Gå til innhold
Hundesonen.no

bøker om avl på merle?


WheatenMali

Recommended Posts

greit' date=' får vel lete litt på nettet :lol: Hvis noen har linker til sider på nettet om merle-avl så bli jeg glad for link :P[/quote']

Det finnes ikke noen bøker om avl på merle. Hvorfor lurer du på det, siden du har en Wheaten altså :P ?

Det å avle på Blue Merle (snakker om sheltie) er ikke noe for en nybegynner. Det er en vanskelig farge å få pen. Må planlegges godt med først å få tak en riktig så bra avlstispe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk den var bra! :P

Hvis du vil lære mest mulig om sheltien og dens farger er det bare en "bok" jeg virkelig kan anbefale og det er Rasestandard kompendiet til vår rase. Denne får du kun tak i hos meg, eller gjennom Norsk Shetland Sheepdog klubb. Den koster kr. 50,- + frakt :P Husk at vi går etter den engelske standarden på sheltie og ikke den amerkanske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå nydelig!!!!! :P

Får bare mer lyst på!

skal få sagt fra til deg om jeg skal ha en etter praksisen(2uker) :wink: (også er jeg ekstremt fattig for tiden)

Ser du bor i Lillestrøm :P Det er jo flere oppdrettere som setter hundene på for :P . Da koster det kun "driften" av hunden. Selv har jeg 3 og nå snart 4 hunder på for. Jeg eier dem inntil jeg har fått de kullene jeg har krav på ifølge forvertkontrakten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Lillestrøm :P Det er jo flere oppdrettere som setter hundene på for :P . Da koster det kun "driften" av hunden. Selv har jeg 3 og nå snart 4 hunder på for. Jeg eier dem inntil jeg har fått de kullene jeg har krav på ifølge forvertkontrakten :P

off ikke frist meg!! Har ekstremt lyst på nå, men jeg har tross alt to unghunder å ta meg av, og det vil være å forsømme dem ved å skaffe meg en ny nå når min yngste bare er 10mnd. Det er derfor jeg ikke snakker for mye om det, når jeg ser at noen venter blue merle sheltier får jeg ekstremt lyst på, men jeg må bare tenke på at det kommer senere kull og da skal jeg ha nok tid og penger til både Nena og en sheltievalp :P (vil si når jeg har flyttet ut og tatt med meg Nena :P ) Nena kommer nok til å være 3år når jeg ¨får meg sheltie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
http://www.bordercollie.org/kpmerle.html

Der står det litt om merle iallfall, på BC da, men er vel de samme prinsippene :wink::P

Det er ikke de samme prinsippene på Shetland Sheepdog. Vi har ikke dobbelMerle. Skal man avle Blue Merle må man bruke en Blue Merle på en Tricolour og ikke parre to Blue Merle med hverandre. Det er skikkelig fy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...