Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyte seg naken


Gjest

Recommended Posts

Hun røyter enda helt forferdelig, virker som underulla er ferdig og dekkhårene står for tur nå. Hun har fått pels på de nakne områdene (f.eks det under magen) - så det er tydelig det bare er en helt grotesk røyteperiode. Har kjøpt nytt fór i dag, nå er jeg spent på hva de neste ukene bringer. Plukker så lite som jeg kan, men når man sitter igjen med en svær pelsdott om man stryker over henne - så er det vanskelig å unngå.

Har vært innom veterinær for gratis pelssjekk (de timet den gratise timen bra godt!) - men de sa bare noe løssluppent som at vi bare måtte vente å se. Ville naturligvis prakke på meg laksefor til >800kr og shampoer til >300kr. Snakket noe om stoffskifteproblemer siden pelsen var så tørr og sprø, men alt var usikkert.

Får bare vente å se. Blir hun naken så blir hun naken, virker jo heldigvis som om pelsen kommer tilbake. Almenntilstanden er ellers på topp, men hun markerer så det står etter. Trolig løpetid på gang. Stakkars kroppen til lilledyr :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker opp denne litt igjen jeg.. For vi sliter med samme problemet og jeg tenker å uttrykke litt frustrasjon..

Hun har røytet som en helt veldig lenge! Det begynte i påsken, jeg var over henne med furminatoren et par ganger i påsken og det kom svære hauger av hår hver gang. Så etter påske så det ut til å bedre seg litt, men den gang ei.. NÅ røyter hun mer enn noensinne. Er nesten hårløs noen steder nedover mot magen og på lårene.. I tillegg har hun begynt å flasse en del, spesielt nederst på ryggen og rumpa. Har tatt en pause fra furminatoren men syns egentlig hun bare røyter mer nå enn da vi brukte den.. Ellers er pelsen hennes veldig fin og blank vanligvis.. og har egentlig alltid vært det, men nå er den litt matt pga flassingen og røytingen.

Hun er forøvrig 2 år gammel og vi har brukt samme foret i nesten ett år (Eukanuba sitt Rottweilerfor), hun får også olje i maten. Fikk tips av noen om å gi henne b-vitaminer, så hun får en tabelett for dagen, begynte med det på tirsdag.. Så ser vel ikke evt. effekter ennå..

Jeg kunne nok støvsugd hver dag, to ganger for dagen, om jeg ville.. Nå har jeg ikke støvsugd på to dager og gulvet er dekket av et teppe av svarte hår og svære dotter rundtomkring. Kan noen vennligst si at dette går over?

Hilsen meg som har visninger på leiligheten og folk på besøk hele tiden, siden vi skal selge.. Blir gal av all støvsugingen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være noe midd-opplegg da?

My røytet som en idiot når hun fikk utslag på demodex (hårsekkmidd), antageligvis pga nedsatt immunforsvar. Hun begynte å flasse over hele kroppen, mistet pels rundt øynene og på albuene og mistet nesten all underull samtidig. Det gikk over med en gang vi begynte å fore på NP..

Men jeg mener jeg har lest om mange hunder som har fått en annen sort for pelsmidd i det siste, noe som smitter fra hund til hund. Det gir visst ofte flassing og massiv røyting, og dårligere pelskvalitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være noe midd-opplegg da?

My røytet som en idiot når hun fikk utslag på demodex (hårsekkmidd), antageligvis pga nedsatt immunforsvar. Hun begynte å flasse over hele kroppen, mistet pels rundt øynene og på albuene og mistet nesten all underull samtidig. Det gikk over med en gang vi begynte å fore på NP..

Men jeg mener jeg har lest om mange hunder som har fått en annen sort for pelsmidd i det siste, noe som smitter fra hund til hund. Det gir visst ofte flassing og massiv røyting, og dårligere pelskvalitet

Yikes! Høres ikke noe gøy ut.. :/ Vi får se det an litt framover, om ikke b-vitaminene funker, så får vi dra til dyrlegen.

Slike midd kan vel ikke sees med det blåtte øyet? Hun har klødd litt også i det siste, men ikke mye mer enn normalt så jeg har liksom ikke reagert så veldig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

midd?

D:

Wrahhhhhh!

:blink:

Nei men heldigvis mister bikkja kun dekkpelsen nå, underulla har festet seg igjen.

Bare sånn for sikkerhets skyld: sånn derrane midd, den forsvinner av seg selv da? Ikke smittsom på oss mennesker? :whistle: Kilder på at "det er flere"? Hvorfor hjelper det med forbytte? Hvordan kan man se forskjell på det mot andre ting? Hvorfor sier ikke veterinærene noe hvis det skal være utbredt? Hvorfor akkurat rundt øyne og albuer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for sikkerhets skyld: sånn derrane midd, den forsvinner av seg selv da?

Nei

Ikke smittsom på oss mennesker? :whistle:

Nei

Kilder på at "det er flere"? Hvorfor hjelper det med forbytte?

Det hjelper ikke med forbytte på pelsmidd, da må man ha frontline ol.

Hvordan kan man se forskjell på det mot andre ting? Hvorfor sier ikke veterinærene noe hvis det skal være utbredt? Hvorfor akkurat rundt øyne og albuer?

Det er smittsomt som med lus ol. Så det er opp til hver og enkel, å passe på at hunden ikke får det og skulle den få det så behandle så fort som mulig og holde den unna andre hunder.

Ellers så kan man søke på google eller lese her om man vil finne ut mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk GUD har vi ikke flass på den måten. Men nå fikk jeg nesten lyst å sjekke bikkja for det neste gang vi er hos vett'en bare for å være på den sikre siden.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Nei

Det hjelper ikke med forbytte på pelsmidd, da må man ha frontline ol.

Det er smittsomt som med lus ol. Så det er opp til hver og enkel, å passe på at hunden ikke får det og skulle den få det så behandle så fort som mulig og holde den unna andre hunder.

Ellers så kan man søke på google eller lese her om man vil finne ut mer

Hmm!

Nå har ikke Bea mistet pels noe særlig rundt øynene eller albuene da, bare så det er sagt. Men hun flasser en del..

Jeg har jo Frontline her da, til flått, som jeg ikke har tatt på henne ennå (er ikke så mye flått akkurat der vi ferdes men trenger det på hytta osv). Kanskje jeg bare kan ta på det og teste om det virker? Eller er det idiotisk.. jeg burde vel gå til dyrlegen..

Meeeen.. tror liksom ikke hun har midd.. men jeg er jo ingen ekspert.

Hun bare røyter noe ekstremt, flasser litt, pelsen er litt matt men fremdeles blankere enn mange andre hunders pels.. får fortsatt skryt for den liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm!

Nå har ikke Bea mistet pels noe særlig rundt øynene eller albuene da, bare så det er sagt. Men hun flasser en del..

Jeg har jo Frontline her da, til flått, som jeg ikke har tatt på henne ennå (er ikke så mye flått akkurat der vi ferdes men trenger det på hytta osv). Kanskje jeg bare kan ta på det og teste om det virker? Eller er det idiotisk.. jeg burde vel gå til dyrlegen..

Meeeen.. tror liksom ikke hun har midd.. men jeg er jo ingen ekspert.

Hun bare røyter noe ekstremt, flasser litt, pelsen er litt matt men fremdeles blankere enn mange andre hunders pels.. får fortsatt skryt for den liksom.

Men hvordan kan du være sikker på at det er flass og ikke grunnet middens (avføringen dens eller noe?)? Er det ikke slik at dette kan se ut som flass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan du være sikker på at det er flass og ikke grunnet middens (avføringen dens eller noe?)? Er det ikke slik at dette kan se ut som flass?

Er over hodet ikke sikker.. men mange av de andre symptomene på midd stemmer jo ikke da. Men vil nok ta turen til vet over helgen om ikke røytingen bedrer seg.. Støvsugde i går kveld og nå er det allerede en del hår rundtomkring i leiligheten så ser ikke så lyst ut egentlig, heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: My hadde ikke pelsmidd, hun hadde en reaksjon på _hårsekkmidd_ (demodex) pga nedsatt immunforsvar (mest sannsynlig)

ALLE hunder har hårsekkmidd på kroppen, valpene får overført det fra tispa når de er rundt 2-3 uker gamle, men hvis en hund får nedsatt immunforsvar kan midden formere seg kraftig og hunden får en reaksjon på den økte middbestanden i huden. Denne typen midd lever under huden i hårsekkene, så den må påvises ved hudskraping hos veterinær. Demodex kan være vanlig på unghunder siden immunforsvaret deres ikke er ferdig utviklet enda, men det kan også være en plagsom sykdom som ikke forsvinner av seg selv og som kan bli alvorlig og spre seg over hele kroppen, lage sår og byller.

Pelsmidd er noe annet som smitter fra hund til hund og som ikke er "vanlig" å ha på hundene sine. Det klør, fører til pelstap og flassing - men en hund må ikke ha alle de symptomene for å ha pelsmidd engang. Det er visst nokså vanlig, spesielt hvis man farter mye rundt på utstillinger, stevner osv. hvor det er mye hunder på èn plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som om røytingen til Bea har bedret seg noe. Da jeg børstet henne i går var det lite underull som kom av, men mest overpels. Så hååååper at det gir seg nå.. Støvsuget etter børstinga i går og det lå ikke store mengder hår i leiligheten i morges. Så nå ser det lysere ut :)

Kanskje b-vitaminene har hjulpet? Hun syns tydeligvis de er gode, trenger ikke leverpostei eller annet for å lure de i henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut Mette & Beatrix!

Er det noe veterinærtilskudd, de b-vitaminene? Eller er det noe man kan kjøpe fritt på dyrebutikk/apotek?

Hos oss sitter underulla godt nå, men dekkhårene røyter som et mareritt framdeles. Tok en tur til gratis pelssjekk i dag, endte opp med å få sjekket alt fra innerst til ytterst. 2000kr fattigere kan jeg med trygghet stadfeste at det hverken er midd eller lus, innvollsorm eller skabb, allergi eller eksemer. Eneste vi da har igjen å få svar på, er stoffskifteprøven. Godt er det å ha fått stadfestet at det ikke er noe av det andre, slipper man å tenke "kanskje...".

Vi ser stadig vekk bedring etter forbyttet til Purina, makalaust bra for det der :D Driter mye mindre gjør hun også, vi er nesten nede på EN gang per dag (!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-vitaminene har jeg kjøpt på apoteket, hun får en hver dag (er 2-3 for mennesker). B-vitaminer er løselige i vann så man kan trenge påfyll, var forklaringen jeg fikk :D Ser ut til å funke.

Akkurat nå røyter hun ekstremt mye på rumpa :D Herlig..

En gang pr dag? Høres mirakuløst ut.. Her er det to ganger pr dag, men av og til tre. Damn.. heh.. en gang pr dag hadde vært noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne opp igjen jeg...

Dusjet Bea nettopp, en liten vårrengjøring må jo til, og fy søren så mye håååår.... Hun har også fått et område på halsen/skulderen som er nesten hårløst. Så tror turen går til vet over pinsen for å finne ut om noe er galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hals/arm = du burde få sjekket for pelsmidd.

Jeg fikk (tro det eller ei) nettopp telefon fra veterinæren. En annen veterinær hadde sett på hudprøven og mente hun kunne se tegn på "skvisa" pelsmidd. De var ikke sikker, men det KUNNE være det - og derfor må vi behandle for det. Æskje æskje æsj. Hater sånne "kan være, usikkert, men kjør bare gjennom hele slitsomme behandlingen allikevel" :(

Og så var det å bringe den herlige nyheten til alle hundeeiere i nabolaget, tjohei! Får iallefall sving på passeringstreninga nå "små sjangser for PELSMIDD, VIK UNNA!" :P

(og nei jeg fikk beskjed om at hus og hytte ikke trenger nedvaskning, kun behandling på hund som var nødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo vi skal ned og hente en av delene senere i dag på apoteket! Jeg synes det er verst at hundlørva jeg opptil flere ganger om dagen knusekoser med og presser ansiktet langt nedi halsgropen på nå blir en vandrende kjemikaliebombe jeg ikke tør ta på før om iallefall 1 uke :( Og ingen soffakos på 1 uke heller. Moooo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo vi skal ned og hente en av delene senere i dag på apoteket! Jeg synes det er verst at hundlørva jeg opptil flere ganger om dagen knusekoser med og presser ansiktet langt nedi halsgropen på nå blir en vandrende kjemikaliebombe jeg ikke tør ta på før om iallefall 1 uke :P Og ingen soffakos på 1 uke heller. Moooo :P

Men har du reagert på pelsmidd? Jeg har lest at mennesker kan reagere på pelsmiddene og begynne å klø.. Jeg har ikke klødd noe.. heh..

En positiv effekt må jo være passeringstreningen ja.. Vi kan kanskje få perfeksjonert den :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke reagert noe som helst, heller ikke min mor eller far som begge har passet hunden i lengre tider både når jeg var i Oslo for 2 uker siden og på diverse arr. med universitet. Leste på en side at det kun er 30% som reagerer på pelsmidd uansett, så muligheten er jo enda der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P 2 the S:

Jeg har resonnert litt i kveldingen, og jeg har kommet fram til at dette bare er et mysterium. HVIS det er pelsmidd som står for flass, røyt og evt. kløing, så har bikkja hatt det siden påske. Og har bikkja hatt det siden påske har den smittet et par titalls hunder, hvorav de fleste jeg har pratet med til nå ikke har hatt noen reaksjoner på sine hunder. Ikke en gang litt flass på de sorte korthårede (og det er jo der man burde sett det først...). Så det er i så fall noen veldig rare pelsmidd, eller så må det først ha vært et utbrudd av røyt, som så har lagt grobunn for noen pelsmidd som har kommet i senere tid av det igjen. OG DET er attpåtil veldig merkelig siden bikkja ikke har fått hilse på noen ukjente hunder siden ... vel, snøen smeltet og jeg har hatt muligheten til å bruke hendene uten votter = passeringstrening.

Mysterium! Ikke for det, kommer til å behandle og håpe at det var det så vi blir kvitt røyt og flass - men dette er meg veldig merkelig. Selv en hund hun lekte med for tja... 3 uker siden, kort og svart hår, ingen symptomer. Er det kun overdreven fokus på smitte mellom hunder? Er det egentlig ikke grunn for hysteri?

Forøvrig en god artikkel som forklarer det meste om pelsmidd:

http://www.forskning.no/artikler/2008/november/202008

Før jeg leste denne, gjorde jeg et kjapt googlesøk. Her kom jeg inn på både veterinærsider og forum hvor folk måtte fryse ned hele huset, skure soffa med klor og isolere bikkja i 1 mnd. Ut i fra den informasjonen jeg har fått hos min veterinær, og fra forskningssidene virker det som om det er en 10 dagers periode hvor midden overlever alene - og denne 10dagers perioden dekkes av det virkestoffet som vi har på dyret. Dermed vil ingen smittes, og jeg trenger strengt tatt ikke bytte trekk på soffaen engang :) Pelsmidd er ikke så ille som man skulle tro, tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos dyrlegen og hun trodde ikke at det var pelsmidd, men hun fikk noe advocate for sikkerhetsskyld.. I tillegg tok hun en del blodprøver, for hun trodde kanskje det kunne være hormonelt, ha med stoffskiftet å gjøre eller allergi (dette fordi hun har hatt en del problemer med øynene tidligere). Anbefalte oss å begynne med fiskeolje, noe vi kjøpte også.. vi har gitt henne rapsolje fra før av men det var visst bare tull i følge henne.

Dette kostet jo selvsagt en formue.. og jeg som er ferdig utdannet nå.. skal flytte i sommer, har ennå ikke fått meg jobb (til tross for ivrig søking) etc.. Skal visst gå an å få det igjen på forsikringen. Håper det...

Også er jeg egentlig veldig i tvil på at Bea har noe allergi.. for hun klør seg ikke og har gått på samme foret i over et år uten noe reaksjon. Hos oss har røytingen også holdt på siden påske..

Vi får se hva svaret på blodprøvene sier...

fikk veid vofsen også.. hun må nok slankes et par kilo.. følte på meg at hun var blitt litt tjukkas ja :icon_redface: Legger jo på seg bare hun ser på en godbit.. heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de blodprøvene blir det ****** dyrt. Betalte 800 kr for stoffskifteprøven... Fikk det ikke hos agria siden det ikke var noe sykdom, penga bare tynes ut av oss :icon_redface:

Hehe, men går lett å få dem ned i vekt på sommeren da :getlost: mindre mat + mer mosjon i en gradvis overgang = success!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de blodprøvene blir det ****** dyrt. Betalte 800 kr for stoffskifteprøven... Fikk det ikke hos agria siden det ikke var noe sykdom, penga bare tynes ut av oss :icon_redface:

Hehe, men går lett å få dem ned i vekt på sommeren da :getlost: mindre mat + mer mosjon i en gradvis overgang = success!

Sant så sant.. satser på en del svømmetrening på henne framover også! Det eeeelsker hun :blink:

Har sendt skademelding til gjensidige så får vi se hva de sier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...