Gå til innhold
Hundesonen.no

Bonden kan skyte en hund hvis den jager sauene hans


Tuskelusken

Recommended Posts

Ja, la oss få bøndene til å ha sauene inne hele året så bikkjene deres kan springe løse uten å bli fristet til å smake litt på dem. Sauene trenger å være ute akkuratt som hundene trenger å løpe løs. Og bikkjer som kommer på jordene rett utenfor husene til bonden( ja for det er der angrepene på våre og naboen sine sauer har vert) de dreper de og. Så hvor vil du at vi skal gjøre av sauene, stappe de inn i et lite fjøs?

De fleste hunde angrep ( ja for det er ikke ulv bjørn jerv og ørn det er snakk om her) Skjer på innmark, ofte rett rundt husene på gårdene.

Og løsningen på det skal være å ansette gjetere for å passe på at hunder som eieren ikke klarer å passe på, ikke dreper sauene dine?

Beklager disse argumentene blir for dumme...

P.s På beite i "rovdyr land" burde det helt klart vert gjetere på sommerbeitet

Jeg har aldri sagt at de skal ha dyra inne hele året, men at de skal passe bedre på dyra sine enn de gjør per i dag! Hvorfor er det for dumt argument å mene at bøndene skal passe på dyra sine både på innmark og når de er på sommerbeite? Når dyra deres er på innmark på avgrensede områder har de liksom ikke behov for tilsyn mener du? Er de helt trygge for skader etc så lenge de er på bondens egen eiendom?

Pr. i dag er det nok få bønder som har råd til det- men dersom staten går inn og gir støtte hadde dette vært en kjempegod idè synes jeg ... Det er et par steder i landet man har gått sammen flere sauebønder, og "spleiset" på en gjeter, og det har såvidt jeg vet vært veldig vellykket. Uansett synes jeg det er stor forskjell på å miste dyr fordi noen andre er slepphendte med hundene sine, i forhold til at man selv har ansvaret (forgiftning på beite/påkjørsel/rovdyr o.l.).

For all del kan godt staten hjelpe til med å dekke utgifter til gjeter! Ærligtalt tror jeg staten hadde spart penger på det fremfor å erstatte daue dyr.

Selvsagt er det en viss forskjell på å miste dyr til løshunder vs skader/sykdommer/uhell, men likefult tror jeg mye kunne vært hjulpet på av å være flinkere til å bruke gjetere. Det er ikke som at gjetere har vært et ukjent fenomen i Norge for bare en 100 års tid siden (som når en tenker over det tross alt ikke er så lenge).

Folk klager på bøndene her i Norge, men de har overhodet ikke noe aning på hvordan det er og være bonde i dagens Norge..

Og de som uttaler seg og griner over bøndene er noen fæle å survette folk er de som ikke har peiling i det hele tatt.. Ta med døkk ei sovepose og kom døkk ut på landet og få litt erfaringer i ting, men det spiller ingen rolle for på butikken fins det melk i kartonger og kjøttet kommer ferdig stekt!

Kødder du?

Hvordan i alle dager skal du kunne vite noe om hvordan vi som mener bøndene må ta litt mer ansvar ikke har noe erfaring fra landet? Ærligtalt blir jeg faktisk litt forbanna på folk som det som drar sånne konklusjoner! Jeg har vokst opp på "landet", moren min har jobbet som avløser på forskjellige gårder i mange år, jeg har selv jobbet som nattevakt under utallige lamminger om våren, jeg har bodd flere år på gård... Ikke kom her og fortell meg hva jeg vet eller ikke vet når du faktisk ikke vet en dritt om meg.

Edit: og hvis bøndene har det så grusomt i dagens Norge får de skaffe seg en annen jobb, Norge bli med i Eu også får vi heller få jordbruksvarene våre den veien... Så slipper det å være så synd på de norske bøndene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar
For all del... De aller fleste bøndene bryr seg nok mye om dyra sine, men så lenge de ikke passer på dyra som går på beite så klarer jeg ikke å ha medfølelse for dem! "Oh, dumme, slemme løshundene/ulven/jerven/bjørner/et eller annet annet rovdyr drepte ørten av sauene/kuene mine! *buhu*" Nei, vettu hva... Hvorfor kan ikke norske bønder gjøre det samme som mange andre bønder i Europa og ansette gjetere?? Seriøst, skal de påstå at de bryr seg om dyra bør de hvertfall passe ordentlig på dem først... :icon_confused:

Jeg har aldri sagt at de skal ha dyra inne hele året, men at de skal passe bedre på dyra sine enn de gjør per i dag! Hvorfor er det for dumt argument å mene at bøndene skal passe på dyra sine både på innmark og når de er på sommerbeite? Når dyra deres er på innmark på avgrensede områder har de liksom ikke behov for tilsyn mener du? Er de helt trygge for skader etc så lenge de er på bondens egen eiendom?

For all del kan godt staten hjelpe til med å dekke utgifter til gjeter! Ærligtalt tror jeg staten hadde spart penger på det fremfor å erstatte daue dyr.

Selvsagt er det en viss forskjell på å miste dyr til løshunder vs skader/sykdommer/uhell, men likefult tror jeg mye kunne vært hjulpet på av å være flinkere til å bruke gjetere. Det er ikke som at gjetere har vært et ukjent fenomen i Norge for bare en 100 års tid siden (som når en tenker over det tross alt ikke er så lenge).

Kødder du?

Hvordan i alle dager skal du kunne vite noe om hvordan vi som mener bøndene må ta litt mer ansvar ikke har noe erfaring fra landet? Ærligtalt blir jeg faktisk litt forbanna på folk som det som drar sånne konklusjoner! Jeg har vokst opp på "landet", moren min har jobbet som avløser på forskjellige gårder i mange år, jeg har selv jobbet som nattevakt under utallige lamminger om våren, jeg har bodd flere år på gård... Ikke kom her og fortell meg hva jeg vet eller ikke vet når du faktisk ikke vet en dritt om meg.

Edit: og hvis bøndene har det så grusomt i dagens Norge får de skaffe seg en annen jobb, Norge bli med i Eu også får vi heller få jordbruksvarene våre den veien... Så slipper det å være så synd på de norske bøndene...

Jeg refererte ikke til deg i innlegget mitt. Men du er jo på hugget er med en gang.

Hvorfor skal jeg kødde?

Du kan bli så forbanna så mye du vil, men det er fakta.. Hva du har gjort eller ikke gjort er meg likegyldig. Du fremstiller jo bønder som rovdyr mot sine egne dyr. Og alt er jo så veldig enkelt.. Og sånn som du svarer så virker det i det hele tatt som du ikke har peiling på hva som foregår i dag!

Jeg har ikke sagt det er grusomt eller synd på og være bonde i dag. Jeg sa det var ikke lett jeg. Men det er folk som overhodet ikke skjønner det. For klart, det er ingen her som bryr seg om bøndene her til lands som leverer mat til det norske folk, for det er jo like enkelt og få det fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte ikke til deg i innlegget mitt. Men du er jo på hugget er med en gang.

Hvorfor skal jeg kødde?

Du kan bli så forbanna så mye du vil, men det er fakta.. Hva du har gjort eller ikke gjort er meg likegyldig. Du fremstiller jo bønder som rovdyr mot sine egne dyr. Og alt er jo så veldig enkelt.. Og sånn som du svarer så virker det i det hele tatt som du ikke har peiling på hva som foregår i dag!

Jeg har ikke sagt det er grusomt eller synd på og være bonde i dag. Jeg sa det var ikke lett jeg. Men det er folk som overhodet ikke skjønner det. For klart, det er ingen her som bryr seg om bøndene her til lands som leverer mat til det norske folk, for det er jo like enkelt og få det fra utlandet.

Takk, du får sagt det :icon_confused:

Blir så oppgitt av alle som har "løsningen" alt er ikke like enkelt, som i den idylliske verden mange her inne tydeligvis lever i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del kan godt staten hjelpe til med å dekke utgifter til gjeter! Ærligtalt tror jeg staten hadde spart penger på det fremfor å erstatte daue dyr.

Selvsagt er det en viss forskjell på å miste dyr til løshunder vs skader/sykdommer/uhell, men likefult tror jeg mye kunne vært hjulpet på av å være flinkere til å bruke gjetere. Det er ikke som at gjetere har vært et ukjent fenomen i Norge for bare en 100 års tid siden (som når en tenker over det tross alt ikke er så lenge).

Nettopp ... Jeg tror alle parter ville ha tjent på en sånn ordning- og hvem vet- kanskje det kunne gagne flere også? Å jobbe som gjeter en sommer kunne kanskje være noe som kunne hjulpet endel mennesker i forskjellige situasjoner, det er jo blitt gjort svært vellykkede forsøk på å la f.eks innsatte i fengsel ha ansvar for dyr, og kollektiv for rusmisbrukere har hatt både nytte og glede av å inkludere de narkomane (som er under rehab) i f.eks gårdsdrift. Okey, dette er waaay of topic, men jeg tror at veldig mange kunne hatt nytte og glede av at man kunne se på det å bruke gjetere som en utfordring som vil gagne mange, istedet for et uløselig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Skal ikke være nødvendig med Strøm heller, men d gjøres vell når Alt annet er prøvd håper jeg, og får att hunden ikke skal bli skutt. Vet om en som ble strømmet når den sprang mot sau men den missforsto og satt sammenhenge i Gresset ikke Sauen så den tørr ikke gå på gress !

Fatter dere, men d var nok amatører som gjore d da, men uansett, Strøm hmmm ikke bra , bedre med den der dirrern da

Men Kustuss bør holde

Personlig så tenkte jeg ikke tanken på noe annet enn strøm når det gjaldt bikkja mi. Jeg har jo selvfølgelig ikke lyst til å strømme, men noen ganger så bare må man. Strømme for at hunden ikke skal bli skutt?! Så hvis bøndene ikke hadde hatt muligheten til å skyte hund som jager sau så hadde man ikke strømmet?

Tror nok ikke at kustus holder igjen en hund med sterke drifter til å la være å jage sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte ikke til deg i innlegget mitt. Men du er jo på hugget er med en gang.

Hvorfor skal jeg kødde?

Du kan bli så forbanna så mye du vil, men det er fakta.. Hva du har gjort eller ikke gjort er meg likegyldig. Du fremstiller jo bønder som rovdyr mot sine egne dyr. Og alt er jo så veldig enkelt.. Og sånn som du svarer så virker det i det hele tatt som du ikke har peiling på hva som foregår i dag!

Jeg har ikke sagt det er grusomt eller synd på og være bonde i dag. Jeg sa det var ikke lett jeg. Men det er folk som overhodet ikke skjønner det. For klart, det er ingen her som bryr seg om bøndene her til lands som leverer mat til det norske folk, for det er jo like enkelt og få det fra utlandet.

Ja, jeg er på hugget med en gang når du får det til å fremstå som at mesteparten av de i tråden her er urbane drittunger uten noe som helst erfaring på noe felt.

Så klart bryr folk seg! Men hvis bøndene selv syns det er så ille syns jeg ærligtalt de selv også må gjøre litt mer enn bare å skylde på løshunder, rovdyr o.l. når de har motgang! Det er noe med det å tåle å ta imot kritikk (som tross alt ikke har vært så negativ her nå som den kunne vært) og komme med noe mer konkret enn "kom dere ut på landet og se hvor hardt vi har det"...

Takk, du får sagt det :)

Blir så oppgitt av alle som har "løsningen" alt er ikke like enkelt, som i den idylliske verden mange her inne tydeligvis lever i.

Jeg har da aldri sagt at løsningen er enkel! Verden er (i mine øyne) bort i mot så langt fra idyllisk som du kommer! Men hvis det er så "håpløst" av meg å foreslå større utbredelse av bruk av gjetere, har du noe bedre forslag? Gjetere kombinert med generelt mer ansvarlige hundeeiere tror jeg hadde gjort mye, men det ene eliminerer ikke behovet for det andre!

Nettopp ... Jeg tror alle parter ville ha tjent på en sånn ordning- og hvem vet- kanskje det kunne gagne flere også? Å jobbe som gjeter en sommer kunne kanskje være noe som kunne hjulpet endel mennesker i forskjellige situasjoner, det er jo blitt gjort svært vellykkede forsøk på å la f.eks innsatte i fengsel ha ansvar for dyr, og kollektiv for rusmisbrukere har hatt både nytte og glede av å inkludere de narkomane (som er under rehab) i f.eks gårdsdrift. Okey, dette er waaay of topic, men jeg tror at veldig mange kunne hatt nytte og glede av at man kunne se på det å bruke gjetere som en utfordring som vil gagne mange, istedet for et uløselig problem.

*klapper* Veldig enig i det du sier her! Mange fler enn bare bøndene kunne dratt god nytte av en "gjeter-ordning". Tror jeg, da.

Men siden verden ikke er idyllisk er sikkert det feil å. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far eiger ett småbruk der har han flere sauer, vet at visst en hund angriper sauene har han lov til å skyte den. (det hadde han nok aldri gjort) Men bønder er glad i dyrene sine de og, å må få lov å beskytte de. Bruk bånd på hunden din når du er i områder med sau, spesiellt visst du er i tvil på jaktinstinktet til hunden din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del... De aller fleste bøndene bryr seg nok mye om dyra sine, men så lenge de ikke passer på dyra som går på beite så klarer jeg ikke å ha medfølelse for dem! "Oh, dumme, slemme løshundene/ulven/jerven/bjørner/et eller annet annet rovdyr drepte ørten av sauene/kuene mine! *buhu*" Nei, vettu hva... Hvorfor kan ikke norske bønder gjøre det samme som mange andre bønder i Europa og ansette gjetere?? Seriøst, skal de påstå at de bryr seg om dyra bør de hvertfall passe ordentlig på dem først... :icon_confused:

Det blir jo det samme som om du skulle hatt hunden din alene uti hagen, og ett annet dyr hadde angrepet den! D hadde vert buhu det! De fleste norske bønder har ikkje råd til å ansette gjetere, hvor mye tror du de tjener egentlig?!

Hunder skal uansett ikkje gå å traske løst på andre sine eigendommer der det er sauer eller andre dyr, det sier seg selv.. Ulv, jerv og bjørn er en helt annen sak! Poenget er at bønder ikke bør betale for gjetere for at hensynsløse hundeeigere ikke gidder respektere andres eigendom og norsk lov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er på hugget med en gang når du får det til å fremstå som at mesteparten av de i tråden her er urbane drittunger uten noe som helst erfaring på noe felt.

Så klart bryr folk seg! Men hvis bøndene selv syns det er så ille syns jeg ærligtalt de selv også må gjøre litt mer enn bare å skylde på løshunder, rovdyr o.l. når de har motgang! Det er noe med det å tåle å ta imot kritikk (som tross alt ikke har vært så negativ her nå som den kunne vært) og komme med noe mer konkret enn "kom dere ut på landet og se hvor hardt vi har det"...

Mange har ikke peiling, men åpner kjeften for det. Det må du innrømme og. Bønder i dag få alt for mye kritikk.

Nå har det seg faktisk det at rovdyr ER og kommer til og bli en av de største probleme her til lands. Noe mye løshunder har jeg ikke vært borti annet enn dem jeg har sett i media, men det er ikke så utbredt problem som rovdyr er. Du har dyr på innmarksbeite som blir angrepet dag på dag. Og fler og fler i dagens samfunn trekker dyrene ned fra fjellet og har dem hjemme. Og det vil da resultere til større plass til dyrene, mer beite ++ som da vil koste en hau med penger igjen. Mange får tilskudd, men ikke alle, og det er heller ikke nok til og beskytte dyrene fult ut sånn som ting er i dag.

Flere bønder som har fått straff for og ha skutt rovdyr på innmarksbeite selv om dyrene har blitt angrepet. Hva skal man gjøre? Og hvor mye koster da et tapt dyr for en bonde? Det blir mye etterhvert. Så klart det at bøndene går ut og reagerer. Ingen som vil gå minus i drifta for og levere mat til folket. Slags butikk er det?

Det virker da som om mange ikke skjønner det regnestykke her, det som gjør meg forbanna. Så fort bøndene er ute etter mer penger for og beskytte dyra så blir de sett på som noen survette folk som ikke klarer seg sjøl.

Nå vet jeg ikke statestikken fra i år, men fra i fjor så var det 183 000 registrerte gårdsburk her i Norge, KUN 8 000 av de klarte seg på inntekt fra gården. Resten driver med dyr som "hobby" og trenger en ekstra jobb utenom. Men allikevel gjør man det for at vi andre skal få noe mat på bordet. Det syns jeg tøft gjort, men du har fortsatt de som ikke skjønner opplegget og dermed er ute og kritiserer bøndene med en gang de går ut i media.

Men pass på dyrene deres, enehver med litt omtanke for andre skyter vel ikke ei bikkje så fort den beveger seg inn på andres terreng. Blir omfanget for ille så er det nok noen som tar frem våpenet men det er ikke det første du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, du får sagt det :icon_confused:

Blir så oppgitt av alle som har "løsningen" alt er ikke like enkelt, som i den idylliske verden mange her inne tydeligvis lever i.

Noe må da frem :) Mye er ikke enkelt men mange står på for og gjøre det bedre. Og noen ser på det som et problem.. Sånn er det og sånn kommer det til og bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg faktisk det at rovdyr ER og kommer til og bli en av de største probleme her til lands. Noe mye løshunder har jeg ikke vært borti annet enn dem jeg har sett i media, men det er ikke så utbredt problem som rovdyr er. Du har dyr på innmarksbeite som blir angrepet dag på dag.

Skulle det være en forsvarstale for norske bønder som mister dyr til rovdyr og hunder? At de slipper ut dyra sine og lar de gå uten tilsyn til tross for at de blir angrepet DAG PÅ DAG? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det være en forsvarstale for norske bønder som mister dyr til rovdyr og hunder? At de slipper ut dyra sine og lar de gå uten tilsyn til tross for at de blir angrepet DAG PÅ DAG? :icon_confused:

Det var dine ord.. Du kan jo prøve og sette deg inn i situasjonen som den er i dag og se hvordan ting fungerer så hadde du spart deg for denne!

Og hvis tar deg tid til og lese litt lengre ned på innlegget mitt så står det: Flere bønder som har fått straff for og ha skutt rovdyr på innmarksbeite selv om dyrene har blitt angrepet

Har jeg sagt at dyrene ikke er uten tilsyn i det hele tatt? Men problemet er vel om det skulle vært 3 eller 24 timer.

Og du har et regelverk der det står at dyrene skal minst være ute 1 mnd om sommeren. For folk som ikke har råd til og leie gjetere døgnet rundt så sier det seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dine ord.. Du kan jo prøve og sette deg inn i situasjonen som den er i dag og se hvordan ting fungerer så hadde du spart deg for denne!

Tja, så vidt jeg kan se så har vel ikke akkurat denne konflikten/problematikken forandret seg stort siden jeg tok agronomutdannelse for snart 20 år siden?

Og hvis tar deg tid til og lese litt lengre ned på innlegget mitt så står det: Flere bønder som har fått straff for og ha skutt rovdyr på innmarksbeite selv om dyrene har blitt angrepet

Tja, nå tror jeg ikke helt på at man ikke har lov til å skyte rovdyr som er i direkte angrep, litt fordi at jegere vil ha samme nødvergerett for sine løse jakthunder som bønder har for sine løse produksjondyr, litt pga det jeg siterer fra denne siden:

Miljøverndepartementet har nylig sendt på høring forslag til endringer av nødvergeparagrafen i viltloven. Forslaget innebærer en liberalisering av nødverge for jerv og gaupe, og for bjørn når bestandsmålet er nådd regionalt/nasjonalt. Dersom forslaget blir vedtatt kan nødverge for disse artene påberopes når det er sannsynlighetsovervekt for at angrep vil finne sted og ikke som i dag kun under direkte angrep. Videre åpnes det under visse vilkår for felling av rovvilt som kommer innenfor rovviltsikkert gjerde.

Det arbeides nå med utformingen av et konkret opplegg for å kunne godtgjøre jegere i kommunale fellingslag. Statens naturoppsyn er også styrket for å i større grad kunne engasjere lokalt personell ved gjennomføring av ekstraordinære fellingsoppdrag.

Økte budsjettmidler sammen med de andre tiltakene representerer et betydelig løft som setter forvaltningen i stand til å møte utfordringene langt mer offensivt.

Da går jeg ut fra at disse som har blitt straffet for å verne sine dyr, har vært litt kjappe på avtrekkeren (bokstavelig talt). Det er ikke et ukjent problem det heller, blant Norges bønder :)

Har jeg sagt at dyrene ikke er uten tilsyn i det hele tatt? Men problemet er vel om det skulle vært 3 eller 24 timer.

Av alle sau som slippes på beite, så er det ca 6 % som dør. Av disse så blir det søkt om rovdyrerstatning for 40 %, dvs at ikke engang bønder mener at overvekten av tap på utmarksbeite skyldes rovdyr. Staten innvilger erstatning til ca 6 av 10 søknader, dvs at de innrømmer rovdyrtap på ca 25 % av all sau som blir borte på utmarksbeite. Da gjenstår det "bare" 75 % da, som dør pga sykdommer, skader eller sult - og det problemet er også der hele tiden alle de månedene sauen går ute.. I følge denne artikkelen på Wikipedia.. Du vil finne andre artikler med lignende tall om du googler litt :)

Og du har et regelverk der det står at dyrene skal minst være ute 1 mnd om sommeren. For folk som ikke har råd til og leie gjetere døgnet rundt så sier det seg selv.

Det er gjort forsøk med både vokterhunder og lamaer, med suksess vil jeg si. Artikkel om lama her, og med vokterhund her. De er langt billigere i drift enn en gjeter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...