Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser/bajser inne på natten

Huldra

Recommended Posts

Terrier er terrier.

Kan det være rent trass? Full kontroll, all oppmerksomhet?

Jeg ville 1, tatt den med ut alene første tur for å få ro til å tisse.

2. Matet de 17 på ettermiddagen. (evt bår du drar på ettermiddagen)

3. Går hun ikke på do 12, så blir det bur, går hun på do, ikke bur.

MASSE vann på tørrforet/voma og da MÅ hun jo tisse...

Jeg har forstått at veldig mange på dette forumet har et nokså forskjellige syn på hundeoppdragelse fra meg selv. Men jeg håper virkelig du i det minste er i mindretall når du ikke bare foreslår å straffe en hund for å ikke måtte på toalettet, men i tillegg foreslår å ville straffe den med *bur*, dette angivelige trygge stedet som burforkjempere hevder det er. Finnes det virkelige ingen grenser for hva det er greit å overføre til hunden sin? Er det virkelig normalt å tro at hvis hunden din ikke tisser på dagtid er det en del av planen for å klatre på rangstigen eller at den "trasser"?

Jeg kunne skrevet mer, men jeg hører mumlende lyder fra verandaen hvor hundene mine ligger, og må nesten gå ut for å slå ned på det åpenbare konspirasjonsgrubleriet der ute. Ønsk meg lykke til, kanskje best å ta en med strømbatong for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er "trass". Hva skulle hun "trasse" for? Hun har et mye mer innholdsrikt liv enn de fleste andre cairn terriere, og hun ser ut til å trives veldig bra.

Jeg er i utgangspunktet mot bur, men har vært inne på tanken. Grunnen til at jeg har slått det i fra meg i denne situasjonen (med de kriterier for bur som netteliten skisserer), er fordi hun ikke gjør fra seg inne hver natt hun ikke har gjort fra seg kvelden i forveien. Det er dessuten ikke snakk om kun tissing - skulle jeg da også hatt henne i bur når hun ikke har bajset? Det ville blitt fryktelig ofte; i praksis hver natt omtrent!

Jeg har prøvd å gå kveldsturer (ikke morgenturer) med henne alene, men med samme resultat; hun gjør ikke fra seg oftere da enn når hun går sammen med Tulla. Om morgenen er det stort sett ikke noe problem, siden jeg er hjemme på dagtid stort sett. Da blir hun luftet oftere enn hun blir på natten, hehe. Jeg føler også det er mer forebyggende å lufte henne alene om kvelden kontra å lufte henne alene om morgenen - da har hun jo allerede holdt seg hvis hun ikke har gjort noe inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hadde det vært min hund hadde jeg stått opp et par-tre ganger i løpet av natten og luftet henne, og sett om det hjalp... :whistle:

Da hadde jeg, helt ærlig, latt bikkja bæskje inne.. Om jeg måtte stå opp om natta for å lufte en voksen frisk hund, da fikk jeg heller finne fram skurefilla de gangene det hadde gått galt altså. Så stor inngripen i mitt liv får ikke mine hunder lov til å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg, helt ærlig, latt bikkja bæskje inne.. Om jeg måtte stå opp om natta for å lufte en voksen frisk hund, da fikk jeg heller finne fram skurefilla de gangene det hadde gått galt altså. Så stor inngripen i mitt liv får ikke mine hunder lov til å ha.

:wub: Da er vi nok to! Det skal jo sies at det er et fryktelig lite problem, og hun er en liten hund, så de gangene det går galt er det fort gjort å vaske etterpå. Gulvene blir heller ikke ødelagt, så jeg bekymrer meg ikke for slike "materielle" ting heller. Jeg bare lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å unngå det, for det er jo klart at i en idèell verden hadde hun jo ikke tisset/bajset inne på natten..

Kanskje jeg bare må akseptere at jeg har en "slik" hund..? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Da er vi nok to! Det skal jo sies at det er et fryktelig lite problem, og hun er en liten hund, så de gangene det går galt er det fort gjort å vaske etterpå. Gulvene blir heller ikke ødelagt, så jeg bekymrer meg ikke for slike "materielle" ting heller. Jeg bare lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å unngå det, for det er jo klart at i en idèell verden hadde hun jo ikke tisset/bajset inne på natten..

Kanskje jeg bare må akseptere at jeg har en "slik" hund..? :)

Jeg hadde også skuret gulv fremfor å ødelegge nattesøvnen.

Ja, hvis det blir så mye bur, så er det ikke en ideell løsning...

Jeg tenkte at hun får så mye fokus på "gå på do" at det bare stopper opp for henne?

Belønning når hun går på do, men det gjør du jo.

Det er vel ikke så mye mere du kan gjøre. Men kanskje settemåltidene tidligere og tidligere, sånn at det kommer ut når det skal liksom...

De dagene dt skjer, prøve å se en sammenheng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Da er vi nok to! Det skal jo sies at det er et fryktelig lite problem, og hun er en liten hund, så de gangene det går galt er det fort gjort å vaske etterpå. Gulvene blir heller ikke ødelagt, så jeg bekymrer meg ikke for slike "materielle" ting heller. Jeg bare lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å unngå det, for det er jo klart at i en idèell verden hadde hun jo ikke tisset/bajset inne på natten..

Kanskje jeg bare må akseptere at jeg har en "slik" hund..? :)

Joda, jeg skjønner det høres veldig drøyt ut. :D Og jeg mener selvfølgelig ikke resten av livet hennes, det hadde ikke jeg heller gjort. Jeg bare tenkte at siden hun har gjort det noen ganger, så har hun nok fått det for seg at det er helt greit, og derfor trenger hun ikke stresse med å "få ut" alt før dere legger dere. Men hvis du lufter henne om natten noen dager på rad skjønner hun kanskje at man ikke skal gå på do inne selv om du ligger og sover. Jeg vet ikke jeg, bare litt lufting av tanker... Hvis det ikke er aktuelt for deg så skjønner jeg det. ;) Som du sier så er det jo ikke en katastrofe, og det blir kanskje vanskelig å gjøre dette siden hun gjør det så sjelden. Var bare et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner litt igjenn dette fra min Australske terrier.

jeg kjøpte bur på ca 105x72x84.. Kjøpte det største jeg fant siden jeg IKKE liker bur. men jeg klarte ikke bruke det.

Fikk han sove på soverommet sammen med meg skjedde det ingen ting.

Ellers så vil jeg foreslå siste måltid i firetideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også skuret gulv fremfor å ødelegge nattesøvnen.

Ja, hvis det blir så mye bur, så er det ikke en ideell løsning...

Jeg tenkte at hun får så mye fokus på "gå på do" at det bare stopper opp for henne?

Belønning når hun går på do, men det gjør du jo.

Det er vel ikke så mye mere du kan gjøre. Men kanskje settemåltidene tidligere og tidligere, sånn at det kommer ut når det skal liksom...

De dagene dt skjer, prøve å se en sammenheng...

Jeg har begynt å gi siste måltid tidligere (se svar under).

Jeg belønner henne også hver gang hun tisser/bajser på tur, eller jeg ser hun tisser/bajser i hagen.

Hun får fint lite oppmerksomhet av at hun gjør fra seg inne, hvis det er det du tenker på; jeg er jo ikke våken så det blir jo automatisk ignorering av atferd, uansett hva jeg vil eller ikke. ;) Ellers skjønner jeg kanskje ikke helt hva du mener med at det "stopper opp" for henne?

Joda, jeg skjønner det høres veldig drøyt ut. :) Og jeg mener selvfølgelig ikke resten av livet hennes, det hadde ikke jeg heller gjort. Jeg bare tenkte at siden hun har gjort det noen ganger, så har hun nok fått det for seg at det er helt greit, og derfor trenger hun ikke stresse med å "få ut" alt før dere legger dere. Men hvis du lufter henne om natten noen dager på rad skjønner hun kanskje at man ikke skal gå på do inne selv om du ligger og sover. Jeg vet ikke jeg, bare litt lufting av tanker... Hvis det ikke er aktuelt for deg så skjønner jeg det. :D Som du sier så er det jo ikke en katastrofe, og det blir kanskje vanskelig å gjøre dette siden hun gjør det så sjelden. Var bare et tips.

Takker for tips! :D Men jeg er redd hun heller vil få det for seg at hun trenger ikke å gjøre fra seg på siste kveldstur, for hun får jo tur senere på natten. Slik vi gjør det nå, så lufter jeg siste gang rundt tolv, og hvis hun ikke gjør noe da, får hun ut i hagen mens jeg er på badet. Syns nesten dèt også kanskje kan føre til at hun tenker at det ikke er så nøye å gjøre fra seg på turen.. :D

Jeg kjenner litt igjenn dette fra min Australske terrier.

jeg kjøpte bur på ca 105x72x84.. Kjøpte det største jeg fant siden jeg IKKE liker bur. men jeg klarte ikke bruke det.

Fikk han sove på soverommet sammen med meg skjedde det ingen ting.

Ellers så vil jeg foreslå siste måltid i firetideen.

De gangene hun sover på soverommet, har det skjedd kun en gang at hun har gått ned fra sengen for å tisse, så jo - det kunne vært en mulighet. Men typen vil ikke ha hund i sengen, og dessuten er det for varmt nå (pluss at vi har to hunder, og skal den ene få lov, må den andre få lov). I tillegg våkner jeg ikke av at hun går ned for å tisse, så da føler jeg vi er like langt. :D Etter at jeg begynte å gi siste måltid før ti, har det gått bedre. Noen dager går ikke det pga jobb eller diverse, men de gangene hun har fått mat tidlig, har hun ikke gjort fra seg inne på natt. Men så gjør hun det fryktelig sjeldent ellers også, så det er for tidlig å si om det egentlig hjelper, eller om det er tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra du er en erfaren hundeeier så jeg regner med du sikkert har prøvd de riktige tingene.

Noen hunder er bare så vanskelige og treige på renslighetstrening. Da er det viktig å være konsekvent og tålmodig gitt.

Min Aussi var "enebarn" og fik sove på gulvet og i senga.

Jeg har jo puddel på fôr fra førehundskolen veiviseren. Der har jeg blitt "pålagt" å bruke bur på natta.. Samt bruke buret aktivt for å få hunden stuerein. Bla så innebærer det at hun må inn i buret igjen om hun ikke tisset på tisseturen. Så ut igjen etter 15-20 minutter.

En hver tur starter med en "do økt".Når jeg skal ut med puddel så går jeg til tissestedet først. Der står jeg rolig (tusler litt fram og tilbake) helt til hun har tisset og bæsjet.Ikke lek eller annen kontakt. Jeg bruker komandoen "Tisse tiss". Ingen ting spennende skjer før hun har gjort seg ferdig. Hun skal jo bli førehund så hun skal jo lære seg og ikke snuse og tisse når vi går på tur(seinere; når hund skal jobbe)

Puddel har vært vanskelig å få stuerein.. Det tror jeg ganske sikkert skyldes at hun var på kennelen til hun var 17uker.

Noe som gjorde at hun kom sent i gang med renslighetstreningen. hun var jo vant til å tisse inne på kennelen når hun måtte. Hun har små og få signaler på at hun vil tisse og bæskje. I løpet av dette året har hun vært tilbake på kennelen 2 ganger à 1 uke. Begge gangene var renslighetstreningen satt tilbake mange hakk.

De første 2-3 ukene fikk hun servert maten i buret sitt , med døren åpen selvfølgelig. Teorien er vel at hunder ikke tisser og b... der de sover. Hun har aldri tisset i buret sitt på natta. Selv om hun greide holde seg på natta i buret. Tisset og bæsjet hun inne på alle tenkelige og utenkelige steder ellers (flest ganger ute).

Den siste mnd har det ikke skjedd "ulykker" inne.. og hun sover nesten ikke i buret lengre. Jeg har verandadøra ut til hagen åpen 24 timner i døgnet.

Jeg har diskutert dette med trenerene og de mener det er ett "mentalt" problem for henne.

Med din terrier ville jeg nok skjekket helsen på hunden. Jeg har lest flere steder at Terrier , både tisper og hanner, er revirmakere og at de defor kan være grisete.

For mange år siden hadde jeg en groen/BC blanding. hun ble kjemperaskt renslig. Enda vi bodde i blokk. Hun gikk alltid til utgangsdøra når hun "måtte" og kunne holde seg lenge fra tidlig alder. Det flotte var at hun da hadde alle uhellene sine på gulvmatta forran utgangsdøra. Det var en slik "Industrimatte" som hadde "teppestoff" på oppsiden og orntlig "gummiplastikk" på undersiden. Lett å holde ren.. skadet ikke gulvet.. og matta ble kastet når hun var 6 mnd.

Da kunne jeg iallefall styre uhellene til ett sted..

Dette var bare noen tanker rundt dette med renslighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente når det kan stoppe opp for henne, er at dere stresser sånn med å få henne på do ute, at hun merker dere er anspente (selv om dere tror dere ikke viser det) så da klarer hun ikke å finne roen å komme seg på do.

Prøvd å ha henne løs når hun skal på do? OM det lar seg gjøre, finnes et sted hun kan være løs?

Faste turer, faste måltider, faste doturer...? Om det lar seg gjennomføre, om dere ikke alt gjør de tingene:)

Jeg mente ikke at hun fikk fokus på å gå på do inne, det vet jeg hun ikke får. Men måten dere lufter henne på tenkte jeg mer på. Om dere hele tiden er på vakt "går hun på do nå, nå da, nå kanskje" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...