten å legge noe i sporet og bare bruk en belønning på slutten. Mange hunder tenker "godbitsøk" når det ligger godbiter i sporet, og da blir det mye vimsing.

En annen ting som bruker å hjelpe på vimsing er å la sporene ligge lengre før man går dem. Et ferskt spor lukter veldig sterkt for en hund, og da blir det lett at de går ut til sidene og slikt for å følge ferten som flytter på seg. Når sporet er eldre blir lukta mer fra selve sporet der du gikk, ikke så mye rundt omkring i resten av skogen.

Håper det ble litt forståelig :icon_confused:

Bli-øvelser trener jeg ofte med My og hun har blitt veldig flink nå. Jeg begynte med å feste henne til ting i bånd, og nå ligger hun ganske stødig løs også til jeg gir henne fri-signal. Man må gå sakte frem i begynnelsen ja, og når hunden gjør feil er det bare å "overse" og prøve på nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men nå fikk jeg faktisk en ide til hva jeg kan gjøre med Ellie.

Når vi går tur så pleier jeg å gjemme ballen hennes. Men siden hun bare er 4 mndr, kan hun ikke bli kommandoen så lenge enda, så jeg rekker ikke gjemme ballen særlig godt - det blir litt for lett.

Evt så må jeg holde henne i båndet og kaste ballen avgårde langs bakken, men da ser hun jo tydelig hvor den fyker hen.

(Pleier å kaste den inn i noe buskas for å gjøre det vanskeligere).

Men nå skal jeg prøve å gå ut alene å gjemme ballen rett utenfor huset her og så ta henne med ut å be henne finne den. Kan det funke? Og er det 'å gå spor' å lete etter ballen sin på den måten, eller kan det egentlig ikke kalles det?

Iallefall, på den måten vil det jo gå litt tid fra jeg gikk 'sporet' med ballen (?) til hun skal finne den.

Og jeg får en kort økt med alenetrening i samme slengen :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...